Toon posts:

Led (230V) dimmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Janduc
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-01 21:03
Het volgende probleem
Bij een huis kom ik het volgende dim systeem tegen (Zie foto)
Het werkt met fase aansnijding
kan ik hier gewoon led verlichting welke te dimmen is op aansluiten ?

Alle reacties

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dit is bij uitstek te Googelen:

https://www.lampenlicht.n...ng/fase-aan-en-afsnijding
Fase-aansnijding dimmen

Dimmers met fase aansnijding hebben de letters RL op de dimmer staan. Deze dimmers zijn geschikt voor gloeilampen, 230 volt halogeen en sommige van deze dimmers kunnen ook LED dimmen. Dat moet dan wel specifiek op de dimmer vermeld staan.

Een dimmer met fase aansnijding heeft een dimbereik van 40%. Een stuk minder dus! Bij deze manier van dimmen zal de lichtbron nooit helemaal gedimd kunnen worden.
Lijkt dus verouderde meuk die bovendien nogal overbodig is, gelet op de mogelijkheden van slimme lampen/dimmers.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben het niet met de tekst van @Thijsmans eens. Fase aansnijding en moderne ledjes gaat gewoon prima, ook laag. Dus "dat het op de dimmer" zou moeten staan ben ik het niet mee eens.

Waar je met oudere dimmers, zeker met hoge maximale belasting, wel vaker tegen aan loopt is dat ze ook een minimale belasting hebben. Was in gloeilamp / halogeen tijd niet zo issue maar nu wel. Zeker op oudere dimmers staat het vaak niet en is het dus trail and error. Enige wat "led dimmer" op een fase aansnijding dimmer dus eigenlijk betekend is dat hij werkt met een lage belasting.

Verder staat en valt het bij de kwaliteit van de ledlamp hoe mooi deze vervolgens dimt. Gelukkig is dat afgelopen jaren wel beter geworden, ook bij goedkopere merken. Zelf goede ervaring met het dimmen van Philips en Ikea lampen.

Gezien het enorme vermogen van 2,2kVA per kanaal zou ik wel mijn hoop op het dimmen van led verlagen... Maar goed, nee heb je, ja kan je krijgen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee