Bestaande dubbelpolige schakelaar slim maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 17:12
Ik heb in de hal een dubbelpolige schakelaar. 1 Schakelaar is voor de buitenverlichting, de andere voor de 2 lampen langs de trap omhoog gaan. Ik kan die 2 lampen niet vervangen, maar wil ze wel dmv een bewegingsensor slim kunnen schakelen. Hoe kan ik maar 1 kant van die dubbelpolige schakelaar slim schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:50
Cupra, hier zijn diverse oplossingen voor te bedenken maar dat is nogal afhankelijk van een eventueel al aanwezig systeem, je wensen ten aanzien van diverse smarthome systemen en vooral hoeveel je er in wilt investeren (geld, tijd, moeite). Heb je zelf al een idee in welke richting je wilt gaan qua oplossing? Dat zou denk ik de adviezen een stuk op weg kunnen helpen. Het is ook denk ik afhankelijk van de hoeveelheid ruimte die je hebt bij die schakelaar.

Vb: tap de bedrading naar die lampen ergens af bij de schakelaar, hang er op de één of andere manier een Hue smart plug tussen en dan kan je met een Hue bewegingsmelder deze aansturen en zelfs ook nog een wall switch module aan de nu vrije schakelaarhelft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 17:12
Ja dat had ik er even bij moeten zetten :D Ik heb Home Assistant, dus kan Zigbee of Z-wave kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:16
Persoonlijk zit ik al in het Hue ecosysteem en zou in zo'n geval de Hue inbouw schakelaar en bewegingsensor kiezen.
De inbouwschakelaar kan 2 polen onafhankelijk schakelen, dus zou zelfs de trap ook nog slim geschakeld kunnen worden.

Er zijn meerdere partijen die dit ook kunnen, bv Sonoff of ROBB, desnoods zelfs in combinatie met Hue