Vloerverwarming verticale lus in muur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahlesseh
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 02:41
Om aan het bouwbesluit te voldoen en legionella besmettingsgevaar te voorkomen moet een koud waterleiding >25 cm van de vloerverwarming liggen.

Onze installateur wil dit gaan oplossen door een lus in de muur te vrezen. Dan zou het inderdaad voldoen. Ik stel hier de volgende vraag om even wat objectieve meningen te verzamelen:

Ik ben bang dat er dan een hoog punt in je waterloop ontstaat en er een luchtbel gevangen wordt. Dit op zijn beurt zou denk ik "herrie" gaan maken als het water wordt rondgepompt. Klopt deze aanname? Of zie ik beren op de weg die er niet zijn en waarom?

Eventueel relevante info:

- Muur is 70mm GIBO.
- Lage temperatuur vloerverwarming.
- worst case scenario lus hoogte: 25 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXW8LLhhmlWbvby08ATq072azpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrmHNgMvyKUmRD9mnx9gXUiT.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de situatie voordat de binnenmuren zijn geplaatst.

Ik ben benieuwd.

Beste antwoord (via mahlesseh op 10-12-2022 20:31)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22
Ik snap het even niet, of ik mis wat informatie hier..

Is het nu de drinkwaterleiding, of de vloerverwarmingsleiding die met een lus in de muur gefreesd zou gaan worden?

Indien de waterleiding: Waar loopt de rest van die leiding dan?? Die komt uit de vloer, en gaat weer terug in de vloer?? Dan heb je toch in al die overige stukken in de vloer precies hetzelfde probleem?
Ik neem aan dat je vloerverwarmingspatroon gewoon overal 'dekkend' is, dus dat er geen 'koud' stuk zonder leidingen ergens in die vloer ligt?

Indien de vloerverwarmingsleiding: precies dezelfde vraag: Die vloerverwarmingsleidingen liggen toch volledig vol en dekkend over het gehele vloeroppervlak? Wat gaat het dan helpen om één groep via een lus in de muur om te leiden? Daar rondomheen liggen toch allemaal nog veel meer groepen? En hoe loopt de waterleiding dan precies?

* het ziet er op de foto uit als een alupex leiding, niet als een PE(x) vloerverwarmingsleiding.. dus dan zou het een waterleiding zijn... In dat geval heb je niks te maken met luchtbelvorming in een waterloop... Er wordt geen water rondgepompt in de waterleiding... dat stroomt natuurlijk gewoon alleen maar naar de kraan toe.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

mahlesseh schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:56:
Ik ben bang dat er dan een hoog punt in je waterloop ontstaat en er een luchtbel gevangen wordt. Dit op zijn beurt zou denk ik "herrie" gaan maken als het water wordt rondgepompt. Klopt deze aanname? Of zie ik beren op de weg die er niet zijn en waarom?
lijkt me onwaarschijnlijk. Die luchtbel zal gewoon door de stroming worden meegenomen.
dus dat lijkt me niet het juiste argument.

Maar mogelijk zijn er andere redenen om dit niet te moeten willen, daar kan iemand met meer expertise vast iets over zeggen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
waarom kan het patroon van de vvw niet gewoon om de waterleidingen hen met 25cm afstand?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Ik snap het even niet, of ik mis wat informatie hier..

Is het nu de drinkwaterleiding, of de vloerverwarmingsleiding die met een lus in de muur gefreesd zou gaan worden?

Indien de waterleiding: Waar loopt de rest van die leiding dan?? Die komt uit de vloer, en gaat weer terug in de vloer?? Dan heb je toch in al die overige stukken in de vloer precies hetzelfde probleem?
Ik neem aan dat je vloerverwarmingspatroon gewoon overal 'dekkend' is, dus dat er geen 'koud' stuk zonder leidingen ergens in die vloer ligt?

Indien de vloerverwarmingsleiding: precies dezelfde vraag: Die vloerverwarmingsleidingen liggen toch volledig vol en dekkend over het gehele vloeroppervlak? Wat gaat het dan helpen om één groep via een lus in de muur om te leiden? Daar rondomheen liggen toch allemaal nog veel meer groepen? En hoe loopt de waterleiding dan precies?

* het ziet er op de foto uit als een alupex leiding, niet als een PE(x) vloerverwarmingsleiding.. dus dan zou het een waterleiding zijn... In dat geval heb je niks te maken met luchtbelvorming in een waterloop... Er wordt geen water rondgepompt in de waterleiding... dat stroomt natuurlijk gewoon alleen maar naar de kraan toe.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahlesseh
Ok, bedankt voor de snelle antwoorden. Naar ik begreep keek ik tegen de vloerverwarming aan. Nu ben ik ook gelijk betrapt wat betreft mijn gebrek aan kennis.

Ik denk inderdaad dat dit een waterleiding is. De aan en afvoer van de vloerverwarmingsloop loopt dus onder deze leiding door. De koud waterleiding wordt in de muur gekoppeld op 25 cm van de vloerverwarming af.

Door de suggestie dat dit een waterleiding is ben ik op het goede spoor gezet. Dank!

Foto hopelijk ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S697XLTFwK29Tk-UWi3C173NLDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpjKBQOa6PQ3mrvYSFao7bhR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik maak me nu nergens zorgen meer om, prima oplossing van de installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door mahlesseh op 10-12-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Ah zo op die manier..

Hmm, tja, vreemde constructie..
Zowiezo erg vreemd gelegde vloerverwarming als die daadwerkelijk zo ligt:
Dat betekent dat je in dat hele deel vloer wat (op de foto) boven die getekende groep ligt, daar waar dat stuk waterleiding terug de vloer in gaat... dat je daar dus geen vloerverwarming hebt liggen??
Dan heb je daar die hele hoek van die ruimte die koud blijft op de vloer, terwijl de rest van de vloer wel warm wordt.... (want daar komen alle groepen bij elkaar)..

Overigens, maar dit weet ik niet 100% zeker, dacht ik dat kruisende leidingen in dit geval geen probleem waren... Die gespecificeerde afstand was volgens mij alleen van toepassing op ongeisoleerde, parallel lopende leidingen... niet als ze elkaar gewoon kruisen... maar nogmaals, weet ik niet geheel zeker.

Vraag me ook af wat de functie van die waterleiding daar gaat zijn... er zit zo te zien geen (riool) afvoerbuis in de buurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahlesseh
BrainCrash schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:17:
Ah zo op die manier..

Hmm, tja, vreemde constructie..
Zowiezo erg vreemd gelegde vloerverwarming als die daadwerkelijk zo ligt:
Dat betekent dat je in dat hele deel vloer wat (op de foto) boven die getekende groep ligt, daar waar dat stuk waterleiding terug de vloer in gaat... dat je daar dus geen vloerverwarming hebt liggen??
Dan heb je daar die hele hoek van die ruimte die koud blijft op de vloer, terwijl de rest van de vloer wel warm wordt.... (want daar komen alle groepen bij elkaar)..

Overigens, maar dit weet ik niet 100% zeker, dacht ik dat kruisende leidingen in dit geval geen probleem waren... Die gespecificeerde afstand was volgens mij alleen van toepassing op ongeisoleerde, parallel lopende leidingen... niet als ze elkaar gewoon kruisen... maar nogmaals, weet ik niet geheel zeker.

Vraag me ook af wat de functie van die waterleiding daar gaat zijn... er zit zo te zien geen (riool) afvoerbuis in de buurt..
Het is een onverwarmde technische ruimte. Waterleiding is voor wasmachine, riool komt/is er ook. Vloerverwarming is even indicatief ingetekend als je dat bedoeld. Misschien dat het koud/warm zijn in de vloer minder erg is omdat het een lage temperatuur verwarming is? het is ~35 graden wat er doorheen stroomt.

Bedankt voor het kritisch meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoe vaak zit je met je hoofd in de trommel van je wasmachine terwijl die draait? :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Wat een domme oplossing van die "installateur". Zolang je maar regelmatig water laat stromen door die waterleiding is de kans op legionella nihil tot nul.

En ik voorzie meteen een extra probleem: een koppeling in die nog te maken muur die kan gaan lekken! Dan ben je verder van huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
ds23man schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:47:
Hoe vaak zit je met je hoofd in de trommel van je wasmachine terwijl die draait? :+
Dit.. plus .. de wasmachine zal toch ook echt het water gaan verwarmen. Die kraan zit toch achter je machine.. daar ga je toch niet uit drinken lijkt me? :?

*sowieso

Pagina: 1