1 monitor wordt niet wakker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalWasser
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-12-2022
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Mac mini Intel met nieuwste OS. Hierop zijn 3 schermen aangesloten, 1x HDMI en 2x Thunderbolt 3 naar DP. Mijn muis en toetsenbord zijn via Bluetooth verbonden. Monitoren zijn 3x Huawei Mateview 27 inch.
Wanneer ik mijn Mac uit sluimerstand wil halen dan gaan er 2 monitoren aan en 1 Thunderbolt 3 naar DP blijft zwart. Ik heb al geprobeerd de kabels en poorten om te wisselen maar het probleem blijft dat 1 monitor zwart blijft. De 3 schermen werken wel allemaal tegelijk behalve als de Mac uit sluimerstand moet komen.
Wie heeft voor mij de oplossing want ik word er gillend gek van of moet ik hem terug sturen? Met Google search kom ik veel threads tegen over dit soortgelijke probleem maar allemaal met een M1 Mac mini dus daar kan ik geen oplossing vinden.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik heb de 3 schermen nodig en elke keer dat geklooi kost tijd en tijd kost geld. Wie heeft de gouden oplossing voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Ik heb precies ditzelfde probleem met een Mac Studio met hieraan twee Eizo schermen, verbonden via USB-C naar Displayport. Zolang je de schermen samen met de computer aanzet gaat het goed, maar wanneer je de computer later aanzet dan de schermen (waardoor de schermen in stand-by staan) dan worden ze niet wakker. Bij een opdrachtgever met dezelfde setup precies hetzelfde probleem. Er lijkt dus een bug te zitten in MacOS.

Heb al eens elders gelezen dat het op te lossen zou zijn door de schermen op 60 Hz in te stellen in plaats van een variabele framerate. Maar mijn schermen ondersteunen dit laatste niet in eerste plaatst en staan dus standaard al op 60 Hz.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalWasser
Al mijn 3 schermen zijn ingesteld op 165hz is dat dan niet een zeer zichtbaar verschil, ik game niet btw? Ik zet eigenlijk nooit mijn Mac uit maar altijd sluimer, dat heb ik altijd gedaan ook met mijn iMac. Zo vreemd dat 2 het wel goed doen en 1 niet. Mijn schermen hebben niet een fysieke aan/uit knop maar uitzetten gaat via een menu.
Er zijn behoorlijk wat threads met dit probleem bij een m1 Mac mini die al tot een paar jaar terug gaan dus lijkt wel alsof Apple hier niks aan heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalWasser
Probleem opgelost. Heb de 2x.Thunderbolt 3 naar DP omgewisseld voor Thunderbolt 3 naar HDMI. Blijkbaar vind de Mac mini 2x displayports tegelijkertijd niet leuk. Heb nu alle 3 de schermen via HDMI draaien en gelukkig alle 3 ook op 2160x1440 144hz. Was bang dat de 2x Thunderbolt 3 naar HDMI op max 60hz zouden moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Daam schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:05:
Ik heb precies ditzelfde probleem met een Mac Studio met hieraan twee Eizo schermen, verbonden via USB-C naar Displayport. Zolang je de schermen samen met de computer aanzet gaat het goed, maar wanneer je de computer later aanzet dan de schermen (waardoor de schermen in stand-by staan) dan worden ze niet wakker. Bij een opdrachtgever met dezelfde setup precies hetzelfde probleem. Er lijkt dus een bug te zitten in MacOS.

Heb al eens elders gelezen dat het op te lossen zou zijn door de schermen op 60 Hz in te stellen in plaats van een variabele framerate. Maar mijn schermen ondersteunen dit laatste niet in eerste plaatst en staan dus standaard al op 60 Hz.
Mijn Eizo EV2450 heeft in het administrator menu een instelling om het hot plug detect-gedrag te veranderen. Dat zou hierbij misschien kunnen helpen.