Toon posts:

Cpu-koeler herbevestigen met oude koelpasta?

Pagina: 1
Acties:

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:47
Hi allemaal,

Vandaag moet ik een kleine hardware operatie doen. Ik heb alleen geen koelpasta meer, snel naar de winkel gaan zal niet lukken en bestellen ook niet. Het is even een spoedklusje waarbij ik de cpu-koeler ervan af moet halen. Betreft een Intel Xeon E3-1271 v3.

Kan ik de koelpasta van eind-2019 erop laten staan en de cpu-koeler herbevestigen na deze kleine ingreep of is dat teveel risico?

Edit: het is trouwens m'n eigen systeem, niet een betaald klusje voor iemand anders ofzo :P

[Voor 10% gewijzigd door TTMJ! op 10-12-2022 16:01]

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:07
Koelpasta er met een bankpas afschrapen en vervolgens weer netjes aanbrengen zou goed moeten gaan...tijdelijk. Tandpasta heb ik ook wel eens gebruikt als tijdelijke oplossing.

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:47
Uszka schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:09:
Koelpasta er met een bankpas afschrapen en vervolgens weer netjes aanbrengen zou goed moeten gaan...tijdelijk. Tandpasta heb ik ook wel eens gebruikt als tijdelijke oplossing.
Maar wat is er mis met het gewoon weer op dezelfde manier herbevestigen? In principe zorgt de koelpasta dan voor dezelfde warmtegeleiding toch? Misschien iets minder door wat meer lucht, maar zou dat nou echt zoveel uitmaken? Iedereen heeft het zo obsessief over koelpasta vervangen.

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:00
Inderdaad, gewoon weer herbevestigen moet toch helemaal geen probleem zijn?
Heb ik hier ook zo vaak gedaan.
Als het nu een maximaal overgeklokt systeem zou zijn waarbij elke graad telt, ja dan is het wat anders natuurlijk. :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:07
TTMJ! schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:16:
[...]

Maar wat is er mis met het gewoon weer op dezelfde manier herbevestigen?
Dan komen er luchtbellen tussen cpu en koeler omdat de pasta op zowel de cpu als de koeler zit en niet egaal verdeeld.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:22:
[...]

Dan komen er luchtbellen tussen cpu en koeler omdat de pasta op zowel de cpu als de koeler zit en niet egaal verdeeld.
... die vervolgens door de druk van de koeler op de cpu er grotendeels weer tussenuit geduwd worden. Effectief zal het niet veel uit moeten maken (wel iets).

Ander verhaal wanneer de koelpasta uitgedroogd is/er harde stukjes in zitten, dan volledig verwijderen en verse aanbrengen.

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-01 10:51
Even kijken hoe het eruit ziet. Is de koelpasta nog echt een (smeerbare) pasta zonder harde stukjes, dan kan je het hergebruiken. Is het uitgedroogd, dan moet je het verwijderen en opnieuw aanbrengen.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 21:14

Phenos2

elcotje

Bij een heethoofd raad ik nieuwe pasta aan. Als je in de buurt van Leeuwarden woont dan kan ik het ook doen want aan pasta heb ik hier geen tekort.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee