Misschien werkt dat water hergebruiken niet, maar het water (damp) opvangen en later hergebruiken kan toch wel? Ipv. van nieuw water pak je het water dat je die dag hebt opgevangen.
Ej laat salmonella erbuiten he (we hebben het hier niet over voedsel)Op maandag 15 oktober 2001 12:37 schreef Ganymedus het volgende:
Zolang je de temperatuur van het water beneden een bepaalde temperatuur houdt, kun je geen problemen krijgen met salmonelle (Veteranen ziekte). Ik vraag mij echter af of het niet beter is de sproeikop om te draaien, dat hij dus naar boven spuit, dan heeft het meer contact met de lucht en kun je eventueel een kleinere fan gebruiken.
Qua temperatuur voldoet je systeem aan de 'randvoorwaarden' voor de groei van Legionella pneumophila (watertemperatuur van 25 tot 55c). Wat je wel moet bedenken, is dat de groeisnelheid van de bacterie niet alleen afhankelijk is van de temperatuur, maar ook van de stroomsnelheid van het water. Vooral in water dat langdurig stilstaat kan een explosieve groei plaatsvinden. Besmetting vindt alleen plaats als fijne nevel (aerosol) met de bacterie erin wordt ingeademd. Of je de veteranenziekte ook daadwerkelijk krijgt, is afhankelijk van hoe groot de concentratie bacterieen/damp is, hoe lang je er aan blootgesteld wordt en last but not least, hoe goed je lichamelijke weerstand is. Er is echt meer voor nodig dan 1 legionellabacterie om er daadwerkelijk ziek van te worden! (kijk maar naar AIDS-patienten: hoewel het virus in vrijwel al hun lichaamsvloeistoffen voorkomt, is het vrijwel onmogelijk om besmet te worden door bijv. traanvocht, omdat de concentratie ziekteverwekkers te laag is)
Als ik zo kijk naar je (overigens zeer coole) koelsysteem denk ik dat het gevaar te verwaarlozen is: het water stroomt constant en de hoeveelheid nevel die onstaat zal ook wel niet zo geweldig zijn (mede door het filter). Ook het feit dat je relatief vers leidingwater van thuis gebruikt levert een positieve bijdrage aan het voorkomen van de bacteriegroei.
Dit neemt trouwens niet weg dat er genoeg gevallen bekend zijn waarbij mensen besmet werden omdat ze vaak werden blootgesteld aan de damp uit koeltorens. Als je het echt op safe wil spelen kun je het beste:
- bijvullen met water dat tot boven de 60c verhit is geweest (gepasteuriseerd)
- chloor toevoegen aan het water. Hou wel in de gaten dat het chloor sneller verdampt dan water en dat het dus regelmatig moet worden bijgevuld (minimale concentratie van 0,5 mg/l). Teveel chloor leidt uiteindelijk tot een (te) hoge concentratie chloordamp in de lucht (met alle geestverruimende gevolgen van dien)
- af en toe alles doorspoelen met heet (+60c) water
Noujah.....t staat natuurlijk ook wel koel op een grafsteen: "Died overclocking"
[GNK MODUS ON]
Tot zover dit hoorcollege, ik zie een aantal van jullie zometeen terug in de snijzaal
[GNK MODUS OFF]
I reject your reality, and substitute my own.
Zo'n bong is juist gemaakt om veel energie kwijt te raken door verdamping.
Om nu weer die damp te gaan condenseren is volkomen bezopen, je krijgt dan juist weer al die warmte terug.
Wil iedereen nu dan ook ophouden over dat recyclen van water want dat betekent ook recyclen van warmte.
Om nu weer die damp te gaan condenseren is volkomen bezopen, je krijgt dan juist weer al die warmte terug.
Wil iedereen nu dan ook ophouden over dat recyclen van water want dat betekent ook recyclen van warmte.
Een cliche is ooit origineel begonnen
Met de post van mij bedoel ik dat je het water eerst laat afkoelen in een andere bak. Dat bespaard water. Je zult het dan nog wel terug moeten gooien elke dag of terug moeten pompen 1 keer per dag. Als het 'nieuwe-water' maar niet meteen in aanraking komt met het koelwater.Op maandag 15 oktober 2001 14:53 schreef koekum het volgende:
Zo'n bong is juist gemaakt om veel energie kwijt te raken door verdamping.
Dat is idee is toch niet zo gek?
Maar hoe wil je die waterdamp opvangen in een andere bak en dan laten condenseren?
Langs die koude spiegel van een aantal posts geleden?
Die spiegel zal dus opwarmen.
Peltier op de spiegel om die af te koelen.
Hoe die peltier te koelen?
Met een koeltoren?
enz.
En als je toch dat water weer moet overkiepen waarom niet gewoon nieuw water?
Van die 1,5 liter per dag zal je niet failliet gaan.
Met een koeltoren?
enz.
Een cliche is ooit origineel begonnen
Ja, maar het mooiste is dat het zo min mogelijk onderhouds-intensief is!
Verwijderd
dit is cool gebouwt, jammer van dat bijvullen, maarja
dus voor de ultieme watercooling gebruik je om je water af te koelen: een radiator dan een een bong, dan met aircooled peltiers het water coolen en dan richting blok:)
dus voor de ultieme watercooling gebruik je om je water af te koelen: een radiator dan een een bong, dan met aircooled peltiers het water coolen en dan richting blok:)
Ik zie hier 2 problemen:
1: Water verdampt. DUS vaker water toevoegen. Dat laat kristallisatie enz toe.
2: Buitenlucht in contact met de vloeistof. Stofdeeltjes uit de lucht lossen op in 't water en zal het vervuilen.
Leuk systeem en het principe werkt, maar op deze schaal is het niet ideaal. Gesloten systeem blijft mijn voorkeur houden.
1: Water verdampt. DUS vaker water toevoegen. Dat laat kristallisatie enz toe.
2: Buitenlucht in contact met de vloeistof. Stofdeeltjes uit de lucht lossen op in 't water en zal het vervuilen.
Leuk systeem en het principe werkt, maar op deze schaal is het niet ideaal. Gesloten systeem blijft mijn voorkeur houden.
Forget your fears...
...and want to know more...
damn moet je niet om de 5 minuten pissen met dat geluid erbij?

ziet er verder goed uit
ziet er verder goed uit
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik heb ook een koeltoren, met een piccie erbij:

| I've got permission to color outside the lines |
Whoops! Onzin bericht, iemand was me al voor, en wist het veel beter!
Sorry!
Sorry!
wrom haal je zo'n oud topic omhoog??
Sorry, ik had niet opgelet.
Verwijderd
Niet perse met een koeltoren of peltier, ik neem aan dat dat ook gewoon met een ventilator gaat, afhankelijk van het koellichaam dat je neemtOp maandag 15 oktober 2001 21:39 schreef koekum het volgende:
Maar hoe wil je die waterdamp opvangen in een andere bak en dan laten condenseren?
Met een koeltoren?
enz.
Vet gaaf. Lijkt me niet leuk als ie omflikkerd. Als er echt iemand vol tegenaan loopt ligt ie wel om, en is het niet grappig meer. Ohja, je kunt er ook van die New-Age geurtjes indoen enzo
Voor een sfeervolle ambiance
Of chloor of zo, lekker zwembad idee. Ook een leuk idee voor thuis: Je koelwater langs de ramen laten lopen. Heb ik me als ik niet vergis in de waterbeddenspeciaalzaak in Eindhoven gezien. Moet s'winters best goed koelen volgens mij......