Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
Wij hebben al ruim een jaar onze Tado oplossing hangen met op elke radiator een thermostaat kraan, in elke kamer een draadloze thermostaat en in de aanvoer van de vloerverwarming beneden ook een thermostaat.

Ook heb ook een Homey Pro waarmee ik eventueel wat extra regelingen in kan stellen.

Wij lieten de badkamer elke ochtend en avond even opwarmen naar 19 graden omdat deze in de winter afkoelt naar een graad of 17 overdag. Nu vond ik dat heel inefficiënt omdat de ketel dan aanspringt voor 1 kamer. Ik heb dus recentelijk de Tado kraan verwijderd om te kijken wat voor effect het heeft als de badkamer meeloopt met de andere kamers. Nu wordt dat soms wel erg warm (21+) en dat vind ik ook weer zonde omdat ik boven de 20 graden de warmte afgifte toch liever in de vloer stop.

Ik ben dus op zoek naar een manier om de Tado kraan open te zetten zodat deze met de vloerverwarming meeloopt tot het 19 graden is in de badkamer. Maar zelfs met de Homey kom ik er niet echt uit. Er zitten wel opties in om de kraan "aan" en "uit" te zetten maar dat betekend helaas niet hetzelfde als open echt dicht. De kraan gaat dus alleen open als er een warmtevraag van de ketel is en dus de CV aanspringt. Als ik de kamer ontkoppel van de zonecontroller dan kan ik de badkamer weer niet los aansturen als het 's ochtends wel onder de 19 graden is omdat de vvw al een tijd uitstaat en de badkamer weer is afgekoeld.

De enige optie die ik nu zie is een ouderwetse thermostaatkraan aansluiten en deze rond stand 3 te zetten. Ik ben alleen bang dat de Tado thermostaat dan warmte vraagt om het 19 graden te krijgen en de thermostaatkraan dan de radiator knijpt waardoor de CV pomp weinig/niks kan rondpompen en nutteloos staat te branden.

Misschien suggesties om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb HA nog niet geprobeerd hiervoor, misschien dat daar de gewenste functionaliteit in zit.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:54
Je kunt de Tado radiatorkraan gerust weer monteren. In de app van Tado, onder het tabblad ‘Instellingen’ kun je de betreffende kamer selecteren (Badkamer). Eenmaal daar aangekomen staat er onderaan de pagina ‘Verwarmingszone’ met daaronder de regelaar. In jouw geval is dat vermoedelijk de bridge.

Als je die op (Geen zoneregelaar, onafhankelijk) instelt, zal deze radiator nooit de CV doen starten bij warmtevraag. Wel zal de Tado gewoon z’n schema afwerken en de maximale temperaturen borgen met als enige verschil dus dat de CV uitblijft als deze niet door andere Tado apparaten wordt ingeschakeld.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddol
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Dat klinkt interessant, ik zie alleen deze optie niet. Kan dit niet in alle gevallen?

Als je het niet kan, laat het dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een andere mogelijke oplossing is om gewoon een ouderwetse thermostaatknop op die verwarming te zetten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 09:55
Emacee schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:10:
Je kunt de Tado radiatorkraan gerust weer monteren. In de app van Tado, onder het tabblad ‘Instellingen’ kun je de betreffende kamer selecteren (Badkamer). Eenmaal daar aangekomen staat er onderaan de pagina ‘Verwarmingszone’ met daaronder de regelaar. In jouw geval is dat vermoedelijk de bridge.

Als je die op (Geen zoneregelaar, onafhankelijk) instelt, zal deze radiator nooit de CV doen starten bij warmtevraag. Wel zal de Tado gewoon z’n schema afwerken en de maximale temperaturen borgen met als enige verschil dus dat de CV uitblijft als deze niet door andere Tado apparaten wordt ingeschakeld.
Dat was inderdaad waar ik eerst in zat te denken, maar de badkamer moet nog wel de CV aan kunnen sturen als de vloerverwarming de hele nacht geen warmte gevraagd heeft. Dan is het namelijk 17 graden in de badkamer en dan moet badkamer wel warmte kunnen vragen aan de CV ketel. Dat is helaas niet mogelijk met jouw voorgestelde oplossing.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L