Upgrade: slim om mijn i7 4790K te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:05
Hoi!

Mondjesmaat upgrade ik de onderdelen in mijn game PC naar betere hardware. Vorig jaar heb ik een M.2 SSD gekocht en recent heb ik voor een "prikkie" mijn GTX 970 naar een GTX 1070Ti kunnen upgraden, heb ik mijn Bronze voeding uit 2014 vervangen voor een RM750x (2018) van Corsair en momenteel onderzoek ik de mogelijkheden voor het upgraden van mijn moederbord, RAM en CPU.

Momenteel draai ik deze CPU, MoBo en RAM:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 265,-€ 265,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-

Upgraden zou enkele redenen kunnen hebben, onder andere:
  • De i7 4790K heeft maar 4 cores
  • Mijn moederbord ondersteunt niet de volledige snelheid van de SSD (C:\, max 800MB/s (op basis van een benchmark met Samsung Magician) i.p.v. maximaal beschikbare 3000MB/s - even uit mijn hoofd)
  • Ik kan met de huidige onderdelen niet upgraden naar Windows 11
  • Sneller DDR4/5 geheugen
Ik heb toentertijd bewust gekozen voor een i7 aangezien ik gebruik wilde maken van hyperthreading, maar voor zover ik begrepen heb zijn tegenwoordig alle processoren standaard daarmee uitgerust. Het is in het algemeen dus even de vraag of een hedendaagse i5 (of AMD equivalent) ook aan mijn wensen voldoet.

Mijn computergebruik is momenteel zo dat ik er voornamelijk op game, soms thuis programmeer aan hobbyprojecten en/of dagelijkse "surf en mail"-taken uitvoer.

Aangezien ik zelden tot niet de technische ontwikkelingen in detail volg met betrekking tot nieuwe componenten, is mijn concrete vraag of het de overweging waard is om te upgraden naar een nieuwere processor en DDR4/5 combinatie met de nieuwste technologie op het moederbord. Als richtlijn: zou ik upgraden, wil ik ongeveer 500 euro uitgeven. Is voor dat geld een flinke performance upgrade beschikbaar of is het verschil dermate marginaal dat ik beter kan doorkachelen op mijn i7 4790K/DDR3?

Ps: deze vraag is dus niet gesteld vanuit het oogpunt "ik wil graag upgraden, wat is jullie advies", maar meer vanuit "is het upgraden binnen mijn budget de moeite waard en waarom wel/niet?".

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-07 23:42
Als ik naar je gebruik kijk dan hangt het er vooral een beetje vanaf wat voor een games je speelt. De overige redenen hoeven denk ik niet echt doorslaggevend te zijn. Verder is je 1070ti redelijk in verhouding met je 4790k, onder andere afhankelijk van de resolutie waar je op speelt, en dan zal de processor niet snel een sterk vertragende factor zijn.

Tot een aantal maanden terug had ik ook nog een 4790k, maar na een upgrade van de videokaart van een RX580 naar een RTX 3070 werd het wel tijd voor een nieuwe processor omdat de 4790k de 3070 niet overal kon bijbenen. Ik denk niet dat jij daar nu echt tegenaan loopt.

Mocht je je videokaart binnenkort weer willen upgraden dan is het een ander verhaal en er zijn onder de 500 euro genoeg mogelijkheden voor een upgrade van moederbord, processor en geheugen die significant sneller zijn (Intel i5 of AMD 5xxx).

[ Voor 42% gewijzigd door maertenr op 09-12-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Uiteraard is het verschil tussen een moderne CPU en een i7 4790K flink. Daarvoor zijn wel benchmarks te vinden, ik durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen of het een factor twee of een factor drie is maar zoiets zal het toch minstens wel zijn. Dus je hoeft niet bang te zijn dat het weggegooid geld is. Het verschil bij je GPU-upgrade (GTX970 -> GTX1070Ti) is veel kleiner, dat was slechts 1 generatie ten opzichte zo'n 8 generaties die je nu kan overslaan.

Dus het komt toch vooral neer op of je zelf extra prestaties wil in de applicaties die je nu gebruikt, of wil gebruiken...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Parkiet
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024
Ervanuitgaande dat je op 1080p gamed, kan je voor 500 euro een best merkbare upgrade doen naar bijvoorbeeld een intel i5-12400 met b660m moederbord en 32gb ddr4 ram. Je zou naar benchmarks moeten kijken om een beslissing te maken of je de extra performance het geld waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
Dank allen, nog wat aanvullende informatie: ik heb 1440p 75Hz monitoren. Ik speel nu veel The Witcher (1440p, high, ~60FPS) en heb gepoogd Warzone 2 (1080p, medium) te spelen, maar loop hier met gemiddelde instellingen tegen behoorlijk wat micro stutters op en zelfs framedrops in de 30-40FPS. Ik heb een hele periode geleden in een sale AC Odyssey aangeschaft en zou dit binnenkort ook graag willen spelen op minimaal 1080p met 60FPS.

Als ik zo links en rechts wat benchmarks bekijk zie ik dat het verschil door de processor, voor wat games betreft, relatief beperkt blijft. Wellicht zou een juiste conclusie dan zijn dat de i7 4790K icm de 1070Ti voor nu nog voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:46
Het ligt er een beetje aan wat je momenteel gamed of nog wilt gaan gamen.
Opzich is je huidige setup met cpu en gpu redelijk op elkaar afgestemd.

Als je upgrade naar recent cpu en ram, zul je merken dat de GPU juist weer de bottleneck kán worden afhankelijk van welke games.
Voor het huistuinkeuken gebruik zal het allemaal niet zo uitmaken, is je huidige setup prima voor.
Enige wat dan nog overblijft is eventuele stap naar Win11 en de hardware eisen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
the witcher 3 is aardig cpu afhankelijk ook.

Daar zal je zeker wel voordeel hebben van een cpu upgrade.
Verwacht niet perse fps winst,maar meer stabieler fps en vloeiender

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-07 23:42
Giltix schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:48:
Dank allen, nog wat aanvullende informatie: ik heb 1440p 75Hz monitoren. Ik speel nu veel The Witcher (1440p, high, ~60FPS) en heb gepoogd Warzone 2 (1080p, medium) te spelen, maar loop hier met gemiddelde instellingen tegen behoorlijk wat micro stutters op en zelfs framedrops in de 30-40FPS. Ik heb een hele periode geleden in een sale AC Odyssey aangeschaft en zou dit binnenkort ook graag willen spelen op minimaal 1080p met 60FPS.

Als ik zo links en rechts wat benchmarks bekijk zie ik dat het verschil door de processor, voor wat games betreft, relatief beperkt blijft. Wellicht zou een juiste conclusie dan zijn dat de i7 4790K icm de 1070Ti voor nu nog voldoet.
Zeker bij 1440p is de videokaart veel meer een bottleneck dan de processor, ik denk dat als je 500 euro budget hebt en je moet kiezen tussen de videokaart of de processor, je veel meer hebt aan een nieuwe/tweede hands videokaart.
Pagina: 1