Woonkamer Evohome: HR92 of Evotouch sensor ???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 09:50
Beste allen,

Sorry dat ik, door een urgentie, een nieuw topic heb gemaakt. Nadat dit beantwoord is, ga ik dit mergen naar mijn andere topic.

TLDR: temperatuur sensor van HR92 of van evotouch ? Voor & nadelen ?

In de woonkamer met 3 hele grotte ramen (muur niet geisoleerd, vloer niet geisoleerd, maar wel dubbele glas), heb ik dit:
  • 1 evotouch: centraal bediening ATC928G3000,
  • 3 radiator controller HR 92 voor 2 horizontale (kolome) radiator en 1 vertical (design) radiator
Voor de temperatuur sensor, heb ik 2 keuzen:

- Optie 1: Iedere HR92 gebruikt zijn eigen sensor: voordeel : flexibiliteit (bvb radiator 1 waar ik zit TV te kijken wil ik warmer dan radiator 3 in de keuken), nadeel:

(a) moeilijk om precies 20 te bereiken in het centre van de kamer, bvb op een beetje-koud dag moet ik 24 graden hebben op radiator 1, 22 op radiator 2, 23 op radiator 3, maar in een erg-koud dag 26 op radiator 1, 24 op radiator 2, 26 op radiator 3,

(b) moeilijk om op 20 graden in het centre te houden. Bvb radiator 2, nadat hij zijn gesteld temperatuur van 22 is bereikt, krijgt geen warme water meer en verzend geen warmte naar de omgeving. Als wij naast hem zitten moeten wij wachten rond 1 uur tot dat zijn temperatuur is gedaalt tot 21 en weer warmte verzenden. Binnen die uur voelen wij kouder dan toen radiator 2 nog geopend was. Of in de andere geval als de warmte in het centre van de kamer is verlies door de vloer of door een net-geopend deur, maar de HR92 sensoren weten het niet want de lucht daar nog warm is.

- Optie 2: alle 3 knoppen HR 92 gebruiken de sensor van evotouch. De voor en nadelen van dit Optie is reverse van Optie 1, klopt het ?

Optie 1 heb ik lang genoeg gebruiken, en nu denk ik om naar Optie 2 te gaan. Daar heb ik een paar vragen

==== VRAGEN VOOR OPTIE 2 =========
- Vraag 1: Als de sensor van Evotouch 0.5 of 1 graad daalt, welke radiator is geopend en is gepompt met warm water ? Alle 3 ?
- Vraag 2: hoe kan ik configureren dat Radiator 1 sneller zal reageren aan de sensor van Evotouch dan Radiator 2 en 3, zo dat het zuiniger zal zijn omdat ik meestal naast Radiator 1 zit ?
- Vraag 3: hoe kan ik Radiator 1 warmer dan 2 en 3 maken ?
- Vraag 4: is Optie 1 (HR92 sensor) of Optie 2 (Evotouch sensor) zuiniger ?
- Vraag 5: om dat Optie 2 nog nieuw voor mij is, moet ik ergens opletten met het instellen van parameters, of opletten met andere problemen ?

==== VRAGEN VOOR OPTIE 1 =========
- Vraag 6: Als het toch beter om met Optie 1 verder te gaan, welke parameters moet ik instellen om die nadelen te verminderen ?

Hartelijke bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i0gbjygNtQZAW8jxfKxyH-9-Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCrwMARi0eJkVo0xeryVFrcW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 10-12-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:13
Optie 1 met elke hr92 in een eigen zone. Eventueel 1 hr92 met de touch in een zone en de rest eigen zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
SjigEd schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:12:
Optie 1 met elke hr92 in een eigen zone. Eventueel 1 hr92 met de touch in een zone en de rest eigen zones.
Is het wat je heb in je woonkamer ?

Van mijn gevoel heeft Evohome ook wat problemen kwa betrowbaarheid temperatuur meten etc. Wat moet ik extra opletten als ik je oplossing volg ?

Kan jij ook hier delen wat je heb met alle parameters van HR92, belangrijk is Parameter 4 (window decrease), 5 (window increase), 6 (full stroke or not) denk ik (niet erg zeker in mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Waarom niet 'gewoon' optie 2 proberen zonder er al teveel over na te denken? Optie 2 is toch juist hoe het systeem bedoeld is door Honeywell?

En daarbij temperatuurverschillen tussen radiatoren oplossen door waterzijdig inregelen, zodat iedere radiator een vergelijkbare bijdrage levert. Daar begint het mee om de afgifte te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
schumacher schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:29:
Waarom niet 'gewoon' optie 2 proberen zonder er al teveel over na te denken? Optie 2 is toch juist hoe het systeem bedoeld is door Honeywell?
Is dit wat mensen het meeste gebruiken ?
En daarbij temperatuurverschillen tussen radiatoren oplossen door waterzijdig inregelen
Hoe bedoel je met waterzijdig inregelen ?
Kan ik het zelf doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
noucmen schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:01:
[...]

Is het wat je heb in je woonkamer ?

Van mijn gevoel heeft Evohome ook wat problemen kwa betrowbaarheid temperatuur meten etc. Wat moet ik extra opletten als ik je oplossing volg ?

Kan jij ook hier delen wat je heb met alle parameters van HR92, belangrijk is Parameter 4 (window decrease), 5 (window increase), 6 (full stroke or not) denk ik (niet erg zeker in mijn hoofd).
Ik heb 5 radiatoren met een HR92, de touch staat ergens lang de kant en daarom heb ik een round wireless in het midden van de kamer als sensor.
Verder standaard instellingen. Dus geen full stroke.
De HR92 in een eigen zone zal natuurlijk de temperatuur meten naast de verwarming maar volgens mij kun je een offset instellen: optie 8

Speel eens met zones en offset. Meten = weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
@SjigEd : waarom gebruik jij de sensor van Evotouch niet als voeler voor dat zone ? Is hij te dicht bij de kant dus niet centraal genoeg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
noucmen schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:14:
@SjigEd : waarom gebruik jij de sensor van Evotouch niet als voeler voor dat zone ? Is hij te dicht bij de kant dus niet centraal genoeg ?
Hij staat op een dressoir, tegen een muur onder de ventielen van de WTW toevoer. Een slechte plek om te meten. Op de plek van de touch, mooi in het midden van de kamer, heb ik ook geen stroomaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Thks. Denk jij dat een calibratie van -3 (optie 8) van HR92 vaak goed is ? Vooral in een niet goed geisoleerd woning ?

In mijn woonkamer waar de Evotouch ook ligt (van 2-4 meter van afstand), meet de HR92 bijna altijd ongeveer 3 - 5 graden hoger dan Evotouch.

De supportlijn van Resideo Honywell zegt dat het meest betrouwbaar is om te calibreren is met een digitaal thermostaat op een stoel van 50 cm van de radiator te meten.

Vandaag moet ik iemand anders helpen, met weinig tijd. Ik kan niet die manier doen en wachten op alle 9 radiatoren.

In

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
Ik heb het zelf ooit gemeten met een digitale vleesthermometer, toen de touch nog in het midden van de kamer hing.
Hij zorgde er zelf perfect voor dat het op die plek de gewenste temperatuur was.
In jouw geval, gezien je meetwaarden, zou ik radiator 2 een negatieve offset geven. En alles gewoon standaar in 1 zone.

Je zegt ook dat je muur niet is geïsoleerd. Heb je al folie oid achter je radiatoren?
En de temperatuur van de cv verlagen eventueel in combinatie met boosters onder de radiatoren kan het comfort ook verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
@SjigEd wat is een booster onder de radiatoren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
noucmen schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:16:
@SjigEd wat is een booster onder de radiatoren ?
Een ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Inderdaad, een ventilator per radiator is de beste Return on Investment, die verminderd de verlies naar de muur of de vloer.

Ik ga hier misschien iets kopen https://www.coolblue.nl/r...5CtTQmdGwZCxoCjA4QAvD_BwE

Vandaag heb ik per radiator een dubbele laag van dit geisoleerd https://www.hornbach.nl/p...atie-50-cm-x-5-m/8038347/

[ Voor 14% gewijzigd door noucmen op 12-12-2022 23:36 ]

• noucmen
Vandaag heb ik geleerd en getest hoe ik 3 HR92 in toegewezen kunnen worden naar een zone, met Evotouch als de voeler.

Morgen ga ik testen hoe die HR92 knoppen op de echt radiatoren functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Hoi allemaal,

Wat is de goedkoopste manier om een wireless temperatuur voeler/sensor te hebben per kamer, die communiceerbaar is met de Evotouch scherm van Evohome ?
Nu zie ik dat de sensor van HR92 erg niet betrouwbaar is: het maakt niet uit hoeveel ik de temperatuur stelt, als de radiator die temperatuur bereikt stopt hij mee, terwijl de kamer nog koud is.

Ik heb die wirelss voeler nodig voor 5 radiator: 1 voor ingang en nog 4 voor 4 slaapkamers.

Groeten.
Pagina: 1