Toon posts:

Tocht uitbouw oplossen

Pagina: 1
Acties:

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Hallo!

Mijn uitbouw (keuken) is erg koud en tochtig, terwijl het in theorie het best geisoleerde stukje van het huis zou moeten zijn. Dat wil ik graag oplossen, maar ook niet te lang in de zooi zitten. Daarom probeer ik eea voor te bereiden en ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien.

Het gaat om een 6m2 keuken-uitbouw die in 1982 aangebouwd is. Daarvoor hebben ze de originele achterdeur weggehaald en tussen de stenen schuur en het huis een stenen uitbouw neergezet. De buitenmuur van de uitbouw is een spouwmuur met glaswol, het dak bestaat uit een balkenlaag en binnen is afgewerkt met gips. Het huis zelf is een rijtjeshuis uit begin 1900, heeft geen spouwmuur maar is wel dubbelsteens.

Hieronder een schets + plattegrond.

Nu komt er tocht uit de stopcontacten, het lichtpunt (punt C) en het gat waar de afzuiger door het gipsplafond heen gaat. Kortom; waarschijnlijk tocht het overal boven het gipsplafond. Ook de binnenmuur vd spouw is erg koud; in de winter heb ik geen koelkast nodig, kan het gewoon in mn keukenkastje zetten...

Dezelfde uitbouw is in de gehele straat tegelijk aangebouwd (sociale woningbouw, in die tijd). Iedereen klaagt over de tocht en kou in de keuken.

De dakbalken steken uit buiten de spouwmuur en fungeren zo als overhang. Via punt A heb ik laatst al een lat weggehaald, zodat ik daar tussen kon kijken. Daarbij viel mij op:
- Er ligt een dik pak isolatie tussen dakbeschot en gipsplaat (maar sluit blijkbaar niet aan, gezien de tocht uit het lichtpunt)
- De spouw is aan de bovenzijde volledig open; ik kan zo met mn hand tussen de muren in. Glaswol daarin lijkt niet ingezakt.

Mijn plan is dus:
1. Keukenkasten er uit (anders te weinig werkruimte)
2. Gipsplafond er uit
3. Glaswol opnieuw aanbrengen danwel vervangen
4. Tocht 'in' de spouw oplossen
5. Dakdoorvoer tbv afzuiger vervangen door geisoleerde versie met terugslagklep
6. Gipsplafond er terug in
7. Keukenkasten terug

Extra complicerend; het is een gedeelde uitbouw met de buren, waar voor zover ik nu zie alleen een kalkzand wandje tussen staat (is ook erg gehorig). Aangezien de buurman niet mee doet met het stukje renovatie, moet ik dus ook mijn keuken beter afsluiten van de buren in dat opzicht, maar daar kom ik denk ik wel uit.

Nu de vragen:
- Gezien de constructie moet ik volgens mij de isolatie vooral 'op' het gipsplafond laten rusten, en niet tegen het houten dakbeschot aan proppen. Omdat je anders via punt A dus tocht onder je isolatie door krijgt (ik vermoed dat dat nu ook het probleem is). Hoe krijg ik dat vanaf de onderzijde voor mekaar?
- Ik weet dat een spouwmuur niet 100% dicht moet zijn, maar momenteel tocht hij volgens mij volledig door. Wat kan ik daarmee? Als het gipsplafond er uit is, heb ik misschien eens 15 centimeter ruimte tussen de bovenkant vd muur en het dakbeschot. Wat ik ook doe, moet ik ook mijn spouw 'scheiden' van de buurman bij punt B, omdat hij niet mee doet met de aanpassingen.
- Alternatief voor de gehele actie is ook dat ik via punt A de ruimte daar gewoon vol prop met glaswol, daarmee hopelijk de tocht wegneem, maar ik weet niet of ik dan juist weer vochtproblemen creeer. (veel tocht = weinig last van vocht tot zover ;)).

Hieronder wat plaatjes wat ik verwacht aan te treffen.

Members only: plaatjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• WeetIkHetNou
Niemand? :')

[Voor 13% gewijzigd door WeetIkHetNou op 13-12-2022 17:04]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:53
vanaf onderaf je isolatie op je gipsplaat lijkt me nogal een uitdaging. die spouwmuren kun je gewoon dichtstoppen aan de bovenzijde. de ruimtes tussen de balken ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• WeetIkHetNou
Ik verwacht dus dat de spouwmuur 1 geheel is met de buren. Als ik dus de bovenkant van mijn stukje dicht maak, ben ik er nog niet. Zal allicht helpen, maar toch...

Ik dacht misschien om een bus purschuim te pakken, 2m slang er aan (wil dat?) En daarmee een verticale lijn te trekken in de spouw, zodat ik daarmee mijn spouw van die van de buurman afsluit. Iemand ervaring met zo'n truuk?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:53
bus pur met 2m slang eraan gaat niet werken. Dan komt er niks uit aan het einde waar je wat mee kan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18
Ik denk dat je momenteel een koud dak constructie hebt? Dus een bitumen dak met dus glaswol isolatie aan de binnenzijde van het dak?

Doordat de isolatie aan de binnenzijde zit en niet aan de buitenzijde, heb je een zeer grote kans op condensvorming in de isolatielaag en dus in het houten dak. Om rotting te voorkomen is het van uiterst belang om een goed dampscherm aan te brengen tussen het gips en je isolatielaag. Wat dus ook vaak wordt gedaan in de bouw is om de 'spouw' tussen het houten dak en je isolatielaag goed te doorluchten. Gezien deze uitbouw in de jaren 80 is gedaan, vermoed ik dat ze meer focus hebben gehad op goed doorluchten dan dampschermen. Dampschermen waren er destijds nog niet echt namelijk.

Het afdichten van deze beluchting is niet zomaar te doen zonder het eventuele vochtprobleem kundig af te handelen. In het ideale geval zorg je voor een warm dak constructie met isolatie bovenop het hout, dan kan je alle kieren hermetisch en luchtdicht afsluiten. Mocht isoleren bovenop niet mogelijk zijn, dan kan je ook wel een hoop bereiken met het installeren van goede dampschermen. Veel daarover in het centrale topic over dakisolatie.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@WeetIkHetNou Ik heb een soortgelijke keukenuitbouw uit 1985, die is inderdaad ook altijd koud. Wat ik al heb geprobeerd:
  • Daklicht verwijderen + dakisolatie aanbrengen (warm dak) met 14 cm PIR + dakbedekking vervangen. Weinig effect.
  • Gebied bij de boeien, spouwmuur en dak isoleren met glaswol (min of meer gebied A bij jou). Weinig effect.
  • Terugslagklep plaatsen in afzuigkap. Best veel effect, de koudeval/tocht is daar nu weg.
  • Dubbel glas vervangen voor HR++ glas waar mogelijk. Weinig effect.
Uiteindelijk was de conclusie dat er gewoon te veel warmteverlies was / te weinig verwarmingscapaciteit was om het comfortabel te krijgen. Als ik met deze temperaturen een elektrisch kacheltje op de zachtste stand zet (±250 watt?) dan houd ik de keuken op een graad of 20. Anders eerder 14 graden.

Wij waren er wel klaar mee dus we gaan het nu rigoureus aanpakken: we slopen de hele uitbouw. Er komt op dezelfde plek ook geen uitbouw meer terug, maar dat is een ander verhaal waarvoor nog wel een keer een apart topic komt.

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 11:06
Wat betreft je tochtende stopcontacten, toevallig heb ik vandaag een paar stopcontacten (de inbouwdozen) voorzoien van inzetstukken, waardoor ze niet meer waaien. Zie https://www.attema.com/nl...wand-inzetstuk-luchtdicht. Ze hebben ze evt ook in een geluidsdempende uitvoering zag ik.

• WeetIkHetNou
frennek schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:55:
Ik denk dat je momenteel een koud dak constructie hebt? Dus een bitumen dak met dus glaswol isolatie aan de binnenzijde van het dak?
Klopt.
Doordat de isolatie aan de binnenzijde zit en niet aan de buitenzijde, heb je een zeer grote kans op condensvorming in de isolatielaag en dus in het houten dak. Om rotting te voorkomen is het van uiterst belang om een goed dampscherm aan te brengen tussen het gips en je isolatielaag. Wat dus ook vaak wordt gedaan in de bouw is om de 'spouw' tussen het houten dak en je isolatielaag goed te doorluchten. Gezien deze uitbouw in de jaren 80 is gedaan, vermoed ik dat ze meer focus hebben gehad op goed doorluchten dan dampschermen. Dampschermen waren er destijds nog niet echt namelijk.
Dampscherm is inderdaad sowieso het plan, die zit er nu vrij zeker niet tussen, hoewel die bij de dakkapel uit dezelfde verbouwing wel aangebracht is.
Het afdichten van deze beluchting is niet zomaar te doen zonder het eventuele vochtprobleem kundig af te handelen. In het ideale geval zorg je voor een warm dak constructie met isolatie bovenop het hout, dan kan je alle kieren hermetisch en luchtdicht afsluiten. Mocht isoleren bovenop niet mogelijk zijn, dan kan je ook wel een hoop bereiken met het installeren van goede dampschermen. Veel daarover in het centrale topic over dakisolatie.
Warm dak is inderdaad al snel een station te ver. Daarom dacht ik ook: zorgen dat de isolatie niet tegen het dakbeschot aan zit, voorkomen dat er tocht tussen isolatie en gipsplaten kan optreden, dampscherm plaatsen. Zo blijft het dakbeschot geventileerd, zonder dat de warmte wegtocht.
Tehh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:27:
@WeetIkHetNou Ik heb een soortgelijke keukenuitbouw uit 1985, die is inderdaad ook altijd koud. Wat ik al heb geprobeerd:
Jammer dat dat niet gelukt is... Je zou zeggen dat zoiets dan toch afdoende zou moeten zijn. HR++ glas heb ik er een paar weken geleden in laten zetten. Terugslagklep zit al op de afzuiger, maar dan direct boven afzuiger en niet zo dicht mogelijk bij de dakdoorvoer. Daar valt nog wat te halen (maar is ook niet te verbeteren zonder plafond uit de keuken te trekken).
Tehh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:27:
Wij waren er wel klaar mee dus we gaan het nu rigoureus aanpakken: we slopen de hele uitbouw. Er komt op dezelfde plek ook geen uitbouw meer terug, maar dat is een ander verhaal waarvoor nog wel een keer een apart topic komt.
Heb ik ook al aan gedacht, ha. Ook offerte opgevraagd, maar omdat ik dan van het ene in het andere val (en meteen alles goed wil hebben), kom ik op een kleine ton aan kosten uit. Dat is 1/3 van de waarde van het huis, in een huis waar ik niet van plan ben nog meer dan 5 jaar te blijven wonen 8)7. Dat gaat hem dus niet worden ;).
ruuds schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:23:
Wat betreft je tochtende stopcontacten, toevallig heb ik vandaag een paar stopcontacten (de inbouwdozen) voorzoien van inzetstukken, waardoor ze niet meer waaien. Zie https://www.attema.com/nl...wand-inzetstuk-luchtdicht. Ze hebben ze evt ook in een geluidsdempende uitvoering zag ik.
Geniaal! Nooit aan gedacht dat zoiets zou kunnen. Dit is natuurlijk ook een quick-win, bedankt.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-01 06:33
Ik zou voor onder het dak aan de binnenzijde geen glaswol maar PIR platen nemen, want met glaswol krijg je toch wat tocht er doorheen wat de isolatiewaarde onderuit haalt.
Die kun je luchtdicht laten aansluiten/aftapen. terwijl je een spouw tussen dak en platen houdt. Je kunt zelfs gipsplaat met PIR er al op kopen (zie Google)

• WeetIkHetNou
Ah, je bedoelt daarmee dus feitelijk het plafond verlagen door de isolatie onder de balken te brengen ipv er tussen.

Goeie tip! Dat zou kunnen werken, eens kijken hoe laag het plafond dan wordt.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-01 06:33
Je zou PIR platen tussen de balken kunnen doen en dan steeds aftapen (of plastic folie als dampscherm eronder), of die combinatieplaten tegen de balken.

• WeetIkHetNou
Blijft het "scheiden" vd spouwmuur over. Iemand daar nog tips voor?

• WeetIkHetNou
Oke, dit is het plan geworden:

- huidige gipsplafond eruit
- glaswol er uit
- spouw afdichten aan bovenzijde
- in de hoek vd stenen schuur gaten boren en met een bus purschuim dan een verticale lijn pur in de spouwmuur stoppen, zo de spouw vd buren scheiden
- nieuw plafond van PIR platen onder de houten balken plaatsen
- anti-tocht vulstukken in de inbouwdozen

Op deze manier blijft de dakconstructie koud en geventileerd, en mijn keuken hopelijk minder tochtig.

Indien nodig/mogelijk maak ik ook de tussenmuur naar de buren nog dicht tot het dakbeschot.

[Voor 10% gewijzigd door WeetIkHetNou op 16-12-2022 21:23]

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 21:37
ruuds schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:23:
Wat betreft je tochtende stopcontacten, toevallig heb ik vandaag een paar stopcontacten (de inbouwdozen) voorzoien van inzetstukken, waardoor ze niet meer waaien.......
Ja topic is al wat gedateerd maar een goedkope oplossing is om kinderveilige stopcontact inzet draaischijfje in het stopcontact te plakken. Verkrijgbaar bij oa ikea.

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:34
ACoolDude schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Ja topic is al wat gedateerd maar een goedkope oplossing is om kinderveilige stopcontact inzet draaischijfje in het stopcontact te plakken. Verkrijgbaar bij oa ikea.
Die dingen moeten ze verbieden. Doordat je die dingen in het afdekplaatje van je wandcontactdoos plakt gaan de pennen van de stekker minder ver in de wandcontactdoos. Je kunt dan beter even voelen in de inbouwdoos waar de tocht vandaan komt en dat dan dichtstoppen met een beetje Wymaplast.

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 07:40
Ik denk dat je een blowertest moet doen wil je het echt goed aanpakken. Dan zie ie precies waar je lekken zitten namelijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee