'Iets' vreet al mijn vrije schijfruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
Hoi!

Ik breek mijn hoofd erover dat mijn SSD van 500 GB helemaal vol zit. Echter kan ik op geen enkele manier, via de terminal noch via allerlei tools, inzichtelijk maken welke mappen en/of bestanden zoveel data in beslag nemen. Time Machine staat uit. Mijn persoonlijke bestanden zijn ~300 GB en meer heb ik echt niet, ook nauwelijks zware programma's. Ik hoop dat ik, voordat ik overga tot fabrieksinstellingen, toch nog het probleem kan vinden...

Info:
Macbook Pro Mid 2012 met Catalina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 23:24
is het een interne ssd of een externe?

is de prullenbak/bin leeg?

bij een interne ssd kun je volgens mij in catalina via about this mac(appeltje linksboven), more info, naar storage en met de manage button zien hoeveel er gebruikt wordt en welke categorien. Je kunt dan sorteren op grote bestanden en zaken weggooien.
(althans zo werkt het bij mijn MBpro early 2011 met high sierra)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46
Staat TimeMachine echt helemaal uit (ook niet geconfigureerd?), of heb je wel een TimeMachine target ingesteld, maar staat ie inactief? In dat laatste geval kan ie allemaal lokale snapshots maken totdat je weer eens verbindt met je TimeMachine target, zodat je je versie geschiedenis niet kwijtraakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:01
Op Windows heb je een programma dat WinDirStat of Treesize heet. Daarin wordt gevisualiseerd waar de "grote" mappen op je schijf staan. voor Mac is er vast wel iets soortgelijks :) misschien hetzelfde programma wel.

edit https://formac.informer.com/treesize

[ Voor 11% gewijzigd door fluidified op 09-12-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46
Er zijn allerlei tools ja, misschien handig als TS kan aangeven welke tools die al geprobeerd heeft. Ik gebruik zelf (betaald) DaisyDisk, die kan ook purgable space tonen (system caches en TimeMachine backups, die anders vaak niet gerapporteerd worden, want verborgen), zie voor wat extra uitleg:
https://daisydiskapp.com/manual/4/en/Topics/Snapshots.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Brad Installeer inderdaad even de trial van Daisydisk of anders Disk Inventory X zoals hierboven wordt geadviseerd.

Dan zie je gelijk zoiets als onderstaande en vanuit daar kan je dan ook gelijk naar de desbetreffende map toe of zelfs verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9fnraucw3YDIjK8omjJlxOjm28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScVoPVsEoCKpjpcAeh0jgzzS.png?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
Ontzettend bedankt voor jullie tips! Daisydisk is de enige van alle disk tools waar ik tot dusver iets aan had. Echter kreeg ik die code niet via mijn 'spam' e-mailadres. Aangezien jullie het adviseren, maar even het risico genomen een normaal e-mailadres in te voeren...

De boosdoener was overigens een of andere back-up bij Library>Application Support...

Dankjulliewel!

[ Voor 13% gewijzigd door Brad op 10-12-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 23:51
Zou het de whatsapp backup geweest kunnen zijn? Ik kan me herinneren dat die vroeger bij mijn laptop ook voor problemen zorgde.
Pagina: 1