Ketel gaat eerste keer over gevraagde aanvoertemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Hallo iedereen,

Ik heb een HR-ketel: Elco Thision S met tapwater, vloerverwarming en radiatoren.

Op het circuit met radiatoren zit één radiator beneden en 5 radiatoren boven.

De radiator beneden staat uit omdat de vloerverwarming genoeg warmte geeft.

Boven staan enkel de radiator in de badkamer en de radiator in de hal open, radiatoren slaapkamers staan toe. Het zijn 2 paneelradiatoren van Radson (badkamer 1800 x 750 en hal iets kleiner)

Nu heb ik gemerkt dat de ketel als hij de eerste keer aanslaat om de radiator in de hal en slaapkamer op te warmen het volgende doet bij een gewenste temperatuur ketel van 66,5 graden:

- keteltemperatuur gaat tot 70,5 graden bij een retourtemperatuur van 35 graden en dan gaat hij uit
- Om 2 minuten later weer op te starten en naar een keteltemperatuur te gaan van 67,5 graden en de retourtemperatuur geleidelijk aan stijgt
- De ketel past zich later aan naar gewenste keteltemperatuur 68,5 graden, keteltemperatuur 72,5 graden en retourtemperatuur gaat tot 55,5 om na 45 minuten weer uit te gaan
- 5 minuten later start de ketel weer op met gewenste keteltemperatuur 69 graden,keteltemperatuur 72,2 en retourtemperatuur 55,1

Iemand een idee waarom de ketel de eerste keer zo snel uitgaat terwijl de retourtemperatuur nog vrij laag is?

Ik heb ook de indruk dat de radiator in de hal warmer is dan de radiator in de badkamer.
Ik denk dat de radiator in de hal het dichtste bij de ketel staat.

Is er een manier om de radiator in de badkamer warmer te krijgen dan de radiator in de hal?

Dit is deze in de badkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6kfVJvc2ANNn6_eU3HL8M0Y2pU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G0AZ5d3iY4wJezHDz3aHUhB2.jpg?f=user_large

Kan ik hier iets inregelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mD0Ghkv5LeeBrURPCkesf9R-UTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FS8zsQbgCmBN1eP68NAK1CSl.jpg?f=user_large

Dit is deze in de hal (laken ligt er niet meer op ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lz8mVzSfkELwQsRdhGLJLVn8h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JRr1nqTshDD1NIreiUOOIioo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeorGScXxgMpwFcq9anA4CkA58I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ORRtShqnSyR0QYMj8KLd9w0F.jpg?f=user_large

Kan ik hier iets inregelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T180MWlxdq7QWt8_wn-b5n-mTdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ihj6avkzBmJ1nOMibTngTmRw.jpg?f=user_large

Alle radiatoren zijn stofvrij gemaakt en ontlucht
Thermostatische kranen staan bij beide radiatoren volledig open (standje 5)

Hopelijk vind ik hier wat antwoorden _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat voor thermostaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ik heb zowel in de badkamer als in de hal deze thermostaat hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp5AkeWHZUrqVo4-h0kM86hG6Fo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SR2QZ6hp3JEbmEiP2rmDHRas.jpg?f=user_large

Beiden staan op hetzelfde klokprogramma en gevraagde temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:31
Je hebt te veel ketelvermogen daarom schiet de ketel over de gewenste aanvoertemperatuur.

Ah je hebt een een of ander zone systeem, maakt het lastiger.

Badkamer is misschien in te regelen, kunnen we zo niet zien moet je knop eraf halen.
Die compact radiator (hal) heeft meestal al een insert die enigszins correct is, maar ook dat kunnen we zo niet zien.

Makkelijkste oplossing voor nu:
Ketel vermogen beperken.
Daarnaast controleren of de minimale flow door de ketel wordt gehaald.

Dus is bij situatie dat dit gebeurt alleen deze twee radiatoren aan of nog meer?

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 11-12-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
leonbong schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:59:
Je hebt te veel ketelvermogen daarom schiet de ketel over de gewenste aanvoertemperatuur.

Ah je hebt een een of ander zone systeem, maakt het lastiger.

Badkamer is misschien in te regelen, kunnen we zo niet zien moet je knop eraf halen.
Die compact radiator (hal) heeft meestal al een insert die enigszins correct is, maar ook dat kunnen we zo niet zien.

Makkelijkste oplossing voor nu:
Ketel vermogen beperken.
Daarnaast controleren of de minimale flow door de ketel wordt gehaald.

Dus is bij situatie dat dit gebeurt alleen deze twee radiatoren aan of nog meer?
En met knop eraf halen bedoel je de thermostatische kraan en dan inregelen?

Min. vermogen = 5 kW
Nom. vermogen = 25 kW

Je bedoelt dus het vermogen verminderen via de instellingen? bv. naar 20 kW?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3D4M4FNCsf-aShJ5fJyKbxkfY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zDKw2wghcKH6cT8UACY4vlRi.jpg?f=user_large

Hoe controleer je of hij de minimale flow haalt?

We zetten de andere radiatoren niet aan omdat we niet willen dat de slaapkamers warm worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja inderdaad de knop eraf halen daarachter kan je zien of het inregelbaar is.

Minimale flow controleren:
Tja dat is voor leek niet eenvoudig, want je moet eigenlijk bepalen wat de som is van de opstaande radiatoren/vloer. Dat kan je doen door de inregelinstellingen van verschillende kranen op te tellen.
Dus ik stel de vraag heb je een veerbelaste bypass in installatie en wat stond aan radiatoren/vloer toen dit gebeurde.

Vermogen:
Voor een rijwoning >1990 van 120-200m2 kan je makkelijk naar een maximum van 10-15kW.
Heb je ander huis dan heb je misschien meer of minder nodig.
Wat je kan doen gewoon naar 10kW maximum gaan wordt je huis niet op de gewenste temperatuur dan verhoog je het vermogen.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 11-12-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 18:22
Kijk eens in de handleiding van je thermostaat en/of de ketel zelf of er een booster functie in zit.
Dat is een setting die meestal aanstaat en voor dit soort overshoots in temperatuur kan zorgen.

Als die aanstaat gaat de ketel bij temperatuur settings wisselingen (bijvoorbeeld klok thermostaat verhoogt de temperatuur) versneld de cv water temperatuur verhoogt en die kan dan voor overshoot kan zorgen waardoor hij doorschiet en dan weer stopt.
Dit gebeurt zeker als je bijvoorbeeld een LTV hebt zoals vloerverwarming die deze extra warmte niet zo snel kwijt kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 11-12-2022 09:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En als je dan toch het vermogen naar beneden zet, zet gelijk je aanvoertemperatuur eens op 45C.
Zorgt voor een hoger rendement van je HR ketel en je kunt gelijk testen of je huis met deze aanvoertemperatuur verwarmd kan worden.

Zo ja: gefeliciteerd! Je kan je ketel vervangen voor een warmtepomp!
De enige test die je moet doorstaan om te checken of een warmtepomp kan in je huis. Je huis is dan blijkbaar goed genoeg geïsoleerd en je afgiftesysteem (vloerverwarming en radiatoren) kunnen overweg met deze lage temperatuur.

Hier in mijn huis uit 1912 lukt het inmiddels prima. Binnen een jaar of twee zit hier een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Niet alles tegelijk wijzigen want dat is lastig oorzaak zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
leonbong schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:22:
Ja inderdaad de knop eraf halen daarachter kan je zien of het inregelbaar is.

Minimale flow controleren:
Tja dat is voor leek niet eenvoudig, want je moet eigenlijk bepalen wat de som is van de opstaande radiatoren/vloer. Dat kan je doen door de inregelinstellingen van verschillende kranen op te tellen.
Dus ik stel de vraag heb je een veerbelaste bypass in installatie en wat stond aan radiatoren/vloer toen dit gebeurde.

Vermogen:
Voor een rijwoning >1990 van 120-200m2 kan je makkelijk naar een maximum van 10-15kW.
Heb je ander huis dan heb je misschien meer of minder nodig.
Wat je kan doen gewoon naar 10kW maximum gaan wordt je huis niet op de gewenste temperatuur dan verhoog je het vermogen.
Ik hoorde de technieker verleden maand zeggen: "Ah dat is hier met een bypass" :)
Vloerverwarming beneden stond aan en de radiatoren hal/badkamer

Nieuwbouw vrijstaande woning 2008 - bouwgrond 670m² (bewoonbare opp weet ik niet van buiten en zal ik vanavond eens opzoeken), is 10 kW genoeg om je tapwater te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:48:
Kijk eens in de handleiding van je thermostaat en/of de ketel zelf of er een booster functie in zit.
Dat is een setting die meestal aanstaat en voor dit soort overshoots in temperatuur kan zorgen.

Als die aanstaat gaat de ketel bij temperatuur settings wisselingen (bijvoorbeeld klok thermostaat verhoogt de temperatuur) versneld de cv water temperatuur verhoogt en die kan dan voor overshoot kan zorgen waardoor hij doorschiet en dan weer stopt.
Dit gebeurt zeker als je bijvoorbeeld een LTV hebt zoals vloerverwarming die deze extra warmte niet zo snel kwijt kan.
De ketel heeft de functie snel opstoken die standaard op 2 graden stond en ik had deze al aangepast naar 1 graad. Dus deze best op 0 zetten?

Voor de vloerverwarming staat de max. aanvoertemperatuur op 45 graden en slaat de ketel niet uit zoals bij de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Jelte schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:23:
En als je dan toch het vermogen naar beneden zet, zet gelijk je aanvoertemperatuur eens op 45C.
Zorgt voor een hoger rendement van je HR ketel en je kunt gelijk testen of je huis met deze aanvoertemperatuur verwarmd kan worden.

Zo ja: gefeliciteerd! Je kan je ketel vervangen voor een warmtepomp!
De enige test die je moet doorstaan om te checken of een warmtepomp kan in je huis. Je huis is dan blijkbaar goed genoeg geïsoleerd en je afgiftesysteem (vloerverwarming en radiatoren) kunnen overweg met deze lage temperatuur.

Hier in mijn huis uit 1912 lukt het inmiddels prima. Binnen een jaar of twee zit hier een warmtepomp.
De max. aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming staat reeds op 45 graden.
Als we de aanvoertemperatuur van de radiatoren op 45 graden zetten is het de bedoeling dat de ketel dag en nacht opstaat om de badkamer continu op 23 graden te houden?
Nu staat deze smorgen en savonds een uurtje op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zet die snel opstoken maar op 0, is volkomen nutteloze instelling, zeker als je vloer verwarming hebt.

Als je de maximale temperatuur van de ketel lager zet wordt ook de temperatuur van het retour water lager.
Hoe lager die is, hoe hoger het rendement van de ketel.
Zie dit ketel rendement staatje bij verschillende retour water temperaturen.
  • 60 graden en hoger 87 %
  • 50 graden 90 % (+ 3 % )
  • 40 graden 95 % ( + 6 % )
  • 30 graden 97 % (+ 9 % )
  • 20 graden 99 % (+ 10 % )
  • 10 graden 100 % (+ 11 % )
De vloerverwarming vindt dat prima die staat toch al op 45 graden.
Je moet zelf bekijken bij welke max temp van de ketel het nog voldoende warm wordt in de ruimtes waar je radiatoren hebt.
De hal lijkt me niet belangrijk, de badkamer waarschijnlijk wel.
Wij hebben hier ook vloerverwarming in de kamer en ik heb de badkamer radiator vervangen door een LTV versie en nu staat hier de ketel op 40 graden max en alles comfortabel en laag verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 12-12-2022 11:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:06:
Zet die snel opstoken maar op 0, is volkomen nutteloze instelling, zeker als je vloer verwarming hebt.

Als je de maximale temperatuur van de ketel lager zet wordt ook de temperatuur van het retour water lager.
Hoe lager die is, hoe hoger het rendement van de ketel.
Zie dit ketel rendement staatje bij verschillende retour water temperaturen.
  • 60 graden en hoger 87 %
  • 50 graden 90 % (+ 3 % )
  • 40 graden 95 % ( + 6 % )
  • 30 graden 97 % (+ 9 % )
  • 20 graden 99 % (+ 10 % )
  • 10 graden 100 % (+ 11 % )
De vloerverwarming vindt dat prima die staat toch al op 45 graden.
Je moet zelf bekijken bij welke max temp van de ketel het nog voldoende warm wordt in de ruimtes waar je radiatoren hebt.
De hal lijkt me niet belangrijk, de badkamer waarschijnlijk wel.
Wij hebben hier ook vloerverwarming in de kamer en ik heb de badkamer radiator vervangen door een LTV versie en nu staat hier de ketel op 40 graden max en alles comfortabel en laag verbruik.
Bedankt voor de info!
Hoe stel je de LTV in de badkamer dan in? 24/24 op een constante temperatuur?
Hoe stel je de vloerverwarming in? Ook continu op dezelfde temperatuur?
Wij zitten met een koudebrug in de keuken waardoor ik nachtverlaging toepas.
Nacht 19,5 graden en overdag 20,5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De LTV in de badkamer heeft een thermostaat knop die ik zo instel dat de badkamer een basis temperatuur heeft.
Als we van de badkamer gebruik gaan maken zetten we hem tevoren wat hoger.
Wij doen ook aan nachtverlaging (altijd aan te raden) naar 18 graden.
's avonds draaien we de thermostaat van de badkamer radiator wat hoger zodat je 's morgen lekker warm kunt douchen en daarna gaat hij weer lager.

De vloerverwarming staat hier op 35 graden en er zit een pompschakelaar in die de VV pomp stopt als de aanvoer temperatuur gelijk aan de retour temperatuur is.
De kamer thermostaat staat op verschillende tijdstippen verschillend.
Als er iemand overdag niemand thuis is 18 graden anders 19,4 en 's avonds 20,4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:35:
De LTV in de badkamer heeft een thermostaat knop die ik zo instel dat de badkamer een basis temperatuur heeft.
Als we van de badkamer gebruik gaan maken zetten we hem tevoren wat hoger.
Wij doen ook aan nachtverlaging (altijd aan te raden) naar 18 graden.
's avonds draaien we de thermostaat van de badkamer radiator wat hoger zodat je 's morgen lekker warm kunt douchen en daarna gaat hij weer lager.

De vloerverwarming staat hier op 35 graden en er zit een pompschakelaar in die de VV pomp stopt als de aanvoer temperatuur gelijk aan de retour temperatuur is.
De kamer thermostaat staat op verschillende tijdstippen verschillend.
Als er iemand overdag niemand thuis is 18 graden anders 19,4 en 's avonds 20,4 graden.
Bij ons zit de pomp van de vloerverwarming geïntegreerd in de HR-ketel dus ik vermoed dat ik deze niet apart kan instellen :/
Ik heb ook het "probleem" dat de kamerthermostaat gevoelig is aan schommelingen.
Als er iemand in de ruimte beweegt schiet de temperatuur omhoog en als er niemand aanwezig is of beweegt zakt de temperatuur.

Ik heb een digitale thermometer in dezelfde ruimte geplaatst:
Iemand in de ruimte:
- Digitale: 20,3 graden
- Kamerthermostaat: van 20 naar 20,7

Niemand in de ruimte:
- Digitale: 20,3 graden
- Kamerthermostaat: 19,9

Gevolg: gevraagde temperatuur is 20 graden en de vloerverwarming blijft verwarmen als er niemand thuis is terwijl gevraagde temperatuur bereikt is en als er iemand thuis is warmt hij niet bij want de temperatuur schiet omhoog => Vloer koelt af, woning koelt af en hij moet de verloren warmte weer gaan bijstoken als er niemand thuis is of snachts....

Ik denk dat de enige oplossing is om volgend jaar alles buiten te gooien en over te schakelen naar een warmtepomp inclusief deftige kamerthermostaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een vloer koelt niet af door schommelingen in de kamer thermostaat en ook een ketel reageert daar niet op, er zit in beiden een behoorlijk traagheid.
En als de ketel zou reageren op die schommelingen en hij aanspringt, stopt hij ook meteen weer als de thermostaat weer terugvalt.

Als je geen aparte pomp hebt bij de vloerverwarming dan doet de pomp van van de CV alles, wat op zich kan maar minder efficient is tenzij je verder geen radiatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
de_stormen schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:51:
[...]

Ik hoorde de technieker verleden maand zeggen: "Ah dat is hier met een bypass" :)
Vloerverwarming beneden stond aan en de radiatoren hal/badkamer

Nieuwbouw vrijstaande woning 2008 - bouwgrond 670m² (bewoonbare opp weet ik niet van buiten en zal ik vanavond eens opzoeken), is 10 kW genoeg om je tapwater te verwarmen?
Vermogens beperking van het cv-vermogen heeft geen invloed op tapwater vermogen. Dat zijn aparte instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:15:
Een vloer koelt niet af door schommelingen in de kamer thermostaat en ook een ketel reageert daar niet op, er zit in beiden een behoorlijk traagheid.
En als de ketel zou reageren op die schommelingen en hij aanspringt, stopt hij ook meteen weer als de thermostaat weer terugvalt.

Als je geen aparte pomp hebt bij de vloerverwarming dan doet de pomp van van de CV alles, wat op zich kan maar minder efficient is tenzij je verder geen radiatoren hebt.
Mss een domme vraag maar wat is het verschil tussen de stooklijn verlagen waardoor je aanvoertemperatuur verlaagt en maximale keteltemperatuur verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
de_stormen schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:58:
[...]

De max. aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming staat reeds op 45 graden.
Als we de aanvoertemperatuur van de radiatoren op 45 graden zetten is het de bedoeling dat de ketel dag en nacht opstaat om de badkamer continu op 23 graden te houden?
Nu staat deze smorgen en savonds een uurtje op
neuh. Tenminste waarschijnlijk nee.
Hier kan de ketel met 45C de woonkamer van 17,5 naar 19 krijg binnen een uur. Vanmorgen nog. En dan doen de badkamer en de kamers van de kinderen mee. Die gaan dan niet naar 23C. Dat vind ik niet nodig.

Maargoed, gewoon uitproberen en dan merk je het vanzelf. Je bespaart gas vanwege het hogere rendement. En je doet alvast een test of je een warmtepomp op kan hangen, of dat je nog moet isoleren of investeren in lage temperatuur radiatoren.

Dat gezegd hebbende. 45C voor vloerverwarming is waarschijnlijk ook al hoog. Grote kans dat dat nooit gehaald wordt. Kun je de temperatuur van de vloerverwarming checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
de_stormen schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:50:
[...]

Mss een domme vraag maar wat is het verschil tussen de stooklijn verlagen waardoor je aanvoertemperatuur verlaagt en maximale keteltemperatuur verlagen?
Waarschijnlijk geen. Ik denk dat dat door elkaar gebruikt wordt.

Tenminste voor warm tapwater gaat de ketel hier nog gewoon naar 70C. Dat wil je wel behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De term stooklijn wordt eigenlijk alleen gebruikt bij een weer afhankelijk systeem.
Je stelt dan een stooklijn intussen de minimale en de maximale temperatuur in en de cv ketel kiest dan een waarde op die lijn afhankelijk van de buiten temperatuur.

Dat is in principe hetzelfde als de maximale ketel temperatuur aanpassen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 13-12-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Jelte schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:54:
[...]
neuh. Tenminste waarschijnlijk nee.
Hier kan de ketel met 45C de woonkamer van 17,5 naar 19 krijg binnen een uur. Vanmorgen nog. En dan doen de badkamer en de kamers van de kinderen mee. Die gaan dan niet naar 23C. Dat vind ik niet nodig.

Maargoed, gewoon uitproberen en dan merk je het vanzelf. Je bespaart gas vanwege het hogere rendement. En je doet alvast een test of je een warmtepomp op kan hangen, of dat je nog moet isoleren of investeren in lage temperatuur radiatoren.

Dat gezegd hebbende. 45C voor vloerverwarming is waarschijnlijk ook al hoog. Grote kans dat dat nooit gehaald wordt. Kun je de temperatuur van de vloerverwarming checken?
Sorry voor de hele late reactie.
Het probleem met de radiatoren is inmiddels opgelost.
Bleek dat het pinnetje toch wat vast zat aan de thermostatische kraan.

Maar ik blijf sukkelen met de vloerverwarming.
Er zijn enkele dingen die ik niet snap en je kan ook o zo weinig vinden over Elco-ketels ;(

Wat is het verschil tussen keteltemperatuur en aanvoertemperatuur?

Momenteel staat onze vloerverwarming ingesteld op een stooklijn van 0,8 en WAR met 30% ruimteinvloed.
Ik krijg volgende parameters bij een warmtevraag van 21°
Gewenste waarde ketel: 42,5 (gehaalde waarde 42,5)
Gewenste waarde aanvoertemperatuur vloerverwarming: 42,5 (weergegeven waarde 36,6)
Retourtemperatuur is 30,8 graden
Pomp staat op stand 3 en door alle leidingen gaat 2L/min

Iemand een idee waarom de gewenste aanvoertemperatuur van 42,5 graden niet gehaald word terwijl de keteltemperatuur wel 42,5 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@de_stormen omdat het niet nodig was? het is de maximale temperatuur. Die wordt alleen gehaald als het nodig is.
Grote kans als je je thermostaat flink hoog zet, dat je die temperatuur wel gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:35:
Jij verwarmt het douchewater met de badkamer radiator? O-)
Ik verwarm de badkamer helemaal niet, die 10 seconden tussen ontkleden en onder een warme douche gaan staan zijn voor mij makkelijk te overbruggen. En nadat ik, opgewarmd van de warme douche, mezelf afgedroogd en aangekleed heb krijg ik het pas weer koud wanneer ik buiten een frisse neus ga halen.
Scheelt een bak energie, vooral omdat de meeste badkamers ook nog eens ontluchting hebben waardoor jij eigenlijk de hele nacht warme lucht naar buiten aan het sturen bent. Over besparen gesproken......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een goede vloerverwarming mengt altijd warm aangevoerd water met water dat terugkomt uit de vloer.
Als in dat retourwater nog voldoende warmte zit, is het namelijk zonde dat eerst weer door de ketel te jagen.
Die 36.6 die hij aangeeft zal waarschijnlijk wel die gemengde temperatuur zijn.
Tevens zal het aangevoerde water ook wel langs o.a. de badkamer radiator gegaan zijn en al wat temperatuur verloren hebben.
Als je die 36,6 hoger wilt hebben zul je de gewenste ketel temperatuur hoger moeten zetten, maar 36,6 graden is een prima waarde voor een vloerverwarming.

Je hebt de pomp van de vloerverwarming wat aan de hoge kant staan denk ik, je wilt dat de warmte die je in de vloer stopt daar ook afgegeven wordt en zo laag mogelijk retour gaat naar de ketel.
Nadeel van een lagere pompsnelheid is dat de vloerverwarming misschien wat trager wordt, maar dat is je eigen afweging.
Je bespaart ook stroom met een lager pompsnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:48:
Een goede vloerverwarming mengt altijd warm aangevoerd water met water dat terugkomt uit de vloer.
Als in dat retourwater nog voldoende warmte zit, is het namelijk zonde dat eerst weer door de ketel te jagen.
Die 36.6 die hij aangeeft zal waarschijnlijk wel die gemengde temperatuur zijn.
Tevens zal het aangevoerde water ook wel langs o.a. de badkamer radiator gegaan zijn en al wat temperatuur verloren hebben.
Als je die 36,6 hoger wilt hebben zul je de gewenste ketel temperatuur hoger moeten zetten, maar 36,6 graden is een prima waarde voor een vloerverwarming.

Je hebt de pomp van de vloerverwarming wat aan de hoge kant staan denk ik, je wilt dat de warmte die je in de vloer stopt daar ook afgegeven wordt en zo laag mogelijk retour gaat naar de ketel.
Nadeel van een lagere pompsnelheid is dat de vloerverwarming misschien wat trager wordt, maar dat is je eigen afweging.
Je bespaart ook stroom met een lager pompsnelheid
Met tragere afgifte bedoel je omdat de flow vermindert neem ik aan?

Als ik de pomp op stand 2 zet is de Flow maar 1 à 1,5 L/min
Ik heb hem ook al op stand 1 gezet en dan is de Flow maar 0,5 L/min (lijkt me te weinig?) de aanvoertemperatuur komt dan dichter bij de keteltemperatuur te liggen en de retourtemperatuur zakt.

Dus als ik heb goed begrijp zet ik de pomp beter op stand 1 en laat ik de vloerverwarming bv dag en nacht op 21 graden staan om een beter rendement + zuiniger verbruik te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Met een tragere afgifte wordt bedoelt dat het langer duurt voor je kamer op de gewenste temperatuur is.

En dag en nacht de kamer op temperatuur houden is niet slim, daar wordt uiteraard het totaal rendement veel slechter van.
Je verliezen worden bepaalt door het verschil in buiten temperatuur en de kamer temperatuur en als je die laatste 's nachts hoog houd heb je dus meer verliezen (en dus meer kosten).

Zo laag mogelijke retour temperatuur en een zo langzaam mogelijke pomp snelheid (wat jij noemt flow) levert het maximale rendement op.
Alleen gaat maximaal rendement soms ten koste van comfort, met andere woorden het duurt langer voor je kamer op temperatuur is.

Bekijk gewoon eens hoe lang het duurt voor de kamer op de gewenste temperatuur is en bij welke flow en welke ketel temperatuur je dat acceptabel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:28:
Met een tragere afgifte wordt bedoelt dat het langer duurt voor je kamer op de gewenste
En dag en nacht de kamer op temperatuur houden is niet slim, daar wordt uiteraard het totaal rendement veel slechter van.
Je verliezen worden bepaalt door het verschil in buiten temperatuur en de kamer temperatuur en als je die laatste 's nachts hoog houd heb je dus meer verliezen (en dus meer kosten).

Zo laag mogelijke retour temperatuur en een zo langzaam mogelijke pomp snelheid (wat jij noemt flow) levert het maximale rendement op.
Alleen gaat maximaal rendement soms ten koste van comfort, met andere woorden het duurt langer voor je kamer op temperatuur is.

Bekijk gewoon eens hoe lang het duurt voor de kamer op de gewenste temperatuur is en bij welke flow en welke ketel temperatuur je dat acceptabel vind.
Ik heb een uur geleden de pomp op stand 1 gezet en de gevraagde temperatuur verhoogd van 21 naar 22 graden:
- Aanvoertemperatuur 39,3 graden (gewenste waarde 45 graden)
- Retourtemperatuur 30,1 graden
- Temperatuur kamerthermostaat 21,2 (quasi ongewijzigd maar er was wel niemand thuis dus geen extra invloeden)
- Flow 1L/min

Wat is dan het best? Bv. nachtverlaging met 1 graad? => 22 overdag van 05u tem 19u en 21 van 19u tem 05u?

Heeft de vochtigheidsgraag invloed op het verwarmen met vloerverwarming?
Onze luchtvochtigheid was gezakt van ca. 40% naar 30% en we zijn nu een luchtbevochtiger aan het gebruiken om de vochtigheidsgraad terug naar boven te halen (momenteel op 36%)

En wat met relatief vermogen van de ketel?
Bij vollast (bv met radiatoren) gaat deze naar 100% en dan moduleert hij terug naar bv. 16%.
Bij de vloerverwarming moduleert hij ook altijd terug naar 0% (nu bij de vraag naar 22 graden staat hij op 1%)
Als hij op 0% staat wil dat dan zeggen dat de ketel niet lager kan moduleren?
En als hij op zowel bij vraag naar 19 graden als 21 graden op 0% staat wil dat dan zeggen dat hij evenveel verbruikt aan gas? (omdat er altijd een minimum vlam moet branden) => Dus ik kan dan beter 21 graden vragen dan 19 want zelfde verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De luchtvochtigheid heeft geen invloed op de temperatuur.

Een ketel moduleert tussen zijn minimaal vermogen en het maximale vermogen.
Dus ja 0% wil zeggen dat hij niet lager kan moduleren.
Hoe groter het verschil tussen de gewenste temperatuur en de retour temperatuur hoe meer vermogen de ketel zal gebruiken.
Uiteraard ook gelimiteerd door de gewenste temperatuur, daar zal hij niet overheen gaan

Daarom is het bij vloerverwarming belangrijk de gewenste temperatuur iets boven temperatuur te houden die goed is voor de vloer verwarming, dus 45 graden is dan een prima gewenste temperatuur, mits dat voldoende is om bijvoorbeeld de badkamer nog warm te krijgen met een radiator.

Als hij op 0% blijft branden dan ligt de retour temperatuur dicht bij de gewenste temperatuur en heeft hij weinig vermogen nodig om die gewenste temperatuur te handhaven.
De meeste cv ketels zijn hopeloos overgedimensioneerd voor een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming, hier draait hij ook altijd op minimaal vermogen.

Wel blijft hij gewoon de ingestelde temperatuur handhaven, dus als je niet genoeg warmte afneemt dan zal de ketel gewoon uitgaan.

De ingestelde temperatuur op 19 graden zetten is zinloos, dan stopt de cv gewoon als het 19 graden is maar gaat voor het zo ver is niet minder verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_stormen
Ben(V) schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:40:
De luchtvochtigheid heeft geen invloed op de temperatuur.

Een ketel moduleert tussen zijn minimaal vermogen en het maximale vermogen.
Dus ja 0% wil zeggen dat hij niet lager kan moduleren.
Hoe groter het verschil tussen de gewenste temperatuur en de retour temperatuur hoe meer vermogen de ketel zal gebruiken.
Uiteraard ook gelimiteerd door de gewenste temperatuur, daar zal hij niet overheen gaan

Daarom is het bij vloerverwarming belangrijk de gewenste temperatuur iets boven temperatuur te houden die goed is voor de vloer verwarming, dus 45 graden is dan een prima gewenste temperatuur, mits dat voldoende is om bijvoorbeeld de badkamer nog warm te krijgen met een radiator.

Als hij op 0% blijft branden dan ligt de retour temperatuur dicht bij de gewenste temperatuur en heeft hij weinig vermogen nodig om die gewenste temperatuur te handhaven.
De meeste cv ketels zijn hopeloos overgedimensioneerd voor een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming, hier draait hij ook altijd op minimaal vermogen.

Wel blijft hij gewoon de ingestelde temperatuur handhaven, dus als je niet genoeg warmte afneemt dan zal de ketel gewoon uitgaan.

De ingestelde temperatuur op 19 graden zetten is zinloos, dan stopt de cv gewoon als het 19 graden is maar gaat voor het zo ver is niet minder verbruiken.
De radiatoren zitten op een apart circuit leiding 5 en 6, vloerverwarming leiding 1 en 2 beiden met aparte pomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9g6_suAU2r1xHULZmIyaUevtEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XdGuVDUs8afhyrin9Lyo6tey.jpg?f=user_large

Hier blijft de ketel branden omdat hij zijn gewenste waarde van 22 graden niet haalt bij -5 gisteren.

Begrijp ik het goed als ik het volgende zeg:
Gewenste temperatuur 22 graden bij -5
Keteltemperatuur 46 graden
Aanvoertemperatuur 39 graden => retour gemend met het opgewarmde water
Retourtemperatuur 30 graden
Ruimtetemperatuur 21 graden
Delta T is 9 graden zowel tussen aanvoer en retour als bij retour en effectieve temperatuur in de ruimte.

Dit wil zeggen dat de vloer zijn warmte niet kwijt kan want er gaat 39 graden de vloer in en komt er met 30 graden uit terwijl de kamer niet warmer gaat dan 21.
Ik zou denken dat het onder de vloerverwarming goed genoeg geïsoleerd is want anders zou de retourtemperatuur lager liggen => Meer afgifte door verliezen?

Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Lucht of vuil in de leidingen van de vloerverwarming?
Ik moet wel zeggen dat de vloerverwarming al 10 jaar onaangestast is => niet ontlucht of gespoeld.
Ik zie dat er wel wat vuil in de buisjes zitten waarop de flow af te lezen is.
Op de installatie zitten volgens mij ook ontluchters => ijzeren dingen met zwarte kop naast de afsluitkraan van de retour.
De vloer voelt wel warm maar niet overdreven.
Ik heb ook gemerkt dat er enkele ijskoude plekken zijn in de keuken terwijl er andere plekken wel warm aanvoelen => vuil in de leidingen of lucht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ5Lfutp4uRL9I7ZA8dN2Vnw5mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3f1rO9zUqEaL1qHHaiGqPKb2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een delta T voor een vloerverwarming is vrij normaal.
Als je het systeem sneller wilt later reageren dan kun je gaan experimenteren met een hogere pompstand voor de vloerpomp en/of een iets hogere ketel temperatuur.

Bij een hogere pompstand zal de delta T nog kleiner worden want het warme water wordt sneller door de vloerverwarming gestuurd, maar de vloer wordt in eerste instantie sneller warm.
Bij een hogere ketel temperatuur zal het mengwater dat de vloer ingaat warmer zijn en wordt de vloer ook sneller warm.

Bedenk wel dat verhogen van de rectiesnelheid altijd meer gas verstookt dan een trager system.

Pagina: 1