• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-01 18:58
Ha iedereen! Wij willen op termijn (lees: ergens in 2023/2024) een eigen huis gaan kopen. Mijn ouders hebben wat spaargeld en willen helpen met de aankoop. Nu wordt de jubelton vanaf 2023 geleidelijk afgebouwd.

Nou begrijp ik dat als je dit jaar al een deel schenkt je dit dan mag aanvullen in 2023 en 2024. Weten jullie welke voorwaarden hier precies aan verbonden zijn? Is er een bepaalde minimum bedrag bijvoorbeeld? En moet je het nog dit jaar aangeven?

Ook lees ik dat verstandig kan zijn om in een notariële akte op te nemen dat als het ons niet lukt om binnen de gestelde termijn een huis te kopen, we het geld terug kunnen storten zonder alsnog schenkbelasting te moeten betalen. Klopt dit?

Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd, alvast bedankt!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Belastingplan 2023 - gevolgen vrijstelling eigen woning voor schenking in aaneengesloten kalenderjaren
https://www.belastingdien...eengesloten-kalenderjaren

[Voor 34% gewijzigd door Carfanatic op 10-12-2022 11:27]

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-01 21:17
Hier een model overeenkomst van de consumentenbond, met daarin ook opties die je kan kiezen. Zo wordt het ook duidelijker waar je rekening mee wil houden. Waaronder je vraag over terugstorten.

https://www.google.com/ur...Vaw3eLpLUtZJWNDqYK16_6KJY

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Ik ben geen expert maar volgens mij moet je de ton dit jaar schenken en dan heb je 3 jaar (tot eind 2024) om het te besteden.
U kunt schriftelijk bewijzen dat de schenking is betaald en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning. U mag voor de eenmalig verhoogde vrijstelling dus geen gebruik maken van een schenking op papier.
bron Dus het moet voor 31/12 op jouw/jullie rekening staan.... (zie ook opmerkingen beneden die aangeven dat het eind 2023 geheel moet zijn overgemaakt)
U gebruikt het geld voor uw eigen woning, binnen de bestedingstermijn van 3 kalenderjaren. Zo niet, dan moet u ons dit melden. Dat doet u uiterlijk op 31 mei na het laatste jaar waarin u het geld moet gebruiken voor de eigen woning. Over het bedrag dat u niet hebt gebruikt voor de eigen woning, betaalt u dan alsnog schenkbelasting.
Effectief is dit dus 31/12 2024 (zie het voorbeeld op de site)
Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? In een schenkingsovereenkomst mogen geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Hier haal je niet uit of je nu wel of niet belasting moet betalen als je (deels) niet gebruikt.

In principe betaal je over het niet gebruikte deel dus wel schenk belasting, let daarbij dat je waarschijnlijk wel voor de normale schenk vrijstelling in aanmerking komt (dus je betaald niet over de hele ton schenk belasting. Of dit nog te omzeilen is, is mijn niet duidelijk, ook hier wordt beweerd dat je alsnog moet betalen. Echter ik weet dat er maar 1 ontbinden voorwaarde mag, en die is als het bedrag niet volledig is besteed. Ook in het voorbeeld bij ABN Amro van schenkingsovereenkomst, is deze voorwaarde opgenomen. Je moet dit wel tijdig melden bij de belastingdienst (en terug betalen)

Ik neem aan dat je verder goed naar de voorwaarden kijkt of je in aanmerking komt....
En bewaar alle bonnetjes 5 jaar, mijn broer kreeg na 4,5 jaar controle.....

Aanvullend lees ik nog dit op deze site
Je mag tot 31 december 2022 beginnen met de schenking. Het geld mag in delen worden overgemaakt, maar dat kan tot uiterlijk eind 2023. En je hebt tot 1 maart 2023 de tijd om aangifte te doen. Ontvangers hebben tot 31 december 2024 om het geld te gebruiken. Als ze dat niet doen, of ze besteden niet het hele bedrag, moeten ze alsnog schenkbelasting betalen of het geld teruggeven.
Hier staat dat je het in delen mag ontvangen, maar ik zou het in 1 keer doen, en in 2022 (dan heb je zeker geen problemen), maar je kan nog even bekijken wat fiscaal het handigste is. Ook in het voorbeeld schenkverklaring van de consumentenbond staat dat je het kan spreiden tot eind 2023

Naar de notaris is niet echt nodig, maar als je er beter bij voelt zou ik het doen, maar mogelijk moeilijk te regelen ivm drukte.

Ik heb het voor mij zelf (2013) en mijn broer (2017) niet gedaan, omdat we al een huis hadden op moment van schenking en terug draaien niet van toepassing was. Als overeenkomst heb ik die van de ABN gebruikt. Ik heb deze bij de controle van mijn broer niet op hoeven sturen, alleen bank afschrift van ontvangst en bewijs waaraan besteed (kopie van de koopakte). Wel netjes en tijdig aangifte gedaan van de schenking....

[Voor 95% gewijzigd door jeanj op 10-12-2022 14:42]

Everything is better with Bluetooth

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-01 18:58
Bedankt voor alle reacties. Ook even contact gehad met een financieel adviseur en het is mogelijk om nu al een deel te schenken om dit later (2023) aan te vullen tot het bedrag wat voor 2022 geldt (meer dan een ton).

Als je het geld uiteindelijk niet kan/wil gebruiken voor een huis en terug wil geven aan de ouders moet dit inderdaad opgenomen worden in een notariële akte.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-01 20:22
Je kunt nu 100 euro schenken en volgend jaar de rest, of andersom - net wat handig is. Wel eens aan een familiebank gedacht? Kan fiscaal een stuk beter zijn.

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:58
Houd er ook rekening mee dat notariskantoren op dit moment tot hun nek in het werk zitten. Wil je dit jaar nog een akte laten passeren dan zou je er verstandig aan doen om vandaag nog te kijken of je ergens alvast een afspraak kunt maken.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 17:22
SpelFaut schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:18:
Houd er ook rekening mee dat notariskantoren op dit moment tot hun nek in het werk zitten. Wil je dit jaar nog een akte laten passeren dan zou je er verstandig aan doen om vandaag nog te kijken of je ergens alvast een afspraak kunt maken.
Ik kan je verklappen, dat het niet meer gaat lukken.
De akte moet namelijk nog opgesteld worden enzovoort.
Daarna moet hij getekend worden enzovoort.

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:58
joke_name schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik kan je verklappen, dat het niet meer gaat lukken.
De akte moet namelijk nog opgesteld worden enzovoort.
Daarna moet hij getekend worden enzovoort.
Hah ik durfde het niet zo hard te stellen. Maar ja, dit is waar ik op doelde.

• jeanj
  • Niet online

jeanj

Maar een noratiele akte is niet per se noodzakelijk, je kan zelf een schenking overeenkomst opstellen of gebruikt een voorbeeld zoals van de abn (link in mijn vorige post)

• Livio_Livius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-01 13:24
Kan de schenking gedaan worden bij een bank in het buitenland (bijv ivm hogere rente vergoedung)?

• jeanj
  • Niet online

jeanj

Ik zie niet in waarom niet. Als de rekening maar op jouw naam staat (en dus terug komt in je inkomsten belasting aangifte)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee