verwarming verdeler vervangen vvw vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 14:39
Beste Tweakers,

Ik heb een paar kleine vraagjes, voordat ik begin aan een verbouwing.
Op dit moment heb ik een radiator verdeler.
Hier komt een vloerverwarming verdeler voor.
In de huidige opbouw zit het basaal zo:
CV > verdeler > radaiatoren >verdeler retour > expansievat > CV.
Zou ik in deze opbouw gewoon de nieuwe radiator op de plek van de oude kunnen hangen?
Er is echter 1 radiator die blijft, ik wil deze aansluiten binnen het systeem. (handoeken radiator) nu denk ik zo:
CV > aftaking radiator aanvoer verdeler > radaiatoren >verdeler retour > aftaking radiator retour >expansievat > CV.
Andere vraag kan ik in de nutteloze oude radiator leidingen gewoon een waterstofzuiger erop zetten om deze droog te maken.?
Laatste vraag is een vloerverwarmings pomp wel nodig bij een hybride of fe warmtepomp.?

graag zie ik adviesen tegemoet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
michielsweb schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:13:
CV > aftaking radiator aanvoer verdeler > radaiatoren >verdeler retour > aftaking radiator retour >expansievat > CV.
Haal de oude verdeler helemaal weg. Onnodig om een compleet stalen ding te verwarmen voor 2 buizen. Dus op de aanvoerleiding naar de VVW-verdeler een T stuk plaatsen met daarop de aanvoer badkamerradiator. Retour idem.
Andere vraag kan ik in de nutteloze oude radiator leidingen gewoon een waterstofzuiger erop zetten om deze droog te maken.?
Zeker. En tot slot even dichtmaken met bijvoorbeeld siliconenkit.
Laatste vraag is een vloerverwarmings pomp wel nodig bij een hybride of fe warmtepomp.?
Nee. De vloerverwarmingspomp (een gesloten verdeler) is ontworpen om heet water (>50 graden) uit de CV-ketel te mengen met het koude retourwater, zodat de aanvoertemperatuur niet boven de ingestelde temperatuur uitkomt die veilig is voor jou vloer. Ook bij het volledig opendraaien van de thermostaatknop op de gesloten verdeler blijft de pomp kouder retourwater bijmengen. Dat is dodelijk voor het rendement van je warmtepomp, want daar wil je juist de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk op houden en al het warme water uit je warmtepomp direct je vloer insturen.

Indien je VVW eerder komt dan je warmtepomp kan je een hybride oplossing nemen. Bijvoorbeeld: https://www.vloerverwarmi...ng-unit-aansluiting-links

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 14:39
best @herofruit

nu zat ik inderdaad all naar die pomp te kijken al dan niet andere winkel. maar vraagje want wp gaat inderdaad later komen dan vvw.

en fe is lang niet zeker maar hybride pomp ligt meer in de verleiding.

moet ik dan de cv ketel lager afgifte aangeven.
en heb ik dan de pomp niet nodig voor als wp uit is?

en hoe bedoeld u hybride. afkoppelen na plaatsing wp ?

[ Voor 8% gewijzigd door michielsweb op 11-12-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:07
De pomp op een vloerverwarming heeft 2 doelen:
- De watertemperatuur beperken door menging met retourwater uit de vloer (enkel nodig bij hogetemperatuurverwarming, dus als je boven ~35°C aanvoertemperatuur kan halen).
- Debiet verhogen zodat voldoende water rondpompt in de vloer (egaal verdelen warmte voor optimale afgifte).

Als je aanvoerleiding dik genoeg is, en je warmtepomp voldoende debiet kan rondpompen, kan je zonder pomp werken. Dan zou je wel voor nu de CV maximale temperatuur flink moeten verlagen en de pomp van de CV flink verhogen; dan gaan je radiatoren wel niet zoveel meer doen (of zijn dat al LTV radiatoren, eventueel zelf omgebouwd met fans).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.