• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:28
Ik heb een grote print, zo goed als het hele printbed.
Mijn first layer wil gewoon NIET meer.
Bed opnieuw geleveld
Z offset opnieuw ingesteld, tandje verder, tandje dichterbij
Temperatuur +5 of -5
Bed schoongeboend met dreft en/of alcohol.
Auto bed level aan/uit
Elke keer op het zelfde punt gaat de print de mist in.
De laag krult op en wordt compleet vernaggeld

Een ander project, letterlijk 0,5CM kleiner had dit probleem in VEEL mindere mate: (foto is van de onderkant)

Maar had vervolgens dit probleem:

Totaal geen 'rechte / nette' afwerking in de bak.

Wat doe ik hier fout?
Printer: Creality Enders 3 S1 Pro
Filament: 123-3D Jupiter PLA
Temp: 205 op eerste laag, 200 voor de rest (+/- 5 graden)
Met / zonder ABL

Kleine prints lukken overigens zonder problemen... Soms, héél soms wat probleempjes met blijven plakken op het bed tijdens het printen, maar die ben ik eigenlijk al een tijdje niet meer tegen gekomen.

Probleem doet zich ook telkens op de zelfde plaats voor: rechts voor in de bouwplaat.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:16
Misschien een half uurtje voorverwarmen, dan abl probing doen en printen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:18
Heb je dit met meerdere filamenten? Filament voldoende droog?
Anders misschien je Z offset toch nog wat dichterbij zetten?

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 22:49
Fillament ziet er raar uit, heb je ook andere om te proberen? Of is de nozzle wellicht verstopt?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-01 19:30
Wat is je bed temperatuur?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lijkt alsof hij er veel te dicht op zit of veel vocht bevat, de buitenste perimeter is een soort rups vol gaten in plaats van een strakke lijn.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:28
Filament is droog
Bed 60 graden
Ik heb opnieuw de Z-offset bepaald tijdens de eerste laag aan de hint van @_ferry_
En inderdaad, niet een beetje, maar VEEL te dicht op de bouwplaat.

Uiteindelijk met .35 verhoogd en de print hobbelt nu prima!
Grappig/Stom genoeg mislukken nu de kleine printjes, maar dan zet ik de Z weer terug omlaag.

Bedankt voor het meedenken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooi! Je kunt ook in je slicer programma de eerste laag dikker maken dan de andere lagen, dat kan ook nog wel eens helpen of verschil maken

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 20:26
Zilverdael80 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:30:
Grappig/Stom genoeg mislukken nu de kleine printjes, maar dan zet ik de Z weer terug omlaag.
Ik zou goed kijken of je geen inconsistente Z-offset hebt dan ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee