Nieuwe Windows op pc zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 19:59
Mijn vraag
Ik wipe reeds geruime tijd de laptops van een vriend van mij zijn bedrijf en verkoop ze dan voor hem 2dehands. Vroeger was het eenvoudig om met een ISO stick een verse installatie te voorzien maar nu blijkt met de laatste serie laptops het wat lastiger te gaan.

Wanneer ik nu aankom op het kiezen van een schijf komt de harde schijf niet tevoorschijn. Volgens mij moet er eerst als admin ingelogd worden alvorens de schijf hiervoor vrijgegeven wordt.

Het probleem zit hem nu dat ze met een extern IT bedrijf werken welke de laptops liefst terugnemen nadat ze die vervangen.

Is er hier een omweg rond? Als we het it bedrijf de laptop moeten laten resetten kost dit telkens 75 euro. Kan iemand mij met een workaround helpen? Ook een andere harde schijf in het toestel stoppen werkte niet.

Zie hier nog een foto waar er dus geen schijf tevoorschijn komt.

Het gaat over een Lenovo thinkbook 15 g2

Alvast bedankt en hopelijk is er een eenvoudige manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv7-bqGxzGEFKGAab1e8WS1eqDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaj9laC3lUTJjPEy633djteO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dt0JXs6wBeekjeptR5RsSsVpXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tceLCyUxhKuddooRHFygwjaL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door pvpke op 11-12-2022 00:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
ISO Stick is Windows 10 installatie USB neem ik aan?
Kan je wel in de bios setup komen en/of boot medium kiezen voor herinstallatie?
Zie hier nog een foto waar er dus geen schijf tevoorschijn komt.
Het gaat over een Lenovo thinkbook 15 g2
Zo te zien gaat het toch om een Dell laptop?
Google: Dell Supportassist no bootable devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zegt Lenovo en geeft een Dell screenshot. Dat snap ik niet.

Ook lijk je te zeggen dat het alleen ff inloggen is maar ook dat je het, als professional met zo ongeveer als enige taak dat te doen, het door een derde partij wil laten doen a €75 per keer. Snap ik ook niet.

Kan je concreter zijn waarvan vastloopt? Na zelf troubleshooten

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 10-12-2022 23:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
Sorry, de screenshot was de verkeerde. Heb deze nu aangepast. Het inloggen waar ik het over heb is dat ze als admin inloggen en dan de pc opnieuw kunnen laten installeren zonder ISO USB stick. Ik wil dus eigenlijk de admin van de laptops gaan omzijlen en dus gewoon alles er netjes afgooien. Wat ik ook al geprobeerd had is om een andere harde schijf erin te stoppen maar ook dan strand ik bij de stap dat je een schijf moet kiezen en dat hij er geen vindt. Ik hoop dat het zo duidelijker is wat het probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 18:45

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

pvpke schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:58:
Sorry, de screenshot was de verkeerde. Heb deze nu aangepast. Het inloggen waar ik het over heb is dat ze als admin inloggen en dan de pc opnieuw kunnen laten installeren zonder ISO USB stick. Ik wil dus eigenlijk de admin van de laptops gaan omzijlen en dus gewoon alles er netjes afgooien. Wat ik ook al geprobeerd had is om een andere harde schijf erin te stoppen maar ook dan strand ik bij de stap dat je een schijf moet kiezen en dat hij er geen vindt. Ik hoop dat het zo duidelijker is wat het probleem is.
Ik weet niet of je daar wel mee geholpen mag worden hier. Hypothetisch gezien zou je bijv. een stapeltje laptops kunnen hebben liggen die "heel voorzichtig van een verhuiswagen zijn gevallen" waarvan je nu de beveiliging probeert te omzeilen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:15
Idd wat @FooLsKi zegt.
Waarschijnlijk zijn de laptops beveiligd (wat heel goed is).
Beste oplossing is de laptops door de it leverancier gereed te laten maken voor verkoop. €75 is geen gek bedrag hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hebben ze niet gewoon bitlocker en/of secure boot geactiveerd? Ik snap ook niet waarom je Windows opnieuw wilt installeren wanneer de laptop toch doorverkocht gaat worden? Wipe de disk en klaar. Ik zou geen moeite steken in Windows te herinstalleren. Mag de koper zelf doen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
Het wipen van de disk gaat ook niet. Dat is net het probleem. Op zich kan er inderdaad secure boot op zitten en deze kan enkel afgezet worden door in te loggen met de admin rechten volgens mij. Wel triest dat de eigenaar van de laptops de login gegevens niet kan krijgen naar mijne idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58
CH4OS schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:35:
Hebben ze niet gewoon bitlocker en/of secure boot geactiveerd? Ik snap ook niet waarom je Windows opnieuw wilt installeren wanneer de laptop toch doorverkocht gaat worden? Wipe de disk en klaar. Ik zou geen moeite steken in Windows te herinstalleren. Mag de koper zelf doen.
En die loopt dan vervolgens hier tegenaan en wil zijn geld terug.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 11-12-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pvpke schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:58:
Als hij geen disk vindt is het gewoon een driver probleem. Admin rechten heb je omzeild door de nieuw disk te plaatsen. En die vindt ie ook niet. Controller drivers. Er kan nog een bios password op zitten, maar daar is ook geen aanwijzing voor.

https://www.partitionwiza...rd-disk-not-detected.html

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 11-12-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pvpke schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:49:
Het wipen van de disk gaat ook niet. Dat is net het probleem. Op zich kan er inderdaad secure boot op zitten en deze kan enkel afgezet worden door in te loggen met de admin rechten volgens mij. Wel triest dat de eigenaar van de laptops de login gegevens niet kan krijgen naar mijne idee.
Wipen van de disk in een andere pc gaat altijd. Daarna terugplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Waarschijnlijk wordt de INTEL NVME storage driver niet gevonden bij het installeren.
Een probleem wat hier ook wel vaker opduikt:
NVME drivers tijdens Win10/11 installatie.

Asus: [Notebook/AIO] How to fix the problem that cannot find drives when installing Windows 11/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pennywiser schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:54:
En die loopt dan vervolgens hier tegenaan en wil zijn geld terug.
Sorry, maar tegenwoordig kan iedereen wel een bootable USB stick maken met daarop de Windows setup. Dat is echt geen Tweakers-dingetje meer. Gewoon een opmerking erbij, met dat je optioneel een OS installeert tegen meerprijs.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:55
CH4OS schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:18:
[...]
Sorry, maar tegenwoordig kan iedereen wel een bootable USB stick maken met daarop de Windows setup. Dat is echt geen Tweakers-dingetje meer.
:D Goeie. Loop een gemiddelde supermarkt in en vraag 10 mensen dit te doen, en minimaal 5 zullen zich er niet eens aan willen wagen, omdat ze het niet snappen of denken te kunnen.

Een laptop zonder Windows verkopen is vragen om gezeur.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 11-12-2022 15:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:32

sapphire

Die-hard pruts0r

pvpke schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:49:
Wel triest dat de eigenaar van de laptops de login gegevens niet kan krijgen naar mijne idee.
Dat licht aan het juridische begrip 'eigenaar' en hoe dat geregeld is met de externe beheerder ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sapphire schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:26:
[...]

Dat licht aan het juridische begrip 'eigenaar' en hoe dat geregeld is met de externe beheerder ;)
Volgens mij zijn die login gegevens ook niet nodig.
Pagina: 1