Ik ben geen expert maar volgens mij moet je de ton dit jaar schenken en dan heb je 3 jaar (tot eind 2024) om het te besteden.
U kunt schriftelijk bewijzen dat de schenking is betaald en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning. U mag voor de eenmalig verhoogde vrijstelling dus geen gebruik maken van een schenking op papier.
bron Dus het moet voor 31/12 op jouw/jullie rekening staan.... (zie ook opmerkingen beneden die aangeven dat het eind 2023 geheel moet zijn overgemaakt)
U gebruikt het geld voor uw eigen woning, binnen de bestedingstermijn van 3 kalenderjaren. Zo niet, dan moet u ons dit melden. Dat doet u uiterlijk op 31 mei na het laatste jaar waarin u het geld moet gebruiken voor de eigen woning. Over het bedrag dat u niet hebt gebruikt voor de eigen woning, betaalt u dan alsnog schenkbelasting.
Effectief is dit dus 31/12
2024 (zie het voorbeeld op de site)
Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? In een schenkingsovereenkomst mogen geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Hier haal je niet uit of je nu wel of niet belasting moet betalen als je (deels) niet gebruikt.
In principe betaal je over het niet gebruikte deel dus wel schenk belasting, let daarbij dat je waarschijnlijk wel voor de normale schenk vrijstelling in aanmerking komt (dus je betaald niet over de hele ton schenk belasting. Of dit nog te omzeilen is, is mijn niet duidelijk, ook
hier wordt beweerd dat je alsnog moet betalen. Echter ik weet dat er maar 1 ontbinden voorwaarde mag, en die is als het bedrag niet
volledig is besteed. Ook in het voorbeeld bij
ABN Amro van
schenkingsovereenkomst, is deze voorwaarde opgenomen. Je moet dit wel tijdig melden bij de belastingdienst (en terug betalen)
Ik neem aan dat je verder goed naar de voorwaarden kijkt of je in aanmerking komt....
En bewaar alle bonnetjes 5 jaar, mijn broer kreeg na 4,5 jaar controle.....
Aanvullend lees ik nog dit op deze
siteJe mag tot 31 december 2022 beginnen met de schenking. Het geld mag in delen worden overgemaakt, maar dat kan tot uiterlijk eind 2023. En je hebt tot 1 maart 2023 de tijd om aangifte te doen. Ontvangers hebben tot 31 december 2024 om het geld te gebruiken. Als ze dat niet doen, of ze besteden niet het hele bedrag, moeten ze alsnog schenkbelasting betalen of het geld teruggeven.
Hier staat dat je het in delen mag ontvangen, maar ik zou het in 1 keer doen, en in 2022 (dan heb je zeker geen problemen), maar je kan nog even bekijken wat fiscaal het handigste is. Ook in het voorbeeld schenkverklaring van de
consumentenbond staat dat je het kan spreiden tot eind 2023
Naar de notaris is niet echt nodig, maar als je er beter bij voelt zou ik het doen, maar mogelijk moeilijk te regelen ivm drukte.
Ik heb het voor mij zelf (2013) en mijn broer (2017) niet gedaan, omdat we al een huis hadden op moment van schenking en terug draaien niet van toepassing was. Als overeenkomst heb ik die van de ABN gebruikt. Ik heb deze bij de controle van mijn broer niet op hoeven sturen, alleen bank afschrift van ontvangst en bewijs waaraan besteed (kopie van de koopakte). Wel netjes en tijdig aangifte gedaan van de schenking....
[
Voor 95% gewijzigd door
jeanj op 10-12-2022 14:42
]