In een poging mijn huis uit 1978 te verduurzamen heb ik inmiddels alle kozijnen en glas vervangen, alsmede de muren volgeblazen met parels én het dak geïsoleerd. Wat rest, is de vloer van de begane grond. Dit is een Nehobo vloer, met daaronder een (krappe) kruipruimte. De kruipruimte is ergens tussen de 30 en 50 cm, ik pas er net onderdoor en kan op sommige plaatsen nét om mijn as draaien. Veel ruimte voor extra isolatie is er niet als ik de kruipruimte bereikbaar wil houden. Natuurlijk kan ik de ruimte volblazen met parels, maar dat is qua isolatiewaarde niet top én het is vervelend qua toegankelijkheid. Alle andere vormen van isolatie waarbij er iets tegen de onderkant van de vloer aan komt, gaat niet lukken zonder de kruipruimte uit te diepen. Daarnaast wil ik graag vloerverwarming, maar infrezen in Nehobo is - lijkt mij - een no-go en ruimte voor (veel) opbouw is er niet in verband met drempelhoogtes van kozijnen (buitendeuren).
Een alternatief is het compleet slopen van de bestaande vloer en vervolgens het opnieuw opbouwen hiervan. Wat mij betreft kan dat met - bijvoorbeeld - schuimbeton. Als toch alles eruit is, dan gaat al het leidingwerk opnieuw en heb ik daarna geen kruipruimte meer nodig. Qua vloerverwarming is dit ook een stuk eenvoudiger.
Wat ik me echter afvraag: kan die Nehobo vloer er wel uit zonder gevolgen? De vloerdelen rusten op de fundering en de binnenmuren staan daar weer op (zowel woningscheidende muren als tussenmuren in huis). Onder de tussenmuren staat in de meeste gevallen ook een muurtje in de kruipruimte, deels zijn het draagmuren (of in ieder geval draagkolommen). Er is slechts 1 muurtje van 2 meter waar niets onder zit, maar dit klinkt sowieso niet als een draagmuur.
Vragen die bij me spelen:
Hieronder wat plaatjes van de bouwtekeningen + een foto van de kruipruimte. Ik ben benieuwd of er iemand ervaringen met een dergelijke actie heeft, ik kan er weinig over vinden, noch op Tweakers, noch op internet in het algemeen.
En weest gerust, als e.e.a. concreter zou worden, schakel ik echt wel een aannemer en eventueel constructeur in
.
Een alternatief is het compleet slopen van de bestaande vloer en vervolgens het opnieuw opbouwen hiervan. Wat mij betreft kan dat met - bijvoorbeeld - schuimbeton. Als toch alles eruit is, dan gaat al het leidingwerk opnieuw en heb ik daarna geen kruipruimte meer nodig. Qua vloerverwarming is dit ook een stuk eenvoudiger.
Wat ik me echter afvraag: kan die Nehobo vloer er wel uit zonder gevolgen? De vloerdelen rusten op de fundering en de binnenmuren staan daar weer op (zowel woningscheidende muren als tussenmuren in huis). Onder de tussenmuren staat in de meeste gevallen ook een muurtje in de kruipruimte, deels zijn het draagmuren (of in ieder geval draagkolommen). Er is slechts 1 muurtje van 2 meter waar niets onder zit, maar dit klinkt sowieso niet als een draagmuur.
Vragen die bij me spelen:
- Kan de nehobo zo ingezaagd worden langs de muren om hem vervolgens weg te breken?
- Wat is het risico dat de woningscheidende- danwel tussenmuren gaan afschuiven van de fundering?
- Blijft het geheel überhaupt wel constructief veilig? Valt er wat tijdelijk te stempelen?
- Kan ik zonder gevolgen schuimbeton storten, wetende dat er aan beide zijden van het huis buren zijn, die de kruipruimte behouden? Ik wil natuurlijk niet (zijwaartse) krachten creëren die invloed op hun huis hebben.
Hieronder wat plaatjes van de bouwtekeningen + een foto van de kruipruimte. Ik ben benieuwd of er iemand ervaringen met een dergelijke actie heeft, ik kan er weinig over vinden, noch op Tweakers, noch op internet in het algemeen.
En weest gerust, als e.e.a. concreter zou worden, schakel ik echt wel een aannemer en eventueel constructeur in