Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Goeiemorgen,

Ik heb 3 radiatoren in huis en vloerverwarming op benedenverdieping, badkamer en toilet, maar met de huidige gasprijs komt dat gewoon echt niet uit. Verwarmen van de woonkamer en bovenverdieping met L/L warmtepompen kost per dag ongeveer 5 euro, alles met CV kom ik rond de 30. Ik wil echter wel de badkamer handdoek-radiator blijven verwarmen omdat het daar anders te koud en vochtig is. Alle radiatoren hebben tado knoppen en kunnen de cv sturen. Op termijn vervang ik die radiator nog wel door een elektrisch model.

Simpele vraag die ik vooral voor de zekerheid stel.. hoe kan ik het beste mijn vloerverwarming afschakelen zonder het systeem te ontregelen? Ik zou zelf namelijk gewoon de stekker uit de pomp trekken en knop dichtdraaien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcfDKX8i9Kd1OV0YcKYWC1F_ONs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Ro6fuz6dlUoJLZ9svgNMceag.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 10-12-2022 13:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Beste antwoord (via Makkelijk op 10-12-2022 21:49)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:22
Die radiatorknop heeft een voeler die de temperatuur van de verdeler meet en als die te warm wordt meer koud water bijmengt.
Dit is om te voorkomen dat te heet water de vloer ingaat, die mag afhankelijk van het type vloer maar 35 tot 45 graden worden.
De standaard instelling van een cv is meestal iets van 80 graden en dat mag je niet zomaar de vloer in sturen.

Het is zo wie zo verstandig dat terug te brengen, want alleen als de temperatuur van het retour water minder dan 58 graden is zal de cv ketel in HR mode werken en als je de aanvoer temperatuur op 80 graden hebt staan is bijna altijd de retour temperatuur veel te hoog.
En hoe lager de retour temperatuur is hoe hoger het rendement van je ketel wordt.

Je kunt dus met die knop je temperatuur regelen van het water dat de vloer ingaat.
Normaal zit daar een temperatuur verdeling op, maar jij hebt een thermometer erop zitten dus je kunt daarop precies de temperatuur aflezen die het water krijgt.
Dus draai die knop terug naar een lagere waarde en kijk welke temperatuur het wordt.

Als je echt de vloerverwarming helemaal dicht zet is het nog veel belangrijker om de aanvoer temperatuur van de cv lager te maken, want dan gebruik je hem voor nog alleen een radiator in de badkamer en dat wordt een dure grap om een cv ketel enkel voor een radiator in te zetten

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 10-12-2022 20:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:55
Rechts onderin op je foto de kraan dicht draaien? Pomp uiteraard ook uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:04
De minimale capaciteit van je CV is vermoedelijk heel veel groter dan de afgifte van die badkamer raditor. Daarnaast hangt de thermostaat in de woonkamer.

Kans dat je CV van slag gaat raken: Geen of juist altijd warmtevraag van de thermostaat, pendelen en misschien storingscodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
WackoH schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:40:
De minimale capaciteit van je CV is vermoedelijk heel veel groter dan de afgifte van die badkamer raditor. Daarnaast hangt de thermostaat in de woonkamer.

Kans dat je CV van slag gaat raken: Geen of juist altijd warmtevraag van de thermostaat, pendelen en misschien storingscodes.
Hmmm.. ik heb een tado thermostaat en knoppen, dus die thermostaat komt wel goed. Maar pendelen maak ik me wel zorgen over. Ik kan nog 3 andere radiatoren open zetten, op de vliering. Of moet ik dit gewoon uit mijn hoofd zetten en snel een electrische handdoekradiator ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Elektrische handoekradiator is toch veel duurder in gebruik. Lijkt me een slechte besparingsmaatregel.

Vocht komt vooral door slechte ventilatie en niet zozeer kou. Warme vochtige lucht condenseert wel beter op een kou oppervlak maar is ook weer zo weg als je goed ventileert.

Ik heb überhaupt geen verwarming in de douche en vocht is zo weg omdat het goed open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
cytherea schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:28:
Elektrische handoekradiator is toch veel duurder in gebruik. Lijkt me een slechte besparingsmaatregel.

Vocht komt vooral door slechte ventilatie en niet zozeer kou. Warme vochtige lucht condenseert wel beter op een kou oppervlak maar is ook weer zo weg als je goed ventileert.

Ik heb überhaupt geen verwarming in de douche en vocht is zo weg omdat het goed open staat.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Met vocht verzadigde koude lucht droogt niet. Lokaal de lucht verwarmen om meer vocht te absorberen helpt gigantisch mee in het drogingsproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je cv wordt geregeld door je thermostaat en als het in de kamer op temperatuur is dan stopt de warmtepomp gewoon.
Daar is niets aan te veranderen.
Handmatig dan steeds voordat de regeling dat doet de vloerverwarmingspomp uit te zetten lijkt me niet werkbaar, je blijft dan aan de gang.

Wat je zou kunnen doen is in de aanvoerleiding van de vloerverwarming een tweeweg klep te plaatsen met eigen thermostaat die je in de kamer plaatst.
Die zet je dan op de gewenste temperatuur terwijl je de thermostaat van de cv op een iets hogere temperatuur zet zodat warmtepomp blijft werken maar de vloerverwarming geen warm water meer krijgt.

Je moet dan wel een bypass plaatsen, anders gaat de vloerverwarming pomp defect.
Het is wel wat inregelen voor dit lekker werkt.
Wij hebben dit systeem hier ook, om een werkkamer te verwarmen die alleen een radiator heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
cytherea schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:28:

Mechanische ventilatie doet het prima, maar handdoek wordt echt niet droog in een kamer van 14 graden en ook kozijnen blijven vochtig..

Vermoeden dat electrische handdoekradiator besparend is ondanks COP van 1 is dat een CV aanzetten voor 1 badkamer ook niet echt zuinig is. Als er warmtepomp komt is het misschien anders maar een radiator die je een half uurtje aanzet voor een warme droge handdoek biedt ook wel wat comfort wat je niet kan vervangen.

Ik verwarm mijn geïsoleerde schuurtje (maar met niet-geisoleerd enkelglas en kapot kozijn) met electrische VV tot 12 graden en dat kost me 2 euro per dag nu.

[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 10-12-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ben(V) schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:00:
Je cv wordt geregeld door je thermostaat en als het in de kamer op temperatuur is dan stopt de warmtepomp gewoon.
Daar is niets aan te veranderen.
Handmatig dan steeds voordat de regeling dat doet de vloerverwarmingspomp uit te zetten lijkt me niet werkbaar, je blijft dan aan de gang.

Wat je zou kunnen doen is in de aanvoerleiding van de vloerverwarming een tweeweg klep te plaatsen met eigen thermostaat die je in de kamer plaatst.
Die zet je dan op de gewenste temperatuur terwijl je de thermostaat van de cv op een iets hogere temperatuur zet zodat warmtepomp blijft werken maar de vloerverwarming geen warm water meer krijgt.

Je moet dan wel een bypass plaatsen, anders gaat de vloerverwarming pomp defect.
Het is wel wat inregelen voor dit lekker werkt.
Wij hebben dit systeem hier ook, om een werkkamer te verwarmen die alleen een radiator heeft.
Ik houdt het het liefst simpel, omdat er over een of twee jaar gewoon een warmtepomp komt. In mijn vorige woning had ik ook thermostaat in een woonkamer die al werd verwarmd met airco en houtkachel, de tado knoppen boven zorgden voor de warmtevraag.

Ik denk dat ik voor nu gewoon de stekker er uit trek en de knop dichtdraai en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Oh ik begreep uit je post dat je al een warmtepomp had.

Maar de stekker eruit kan wel maar hoeft niet.
Gewoon de thermostaatknop van de vloerverwarming terug draaien als je kamer op temperatuur is.
Met een beetje handigheid kun je die zo instellen dat het net voldoende is om het warmteverlies te compenseren, dan blijft de boel op temperatuur.
Ander moet je zelf de boel steeds aan en uitzetten en ben je een handmatige thermostaat geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ben(V) schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:31:
Oh ik begreep uit je post dat je al een warmtepomp had.
L/L warmtepompen, airco's dus. In de slaapkamers, op de zolder waar ik werk en in de woonkamer. Dat is ook de reden dat mijn vloerverwarming "overbodig" is geworden.
Maar de stekker eruit kan wel maar hoeft niet.
Gewoon de thermostaat van de vloerverwarming terug draaien als je kamer op temperatuur is.
Met een beetje handigheid kun je die zo instellen dat het net voldoende is om het warmteverlies te compenseren, dan blijft de boel op temperatuur.
Ander moet je zelf de boel steeds aan en uitzetten en ben je een handmatige thermostaat geworden.
Vloerverwarming heeft geen eigen thermostaat helaas, dat was wat ik eerst wilde doen, maar ik wil nu een snellere oplossing dan de vloerverwarming een aparte zone geven, want het is nu koud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:24

M14

Gewoon die airco laten verwarmen en verder niks doen: temperatuur komt op/boven het setpoint van de cv thermostaat. Die gaat vervolgens geen warmte meer in het systeem stoppen. Het is immers warm genoeg.

Zo doe ik het nu. In de verbruik grafiek kan ik precies zien wanneer de airco is aangezet. Op dat moment gaat het stroomverbruik omhoog en stopt het gasverbruik.

[ Voor 28% gewijzigd door M14 op 10-12-2022 13:36 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De witte knop bij de vloerverwarming is een thermostaatknop.
Daarmee regel je de temperatuur van het water dat de vloer ingaat.

Zet de cv ketel op max 45 graden(hoog rendement) en die thermostaatknop bij de vloerverwarming op iets van 35 graden.
Als je de kamer op temperatuur hebt draai je die terug naar 25 graden en stel dat bij als de kamer dan te koud wordt.

Een airco als verwarming heeft bij vorst niet zo'n best rendement meer en moet ook regelmatig ontdooien omdat de condensor vol ijs komt te zitten.
Zelfs met de huidige gasprijzen is dan een cv rendabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
M14 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:35:
Gewoon die airco laten verwarmen en verder niks doen: temperatuur komt op/boven het setpoint van de cv thermostaat. Die gaat vervolgens geen warmte meer in het systeem stoppen. Het is immers warm genoeg.

Zo doe ik het nu. In de verbruik grafiek kan ik precies zien wanneer de airco is aangezet. Op dat moment gaat het stroomverbruik omhoog en stopt het gasverbruik.
Als je niet de moeite doet om de openingspost te lezen maar gewoon even je eigen ei kwijt wilt, zeg dan gewoon niks. Je veroorzaakt alleen maar nutteloze ruis.

Het hele gedeelte van een badkamer van 14 graden is je kennelijk ontgaan. Thanks man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ben(V) schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:42:
De witte knop bij de vloerverwarming is een thermostaatknop.
Daarmee regel je de temperatuur van het water dat de vloer ingaat.

Zet de cv ketel op max 45 graden(hoog rendement) en die thermostaatknop bij de vloerverwarming op iets van 35 graden.
Hoe weet ik wat 35 graden is? Zoals je ziet staat er 0 tot en met 5 op de knop, het ziet er voor mij gewoon uit als een radiatorknop die aan/uit gaat op basis van omgevingstemperatuur. Die verder niet echt relevant is in een afgesloten trapkast met de CV.
Als je de kamer op temperatuur hebt draai je die terug naar 25 graden en stel dat bij als de kamer dan te koud wordt.

Een airco als verwarming heeft bij vorst niet zo'n best rendement meer en moet ook regelmatig ontdooien omdat de condensor vol ijs komt te zitten.
Zelfs met de huidige gasprijzen is dan een cv rendabeler.
Zoals ik zei, wil ik niet verwarmen met de vloerverwarming. Zoals ik zei heb ik het gewoon gemeten, het lijkt me heel sterk dat de CV rendabeler is als het nu ongeveer en factor 5 scheelt. Ik kán mijn woonkamer geen dag comfortabel houder voor minder dan 30 euro met CV, en gisteren toen het vroor was ik daarvoor 8 euro aan electra kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik verplaats deze van BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die radiatorknop heeft een voeler die de temperatuur van de verdeler meet en als die te warm wordt meer koud water bijmengt.
Dit is om te voorkomen dat te heet water de vloer ingaat, die mag afhankelijk van het type vloer maar 35 tot 45 graden worden.
De standaard instelling van een cv is meestal iets van 80 graden en dat mag je niet zomaar de vloer in sturen.

Het is zo wie zo verstandig dat terug te brengen, want alleen als de temperatuur van het retour water minder dan 58 graden is zal de cv ketel in HR mode werken en als je de aanvoer temperatuur op 80 graden hebt staan is bijna altijd de retour temperatuur veel te hoog.
En hoe lager de retour temperatuur is hoe hoger het rendement van je ketel wordt.

Je kunt dus met die knop je temperatuur regelen van het water dat de vloer ingaat.
Normaal zit daar een temperatuur verdeling op, maar jij hebt een thermometer erop zitten dus je kunt daarop precies de temperatuur aflezen die het water krijgt.
Dus draai die knop terug naar een lagere waarde en kijk welke temperatuur het wordt.

Als je echt de vloerverwarming helemaal dicht zet is het nog veel belangrijker om de aanvoer temperatuur van de cv lager te maken, want dan gebruik je hem voor nog alleen een radiator in de badkamer en dat wordt een dure grap om een cv ketel enkel voor een radiator in te zetten

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 10-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:24

M14

Makkelijk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:25:
[...]

Als je niet de moeite doet om de openingspost te lezen maar gewoon even je eigen ei kwijt wilt, zeg dan gewoon niks. Je veroorzaakt alleen maar nutteloze ruis.

Het hele gedeelte van een badkamer van 14 graden is je kennelijk ontgaan. Thanks man!
Doe eens lief.

Het gaat er om dat je thermostaat, zolang die in de woonkamer hangt, geen warmtevraag gaat sturen en er dus ook geen warmte in je badkamer gaat komen.

Leg je thermostaat in je badkamer, koppel die vloerverwarming af en je hebt wat je wil.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
M14 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:41:
[...]

Doe eens lief.

Het gaat er om dat je thermostaat, zolang die in de woonkamer hangt, geen warmtevraag gaat sturen en er dus ook geen warmte in je badkamer gaat komen.

Leg je thermostaat in je badkamer, koppel die vloerverwarming af en je hebt wat je wil.
Ten eerste schreef ik in de openingspost “Alle radiatoren hebben tado knoppen en kunnen de cv sturen.” ten tweede doe je de suggestie de huidige situatie van volledige CV met thermostaat in woonkamer op 18 plus airco in stand te houden. Een situatie die ik al heb, ik doe het al zoals jij en het kost me teveel en levert me te weinig comfort op.

Ik ga proberen de temperatuur van de vloerverwarming terug te schroeven en de CV temperatuur te verlagen. Kijken of het systeem dan voordeliger is. Ik vind de vloeren nu ook erg warm worden.

Thanks @Ben(V)

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 10-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:30
Ik heb uit de filmpjes van o.a. John Visser begrepen dat je nooit de aanvoertemperatuur van de cv omlaag moet zetten omdat het systeem dan gaat pendelen.

Ik heb bij mij thuis via de instellingen het vermogen van de cv (dus pomp en ventilator snelheid) omlaag gebracht. De cv temp blijft op 75 graden, maar die temperatuur hoeft die in de praktijk niet te halen.

YouTube: Duurzame energie #62 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je c...

Als je de vloerverwarming uitzet heb je kans dat dat systeem vast gaat zitten.
Ik heb daarom een pompschakelaar met voeler op mijn vloerverwarming pomp gezet.

Als je met een paar jaar een warmtepomp wilt kan die huidige vloerverwarming nog wel eens van pas komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
John Visser is een beetje eenzijdig gefocust op dit punt.
Het klopt dat sommige ketels slecht reageren op verlaging van de aanvoer temperatuur en gaan pendelen maar dat komt tegenwoordig nog maar zelden voor.
Eigenlijk alleen als je een ketel hebt met een veel te hoge onder waarde, maar dan kun je het vermogen ook niet zo ver terugdraaien dat het zinvol is, minder dan de onder waarde kan niet.

95% van alle ketels schroeven zelf het vermogen (dus de ventilator snelheid) terug als hij in de buurt van de ingesteld max temperatuur komt.
Probeer het maar eens en hou de ventilator snelheid in de gaten dan zie je dat die vanzelf afneemt als de retour temperatuur oploopt.
En als er een regelbare pomp in de cv ketel zit wordt die door de ketel zelf terug geregeld en moet je er zeker niet aanzitten, is het een vaste instelling dan is de laagste stand in 95% van de gevallen altijd het beste.

Als je de aanvoer temperatuur zo hoog laat, krijg je zeker bij een vloerverwarming gegarandeerd een te hoge retour temperatuur en werkt de ketel niet meer in HR mode.
Daarvoor moet de retour temperatuur minimaal onder het dauwpunt liggen van 58,8 graden zitten.
Hier een staatje van het rendement van een HR ketel bij verschillende retour temperaturen.
  • 60 graden en hoger 87 %
  • 50 graden 90 % (+ 3 % )
  • 40 graden 95 % ( + 6 % )
  • 30 graden 97 % (+ 9 % )
  • 20 graden 99 % (+ 10 % )
  • 10 graden 100 % (+ 11 % )
Kortom het is beter de maximale temperatuur zo laag mogelijk te houden afhankelijk van wat je comfortabel vind.
Lagere max temp betekent dat het systeem trager wordt, dat maakt bij vloerverwarming niets uit want dat is per definitie traag, bij radiatoren is het gevolg dat je huis minder snel warm wordt.
Als je enkel vloerverwarming heb, gewoon de max temp op 45 graden(of zelf 40) zetten, dat is meteen een prima waarde om eventuele andere radiatoren nog wat warmte te geven om in die ruimten condensatie te voorkomen.

Het is overigens prima om het maximale vermogen van de ketel ook te verlagen, dan regelt hij wat minder grof en bespaar je misschien nog een kwart procentje meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 12-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Thanks beiden, ik heb nu de afgelopen 2 dagen zonder VV gewerkt en zowel comfort op de plekken waar radiatoren zijn en het totale verbruik van gas + electra is enorm verbeterd. De balans tussen de badkamer, waskamer en de benedenverdieping is nu in orde.

Maar ik begrijp dat het uit laten staan van de VV onverstandig is, daarom ga ik kijken of ik de VV een kleiner deel van het systeem kan laten uitmaken. Omdat het ook met een WP nog steeds nuttig zal zijn ga ik toch ook maar kijken naar de mogelijkheid iets met zoneverdeling te doen. Volgend jaar komt hier een uitbouw en zal de VV worden uitgebreid, het liefst heb ik dan los regelbare zones, dan kan ik veel beter balanceren met de airco's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat je de vloerverwarming niet mag afschakelen is omdat je dan het risico loopt dat de pomp vast gaat zitten als die continue stilstaat.
Dat is simpel op te lossen met een pomp schakelaar die hem automatisch eens in de zoveel tijd even laat draaien.

Maar de VV op een heel lage temperatuur zetten van bijvoorbeeld 25 of 30 graden en dan de max ketel temp zo laag mogelijk dat de badkamer nog comfortabel is, lijk mij persoonlijk de beste instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:22:
Dat je de vloerverwarming niet mag afschakelen is omdat je dan het risico loopt dat de pomp vast gaat zitten als die continue stilstaat.
Dat is simpel op te lossen met een pomp schakelaar die hem automatisch eens in de zoveel tijd even laat draaien.

Maar de VV op een heel lage temperatuur zetten van bijvoorbeeld 25 of 30 graden en dan de max ketel temp zo laag mogelijk dat de badkamer nog comfortabel is, lijk mij persoonlijk de beste instelling.
Yes, dat ga ik later deze week proberen. Mijn opmerking over zones ging er met name om dat het ook best lekker zou zijn om een efficienter ingeregelde VV in de woonkamer als bijverwarming te kunnen gebruiken op écht koude dagen. Plus vloerverwarming vaker open in toiletten en badkamer zou ook lekker zijn. Misschien een betere investering dan een andere handdoek-radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zone regeling is heel moeilijk in te regelen als het met elkaar verbonden of open ruimtes zijn.
Volgens mij is dat weggegooid geld, want die dingen zijn niet goedkoop.

Je kunt dingen uitproberen door de groepen die naar de kamer gaan dicht te draaien of een beetje te knijpen en de anderen open te laten, dan kun je de VV pomp ook gewoon aan laten.

Pagina: 1