Vloertegel badkamer herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03 14:28

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hi!

Vandaag wilde ik een terugkerend klusje gaan tackelen. Het vervangen van de kit in de badkamer.

Daarbij viel mij deze keer helaas een groter probleem op. In het midden van de vloer is een flink stuk voeg weggeslagen.

In eerste instantie was ik van plan om deze te laten drogen en opnieuw te voegen. Maar hij klinkt rondom de plek waar de voeg mist ook hol. En ik hoor een hele lichte knars als ik erop ga staan.

Hoe kan ik dit het beste herstellen zonder de hele badkamer te vernieuwen? Ik zie verhalen over een soort tegellijm die hiervoor geïnjecteerd kan worden? Gaatje in het voegwerk boren, met een kitpistool injecteren en laten drogen. Vervolgens voeg opnieuw doen en klaar? Of moet ik vanwege de natte ruimte op een andere manier te werk gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6879g_7Vf4-1ngK2dl0g-XuvLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eQ0CDVsBil8N6nmnOXkqC5D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ramquin op 11-12-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26

Rmg

Ik zou de voeg uitkrabben/slijpen, multitool is wel lekker stuurbaar, beter dan een haakse slijper imo.

Dan met injectielijm aan de gang om de holle ruimte op te vullen. Daarna opnieuw voegen, wel checken of er geen vochtprobleem onder de tegel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Ok! Goed idee denk ik. Alleen hoe injecteer je de lijm als je de hele voeg wegkrabt? Want dan is het lastig om druk op te bouwen waardoor het niet onder de regel vloeit. Of stel je voor om dan een gaatje in het midden van de tegel te boren en daardoor te injecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ramquin schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:11:
Hi!

Vandaag wilde ik een terugkerend klusje gaan tackelen. Het vervangen van de kit in de badkamer.

Daarbij viel mij deze keer helaas een groter probleem op. In het midden van de vloer is een flink stuk voeg weggeslagen.

In eerste instantie was ik van plan om deze te laten drogen en opnieuw te voegen. Maar hij klinkt rondom de plek waar de voeg mist ook hol. En ik hoor een hele lichte knars als ik erop ga staan.

Hoe kan ik dit het beste herstellen zonder de hele badkamer te vernieuwen? Ik zie verhalen over een soort tegellijm die hiervoor geïnjecteerd kan worden? Gaatje in het voegwerk boren, met een kitpistool injecteren en laten drogen. Vervolgens voeg opnieuw doen en klaar? Of moet ik vanwege de natte ruimte op een andere manier te werk gaan?
[Afbeelding]
Met een rubberen hamer rondom te tegel zachtjes slaan en dan kan je goed beoordelen waar het (te) hol is. Goed opvullen met injectielijm, als dat lukt met het boren van een gaatje in de voeg dan is dat prima. Gaatje boren, spuiten, controleren met hamer. Die handelingen herhalen. Als je eerst alle gaatjes boort loop je het risico dat je lijm niet onder de tegel maar, via de weg van de minste weerstand, het volgende voeg-gaatje uit komt.

Na minimaal 24 uur kan je van start met de voegen. De grote stukken voeg verwijderen met een multitool en voegenblad (https://www.toolstation.n...xy-segmentzaagblad/p74410) verwijderen, laatste stukjes met een voegenkrabber doen (https://www.hornbach.nl/p/kaufmann-voegenreiniger/7849672/).

Waarschijnlijk wel dikke kans dat je kleurverschil in de voeg gaat krijgen, helaas.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Top, ik ga dat later vandaag proberen. En ik weet het antwoord al denk ik maar, als het via gaatje in de voeg niet lukt, dan gewoon via gaatje in de tegel? 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ramquin schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:41:
Top, ik ga dat later vandaag proberen. En ik weet het antwoord al denk ik maar, als het via gaatje in de voeg niet lukt, dan gewoon via gaatje in de tegel? 👍
Die spuitmond is vrij smal, moet vaak wel lukken via de voeg. Als het niet lukt, boor eerst een gaatje in de voeg. Daarna pas in de tegel. Dat laatste is namelijk echt moeilijk weg te werken.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:29
@Ramquin
Herstellen zou prima kunnen zoals hierboven is genoemd. Maar ik zou mij eerder zorgen maken hoe waterdicht alles nog is. Wat zit onder je badkamer? Want als de tegels hol klinkt is dat gewoon niet goed aangebracht en dan zou ik gaan twijfelen aan de rest.

Een maat van mij had een huis gekocht met een badkamer die op een houtvloer was gemaakt. De tegels zagen er nog prima uit. Maar bij het slopen bleek alles onder de tegels rot te zijn door jarenlang vocht. Te weinig voor lekkage maar genoeg voor een hoop verborgen problemen.

Weet niet hoe je badkamer eruit zit, maar wellicht is 1 tegel voorzichtig weghalen een optie om te kijken hoe de vloer is gemaakt. Zou dat helemaal doen als je nog een extra vloertegel over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
chrisborst schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:46:
@Ramquin
Herstellen zou prima kunnen zoals hierboven is genoemd. Maar ik zou mij eerder zorgen maken hoe waterdicht alles nog is. Wat zit onder je badkamer? Want als de tegels hol klinkt is dat gewoon niet goed aangebracht en dan zou ik gaan twijfelen aan de rest.

Een maat van mij had een huis gekocht met een badkamer die op een houtvloer was gemaakt. De tegels zagen er nog prima uit. Maar bij het slopen bleek alles onder de tegels rot te zijn door jarenlang vocht. Te weinig voor lekkage maar genoeg voor een hoop verborgen problemen.

Weet niet hoe je badkamer eruit zit, maar wellicht is 1 tegel voorzichtig weghalen een optie om te kijken hoe de vloer is gemaakt. Zou dat helemaal doen als je nog een extra vloertegel over hebt.
Dat is zeker een zorg die ik ook heb/had. Onder de badkamer zit onze woonkamer. Ik heb daar een spotje uit het plafond getrokken om eens omhoog te kijken. Het betreft een jaren 70 woning met houten vloeren, alleen onder de badkamer en keuken is steen(?) gebruikt. Het zal vast een naam hebben, op de bouwtekening staat ‘holle bak steenvloer’. Anyway, ik zie alleen schoon steen. Ook geen muffe geur oid, dus ik ga maar even van het positieve uit nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:19
Zit de hele tegel niet los? Zo ja dan rondom voeg er uit, pak je de tegel er in zn geheel uit. Lijm van tegel/vloer verwijderen en er opnieuw in lijmen.

Weet alleen niet of dit een klusje is voor de ongeoefende dhzer...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Het liefste laat ik ‘m inderdaad liggen. Door middel van injectie vastzetten en dan opnieuw voegen heeft m’n voorkeur. Maar als ik dan toch moeten voegen ga ik denk ik gelijk alle voegen in de vloer doen, want zijn nergens meer heel mooi en het is een vrij kleine badkamer.

Ik zal dan gelijk kijken of de tegel helemaal los ligt. Maar als ‘ie nog enigszins vastzit laat ik ‘m mooi liggen. ;-)

(Renovatie van de gehele badkamer staat over een jaar of 5 op de planning. Dus dat zit ook een beetje in m’n achterhoofd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Welk injectie spul ga je gebruiken? Vraag dit.....voor mezelf... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
tcw82 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:27:
Welk injectie spul ga je gebruiken? Vraag dit.....voor mezelf... O-)
Het meest gebruikte merk lijkt me zo “Fix-a-Floor”, dus ik ga het daarmee proberen. Ik zal m’n ervaring nog laten weten! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ramquin schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:23:
[...]

Het meest gebruikte merk lijkt me zo “Fix-a-Floor”, dus ik ga het daarmee proberen. Ik zal m’n ervaring nog laten weten! 👍
Thanks.

Dit lijkt een mooie oplossing als je een losse tegel hebt die ook bij de voeg hol klinkt.
Wat als de tegel (60*60 bijvoorbeeld) nu hol klinkt op 20 cm van de voeg.... Gat in de tegel boren en vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Ramquin schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:59:
... Maar als ik dan toch moeten voegen ga ik denk ik gelijk alle voegen in de vloer doen, want zijn nergens meer heel mooi en het is een vrij kleine badkamer...
Goed plan, dat zal vermijden dat je lelijk kleurverschil hebt tussen een bijgewerkt en oud stuk voeg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik zag dit topic voorbij komen en ik heb zelf in de badkamer een klein stukje voeg dat is weggeslagen maar geen water doorlaat. Ik vind het niet erg als het zichtbaar gerepareerd is. Wat raden jullie aan om dit op te vullen?

Afbeelding 1 met water
Afbeelding 2
Pagina: 1