Vensterbank komt los, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 13:39
Zojuist constateer ik samen met de bovenbuurman dat een betonnen vensterbank raamdorpel op de eerste verdieping los zit. Hij ligt al een beetje schuin en toen we er even ladder bij gehaald hebben om te kijken hoe los het nou daadwerkelijk zit, bleek hij zo makkelijk te schuiven dat ik al bang was dat hij ik 'm op m'n hoofd zou krijgen terwijl ik terug naar beneden klom.

Dat is gelukkig niet gebeurd, maar dit is duidelijk een gevaarlijke situatie. De vensterbank raamdorpel zit vlak boven de stoep, de openbare ruimte dus.

We hebben even de gemeente gebeld, maar die zeggen alleen "zet het even af op straat en zorg dat het z.s.m. wordt opgelost". Dat hadden we natuurlijk zelf ook al bedacht, dat afzetten hadden we al gedaan.

Nu heb ik een paar vragen die ik niet zo snel op internet beantwoord krijg:

Waarschijnlijk kunnen we met wat spanbanden de vensterbank raamdorpel wel van boven voorzichtig naar beneden krijgen. Maar is zo'n vensterbank raamdorpel in een steens gemetselde muur onderdeel van de dragende constructie? Er staat voor het voorjaar toch al onderhoud aan de kozijnen gepland. Kunnen we de raamdorpel tot die tijd weglaten en het dan meenemen?

Als dat niet verstandig is, wat voor soort bedrijf moeten we dan inschakelen om dit met spoed op te lossen? We hebben al vijf metselaars gebeld die natuurlijk allemaal geen tijd hebben op korte termijn.

Het gaat om koopwoningen, dus het is duidelijk dat het onze eigen verantwoordelijkheid is om dit op te lossen.

Raamdorpel

[ Voor 22% gewijzigd door Lapa op 09-12-2022 13:23 ]

Beste antwoord (via Lapa op 09-12-2022 17:01)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
afhankelijk van je handigheid, steigertje huren, zak cement en samen met de buurman oude raamdorpel eruit, oude specie weg, nieuwe specie aanmaken en raamdorpel er weer in vastzetten.
Niet handig, dan ding eruit halen en wachten tot een bedrijf het komt doen, aannemer, klusbedrijf, metselaar, etc. kunnen dit allemaal.
Zet je klus op werkspot wellicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 16:03
Vensterbanken zijn volgens mij nooit dragend, maar een foto kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bovenbuurman / eerste verdieping.... Klinkt als appartement -> VVE als het gaat om "de buitenkant" van het gebouw.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
Coach4All schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:02:
Bovenbuurman / eerste verdieping.... Klinkt als appartement -> VVE als het gaat om "de buitenkant" van het gebouw.
Ja, dit is inderdaad werk voor de VVE. Maar die VVE bestaat uit mij en de bovenbuurman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

We hebben het hier dus om een raamdorpel? Niet om een vensterbank? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ga naar de (goede lokale) bouwmarkt, haal een zak metsel cement (op advies medewerker daar), en zet 'm weer vast?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Atlas schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:05:
We hebben het hier dus om een raamdorpel? Niet om een vensterbank? :)
Geeft maar weer aan hoe veel ik van de materie weet.

@huppelepups , ik heb een fotootje aan de topic start toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
_eLMo_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:07:
Ga naar de (goede lokale) bouwmarkt, haal een zak metsel cement (op advies medewerker daar), en zet 'm weer vast?
Ja, had ik ook bedacht. Ik ben op zich niet onhandig en sta zeker open voor zelf klussen. Maar het is niet zo makkelijk als je hier beschrijft, het is bijvoorbeeld momenteel niet mogelijk om de dorpel zomaar terug te duwen. Sowieso denk ik niet dat (ik) dit veilig kan zonder een steiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Is vastlijmen met een PUR lijm niet een optie? Als er verder geen kracht op komt te staan en hij eventjes op de plek blijft bij vastzetten. Bijv https://www.denbravenshop...dhesive-blik-750ml-p:668/

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
afhankelijk van je handigheid, steigertje huren, zak cement en samen met de buurman oude raamdorpel eruit, oude specie weg, nieuwe specie aanmaken en raamdorpel er weer in vastzetten.
Niet handig, dan ding eruit halen en wachten tot een bedrijf het komt doen, aannemer, klusbedrijf, metselaar, etc. kunnen dit allemaal.
Zet je klus op werkspot wellicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-05 15:21
Dus je bent naar boven geklommen, geconstateerd dat hij zo los ligt dat hij elk moment naar beneden kan vallen, en dan laat je hem gewoon liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

WEBGAMING schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:29:
Dus je bent naar boven geklommen, geconstateerd dat hij zo los ligt dat hij elk moment naar beneden kan vallen, en dan laat je hem gewoon liggen?
Als je niet zeker weet of je (veilig) 'm zomaar er uit kan trekken dan is dat wel het verstandigste (samen met de boel afzetten zoals hij al vermeldde).

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UraniumFever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 14:53
Houten wig ertussen zodat het de komende tijd blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik stem voor antwoord @No Hands !
Beetje Cement mixen is allemaal niet al te ingewikkeld en als je dat zelf redt, bespaar je jezelf een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We hebben even de gemeente gebeld, maar die zeggen alleen "zet het even af op straat en zorg dat het z.s.m. wordt opgelost". Dat hadden we natuurlijk zelf ook al bedacht, dat afzetten hadden we al gedaan.
wat dacht jij dan wat ze zouden doen?
Waarschijnlijk kunnen we met wat spanbanden de vensterbank raamdorpel wel van boven voorzichtig naar beneden krijgen. Maar is zo'n vensterbank raamdorpel in een steens gemetselde muur onderdeel van de dragende constructie? Er staat voor het voorjaar toch al onderhoud aan de kozijnen gepland. Kunnen we de raamdorpel tot die tijd weglaten en het dan meenemen?
het is geen onderdeel van de constructie, het is wel handig voor je huis (het water blijft buiten en de gevel wordt niet vies) Wellicht is het volgende een idee: De raamdorpel slopen en dan een plank terug plaatsen om zijn functie te doen. dan kan je prima zonder stress wachten tot het voorjaar Gewoon repareren zoals @No Hands aangeeft is natuurlijk een kleine moeite.
Als dat niet verstandig is, wat voor soort bedrijf moeten we dan inschakelen om dit met spoed op te lossen? We hebben al vijf metselaars gebeld die natuurlijk allemaal geen tijd hebben op korte termijn.
metselaar, aannemer, gevelrenovatie
Het gaat om koopwoningen, dus het is duidelijk dat het onze eigen verantwoordelijkheid is om dit op te lossen.
waarom bel je de gemeente dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
Lapa schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:57:
Als dat niet verstandig is, wat voor soort bedrijf moeten we dan inschakelen om dit met spoed op te lossen?
Handige Harry of gewoon jezelf.

Als de dorpel echt los ligt dan kun je hem niet laten zitten.
Maar dat ding vastzetten is ook niet moeilijk. Beetje cement aanmaken zoals hierboven gezegd. (Volgens mij kitten de kozijnzetters mijn betonnen waterslag vast en gebruikten daarna wat joint fix om het af te werken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
Hij laat hem toch niet "gewoon" liggen? Heeft de gemeente al gebeld en vraagt om advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Bedankt voor het meedenken allemaal. We hebben net geprobeerd de dorpel met wiggen vast te zetten. Daardoor kwam hij alleen maar verder los te liggen, dus we hebben 'm voorzichtig laten zakken. Het acute gevaar is dus geweken. Morgen gaan we kijken of we het echt kunnen repareren.
twain4me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:03:
[...]
waarom bel je de gemeente dan :P
Ik dacht dat ze misschien een procedure zouden hebben voor dingen die direct gevaar opleveren in de openbare ruimte. Ik had niet verwacht dat ze onze dorpel kwamen repareren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 08:49
Lapa schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:51:
Bedankt voor het meedenken allemaal. We hebben net geprobeerd de dorpel met wiggen vast te zetten. Daardoor kwam hij alleen maar verder los te liggen, dus we hebben 'm voorzichtig laten zakken. Het acute gevaar is dus geweken. Morgen gaan we kijken of we het echt kunnen repareren.

[...]

Ik dacht dat ze misschien een procedure zouden hebben voor dingen die direct gevaar opleveren in de openbare ruimte. Ik had niet verwacht dat ze onze dorpel kwamen repareren of zo.
Ik zou wel even snel iets in de plaats doen. Misschien zelfs gewoon een stuk multiplex met een zijl erover. Als het stevig gaat regenen kun je zonder vensterbank lekkage krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
Ja, ik had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om 'm direct op m'n schouder te nemen en via het simpele laddertje naar beneden te sjouwen. Dan was ik wel vrijwel zeker gevallen en zwaargewond geraakt, maar hé, dan had ik hem tenminste niet "gewoon laten liggen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:34
Kijk even op You Tube.
Het is een fluitje van een cent om het zelf te doen.

YouTube: Raamdorpel.nl Raamdorpelelementen monteren, raamdorpel plaatsen

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Inderdaad geen rocket science. Maar wel iets lastiger op één hoog en met een dorpel die heel wat lomper en zwaarder is dan die in dit filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:34
Ja Lapa, het is wel lastiger maar ik denk dat het met 2 man (jij en de bovenbuurman) en 2 ladders wel veilig te doen is. En anders moet je een steiger zien te huren.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Lapa schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:01:
[...]

Inderdaad geen rocket science. Maar wel iets lastiger op één hoog en met een dorpel die heel wat lomper en zwaarder is dan die in dit filmpje.
Gouden gids erbij en rondbellen, klusjesmannen, metselaars elke bouwvakker kan dit wel.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:37
Denk als je het zelf doet aan je eigen veiligheid. Eventueel een steigertje huren. Het is zonde om te gaan revalideren voor zoiets.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1