Vraag

• gwidettie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-12-2022
Mijn vraag:
Wanneer ik Call of Duty MW2 speel heb ik last van latency spikes. Bij andere spellen is dit niet het geval (ook andere CODs niet). Het internet werkt verder ook perfect in huis. Hoe komt dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn computer is aangesloten met het internet via en ethernet kabel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn eigen internet lag, daarom probeerde ik de volgende dingen: internetkabel vervangen, kabel direct aansluiten aan de router, router resetten en nog meer van dit soort 'basis' dingen.
Vervolgens ben ik verder gaan zoeken naar mogelijke oplossingen tegen latency spikes. Nou blijkt dat als ik een DNS flush doe, ik géén last meer heb van latency spikes, maar de volgende dag zijn ze gewoon weer terug. de DNS flush voer ik uit in de cmd line als volgt:

- ipconfig /flushdns
- ipconfig /registerdns
- ipconfig /release
- ipconfig /renew
- netsh winsock reset

Naar mijn idee lijkt de 'netsh winsock reset' de truc te doen, maar helaas dus tijdelijk. Iemand enig idee hoe dit komt?

Alle reacties

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:24
Als dat werkelijk te maken heeft met je DNS caching is het denk ik tijd om even je machine op nieuw te installeren.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:38
DNS en DNS flush heeft in ieder geval niets met latency te maken.
DNS wordt enkel gebruikt bij het opzoeken van een internetadres om aan een ipadres ervan te komen.
Als dat adres eenmaal bekent is zit het in je DNS cache, en tijdens het spelen van een game wordt er helemaal geen DNS gebruikt.

Latency in je eigen netwerk is te verwaarlozen wat het internet veroorzaakt.
Kortom 95% zeker dat het niet in je eigenomgeving zit.

Doe maar eens een tracert naar www.google.nl dan zie je waar de vertragingen zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• gwidettie
Thanks voor de snelle reacties! Weten jullie wat 'netsh winsock reset' precies doet? Het is namelijk wel echt zo dat na het uitvoeren van deze cmd ik geen problemen meer heb.

Dit laat tracert zien:
Tracing route to google.com [172.217.168.238]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms
2 2 ms 2 ms 1 ms
3 * * * Request timed out.
4 18 ms 12 ms 9 ms
5 11 ms 17 ms 14 ms
6 13 ms 12 ms 10 ms
7 11 ms 14 ms 12 ms
8 17 ms 13 ms 13 ms
9 15 ms 14 ms 13 ms
10 16 ms 15 ms 10 ms

prima toch?

• mash_man02
Voor zover ik weet reset dat de socket database tussen TCP IP en de applicatie laag in windows.

Maar als je dat consequent met gebruiken om probleemloos te functioneren is je windows installatie behoorlijk messed up. Vandaar mijn advies om eens met een schone installatie te beginnen.

• Ben(V)
Ook netsh winsock reset heeft echt helemaal niets met latency te maken.
Wat je met beide acties doet is de bestaande connectie weggooien waardoor er een nieuwe opgebouwd moet worden.
Wat je denk te zien is een side effect, maar doet echt niets nuttigs.

Je hebt in je post alle namen/ipnummers van de hops weggelaten, maar ik vermoed dat stap 3 (die een timeout gaf) het netwerk van je ISP is en die staan over het algemeen zo ingesteld dat ze niet reageren op een ICMP request waardoor je tracert daar een timeout krijgt.

En verder zie je dat de serieuze vertragingen op het internet zitten, je router(dus je eigen netwerk) reageert binnen 1 ms.
Het is dus zinloos het probleem daar te zoeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:49
Even voor mijn beeldvorming: welke COD Mw2 bedoel je precies?
De originele uit 2009 of de 2022 versie?

• gwidettie
@frankyfn126 de nieuwste! (2022)

[Voor 11% gewijzigd door gwidettie op 12-12-2022 23:48]

• gwidettie
@mash_man02 ik ga inderdaad je advies opvolgen en windows opnieuw installeren. Zal laten weten of het geholpen heeft. Iedereen hier zegt dus dat mijn uitgevoerde acties niks met latency te maken hebben, dat betekent dus dat het onzin is wat er op deze site staat: https://www.technewstoday.com/how-to-fix-ping-spikes/ :')

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:09
Wellicht dat er in de verbinding met de game server een problematische hop zit.

Ik zou geen herinstallatie van Windows doen als het probleem zich slechts bij één specifiek spel/applicatie voordoet. Dat laatste is een aanwijzing dat het of aan het spel of aan de verbinding met de server ligt.

Kun je in het spel een ping laten lopen en meekijken? Doe anders eens een traceroute naar de betreffende game server.

• mash_man02
EricJH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 04:54:
Wellicht dat er in de verbinding met de game server een problematische hop zit.

Ik zou geen herinstallatie van Windows doen als het probleem zich slechts bij één specifiek spel/applicatie voordoet. Dat laatste is een aanwijzing dat het of aan het spel of aan de verbinding met de server ligt.

Kun je in het spel een ping laten lopen en meekijken? Doe anders eens een traceroute naar de betreffende game server.
Zou wel heel toevallig zijn als je dat oplost met een lokale socket reset.

• Ben(V)
Lijkt me volkomen onzinnig om Windows opnieuw te installeren.
Er zit gewoon onderweg op het internet latency en niet in je PC of je Lan.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:49
Ik ken de specs van je pc niet en ook niet welke andere spellen je speelt.
Maar wat gebeurt er met je CPU en memory op het moment dat je latency spikes krijgt?
Als deze ook omhoog schieten zou het probleem best ergens anders dan netwerk gerelateerd kunnen zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee