Vraag
Alle reacties
Dit is bij uitstek te Googelen:
https://www.lampenlicht.n...ng/fase-aan-en-afsnijding
https://www.lampenlicht.n...ng/fase-aan-en-afsnijding
Lijkt dus verouderde meuk die bovendien nogal overbodig is, gelet op de mogelijkheden van slimme lampen/dimmers.Fase-aansnijding dimmen
Dimmers met fase aansnijding hebben de letters RL op de dimmer staan. Deze dimmers zijn geschikt voor gloeilampen, 230 volt halogeen en sommige van deze dimmers kunnen ook LED dimmen. Dat moet dan wel specifiek op de dimmer vermeld staan.
Een dimmer met fase aansnijding heeft een dimbereik van 40%. Een stuk minder dus! Bij deze manier van dimmen zal de lichtbron nooit helemaal gedimd kunnen worden.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Ik ben het niet met de tekst van @Thijsmans eens. Fase aansnijding en moderne ledjes gaat gewoon prima, ook laag. Dus "dat het op de dimmer" zou moeten staan ben ik het niet mee eens.
Waar je met oudere dimmers, zeker met hoge maximale belasting, wel vaker tegen aan loopt is dat ze ook een minimale belasting hebben. Was in gloeilamp / halogeen tijd niet zo issue maar nu wel. Zeker op oudere dimmers staat het vaak niet en is het dus trail and error. Enige wat "led dimmer" op een fase aansnijding dimmer dus eigenlijk betekend is dat hij werkt met een lage belasting.
Verder staat en valt het bij de kwaliteit van de ledlamp hoe mooi deze vervolgens dimt. Gelukkig is dat afgelopen jaren wel beter geworden, ook bij goedkopere merken. Zelf goede ervaring met het dimmen van Philips en Ikea lampen.
Gezien het enorme vermogen van 2,2kVA per kanaal zou ik wel mijn hoop op het dimmen van led verlagen... Maar goed, nee heb je, ja kan je krijgen.
Waar je met oudere dimmers, zeker met hoge maximale belasting, wel vaker tegen aan loopt is dat ze ook een minimale belasting hebben. Was in gloeilamp / halogeen tijd niet zo issue maar nu wel. Zeker op oudere dimmers staat het vaak niet en is het dus trail and error. Enige wat "led dimmer" op een fase aansnijding dimmer dus eigenlijk betekend is dat hij werkt met een lage belasting.
Verder staat en valt het bij de kwaliteit van de ledlamp hoe mooi deze vervolgens dimt. Gelukkig is dat afgelopen jaren wel beter geworden, ook bij goedkopere merken. Zelf goede ervaring met het dimmen van Philips en Ikea lampen.
Gezien het enorme vermogen van 2,2kVA per kanaal zou ik wel mijn hoop op het dimmen van led verlagen... Maar goed, nee heb je, ja kan je krijgen.