Stookgedrag Xtreme 36 CV ongewenst aan/uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otopil
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2023
Verbetert een modulerende thermostaat het stookgedrag van een Intergas Xtreme 36?

De Extreme 36 is verbonden met een Honeywell Chronotherm Touch On/Off thermostaat. Wanneer de huiskamer de gevraagde temperatuur van 19°C heeft bereikt (bij een buitentemperatuur van 0°C en windstil weer) vertoont de Xtreme 36 het volgende stookgedrag : elke 10 min de brander opstarten voor ca. 4min30 en dan weer uitschakelen.

De wens is de CV continu te laten branden (op een lager vermogen).

Motivatie om dit te willen veranderen is
-minder storende geluiden van starten en stoppen brander
-efficiënter gasverbruik
-minder slijtage CV

Huissituatie : goed geïsoleerde woning, aanvoertemperatuur CV 55°C, op BG vloerverwarming (7 groepen als hoofdverwarming, thermostaat verdeler op 40°C, continu A label circulatiepomp) , op de 1e verdieping 5 LT radiatoren met thermostaatkranen.

Heeft het zin geld uit te geven aan een modulerende (OpenTherm) thermostaat om het stookgedrag te wijzigen in continu branden op een aangepast vermogen?

Beste antwoord (via Otopil op 13-12-2022 15:22)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Otopil schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:38:
Wederom dank voor jullie reacties,

@Ronald de 7m3 over 24 uur geeft een CV vermogen van 2,6kW als gemiddelde over de gehele dag.
Tijdens het waargenomen aan/uit schakelen is het CV vermogen volgens dezelfde berekening 0.1m3 * 9 kWh/m3 / (4,5/60)h = 12 kW gedurende 4,5 min per 10 minuten.
Dit zou overeenkomen met een continu vermogen van ca. 6 kW wanneer de CV niet aan/uit schakelt maar continu brandt. Dit ligt boven het minimale vermogen van 4kW.

@DutchKel en @ThinkPad De thermostaat is een Honeywell Chronotherm Touch zonder opschrift Modulation, dit lijkt mij een echte On/Off regelaar. De CV moduleert wel hoorbaar, waarschijnlijk om de ingestelde aanvoertemperatuur van 55grC te handhaven.
Met de hand gevoeld loopt de retourtemperatuur niet sterk op, er komt denk ik ca. 30grC water retour.

Mijn hoofddoel is het voorkomen van de start/stop geluiden tijdens de nacht wanneer de gemelde 4,5 brandminuten per 10 minuten extra hinderlijk zijn.
Als dit neerkomt op 12kW vermogen kan een modulerende thermostaat dan dd oplossing zijn?

PS minder gasverbruik is natuurlijk ook altijd welkom.....
2,6kW etmaal gemiddelde, zie reactie hierboven.

Voor jouw kernvraag gaat een modulerende thermostaat geen oplossing bieden.

Gasverbruik ken minimaal omlaag als je bij hogere buitentemperatuurmeter nog iets omlaag gaat maar met 30-40 retour heb je de grote stappen op dat punt al lang gemaakt.

Soms kan het aantal starts per uur verminderd worden, de prijs is minder constante temperatuur. Ik denk niet dat dat voldoende jouw wens vervult.

Nachtverlaging zal denk ik het beste aan je wens wat betreft geluid voldoen. Maar houdt het beperkt,anders duurt het uren voor het weer de gewenste temperatuur is in huis. Vloerverwarming is traag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Wat gebruik je aan gas bij deze instellingen per dag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:58
Ik vermoed dat dit gewoon de 'low-load regeling' is. Goed geisoleerd huis, het huis is op temperatuur dus je ketel zal z'n minimum vermogen niet kwijt kunnen. Enige manier waarop hij dit wel kan en het huis op temperatuur kan houden is door aan/uit te gaan zoals je nu ziet. Dit komt ook wel overeen met de 'elke 10 min.' die je noemt, want vaak is de instelling van deze low load control om 6x per uur te schakelen.

Ik vermoed dat je in de war bent met 'pendelen'. Dat is als je nog in de opwarmfase bent en de ketel z'n warmte niet kwijt kan omdat er bijv. niet genoeg radiatoren open staan.

Ga eens bij de ketel zitten en kijk eens op het display wat hij aangeeft en zoek die codes op in de handleiding.

Maar eigenlijk kun je hier niks aan doen en dat hoeft ook niet, tenzij je gasverbruik erg hoog is en/of het erg lang duurt voor je woning op temperatuur is na een koude nacht.

Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otopil
Bedankt voor de reacties.
@Ronald Over 24u verbruik ik 7m3 om de huiskamer op 19grC te houden (geen nachtverlaging).
Tijdens de genoemde aan/uit periodes van 10 min verbruik ik in de 4min30 dat de brander aan is 0.1m3 gas.

@ThinkPad De CV geeft nu geen info op het paneel maar ik ga dit bekijken met de beschikbare handleidingen.
Komt 10 min periode niet uit de On/Off thermostaat en zou een modulerende thermostaat ook naar 10 min periodes gaan?

Zodra alle dozen na de verhuizing zijn uitgepakt ga ik op onderzoek in t menu van de CV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Otopil dat is 7(m3)x9(kWh/m3)/24(uur)=2,6kW

Dat is minder dan het minimum vermogen van de ketel, circa 4kW volgens de specs van de extreme 36.

Ofwel je kunt niet continue stoken, ook niet met een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22
Een opentherm of de originele thermostaat van de cv ketel kan wel degelijk verschil uitmaken.

Tenminste als je echt een on/off thermostaat hebt.

Nu brand je cv dan elke 10 minuten op 100% tot de gewenste temperatuur weer bereikt is. Als je een opentherm of originele thermostaat van de cv ketel hebt dan brand die op het vermogen wat je nodig hebt. Een lager vermogen leveren is vaak ook zuiniger.

2e voordeel is ook dat het comfortabeler is. De temperatuur zal minder snel stijgen en ook minder boven de gewenste temperatuur komen.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 10-12-2022 19:54 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DutchKel verre van vol vermogen.

Als de ketel nu 4,5/10 minuten brand, komen we op 10,8 branduren voor die 7 kuub.

7x9/10,8=5,8kW

Modulerende thermostaat gaat dat niet bijzonder veel kunnen verbeteren ;)

De pomp kan maar zo en zo veel flow door het systeem duwen, en dan met Ta gelimiteerd op 50 graden heb je dus al een vermogen beperking.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 10-12-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ronald schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:04:
@DutchKel verre van vol vermogen.

Als de ketel nu 4,5/10 minuten brand, komen we op 10,8 branduren voor die 7 kuub.

7x9/10,8=5,8kW

Modulerende thermostaat gaat dat niet bijzonder veel kunnen verbeteren ;)

De pomp kan maar zo en zo veel flow door het systeem duwen, en dan met Ta gelimiteerd op 50 graden heb je dus al een vermogen beperking.
Je berekening klopt niet. Bij een aan/uit gaat je ketel gewoon op 100% verwarmen als die aan is. Dat is dus 36kW aan warmte, daarvan is die maar 45% van de tijd aan dus verbruikt die elk uur 16,2kW aan warmte. Dat is best veel. Dit verbruikt blijkbaar 7 kuub aan gas per dag. Als je moduleert en je ketel kan het huis warm houden met 10kW aan warmte per uur dan is het gasverbruik ook minder. Het zal wellicht niet evenredig zijn maar wel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@DutchKel Ook met een aan/uit thermostaat gaat een ketel niet volgas op 100% staan brullen ;) Hij moduleert dan ook, op basis van de aanvoer/retourtemperatuur die hij meet. Als dat dicht(er) bij elkaar ligt dan weet hij dat hij rustiger, of andersom juist harder moet gaan branden.

Ik denk dat je de investering van het overstappen naar een modulerende thermostaat niet gaat terugverdienen.
TS zou nog wel het maximale vermogen van de ketel wat kunnen afknijpen. Ik zou hem dan op totale vermogen van de vloerverwarming (zijn wel tools voor om uit te rekenen) + van de radiatoren + 10% marge ofzo begrenzen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ThinkPad schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:29:
@DutchKel Ook met een aan/uit thermostaat gaat een ketel niet volgas op 100% staan brullen ;) Hij moduleert dan ook, op basis van de aanvoer/retourtemperatuur die hij meet. Als dat dicht(er) bij elkaar ligt dan weet hij dat hij rustiger, of andersom juist harder moet gaan branden.

Ik denk dat je de investering van het overstappen naar een modulerende thermostaat niet gaat terugverdienen.
Dat klopt inderdaad. Maar de cv ketel weet niet welke temperatuur er in de woonkamer gewenst is en zal er dus voor zorgen dat de watertemperatuur de ingestelde temperatuur zal zijn (80 graden?). Wat dus eigenlijk veel te warm is als de woning al op temperatuur is. Daar komt juist een modulerende thermostaat bij kijken.

Overigens hoeft een modulerende thermostaat niet duur te zijn. Ik zou er dan wel een nemen waarbij je kunt programmeren en dat het ‘s nachts wat kouder wordt gezet. Daar bespaar je ook nog extra mee.

Maar heb je niet de originele thermostaat die bij de cv ketel hoort? Vaak wordt die wel erbij geleverd.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 10-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 17:51
Die aan-uit-thermostaat kun je blijven gebruiken indien je een buitenvoeler aansluit op je ketel. Je cv-water wordt dan niet hoger in temperatuut dan noodzakelijk en door verschil tussen intrede- en uittredetemperatuur moduleert de ketel nog verder terug.

Het kan zomaar je gasverbruik verminderen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otopil

@Ronald de 7m3 over 24 uur geeft een CV vermogen van 2,6kW als gemiddelde over de gehele dag.
Tijdens het waargenomen aan/uit schakelen is het CV vermogen volgens dezelfde berekening 0.1m3 * 9 kWh/m3 / (4,5/60)h = 12 kW gedurende 4,5 min per 10 minuten.
Dit zou overeenkomen met een continu vermogen van ca. 6 kW wanneer de CV niet aan/uit schakelt maar continu brandt. Dit ligt boven het minimale vermogen van 4kW.

@DutchKel en @ThinkPad De thermostaat is een Honeywell Chronotherm Touch zonder opschrift Modulation, dit lijkt mij een echte On/Off regelaar. De CV moduleert wel hoorbaar, waarschijnlijk om de ingestelde aanvoertemperatuur van 55grC te handhaven.
Met de hand gevoeld loopt de retourtemperatuur niet sterk op, er komt denk ik ca. 30grC water retour.

Mijn hoofddoel is het voorkomen van de start/stop geluiden tijdens de nacht wanneer de gemelde 4,5 brandminuten per 10 minuten extra hinderlijk zijn.
Als dit neerkomt op 12kW vermogen kan een modulerende thermostaat dan dd oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ligt het issue niet aan dat je geen nachtverlaging gebruikt? Probeer eens om de temperatuur 's nachts op 18°C te zetten. Grote kans dat door de warmtebuffer die in de vloer zit de CV dan 's nachts niet/nauwelijks aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45

opentherm gaat enerzijds wel wat opleveren maar of je er blij mee moet worden ?
1 aanvoer temp van 40 of 35 graden. afhangeklijk van de gevraagde temp en huidige temp.
en de instelingen van je ketel. scheelt toch weer een paar procent. wordt het kouder/redt ie
het niet met 40 graden dan gaat ie naar 45 graden en zo verder. (bepaalde tijdsduur 30 min)

2 ieder uur om de 20 minuten 2 minuten draaien. en dan twee minuten nadraaien.
oftewel drie keer per uur aan. maar goed ik ben ook maar klein gehuisvest helaas.
bij jouw zal het waarschijnlijk naar de 15 minuten toegaan. dus winst is echt 0.0.

3 je maximale start capacieteit kan je wat omlaag gooien naar bijvoorbeeld 60%.
onderwaarde ligt eraan of je een kleine afvoer hebt. of een standaard afvoer.
kleine afvoer graag op 40% laten staan anders stikt ie in zijn co2. grote afvoer.
kan die op de fabrieks instelingen. (moet je maar opzoeken in de handleing)

4 pompsnelheid kan je nog wat mee romelen. min en max. scheelt ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DutchKel schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:23:
[...]

Je berekening klopt niet. Bij een aan/uit gaat je ketel gewoon op 100% verwarmen als die aan is. Dat is dus 36kW aan warmte, daarvan is die maar 45% van de tijd aan dus verbruikt die elk uur 16,2kW aan warmte. Dat is best veel. Dit verbruikt blijkbaar 7 kuub aan gas per dag. Als je moduleert en je ketel kan het huis warm houden met 10kW aan warmte per uur dan is het gasverbruik ook minder. Het zal wellicht niet evenredig zijn maar wel minder.
Je hebt zojuist de wetten van behoud van energie gebroken en je gaat miljarden verdienen, of mijn berekening klopt.

Ketels gaan niet voluit.

Je hebt moet eens opgemerkt dat de TS in de start post genoemd heeft dat de ketel op 55 staat...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

2,6kW etmaal gemiddelde, zie reactie hierboven.

Voor jouw kernvraag gaat een modulerende thermostaat geen oplossing bieden.

Gasverbruik ken minimaal omlaag als je bij hogere buitentemperatuurmeter nog iets omlaag gaat maar met 30-40 retour heb je de grote stappen op dat punt al lang gemaakt.

Soms kan het aantal starts per uur verminderd worden, de prijs is minder constante temperatuur. Ik denk niet dat dat voldoende jouw wens vervult.

Nachtverlaging zal denk ik het beste aan je wens wat betreft geluid voldoen. Maar houdt het beperkt,anders duurt het uren voor het weer de gewenste temperatuur is in huis. Vloerverwarming is traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
DutchKel schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:23:
[...]

Je berekening klopt niet. Bij een aan/uit gaat je ketel gewoon op 100% verwarmen als die aan is.
De berekening klopt wel en ketels van de laatste decennia moduleren zelf als er een aan/uit-thermostaat op zit. Dat werk iets minder optimaal, maar ze hebben dan zelf een algoritme om te schatten wat de thermostaat bedoelt. Is 100% niet waar dat de ketel dan alleen volle bak aan/uit stookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:35
Je kan op de display van de ketel zien op hoeveel kw hij staat te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otopil
Iedereen bedankt voor de reacties.

@Ronald De start/stop geluiden van de CV voorkomen met nachtverlaging ben ik aan het uitproberen (tijdstip en T-verlaging vs. de traagheid van de vloerverwarming) , bedankt voor dit advies.

Vanuit een andere hoek gaat er waarschijnlijk toch een nieuwe thermostaat komen. Om bij verblijf buitenshuis de CV hoger/lager te kunnen zetten kijk ik naar een thermostaat met gateway, waarschijnlijk een Intergas Touch of een Honeywell Lyric TR6.
Pagina: 1