Toon posts:

B550m-e raid en Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-01 23:48
Hallo,

Ik heb een Asus tuf gaming b550m-e moederbord. Hier zitten twee harde schijven aangekoppeld via sata en een nvme ssd. In de bios heb ik een raid0 array voor de schijven gemaakt en een 'raid' array voor de ssd. Of gewoon een volume.

Voor Windows 10 en 11 zijn separate drivers nodig om de raid0 array te zien. Maar het werkt wel.

Nu wil ik graag een keer een Linux distro proberen om te zien hoe het qua gaming performance gaat, gezien het feit dat Valve best wel stappen heeft gemaakt met proton.

Ik krijg echter de raid0 array niet te zien!

Vraag: waarom van ik de raid0 niet zien in Linux? Is het een driver probleem, of moet ik iets doen in de bios?

Ik heb op de site van Asus geen Linux drivers gevonden voor dit model. De Linux distro's die ik heb geprobeerd zijn Ubuntu 22.04, drauger (ook Ubuntu based, pop!is (ook Ubuntu based) en 'holoiso' (arc). Ze laten 'out of the box' in ieder geval geen array zien.

Beste antwoord (via Cageman1984 op 09-12-2022 20:01)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hardware raid hoeft echt niet beter of sneller te zijn. Heb lang geleden eens een server gehad met een eenvoudige hardware raid kaart. Performance was daarmee slechter dan de schijven los kenbaar maken en via mdadm een software raid op te zetten.

Daarom, de 'controller' die op je consumenten bordje zit, is echt niet in staat om betere performance te leveren dan wat je via software kan krijgen. Terwijl de software raid oplossing van Linux flexibeler is, want stel je moederbord gaat stuk, wat dan? Of je wilt je schijven meenemen naar het volgende systeem? Dan kan je niet zomaar de schijven om prikken en door gaan, want het nieuwe moederbord snapt het hoogstwaarschijnlijk niet of heeft helemaal geen raid optie.

Maak dus geen raid of wat dan ook, laat het lekker op ahci staan en werk daar mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook mdadm geïnstalleerd staan? En anders kan je veel beter dat gebruiken om je software RAID te bouwen, dat kan betrouwbaarder zijn dan de half brakke implementatie op consumenten bordjes.

• Cageman1984
nee, ik heb hardware raid. ik was serieus in de veronderstelling dat dat veel beter is dan software raid??

mdadm is software raid toch? dus gewoon volumes aanmaken in je bios en dan later een software array maken? Ik wil dat wel proberen, als het inderdaad zoveel beter is. Even niet die kant op gedacht.

thanks voor de tip

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hardware raid hoeft echt niet beter of sneller te zijn. Heb lang geleden eens een server gehad met een eenvoudige hardware raid kaart. Performance was daarmee slechter dan de schijven los kenbaar maken en via mdadm een software raid op te zetten.

Daarom, de 'controller' die op je consumenten bordje zit, is echt niet in staat om betere performance te leveren dan wat je via software kan krijgen. Terwijl de software raid oplossing van Linux flexibeler is, want stel je moederbord gaat stuk, wat dan? Of je wilt je schijven meenemen naar het volgende systeem? Dan kan je niet zomaar de schijven om prikken en door gaan, want het nieuwe moederbord snapt het hoogstwaarschijnlijk niet of heeft helemaal geen raid optie.

Maak dus geen raid of wat dan ook, laat het lekker op ahci staan en werk daar mee.

• Cageman1984
klinkt eigenlijk heel logisch. Ga ik proberen.

• Cageman1984
Ter info. Als ik alles op AHCI zet in de bios, krijg ik inderdaad gewoon alle schijven te zien. Vervolgens kan ik inderdaad raid arrays aanmaken met mdadm. De performance is prima, of in ieder geval verwaarloosbaar minder dan via de hardware raid controller.

Dus @Hero of Time , bedankt voor je reactie!

Ik moet echter wel toegeven dat het gebruik van in dit geval pop!_os niet tegenvalt, maar windows 10 toch beter bevalt. Linux maakt echt wel stappen op het gebied van gaming, maar voor de gemiddelde consument zijn ze er nog niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee