Toon posts:

vb.net datagridview scrollbalk komt niet onderaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:55
Hoi mede-tweakers,

Als hobby project heb ik een programma ontwikkelt in vb.net in visual studio.
Dit project is ontstaan uit het gebruiken van een van de online huishoud boekjes en de inzichten die hiermee verkregen konden worden.
Op enig moment heb ik besloten dat ik, ondanks de meerwaarde van inzichten en gemak, me er toch niet zo prettig bij voelde om m'n transacties te delen met een derde partij.
Hierop ben ik zelf wat gaan puzzelen en prutsen, zoals hier waarschijnlijk uit opgemaakt kan worden: ik ben geen vb.net programmeur.

Het project bestaat uit een formulier met meerdere tabbladen:
- Het inlezen van transactie bestanden
- Het categoriseren van transacie bestanden (deze transactie van de AH valt in de categorie: Huishouden - Sub categorie: Boodschappen)
- Het opstellen en beheren van regels (elke transactie die voorbij komt van AH valt in de categorie: Huishouden - Sub categorie: Boodschappen)

De ingelezen (en gecategoriseerde) transacties schrijf ik weg in een mysql database, om deze vervolgens middels Power BI uit te lezen.

Alle tabbladen maken gebruik van een Table Layout Panel en het 2e en 3e tabblad bevatten een datagridview (binnen het TLP).

Het probleem:

De datagridviews bevatten meer rijen dan op het scherm past, wat opzich geen probleem is,
maar op een niet gemaximaliseerd scherm, een scherm met een lagere resolutie of hogere zoom komt de verticale scrollbalk niet aan de onderkant van de datagridview - de laatste regel(s) zijn niet (helemaal) te zien.

Dit ziet er dan als volgt uit, 2 verschillende tabbladen (150% zoom):

https://tweakers.net/i/lGHxtY62ah8OyT0bRGov1DozUvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJxkC7ZSmb4RIdwsgnhU6H4L.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/xk-a-ObdMpmg0h5Ys5yPRrKhMWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhvTeGm9RXoDBuUAxs0woBC5.png?f=fotoalbum_large

Terwijl het zo wel prima werkt (125% zoom):

[screenshot 3]
https://tweakers.net/i/gV8o6ArbRhWpfn4K9k89wUCehSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0yaPtWGyQCUuH1nPAfdyxpO.png?f=fotoalbum_large
[screenshot 4]
https://tweakers.net/i/w-0Dbi1a5DpVsdNrCSnCxgLE4Ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aybg8fruyOGm4GJNj8RHeIcg.png?f=fotoalbum_large

Met de optie autoscroll aan krijg ik twee scroll balken (ook niet wenselijk) waarmee ik door beide te gebruiken wel bij de onderkant kan komen.
Ik heb verschillende opties geprobeerd, maar heb de juiste instellingen nog niet gevonden.

Hier nog een screenshot van 150% zoom met autoscroll op true, niet heel goed te zien maar er zijn twee verticale scroll balken:
https://tweakers.net/i/XOqzmFVG4MZxHcanjB8H8FPYN88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnL9ZJG8hsp29vXcbOqYVsp8.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat ik mijn probleem / uitdaging voldoende heb kunnen schetsen, maar schroom niet om vragen te stellen als het niet helemaal helder is.

Advies - qua richting om te zoeken / te proberen, is van harte welkom.

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:55
Moet je dat niet aanzetten ergens in je Properties

Edit: yep
In het Properties venster naar onder scrollen bij Layout > Scrollbars ;)

[Voor 47% gewijzigd door Damic op 10-12-2022 13:34]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• marc1982
Damic schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:43:
Moet je dat niet aanzetten ergens in je Properties

Edit: yep

In het Properties venster naar onder scrollen bij Layout > Scrollbars ;)
Ik vermoed dat je doelt op de properties van het datagridview, die staat op 'Vertical' ('Both' werkt ook), ik heb dus ook wel een scrollbar, alleen is die niet altijd afdoende - kan niet helemaal naar beneden scrollen, zie de laatste regel(s) niet (helemaal) bij bepaalde resolutie / zoom.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:55
bij deze laatste zien ik precies een verticale scrollbalk op een verticale scrollbalk.

Als je die alleen op vertical zet zul je nooit een horizontale zien.

edit:
@marc1982 Hoe stel je de hoogte/breedte in van je datagridview. is dat met een Dock-Fill of zelf of niets? Want als je zelf de hoogte en breedte instelt moet je clientsize.width en clientsize.height nemen, bij de height moet je ook rekening houden als je een menu hebt dat je de menu hoogte ermee aftrekt en je start punt lager leggen.

[Voor 52% gewijzigd door Damic op 10-12-2022 13:34]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• marc1982
Damic schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:48:
bij deze laatste zien ik precies een verticale scrollbalk op een verticale scrollbalk.

Als je die alleen op vertical zet zul je nooit een horizontale zien.

edit:
@marc1982 Hoe stel je de hoogte/breedte in van je datagridview. is dat met een Dock-Fill of zelf of niets? Want als je zelf de hoogte en breedte instelt moet je clientsize.width en clientsize.height nemen, bij de height moet je ook rekening houden als je een menu hebt dat je de menu hoogte ermee aftrekt en je start punt lager leggen.
Het punt was ook niet dat er al dan niet een horizontale scrollbalk was, maar de dubbele verticale scrollbalk.
Dock property van het DGV staat op fill.
Het DGV heeft ook wel een 'size' maar deze kan ik niet via de gui / op het form wijzigen.
Nu was dat wel een goede trigger om er nog eens over na te denken wat er nu gebeurde, blijkbaar is het DGV te groot (in sommige gevallen) voor de ruimte in het TLP - vandaar de dubbele scrollbalk. Dus de size van het DGV is wel de juiste richting.
Na even googlen kwam ik een vergelijkbare (weliswaar C++) oplossing tegen, die ik heb toegepast:
code:
1
DGV_Regels.Size = New System.Drawing.Size(0, 0)

Deze regel wordt uitgevoerd bij het wisselen van tabbladen naar het betreffende tabblad, zet de grootte op 0,0 en gaat 'm vervolgens 'fill-en', dit lijkt te werken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee