dakkapel lekt. klopt er uberhaupt wel iets van de afwerking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Onlangs is bij ons een prefab dakkapel geplaatst. Deze is van de binnenkant niet afgewerkt dit doe ik in januari met een timmerman.
Nu 3 weken later is al het originele regelwerk onder het dak boven de kapel drijfnat en druppelt het water na binnen. Er is al een expert van de verzekering geweest en de oorzaak is dat de originele klimaatfolie van onder de pannen onder het hout van de kapel is vastgezet en dus aan de binnenkant van de kapel in de zolder uitkomt.. Compleet prutswerk volgens de expert. Er had eigenlijk een nieuwe folie getrokken moeten worden tot een stukje over de nok.
Verder had er blijkbaar ook een balkje onder de laatste rij pannen moeten liggen met een vogelschroot. De pannen liggen nu ietwat scheef naar onder op de kapel. Ook is het osb board wat gebruikt is om de overgang van het vlakke plafond naar het dakbeschot te maken niet geïsoleerd. Dus het is alleen osb en dan de dakpannen op die strook. Dit was blijkbaar niet correct ivm dampvorming.

Het bedrijf was dit weekend onbereikbaar en de verkoper drukte me weg.. Morgenochtend ga ik ze weer bellen en hopelijk zijn ze zo netjes alles fatsoenlijk te komen maken. Ik hoop dat het de schuld van de werkman is geweest en dat het bedrijf er betere standaarden op na houd.

Ik ben nu natuurlijk wantrouwend en probeer uit te zoeken wat de officiële richtlijnen precies zijn zodat ik alles kan controleren als ze komen. Op hun website zie ik niks van certificering staan en op internet ben ik SKH tegengekomen (houtachtige constructies). Maar weet niet zeker of dit landelijk geldende richtlijnen zijn?

Verder is de kapel geleverd zonder dampdichte folie op de Pir isolatie en loopt de linkerdraagbalk scheef. Onder 50cm vd muur boven 57cm. Dit maakte structureel niks uit volgens de expert. Of de kapel geleverd had moeten worden met dampdichte folie kon hij niet zeggen. Maar ik vermoed eigenlijk van wel?

Iemand misschien ervaring met iets soortgelijks? Ik wil eigenlijk nu dat het hele regelwerk vervangen wordt omdat het drijfnat is en dat de komende maanden niet gaat drogen. Dat zou betekenen bovenste pannen er allemaal af, nieuwe folie, nieuw regelwerk en nieuwe isolatie (er zit een paar cm glaswol) en nieuw dakbeschot misschien. Ook wil ik dat ze pir tegen de osb strook zetten en dampdicht folie plaatsen. En dit ook nog allemaal komende week want ik slaap met vrouw en baby onder dit dak, het is straks kerst en de timmerman zou 7 januari met de afwerking beginnen.

Heb ik recht dit allemaal te eisen? Morgen ga ik ook weer met de verzekering in conclaaf natuurlijk.
iemand misschien ook een link naar goede uitleg over de constructie van dakkapellen zodat ik me niks kan laten wijsmaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKzn0VSV7qNXewn96qcVYgk-PRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsaNi9LHCWGuPyWCXkQdFIqF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfvgElla_k-istXdqRX2gTc6Y5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOV43sDTr9nW9NfmttLz20cR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9X0nZLbiTWy7Z7QHyeu9KjEikkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlZraSAuxCs0D2yVmRI16YEx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CtoZOwkiqkvJtrHLIvnLwWCsu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKU9fWFJcMpZSTSr6PTr4ydt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI72a70vBZ99MPAVwZoQacLfzzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqNPYYdRydtYYKDTN38besNg.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Vervelende situatie. Klinkt alsof er aardig wat fouten zijn gemaakt.

In het kort, je mag eisen dat je bouwwerk aan de wettelijke eisen van het bouwbesluit voldoet. Verbouwingsingrepen dienen minimaal te voldoen aan de standaard van nieuwbouw, tenminste conform 'rechtens verkregen niveau'.
Het begrip ‘rechtens verkregen niveau’ is alleen van toepassing bij verbouwingen. De wetgever heeft het begrip geïntroduceerd om enerzijds te voorkomen dat de kwaliteit van het bouwwerk na een verbouwing verslechtert en anderzijds de verbouwer niet te verplichten tot kostbare investeringen om het bouwwerk op nieuwbouwniveau te brengen. De kerngedachte van de verbouwvoorschriften is dat de bestaande kwaliteit, oftewel het actuele kwaliteitsniveau, niet mag verslechteren.
Bron

Dit is dus absoluut niet het geval momenteel. Verder dient je dakkapel natuurlijk aan het de thermische eisen van het bouwbesluit te voldoen.

Gaat het om een vergunningsvrije dakkapel? Zo ja, zijn er technische tekeningen gemaakt? Kan je daar de afbeeldingen van plaatsen?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
herofruit schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:32:
Vervelende situatie. Klinkt alsof er aardig wat fouten zijn gemaakt.

In het kort, je mag eisen dat je bouwwerk aan de wettelijke eisen van het bouwbesluit voldoet. Verbouwingsingrepen dienen minimaal te voldoen aan de standaard van nieuwbouw, tenminste conform 'rechtens verkregen niveau'.

[...]

Bron

Dit is dus absoluut niet het geval momenteel. Verder dient je dakkapel natuurlijk aan het de thermische eisen van het bouwbesluit te voldoen.

Gaat het om een vergunningsvrije dakkapel? Zo ja, zijn er technische tekeningen gemaakt? Kan je daar de afbeeldingen van plaatsen?
Vergunningsvrij idd. Heb geen technische tekeningen helaas.
Handig bestand. Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05:44
Je kan natuurlijk van alles eisen, maar of binnen een week realistisch is vraag ik me af. Een kameraad van me had laatst ook een gevalletje 'garantie' bij zijn dak (problemen met vocht na plaatsen zonnepanelen), en op een provisorische reparatie na, waardoor de acute problemen verdwenen zijn, is het nu wachten op de definitieve oplossing, de verwachting is dat de eerste ruimte in de agenda's ergens voorjaar volgend jaar is....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:18

H-W

Zie ik op de foto's nu dat er PIR isolatie aan de binnenkant van het dak van de dakkapel is geplaatst? Dan kan je folie plaatsen tot je een ons weegt, het is inmiddels algemeen bekend en aangenomen dat als je een platdak (en zeker met EPDM dakbedekking), je of aan de buitenkant isoleert met PIR en een dampremmende folie, of aan de binnenkant met dampopen isolatie (vaak glaswol of steenwol) en een klimaatfolie. PIR aan de binnenkant en geen dampremmende folie betekent kort gezegd dat het vocht van binnen naar buiten toe (zeker nu met de grote verschillen tussen binnen- en buitentemperatuur) zeker niet via je EPDM weg zal trekken (want enorm dampdicht) en dus aan de binnenkant zal condenseren. Resultaat is dus dat de druppels aan de isolatie binnen hangen. De aansluiting op je bestaande dak en de dakpannen moet ook volgens de richtlijnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door H-W op 11-12-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
H-W schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:20:
Zie ik op de foto's nu dat er PIR isolatie aan de binnenkant van het dak van de dakkapel is geplaatst? Dan kan je folie plaatsen tot je een ons weegt, het is inmiddels algemeen bekend en aangenomen dat als je een platdak (en zeker met EPDM dakbedekking), je of aan de buitenkant isoleert met PIR en een dampremmende folie, of aan de binnenkant met dampopen isolatie (vaak glaswol of steenwol) en een klimaatfolie. PIR aan de binnenkant en geen dampremmende folie betekent kort gezegd dat het vocht van binnen naar buiten toe (zeker nu met de grote verschillen tussen binnen- en buitentemperatuur) zeker niet via je EPDM weg zal trekken (want enorm dampdicht) en dus aan de binnenkant zal condenseren. Resultaat is dus dat de druppels aan de isolatie binnen hangen. De aansluiting op je bestaande dak en de dakpannen moet ook volgens de richtlijnen zijn.
Pir zit idd aan de binnenkant. Er werdt terloops door de jongen die het plaatste opgemerkt dat het misschien handig was als ik er dampremmende folie tegen deed..
Ik vond het al raar dat zij dit niet deden maar als het structureel niet klopt is het nog erger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
PIR moet aan de buitenkant van de constructie zitten, boven het hout, onder het EPDM of de bitumen laag. Nu zit het hout tussen het dampdichte PIR en de dampdichte EPDM opgesloten, een absolute no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Dit zijn fotos van de binnenkant en de kapel voor plaatsing. De aluminium tape valt er trouwens ook al af. Hoort zich allemaal niet goed aan :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZagI4X6dcxqILU7lBHW33aVEEIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdxuqGtX3uUMJdsN7bcikjGl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSZf0e5gyGCKDmDwIbIZuYNCItg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPwSo8i0uHGEZiWWco5e0jwR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRgfs6At-4lc2-qs4tzOKHRGZHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpDYO2QR7Lf5BU4wTonHyiKL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG9YE1yrmgIc9Q0Q4b09EkDZdR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozOME9AjsZblPZQMlGDYsUV3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLyKTY5LpbFwyt09fIZ7im9V7dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUzPIMCXI4kYCuubFWqyqVp1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 22:43
Heb je rechtsbijstand? Misschien inschakelen voor second opinion zodat er een gedegen controle van het geleverde werk kan plaatsvinden. Wees maar blij dat het nog niet afgetimmerd was dan was al jouw eigen tijd ook verloren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 13:23
Je gaat daar geen plafond in krijgen zonder voor je draai kiep ramen te komen.

Rechtsbijstand. Heb je alles al betaald?? Zo niet dan verder niet betalen en dit eerst met rechtsbijstand bespreken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
To_Tall schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:23:
Je gaat daar geen plafond in krijgen zonder voor je draai kiep ramen te komen.

Rechtsbijstand. Heb je alles al betaald?? Zo niet dan verder niet betalen en dit eerst met rechtsbijstand bespreken.
Er is 2.5cm speling tot het kozijn. Het houten raamwerk voor de pir loopt onder de aluminium tape. Wilde daar 12.5mm gips tegen schroeven.

Idd al betaald helaas. Gelukkig rechtsbijstand en opstalverzekering. Er moet sowies maar eens een bouwexpert advies komen geven anders ben ik er nooit meer gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 13:23
schalk84 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:37:
[...]

Er is 2.5cm speling tot het kozijn. Het houten raamwerk voor de pir loopt onder de aluminium tape. Wilde daar 12.5mm gips tegen schroeven.

Idd al betaald helaas. Gelukkig rechtsbijstand en opstalverzekering. Er moet sowies maar eens een bouwexpert advies komen geven anders ben ik er nooit meer gerust op.
Je moet opnieuw ragels plaatsen. Strak tegen de pir platen zou ik niet doen.

Dat gaat problemen opleveren. Je zal dus rachels dwars moeten plaatsen. Dat is al 15 plus nog 12mm gips.

Geeft het nu geen problemen dan zeker over een aantal jaar.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W

H-W

Het is vrij eenvoudig, de bestaande constructie voldoet niet. Dat kan je met een eenvoudige bouwfysische berekening wel aantonen. De PIR hoort op het dakbeschot te liggen, waar eerst een dampremmende folie op is aangebracht en vervolgens de dakbedekking. Aan de binnenkant geplaatst is dit een beproefd recept voor heel veel problemen. Als je goed voorbereid wil aankloppen bij de leverancier van de dakkapel dat dit niet klopt, vraag even na bij Recticel of ze een bouwfysische berekening willen maken. Dan blijkt vanzelf dat dit niet kan. Welke dikte isolatie is er gebruikt? Ik verwacht 140 mm voor het dak en 100 mm voor de zijwanden, dan is conform Bouwbesluit. Hoe is trouwens die zijkant opgebouwd? Daar hoort ook nog wat folie tussen links en rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
H-W schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:23:
Het is vrij eenvoudig, de bestaande constructie voldoet niet. Dat kan je met een eenvoudige bouwfysische berekening wel aantonen. De PIR hoort op het dakbeschot te liggen, waar eerst een dampremmende folie op is aangebracht en vervolgens de dakbedekking. Aan de binnenkant geplaatst is dit een beproefd recept voor heel veel problemen. Als je goed voorbereid wil aankloppen bij de leverancier van de dakkapel dat dit niet klopt, vraag even na bij Recticel of ze een bouwfysische berekening willen maken. Dan blijkt vanzelf dat dit niet kan. Welke dikte isolatie is er gebruikt? Ik verwacht 140 mm voor het dak en 100 mm voor de zijwanden, dan is conform Bouwbesluit. Hoe is trouwens die zijkant opgebouwd? Daar hoort ook nog wat folie tussen links en rechts.
Dikte was 160mm onder het dak, 80 aan de zijkanten. Zijkant is hetzelfde opgebouwd als het dak.

Ik had gisteravond het recticell nr al opgezocht. Ga ze bellen.

Wat een ellende. De financiele misser is eigenlijk niks vergelen bij de stress, tijd en energie die dit kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 11:52
Manman wat een broddelwerk en dan te bedenkend at er waarschijnlijk nog tientallen van die dingen staan bij mensen die geen idee hebben van de ellende over een paar jaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Inderdaad, gelukkig wordt er nog steeds heel wat aangeknutseld, zo blijf je steeds verzekerd van werk. :D

De dikte van de isolatie in het dak voldoet wel aan het Bouwbesluit, de wanden niet. Dat zou toch minimaal 100 mm moeten zijn. En over die alu tape, dat blijft in mijn ogen ook maar een lapmiddeltje en draagt niet bij aan een fastoenlijk dampremmende werking van de constructie.

Tip : mocht er nieuwe isolatie in moeten, kies dan voor Kingspan Kooltherm. Dampopen (kan dus aan de binnenkant met klimaatfolie) en een iets hogere isolatiewaarde dan PIR. Ben je van een boel problemen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
Update: om 1400u vanmiddag eindelijk een kort mailtje dat er jongens kwamen kijken. Telefoontjes doen ze niet aan. Daarna eindelijk telefoontje van de verkoopster. Dat ik de communicatie beneden peil vond was mijn mening..
De jongens hadden gelukkig veel ervaring en lieten gelijk merken dat het idd niet klopt. Over de pir durfden ze niks te zeggen behalve dat er idd een regelwerk tegenaan moet en dan gips. Ik wilde er 9mm multiplex met massaplaten van 5mm tegen doen dus wordt heel krap.
De baas komt nu woensdagochtend zelf kijken. Zn nr mocht ik niet hebben. Hopelijk lost hij het wel netjes op.
Ik denk zelf eigenlijk dat de dakkapel misschien weer de lucht in moet. Dit opperde medewerker ook voorzichtig. Enige garantie om zeker te zijn dat het goed in elkaar zit. De zijkanten zitten wrss ook niet goed op het moment. De kit daar lijkt niet overal goed te zitten en de folie zit daar vrij zeker ook niet goed.

Er ontbreekt ook een vogelschroot bij de pannen.

Verzekering; doet niks ivm derde partij. Moet dus via rechtsbijstand als het niet opgelost wordt.

Ik heb ook een ervaren timmerman ingeschakeld om een second opinion te hebben.

Morgen nog recticel bellen om zekerheid te krijgen over de toepassing vd pir.

Bedankt voor de reacties. Toch fijn om hier een klankbord te hebben. Zitten altijd wel wat goede tips tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
De PIR in het dak zit sowieso verkeerd. Dit moet aangebracht zijn bovenop het dak, direct onder de EPDM. Nu zit de houtconstructie ingesloten tussen twee dampdichte lagen, PIR van onder en EPDM van boven. Grote kans dat het een lange tijd goed gaat, maar uiteindelijk raakt deze houten tussenlaag verzadigd met vocht, met alle gevolgen van dien.

Helaas hebben veel bedrijven nog weinig kaas gegeten van bouwfysica en doen maar wat. Dit is prefab bij een bedrijf gebouwd, dus ze zouden er ervaring mee moeten hebben zou je denken. Dan begrijp ik niet dat ze met deze oplossingen komen.

In de zijwanden is het lastiger beoordelen of het een probleem vormt. Vaak is het hier minder een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
frennek schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:12:
De PIR in het dak zit sowieso verkeerd. Dit moet aangebracht zijn bovenop het dak, direct onder de EPDM. Nu zit de houtconstructie ingesloten tussen twee dampdichte lagen, PIR van onder en EPDM van boven. Grote kans dat het een lange tijd goed gaat, maar uiteindelijk raakt deze houten tussenlaag verzadigd met vocht, met alle gevolgen van dien.

Helaas hebben veel bedrijven nog weinig kaas gegeten van bouwfysica en doen maar wat. Dit is prefab bij een bedrijf gebouwd, dus ze zouden er ervaring mee moeten hebben zou je denken. Dan begrijp ik niet dat ze met deze oplossingen komen.

In de zijwanden is het lastiger beoordelen of het een probleem vormt. Vaak is het hier minder een probleem.
Ik lees idd dat je met pir eigenlijk een warm dak constructie moet maken. Maar als de pir direct onder de epdm zit kun je er geen zonnepanelen op kwijt toch? Dat zou een groot nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Daar zijn meerdere opties voor. Op een dakkapel wil je sowieso nooit zonnepanelen met ballast plaatsen, dat wordt veel te zwaar voor de constructie. Je hebt wel mogelijkheden om ankerpunten in de dakbedekking te plaatsen en in te werken. Dit zal helaas wel altijd iets van een koudebrug veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
schalk84 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:58:
Er is al een expert van de verzekering geweest en de oorzaak is dat de originele klimaatfolie van onder de pannen onder het hout van de kapel is vastgezet en dus aan de binnenkant van de kapel in de zolder uitkomt.. Compleet prutswerk volgens de expert. Er had eigenlijk een nieuwe folie getrokken moeten worden tot een stukje over de nok.

[Afbeelding]
Dat die folie verkeerd zit, is duidelijk op de foto te zien. Ik denk dat daar je grootste probleem zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

schalk84 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:19:
[...]

Ik lees idd dat je met pir eigenlijk een warm dak constructie moet maken. Maar als de pir direct onder de epdm zit kun je er geen zonnepanelen op kwijt toch? Dat zou een groot nadeel zijn.
Waarom kan dat niet? Mijn dak is 14cm PIR en dan bitumen en dan gewoon panelen (wel op rubber voetjes enzo).

Even los van de draagconstructie

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 13-12-2022 08:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
JvS schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:40:
[...]

Waarom kan dat niet? Mijn dak is 14cm PIR en dan bitumen en dan gewoon panelen (wel op rubber voetjes enzo).

inmiddels idd gelezen dat pir drukvast is en je er gewoon op kunt lopen. Nieuw voor me. Dan is de constructie die ik nu heb idd compleet onlogisch omdat, zoals ik het nu begrijp, het altijd de voorkeur heeft voor een warm dak constructie te gaan als je iets nieuws maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
JvS schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:40:
[...]

Het kan vrijwel altijd. Zelfs de dakkapelbedrijf zegt dat. Ze bieden zelfs note bene een mono airconditioningssyteem als optie aan wat >50kg weegt.

De reden waarom installateurs en dakkapelbedrijven niet happig om zijn is omdat andermans werk in de weg kan zitten voor eventuele garanteiclaims/reparaties. Bijvoorbeeld wat TS heeft. Dakkapel lekt, stel dat daar zonnepanelen op zaten dan moest je eerst een installatiebedrijf langs laten komen om de boel te demonteren totdat zij aan de slag kunnen. Dan is het ook nog eens de vraag of ze dan een smerig spelletje spelen dat het komt door de zonnepanelen.
Idem andersom. Je laat zonnepalenen plaatsen en dak lekt daarna. Dan is het de vraag of het door ondeugdelijke constructie van de dakkapel is, of dat het echt door die panelen komt.

Ik vroeg namelijk om een warmtepomp buitenunit te plaatsen of dat kan. Kreeg eerst dus te horen dat het niet kon, maar toen ik even de specsheet van hun mono airco oplossing had opgezocht zag ik dus dat die unit zwaarder is dan een normale buitenunit 8)7 Toen kreeg ik een eerlijk antwoord omdat ze gewoon geen zin hebben met problemen met lastige klanten die dingen proberen te claimen. Maar het zou voor de rest vrijwel altijd kunnen. Tenzij de draagconstructie het echt niet toelaat.

[ Voor 19% gewijzigd door com2,1ghz op 13-12-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
Update:
Eigenaar v bedrijf is komen kijken. Eerst hem maar wat laten praten en me van de domme gehouden.
Hij begon het er eigenlijk een beetje op te gooien dat als ik een dampdichte laag aan zou brengen het meteen opgelost zou zijn. Ik zou die dan vanaf onderkant plat dak tot op origineel dakbeschot moeten trekken. Helemaal nog niet mogelijk want dakbeschot is dwars doorgezaagd en moet daar eerst afgewerkt worden.
-dampdichte lagen plaatsten zij nooit. Verantwoordelijkheid van de klant volgens hem, hoort bij de afwerking niet bij de constructie. Tegelijkertijd zegt hij dat het enorm cruciaal is.
-hij geeft toe dat het een koud dak is. Als ik hem wijs op verwerkingsvoorschriften vd fabrikant van de pir waarin heel expliciet staat dat deze niet in een koud dak toegepast moet worden zegt hij dat hij het er niet mee eens is. Recticel heb ik ook gesproken, de sales engineer gaf ook aan dat dit totaal niet klopte. Hij ging recticel ook bellen en zou me hun antwoord laten weten. Ik denk dat ik het al weet.
- op de vraag waarom de meeste bedrijven wel de pir bovenop doen zei hij dat ze dat alleen maar deden omdat het makkelijker is.
- hij heeft al meer dan 300 kapellen zo geplaatst..
-dampfolie vd gamma van 20e was prima voor deze klus

Daarna laten blijken dat ik ondertussen ook erachter was dat de opbouw totaal niet deugt. Hij was toen vrij snel bereid het zo op te lossen zoals ik dat wilde. Eventueel ook kapel weer omhoog en ombouw na warm dak. Nat regelwerk vervangen, nieuwe folies etc.

Hoe zouden jullie het ombouwen tot warm dak?
Ik heb nu epdm, osb, pir tussen houtconstructie (14cm)

Ik dacht de pir eruit te halen en te vervangen door houtvezel met een klimaat of dampfolie. Boven op het dak dan pir met epdm erover. Nu meen ik dat ik moet uitkijken met de huidige epdm. Deze moet idealiter weg en vervangen worden door een dampscherm. Kan dit nog verwijderd worden?
Ook moet de bovenste isolatie een hogere isolatiewaarde hebben dan de houtvezel. Dus minstens 12cm pir denk ik?

Hoor graag jullie ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De huidige EPDM kun je gewoon laten zitten, dat functioneert prima als dampscherm mits de aansluiten goed wordt gemaakt op het bestaande pannendak.

Normaliter wordt een dampscherm hoger opgezet dan de isolatie die daarna wordt geplaatst. Vervolgens moet de afwerking ook hoog genoeg worden aangebracht.

Overigens is het niet gebruiken van dampscherm onbestaanbaar in deze tijd met de huidige isolatiewaarden. Deze meneer mag zich even goed achter de oren krabben als die dit vaker zou doen. 25 jaar geleden was de isolatie zo dun dat dat nog niet echt noodzakelijk was, maar die tijd hebben we lang gehad.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
Update;
Eind deze maand zou de nieuwe kapel geplaatst moeten worden. Deze week wordt blijkbaar de nieuwe gemaakt. Na veel aandringen een 'tekening' gekregen vd opbouw. Verder op nog geen enkele vraag van mijn kant antwoord gekregen.
In de mail bij de tekening wordt verwezen naar een prefab element van unilin voor platte daken. Volgens mij willen ze dit zelf namaken.

Kunnen jullie iets maken van die tekening? Die unilin prfab dakelementen zijn gasdicht als ik het goed begrijp. Is dit zo maar na te maken?

https://www.unilininsulat...kapel/usystem-roof-pr-rbd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnylpudIopbE847vlJPalaMXDuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05zdBYu39S5d2DXaBwbr4Hrr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is die tekening door hun gemaakt ? ik neem het maar even aan. ik zou dit zeker niet zo aanbevelen. als er ooit vocht in die constructie komt kan het niet weg. er is normaal altijd en weg voor vocht om de constrcutie te verlaten en die ontbreekt. En als de broertjes beun en haas dit moeten gaan maken zou ik er 0 vertrouwen in hebben. die verzameling blokjes hout onder het kozijn zien er ook niet geweldig uit qua lucht dichting en isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
twain4me schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:44:
Is die tekening door hun gemaakt ? ik neem het maar even aan. ik zou dit zeker niet zo aanbevelen. als er ooit vocht in die constructie komt kan het niet weg. er is normaal altijd en weg voor vocht om de constrcutie te verlaten en die ontbreekt. En als de broertjes beun en haas dit moeten gaan maken zou ik er 0 vertrouwen in hebben. die verzameling blokjes hout onder het kozijn zien er ook niet geweldig uit qua lucht dichting en isolatie.
Ik betwijfel of zij hem gemaakt hebben. Ik ben deze soort opbouw ook nergens tegengekomen. Ik heb er ook weinig vertrouwen in omdat als deze constructie zo op de aanhanger staat ik op geen enkele manier kan controleren of er iets klopt vd opbouw. Ik ga morgen vragen of ik niet kan komen kijken in de werkplaats maar ik denk dat ik het antwoord al weet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

schalk84 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik betwijfel of zij hem gemaakt hebben. Ik ben deze soort opbouw ook nergens tegengekomen. Ik heb er ook weinig vertrouwen in omdat als deze constructie zo op de aanhanger staat ik op geen enkele manier kan controleren of er iets klopt vd opbouw. Ik ga morgen vragen of ik niet kan komen kijken in de werkplaats maar ik denk dat ik het antwoord al weet..
unilin tekend normaal in iedergeval niet zo, daar heb ik al zoveel details van gezien. Voorgestelde oplossing kan eigelijk alleen werken met een dampopen isolatie en een klimaatfolie. warmdak is waar ik op zou aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 19:29
schalk84 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:27:
[...]

niet vragen maar gewoon gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Die situatie op de tekening is eigenlijk alleen haalbaar als je nieuwbouw doet om het dampscherm zo mooi door te trekken onder het dakbeschot door.

Normaliter zet je het dampscherm hoog genoeg op aan de voorzijde tegen het dakbeschot aan, dan de isolatie en dan afwerking met de gekozen dakbedekking, die vervolgens ook hoog genoeg afgewerkt moet worden onder de pannen om lekkage door stuifsneeuw etc. te voorkomen.

Ik snap ook niet zo goed waarom ze bovenop de isolatie nog een plaat aanbrengen en vervolgens de EPDM. Met voldoende drukvaste isolatie die geschikt is voor volledige verkleving is dat totaal niet nodig en geeft alleen maar meer risico's op condensatie.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:42

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou persoonlijk het lood veranderen naar epdm of loodvervanger, helemaal naar binnen brengen en dan 1 a 2 cm naar boven kleven tegen het raam aan de binnenkant.

Zo doe ik het iig professioneel (ramen plaatser hier)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Jellabie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
Ik zou persoonlijk het lood veranderen naar epdm of loodvervanger, helemaal naar binnen brengen en dan 1 a 2 cm naar boven kleven tegen het raam aan de binnenkant.

Zo doe ik het iig professioneel (ramen plaatser hier)
Op de tekening staat lood maar dit is eigenlijk steflex of iets dergelijks.
Ik heb met unilin gesproken en zij gebruiken idd een groot dampscherm zonder naden.
Dat zij de constructie van unilin na proberen te maken is de reden dat ze bovenop de pir nog een beplating doen. Idd niet nodig eigenlijk maar met een warm dak construxtie verlies ik waarschijnlijk plafond hoogte. Als dat allemaal in goed overleg gebeurd kan ik daar mee leven maar er is helaas nul overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
weer een update voor de geïnteresseerden. Telefonisch contact is er tot op heden niet meer geweest met het bedrijf. Ons is gezegd dat we alleen nog mogen mailen.. Op mails komt vervolgens pas na lang wachten en veel aandringen een (meestal onvolledige reactie). Het sturen van een ingebrekestelling lijkt iets geholpen te hebben. Ze weten nu ook dat ik juridische bijstand heb en het dus niet snel ga opgeven.

Onderstaand antwoorden op mijn vragen. Wat vinden jullie ervan? Laten maken of een kort geding aanspannen en (voldoende) geld terugvragen om het door een ander bedrijf te laten doen. ?

Als er iets uit de antwoorden blijkt is het wel dat ze na 17 jaar dankappelen plaatsen zelf nog steeds nul kennis in huis hebben..
en dit was dan zijn afsluiter van de mail: "Zolang we blijven hangen in discussies, opmerkingen en twijfels van jouw kant over materialen en wat al niet meer zal ik de dakkapel niet (kunnen) produceren."

- van welke fabrikant is de pir: geen antwoord

1. Je zegt dat je iets van unilin gaat namaken. Dit is een forse claim. Het unilin product is industrieel vervaardigd. Het heeft o.a. een luchtdichtheidsklasse 3 en zij kunnen folies uit een stuk toepassen, dus zonder naden. Bij mij waaien letterlijk de pir platen uit de constructie dus ik ben sceptisch over die claim.
Ik wil best meegaan in de constructie maar hoe kunnen jullie dit soort kwaliteit garanderen? Kan ik komen kijken naar de constructie? Unilin werkt bijvoorbeeld met zelfklevende alu folie zoals alutrix. Zoals ook aangeraden door recticel. De miofoil is dit volgens mij niet.
1 . We gaan niets namaken, we gaan een dakkapel leveren die we zijn overeengekomen en voldoet aan de constructieve eisen.
Met de link naar unilin wil ik je aangeven hoe deze (anders dan de huidige dakkapel ) wordt opgebouw en gaat uitzien aan de binnenzijde).
Omdat we nu anders dan overeengekomen de dakkapel gaan voorzien van een vooraf ingewerkt dampscherm, bouwen we deze anders op.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met “industrieel vervaardigd”, maar de werk/opbouwwijze is identiek.
alutrix is een zelfklevende dampremmende laag die in banen word aangebracht, die niet uit een stuk is en ook niet door recticel in de rbd elementen wordt toegepast.
Alustrix is met name bedoeld om aan te brengen onder de pir isolatie bij een warm dakconstructie.
Dit wordt veel toegepast bij industriele grote gebouwen vanwege de gewapende en beloopbare eigenschappen.
Folies in de elementen zijn meestal uit een stuk, de handels breedte is 3 meter waardoor de folie in de meeste dakkapellen ( tot 3m diepte) uit een stuk worden toegepast.
Dit geld voor onze, als ook voor de unilin rbd dakkapellen
De miofol is geschikt voor koude daken en heeft een klimaatklasse 4 in deze link kun je dit terugvinden.

2. waarom werken jullie niet met een warm dak constructie? En waarom kan het nieuwe dak geen warm dak constructie zijn? Ik heb hier een tijd terug al naar geïnformeerd.
2 . wij werken standaard niet met een warm dak constructie, dit is een keuze.
In het verleden hebben een keuze gemaakt uit de verschillen manieren van prefab bouw voor dakkapellen.
We kunnen “af fabriek” dakkapellen voorzien van een warm dakconstructie technisch is dit geen probleem.
Hierdoor wordt de opbouw en het uiterlijk van de dakkapel anders.
Ons is (bij deze casus) afgeraden om de opbouw of het uiterlijk van de dakkapel te veranderen. Dit kan alleen maar leiden tot meer discussies en vragen.
Dit is overigens ook een van de redeneren waarom ik nu sceptisch ben over de aanpassingen/ speling boven het kozijn.

3. Waarom hebben de zijwangen geen dampopen folies aan de buitenzijde?
3. Dit is in deze constructie geen must, In de nieuwe dakkapel kan ik deze toepassen.

4. komt er ook een dampdichte folie aan de binnenkant van de zijwangen?
4. ja

5. Hoe gaat het gat in het dakbeschot gemaakt worden? Er moet een nieuw gat op de juiste plek komen en de folie moet gerepareerd worden. Zie foto
5. we repareren /vervangen de folies aan de buitenzijde van het dak voor zover we deze hebben onderbroken of verkeerd hebben aangesloten.
De nieuwe dakkapel is vwb de wandopbouw iets dikker. (50 mm aan elke zijde) hierdoor creeren we de ruimte om ook de raveelbalken op te dikken en recht te
Zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

zolang ze geen maten en geen type isolatie opgeven zou ik ze niet vertrouwen dak = Rc6.3 is een administatieve truuk om aan vergunningen e.d. te voldoen terwijl je al weet dat je het niet gaat halen. info achter houden is ofwel onkunde (ik weet het niet) of een poging iets te verdoezelen. (ik doe dit al een paar jaar en zie dit soort gedrag keer op keer bij dakkapelbouwers.) ik zou er dus niet op vertrouwen dat je bij iemand anders wel krijgt wat je hebt besteld. los daarvan zou ik deze constructie gewoon afraden het warm dak is gewoon superrieur aan dit gedrocht dit is alleen goedkoper te produceren meer voordelen heeft het niet, als dit dak lek gaat heb je enorme problemen om de constructie droog te krijgen, dat komt er nooit meer uit en zal dus het hout gaan verrotten. hoe goed je dit ook bouwt een bouwfisicu zal je normaal altijd waarschuwen. en goede software ook. het is gewoon een slecht idee.

persoonlijk zou ik geld terug proberen te krijgen en de bestaande dakkapel zo goed mogelijk laten herstelen door een aannemer die het snapt. warm dak erop damp open isolatie en een klimaatfolie eronder. hij probeerd nu om zijn herstelbereidheid af te schuiven op jouw vele vragen. terwijl hij de vragen waar het omgaat niet beantwoord. zolang hij niet aantoont dat die rc daadwerkelijk 6.3 gaat zijn en de constructie qua vocht aantoont in een berekening lekker in zijn sop gaar laten koken. je hebt alle reden om te wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:12

MLLL

Palm Treo 650

Voordeel van een kouddakconstructie is dat je de hoogte van het boeideel kleiner uitgevoerd kan worden.
Met een warmdak kan dat ook wel maar dan moet je een soort gootje in het isolatiemateriaal moet maken, werkt alleen als het overstek groot genoeg is anders gaat het qua isolatiewaarde ook weer hard achter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

schalk84 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:51:
weer een update voor de geïnteresseerden. Telefonisch contact is er tot op heden niet meer geweest met het bedrijf. Ons is gezegd dat we alleen nog mogen mailen.. Op mails komt vervolgens pas na lang wachten en veel aandringen een (meestal onvolledige reactie). Het sturen van een ingebrekestelling lijkt iets geholpen te hebben. Ze weten nu ook dat ik juridische bijstand heb en het dus niet snel ga opgeven.
...
Wat verder wel een voordeel van hoofdzakelijk/uitsluitend schriftelijk is dat je alles (letterlijk) zwart op wit hebt staan, mochten ze in gebreke blijven en het juridisch gaat worden. Heb je alle afspraken in ieder geval op papier staan (of je moet op je telefoon een voice/callrecorder hebben natuurlijk :) ).

Wat een geluk dat je de afwerking nog niet had gedaan in ieder geval, daardoor heb je dit zeer snel vastgesteld.
Maar ik lees in ieder geval met interesse mee. Hopelijk dat er een goed eind aan komt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• schalk84
Update:
Ik heb in een ultieme poging nog geprobeerd een persoonlijk gesprek proberen op te zetten. Dat heeft de aannemer geweigerd. Als excuus gebruikt hij dat ik een keer ben uitgevaren tegen de verkoopster (gek he).
De termijn van de ingebrekestelling is inmiddels voorbij.

Afgelopen vrijdag ben ik naar een advocaat gegaan die nemen de zaak over.
Een aantal dingen zijn daarbij belangrijk:
- zorg dat je altijd een ingebrekestelling stuurt
- je hebt rapporten van een onafhankelijke expert nodig (je kunt zelf nog zoveel onderzoek doen en feiten verzamelen in de praktijk wordt je als leek gezien en de aannemer in eerste instantie als expert)
- je moet de aannemer kans geven tot herstel.
- doe je dat niet dan zul je moeten aantonen dat je goede reden hebt om te vinden dat de aannemer niet bekwaam is. In de praktijk is dit niet makkelijk en komt zelden voor. Dit is wel waar ik voor wil gaan. Ik heb ook goede hoop dat dit lukt.
- voor een kort geding moet je het spoedeisend belang onderbouwen. in mijn geval makkelijk want lekkend dak en gevolgschade.

Achteraf had ik dus beter zijn eerste oplossingen niet afgeschoten en hem gewoon nog een verkeerde kapel moeten laten plaatsen. Daarna had ik 100% in mn recht gestaan en alle kosten kunnen verhalen. Incl proces en expert kosten.

Het is in ieder geval zeer moeilijk in nl je recht te halen vind ik. Aan advocaten ontkom je niet en hoe slecht het werk van iemand ook is je moet ze nog een keer aan je huis laten klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
schalk84 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:19:
Update:
Ik heb in een ultieme poging nog geprobeerd een persoonlijk gesprek proberen op te zetten. Dat heeft de aannemer geweigerd. Als excuus gebruikt hij dat ik een keer ben uitgevaren tegen de verkoopster (gek he).
De termijn van de ingebrekestelling is inmiddels voorbij.

Afgelopen vrijdag ben ik naar een advocaat gegaan die nemen de zaak over.
Een aantal dingen zijn daarbij belangrijk:
- zorg dat je altijd een ingebrekestelling stuurt
- je hebt rapporten van een onafhankelijke expert nodig (je kunt zelf nog zoveel onderzoek doen en feiten verzamelen in de praktijk wordt je als leek gezien en de aannemer in eerste instantie als expert)
- je moet de aannemer kans geven tot herstel.
- doe je dat niet dan zul je moeten aantonen dat je goede reden hebt om te vinden dat de aannemer niet bekwaam is. In de praktijk is dit niet makkelijk en komt zelden voor. Dit is wel waar ik voor wil gaan. Ik heb ook goede hoop dat dit lukt.
- voor een kort geding moet je het spoedeisend belang onderbouwen. in mijn geval makkelijk want lekkend dak en gevolgschade.

Achteraf had ik dus beter zijn eerste oplossingen niet afgeschoten en hem gewoon nog een verkeerde kapel moeten laten plaatsen. Daarna had ik 100% in mn recht gestaan en alle kosten kunnen verhalen. Incl proces en expert kosten.

Het is in ieder geval zeer moeilijk in nl je recht te halen vind ik. Aan advocaten ontkom je niet en hoe slecht het werk van iemand ook is je moet ze nog een keer aan je huis laten klooien.
Bedankt voor de update, interessant! Ja we zijn hier niet happig op civiele rechtspraak nee. Maar goed, keerzijde is dat we geen miljoenen schadeclaims kennen voor met een winkelwagentje over een teen rijden, denk ik maar.

Kort geding betekent dat we snel weer een update kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Ja hopelijk snel een update. Ben benieuwd wat de advocaten voor reactie teweeg brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 11:37
Wat een vervelende situatie dit!
Is de lekkage inmiddels wel verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
glaerox schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:30:
Wat een vervelende situatie dit!
Is de lekkage inmiddels wel verholpen?
Nope niks gebeurd. Ik kreeg geen opheldering over wat er nu exact op mijn dak ging komen als oplossing dus ze zijn niet meer aan het werk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
schalk84 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:19:
Zo moeilijk is je recht halen nou ook weer niet..... als je jezelf een beetje inleest kan je ook veel zelf.
Kost helaas alleen wel flink wat tijd en je moet je natuurlijk ook gewoon aan de spelregels houden.

Jij hebt de aannemer zelf gekozen, dan moet je hem ook de mogelijkheid geven om zijn gebreken te herstellen. Dat is nou eenmaal de regel.

Maar sterkte met zo'n vervelende situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door CirclDigital op 07-02-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:43

Agent47

I always close my contracts.

Wat is dit voor Teun de Beun bedrijf dan? Ik als NIET klusser en amper een boormachine kan vasthouden ziet zelfs dat dit pure poep is geweest.

Het vervelende is dat je inderdaad zelf die aannemer hebt gekozen en ze tot op heden (weliswaar traag) antwoorden. Juridisch sta je tot heden niet zo sterk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schalk84
CirclDigital schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Zo moeilijk is je recht halen nou ook weer niet..... als je jezelf een beetje inleest kan je ook veel zelf.
Kost helaas alleen wel flink wat tijd en je moet je natuurlijk ook gewoon aan de spelregels houden.

Jij hebt de aannemer zelf gekozen, dan moet je hem ook de mogelijkheid geven om zijn gebreken te herstellen. Dat is nou eenmaal de regel.

Maar sterkte met zo'n vervelende situatie.
Als je het verhaal doorspit zie je dat ik hem de kans heb gegeven het op te lossen. Hij wil echter niet eens opnieuw naar de situatie komen kijken om een en ander fatsoenlijk na te meten zodat het niet weer misgaat. Ook houd hij zich niet aan de offerte.
Mijn zus is notaris dus ik wist snel genoeg hoe het juridisch werkt maar geloof me je kunt verdomd weinig doen als iemand de boel opzettelijk zit te traineren maar wel eens in de zoveel tijd reageert en als je niet exact het juridisch proces volgt kun je heel snel ineens rechteloos zijn.
Het kort geding heb ik al grotendeels zelf geschreven. Ik durf te stellen dat nog geen 10% in nl zoiets fatsoenlijk kan opstellen. Dus ik deel je mening niet dat je in nl makkelijk je recht kan halen. Je moet ook enorm veel geduld en tijd hebben.
Dat zie ik ook terug in een paar reviews van het bedrijf waarin mensen klagen dat ze na 6 maanden nog steeds lekkages hebben.

Daarnaast moet ik, ook al krijg ik in het kort geding gelijk, alle kosten (reparatie, advocaten enz) zelf voorschieten. Hoeveel mensen kunnen in nl nadat ze zo'n 10k voor een dakkapel betaald hebben gelijk nog eens 10k voor een nieuwe en nog een paar k voor een advocaat neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Ik zeg ook niet dat het geen vervelende situatie is.... dat is het natuurlijk wel.

Alleen ik betwist je stelling dat het lastig is juridisch je gelijk te halen. Dat is het in mijn optiek niet, het zijn allemaal relatief simpele stappen. Je hebt helemaal gelijk dat het proces lang duurt, dat is nou eenmaal een gegeven bij zoiets als je geen verdere medewerking meer krijgt. Zegt vooral iets over de aannemer.

Maar het begint natuurlijk ook wel dat je zelf een kwalitatief goede aannemer zoekt. En heel eerlijk, het mag dan een prutser zijn maar je micro management zoals in je bericht van 22/01 werkt nooit goed in de bouw. Al die vragen had je moeten stellen en vastleggen voor je tekende. Als je zo hard een positie inneemt is de kans gewoon groot dat je krijgt wat je nu hebt, een aannemer die ook niet verder wil meewerken.

En helaas kost zoiets je altijd geld.... maar je was toch verzekerd dus het is niet alsof je nu zelf ineens 10k moet voorschieten?

[ Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 07-02-2023 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schalk84
CirclDigital schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:34:
Ik zeg ook niet dat het geen vervelende situatie is.... dat is het natuurlijk wel.

Alleen ik betwist je stelling dat het lastig is juridisch je gelijk te halen. Dat is het in mijn optiek niet, het zijn allemaal relatief simpele stappen. Je hebt helemaal gelijk dat het proces lang duurt, dat is nou eenmaal een gegeven bij zoiets als je geen verdere medewerking meer krijgt. Zegt vooral iets over de aannemer.

Maar het begint natuurlijk ook wel dat je zelf een kwalitatief goede aannemer zoekt. En heel eerlijk, het mag dan een prutser zijn maar je micro management zoals in je bericht van 22/01 werkt nooit goed in de bouw. Al die vragen had je moeten stellen en vastleggen voor je tekende. Als je zo hard een positie inneemt is de kans gewoon groot dat je krijgt wat je nu hebt, een aannemer die ook niet verder wil meewerken.

En helaas kost zoiets je altijd geld.... maar je was toch verzekerd dus het is niet alsof je nu zelf ineens 10k moet voorschieten?
je hebt helemaal gelijk het is mijn eigen schuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Wellicht de emotie een beetje proberen te parkeren en even beter lezen, dat zeg ik toch niet...... ik zie alleen niet echt dat je constructief aan een oplossing hebt gewerkt.

Kan wellicht in deze situatie ook niet maar dan blijven er verder weinig opties over dan waar je nu staat.

[ Voor 13% gewijzigd door CirclDigital op 07-02-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Gevoelsmatig wil je zo'n bedrijf niet meer in je huis hebben, alleen de juridische werkelijkheid verlangt anders. Ik heb zelf ook iets vergelijkbaar gehad bij een badkamer. Heb heel bewust de keuze gemaakt om ze niet meer in mijn huis te hebben omdat ze gewoonweg niet snapten hoe je een badkamer anno 2023 bouwt. Maar dan kies je er ook bewust voor dat je meer geld kwijt bent dan alles conform de regeltjes doen. Maar ja, het gemoed wil ook wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

TwingyTwingy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:43:
Gevoelsmatig wil je zo'n bedrijf niet meer in je huis hebben, alleen de juridische werkelijkheid verlangt anders.
Ik denk maar eens hardop.

het moet dan denk ik gaan over het niet willen/kunnen verstekken van belangrijke informatie. over zijn voorgestelde oplossing. en dat TS dan dus niet de partij is die de boel weigerd maar juist ruim de kans heeft gegeven om de informatie te geven, informatie die nodig is om te beordelen of de oplossing nu wel goed gaat zijn. Je kan dus zeggen dat ze in gebreken blijven. en dat TS dus niet de persoon is die herstel weigerd.
Dan zou de overeenkomst ontbonden kunnen worden.

uiteindelijk is het makkelijker om er op de gang uit te komen.. laten we zeggen dat TS 50% van zijn geld terug krijgt en beun de haas dan geen nieuwe dakkapel hoeft te bouwen en TS deze laat herstellen.

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 07-02-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
twain4me schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:11:
[...]

Ik denk maar eens hardop.

het moet dan denk ik gaan over het niet willen/kunnen verstekken van belangrijke informatie. over zijn voorgestelde oplossing. en dat TS dan dus niet de partij is die de boel weigerd maar juist ruim de kans hebt gegeven om de informatie te geven, informatie die nodig is om te beordelen of de oplossing nu wel goed gaat zijn. Je kan dus zeggen dat ze in gebreken blijven. en dat TS dus niet de persoon is die herstel weigerd.
Eens, ik zie ook niet direct dat TS echt onvoldoende heeft gedaan met deze aannemer. Het beste was geweest als hij de aannemer doodleuk een nieuwe 'foute' kapel had laten plaatsen, dan had aannemer zijn recht tot herstel verspeeld. Uiteindelijk verspeelt hij dat ook als hij niet kan aangeven hoe hij dat kan herstellen en vaag blijft over de oplossing. Je hoeft niet alles te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
TwingyTwingy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Eens, ik zie ook niet direct dat TS echt onvoldoende heeft gedaan met deze aannemer. Het beste was geweest als hij de aannemer doodleuk een nieuwe 'foute' kapel had laten plaatsen, dan had aannemer zijn recht tot herstel verspeeld. Uiteindelijk verspeelt hij dat ook als hij niet kan aangeven hoe hij dat kan herstellen en vaag blijft over de oplossing. Je hoeft niet alles te pikken.
Het is een combinatie van factoren geweest die zorgden dat ik dit bedrijf niet meer over de vloer wil. De uiterst eenzijdige en trage manier van communiceren is een vd grootste ergernissen. Ik hoorde van 20 dec tot 3 jan helemaal niks en pas de derde omdat ik de telefoon rood begon te bellen. Dat zijn twee weken waarin mijn dak misschien nog meer vervolgschade oploopt. En over elk mailtje ging wel zowat een week heen.
Juridisch wordt daar echter eigenlijk niet naar gekeken. Er zijn geen 'harde termijnen' waarbinnen je antwoord mag verwachten.
Ook het feit dat er alleen via mail gecommuniceerd werdt, wordt juridisch niet veel mee gedaan. In de praktijk schiet het natuurlijk totaal niet op tenzij je heel uitgebreid en correct communiceert wat hier totaal niet het geval was.
En ja je hebt dan alles zwart op wit maar je kunt ook na een gesprek elkaar even een mailtje sturen met de afspraken. Veel effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Ps. Dit is hoe de epdm is afgewerkt. Volgens mij had ik die nog niet gepost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR6lnQule8INzaX-OEcrWfEY_80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEtt69BprsbAjS9XGJjjXh6P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQyibdgyEQ9-eT3fAWo1_Og2b1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRiU4xU02bd3Lw0t6MeV6ysq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f87VQ8zoHSl9XCEeyqQ4SpxFIRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EVUJtkWA3NWeV5DFpE7yN10.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AdDCAyGA35mN_M0_mZc3fC7QS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8tvqjLriNUNUjLEWSBKyXO9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YHqSzBddeCFPUVj0EPdArQHp9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNHEJESz0t5mCbk0EQrLbudm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-06 18:56

LankHoar

Langharig tuig

schalk84 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:55:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb echt 0 verstand van daken, maar zie zelfs als leek dat dit er gewoon echt niet uit ziet qua afwerking :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

schalk84 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:55:

[Afbeelding][Afbeelding]
ja zo kan het ook :X ik hoop voor zijn vorige klanten niet dat hij dit al jaren zo doet.

opzich prima basis voor een warm dak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
twain4me schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:34:
[...]

ja zo kan het ook :X ik hoop voor zijn vorige klanten niet dat hij dit al jaren zo doet.

opzich prima basis voor een warm dak. :P
300 per jaar na eigen zeggen en dat al 10+ jaar. Maar ja hoeveel mensen klimmen er het dak op om te controleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-06 08:59
Epdm en prefab ziet er vaak zo uit haha.
Ook bijna nooit waterkerend aangebracht op dakvlak.

Gaat niets boven goed stukje dakbedekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 21:28

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

heel vervelend dit allemaal! tussen de balken isoleren kan zeker wel. Echter moet je dan naar een minerale wol isolatie gaan. Oa rockwool.
Dan heb je de balk dikte aan ruimte om te isoleren. Dit word met dakkapellen meestals gedaan ivm de hoogte van de boeideel. kwa epdm hellaas zie ik dit steeds vaker het is snel en goedkoop te plaatsen. Maar kwalitatief is dakleer beter. wat je nog wel kan doen. Is de overgang van platdak- dakpannen of onder de pannen de epdm/ brandstuk vergenoeg doorloopt naar boven. ik laat die altijd 15cm naar boven branden ook om stuifsneeuw tegen te gaan. Als je een houte constructie maakt moet je in de wand aan de binnezijde dampdichte folieplaatsen dan balken met daartussen de isolatie, buitenzijde dampdoorlatende folie. En dan de afwerking.
bij gebruik van pirplaten is folie aan de buitenzijde niet nodig ivm vochtop hoping. Het moet kunnen ademen.
Ik heb al veel dakkapellen geplaatst. Echter ik werk nooit met kant en klare dakkapellen. Altijd zelf opbouwen. hopelijk ben je hier een beetje mee geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Voor de liefhebbers nog wat fotos vd kozijnen. Ik heb ook sterk mn vraagtekens bij alle pur..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3AqH7O8ehEBLpmtK2v6yDB7lvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGvwvQHSFUUiETsdSb2RTULB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZgw-Rwz0cvwTbmDYtheXDLCMqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXkH4ecH1ggBdVpcOpc1rv2r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc9zCqLCmxThO2jylViYC4EAcXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTusnHJh9NCctGrnts03bxPR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:12

MLLL

Palm Treo 650

Qua Pur valt het wel mee, normaliter komt er in de sponning waar de pur zit een kantdeel van 18mm multiplex in.
Omdat dit een vlakke wand wordt is dat niet nodig en pur je het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 19:47
schalk84 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:11:
Dit zijn fotos van de binnenkant en de kapel voor plaatsing. De aluminium tape valt er trouwens ook al af. Hoort zich allemaal niet goed aan :(

[Afbeelding]
Ziet het er op deze foto nu uit alsof het afgezaagde dakbeschot niet ondersteund is en daarom doorzakt? Gebaseerd op de foto's lijk je een aannemer te hebben die er zowel constructief als bouwfysisch niet veel van begrijpt. Mooi ook, die folies gewoon strak afgeknipt, dat krijg je niet zo makkelijk meer goed. Hij maakt het zichzelf ook wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Het afkitten is van de EPDM kan veel netter vooral bij de afvoer. Er lijkt nu nog een gat te zitten bovenaan de afvoer. Moet zeggen dat ik het verder zo vaker zie kwa afwerking met kit, de schoonheidsprijs kun je bijna nooit uitdelen of het moet zichtwerk zijn. Verder is het belangrijk dat de EPDM hoog genoeg is opgezet onder de dakpannen.

Met het purren is op zich niks mis mee.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

schalk84 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:47:
Voor de liefhebbers nog wat fotos vd kozijnen. Ik heb ook sterk mn vraagtekens bij alle pur..?
pur is zoon probleme niet, ik had liever wel gezien dat alle gaatjes in de raveeldrager gebruikt zouden zijn.. is geen wet ofzo.. dus hoeft niet persee fout te zijn, dat zou uitgerekend moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-06 08:59
Aangezien het een dakoobouw is net dampooen folie zullen ze de folie niet over de epdm hebben aangebracht. Ook zal er geen achterslag zijn toegepast.

Prefab is snel maar persoonlijk vind ik dit altijd prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Snelletomaat schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Ziet het er op deze foto nu uit alsof het afgezaagde dakbeschot niet ondersteund is en daarom doorzakt? Gebaseerd op de foto's lijk je een aannemer te hebben die er zowel constructief als bouwfysisch niet veel van begrijpt. Mooi ook, die folies gewoon strak afgeknipt, dat krijg je niet zo makkelijk meer goed. Hij maakt het zichzelf ook wel moeilijk.
Klopt. Hier kwam ik pas achter nadat een timmerman van een ander bedrijf dat opmerkte.
De timmerman en daarna ook de baas van dit bedrijf hebben het de twee keer dat ze kwamen kijken niet aan mij verteld of (miss nog erger) idd niet geweten.
Overkapping is 4.5m dus niet gering.

Ps. Dit beunwerk en gebrek aan kennis is van een bedrijf dat na eigen zeggen al 17 jaar als hoofdwerk dakkapellen plaatst. Na eigen zeggen 300 kapellen per jaar.
De onjuiste werkwijze (geen dampfolies, pir in koud dak etc) gingen ook na aan mij bevestigd te hebben dat ze op de hoogte waren van dat dit fout was gewoon door (schuld vd leverancier zeiden ze). Ik heb kapellen klaar voor transport gezien op hun terrein en ze zitten allemaal precies hetzelfde in elkaar.

[ Voor 23% gewijzigd door schalk84 op 09-02-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 20:24
schalk84 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Klopt. Hier kwam ik pas achter nadat een timmerman van een ander bedrijf dat opmerkte.
De timmerman en daarna ook de baas van dit bedrijf hebben het de twee keer dat ze kwamen kijken niet aan mij verteld of (miss nog erger) idd niet geweten.
Overkapping is 4.5m dus niet gering.

Ps. Dit beunwerk en gebrek aan kennis is van een bedrijf dat na eigen zeggen al 17 jaar als hoofdwerk dakkapellen plaatst. Na eigen zeggen 300 kapellen per jaar.
De onjuiste werkwijze (geen dampfolies, pir in koud dak etc) gingen ook na aan mij bevestigd te hebben dat ze op de hoogte waren van dat dit fout was gewoon door (schuld vd leverancier zeiden ze). Ik heb kapellen klaar voor transport gezien op hun terrein en ze zitten allemaal precies hetzelfde in elkaar.
Het doorhangen van je dak is een typisch gevolg van de prefab klapdaken. Zaag je daar een gat in dan is de sterkte eruit en gaat het doorhangen. Dat zul je constructief moeten verstevigen/ondersteuenen.

Collega van mij heeft ook een prefab dakkapel laten plaatsen (bedrijfsnaam: *snip*, dit voegt niks toe ). De afbouwende aannemer die wel capabel was merkte na plaatsing van de dakkapel dat zijn dak in het midden 14 cm lager was dan aan beide zijkanten, compleet doorgezakt. Bij hem is achteraf het een en ander constructief opgelost.

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2023 20:18 ]

Pagina: 1