Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik zoek rookmelders die je bedraad kan koppelen, nu lijkt dat makkelijk maar ik zie systemen met 1 draad en systemen met 2 draden om te koppelen. ik kom er niet achter of er een standaard is. bij voorkeur wil ik de bedrading niet wiselen als ik over X jaar die dingen moet vervangen.

Mijn vraag is dus, is er een standaard om rookmelders te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:28
Welke systemen zijn 2 draads? 12v met centrale + accu voor bedrijven?

Er is volgens mij geen standaard. De 1 draads communicatie kan niet met melders van verschillende merken (zie bv EI rookmelders, grote waarschuwing).

Zolang er maar een draad tussen de melders ligt kan je bij vervanging na 10 jaar zo een geschikt model kiezen (mits dan niet alles draadloos is, dan 230v voeding + draadloze communicatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Ricko1 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:50:
Welke systemen zijn 2 draads? 12v met centrale + accu voor bedrijven?
ik zag bv dat die van gira zo waren.
Zolang er maar een draad tussen de melders ligt kan je bij vervanging na 10 jaar zo een geschikt model kiezen (mits dan niet alles draadloos is, dan 230v voeding + draadloze communicatie)
ik denk dat ik dat ga doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nooit de modellen nemen met 12v externe accus.

gewoon 220v bedraad model pakken en druk er een speciale lithiumbatterij in voor dat model. meestal 9v blok. geen alkaline dus maar lithium.

en voor de keuze tussen 1 of 2 draads: trek gewoon 2 draden ook al heb je er maar eentje nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 23:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 20:28
Wij trekken een oranje of rode draad (1.5mm²) met de andere draden mee voor de communicatie tussen de verschillende (EI) rookmelders.
Dus geen zwarte draad, het is bij ons als eens voorgekomen dat zwarte draden voor de communicatie in de centraal doos verkeerd werden opgelast samen met een zwarte schakeldraad voor de verlichting, bij het testen van de rookmelders zonder netspanning werken de rookmelders wel... maar bij inschakelen van de verlichting waren gelijk alle rookmelders kapot!

Draadloze rookmelders kunnen niet altijd met elkaar communiceren door te grote afstand en/ of verschillende muren of vloeren van beton.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 11-12-2022 08:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
natural colour schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:29:
Wij trekken een oranje of rode draad (1.5mm²) met de andere draden mee voor de communicatie tussen de verschillende (EI) rookmelders.
Dus geen zwarte draad, het is bij ons als eens voorgekomen dat zwarte draden voor de communicatie in de centraal doos verkeerd werden opgelast samen met een zwarte schakeldraad voor de verlichting, bij het testen van de rookmelders zonder netspanning werken de rookmelders wel... maar bij inschakelen van de verlichting waren gelijk alle rookmelders kapot!

Draadloze rookmelders kunnen niet altijd met elkaar communiceren door te grote afstand en/ of verschillende muren of vloeren van beton.
tnx voor de waarschuwing

heb jij om een reden voor EI gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 20:28
Bij ons installatiebedrijf waarvoor ik werk, werken we al jaren met Ei, wellicht omdat de groothandel destijds geen alternatief had.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
natural colour schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:14:
Bij ons installatiebedrijf waarvoor ik werk, werken we al jaren met Ei, wellicht omdat de groothandel destijds geen alternatief had.
is het nog interesant om een hitte melder te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 18:09
Firex KF20 is ook met koppelbaar. Zie: https://www.rookmeldershop.nl/firex-rookmelder-4973-kf20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:05
Ik zou niet met modellen werken met vervangbare batterij. Ze dienen na 10 jaar vervangen te worden, en zijn beschikbaar met ingebouwde accu goed voor 10 jaar... Maak het jezelf niet lastiger dan nodig?

Hittemelder is voor keukens waar een normale gaat reageren op kook dampen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:54:
Ik zou niet met modellen werken met vervangbare batterij. Ze dienen na 10 jaar vervangen te worden, en zijn beschikbaar met ingebouwde accu goed voor 10 jaar... Maak het jezelf niet lastiger dan nodig?

Hittemelder is voor keukens waar een normale gaat reageren op kook dampen
Ik heb wel eens begrepen dat die accu's vaak geen 10 jaar halen.. dus vervangbaar in die zin lijkt mij nog best handig. Maar misschien is dat voor de niet 230 modellen.
Pagina: 1