Toon posts:

Thermostaat naar fabrieksinstellingen na stroompanne

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:45
Er zijn vorige jaren reeds verschillende reparatiemannen komen kijken naar onze vloerverwarming om alles correct in te stellen. Telkens werd er een probleem gevonden: leidingen verkeerd aangesloten, thermostaat slecht geregeld.

Momenteel heb ik opnieuw problemen met de vloerverwarming, en ik zou opnieuw iemand moeten laten komen om alles te fixen. Maar tot mijn grote verbazing wordt de thermostaat en alle instellingen gewoon volledig gereset bij een stroomuitval |:( . Er is nergens een backup of een batterij. Vandaar vermoedelijk de terugkerende problemen. Geen enkele installateur heeft mij de instellingen uitgelegd of getoond, dus die moeten altijd maar terugkeren. Hoe is dit eigenlijk mogelijk?!

Waarom ze die instellingen niet toegankelijk maken voor de gewone man, dat kan ik echt niet begrijpen..

Een extra vraagje: als ik mijn thermostaat vervang door smart thermostaat van Tado of andere, gaan de instellingen dan wel meer toegankelijk zijn? Zal het verbruik automatisch efficiënter zijn?

Onze boiler is een Viessmann Vitodens 050W, met kamertemperatuurregelaar Open Therm met digitale timer.

[Voor 8% gewijzigd door Aardappelnoot op 09-12-2022 12:25]

Alle reacties

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
zonder mijn glazenbol is het lastig om te schatten welke ketel en bijhorende thermostaat je hebt
edit: net geedit zie ik

[Voor 11% gewijzigd door The-Source op 09-12-2022 12:22]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Aardappelnoot
The-Source schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:22:
zonder mijn glazenbol is het lastig om te schatten welke ketel en bijhorende thermostaat je hebt.
Had de post nog aangepast, maar net te laat voor jouw bericht.

• The-Source
maar welke thermostaat zit daar dan nu op? En wat zijn je problemen, je wijst eerst op vw problemen en vervolgens instellingen thermostaat. Deze 2 zijn normaal niet aan elkaar gekoppeld

Mijn V&A adv.

• Aardappelnoot
The-Source schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
maar welke thermostaat zit daar dan nu op? En wat zijn je problemen, je wijst eerst op vw problemen en vervolgens instellingen thermostaat. Deze 2 zijn normaal niet aan elkaar gekoppeld
Ik had reeds een post gemaakt over mijn vloerverwarming. Deze werd heet, kamertemperatuur steeg sterk boven gewenste niveau, koelde af onder niveau en begon dan opnieuw.
Het probleem lag aan de instellingen van de thermostaat blijkbaar, die na een stroomuitval ergens dit jaar gereset zijn naar fabrieksinstellingen, waardoor de vloerverwarming als radiatorverwarming werkte.

Thermostaat heet letterlijk: kamertemperatuurregelaar Open Therm met digitale timer voor Vitodens 100-W, 111-W en 050-W.

Aangezien iemand altijd gaat moeten komen om alle instellingen aan te passen, en ik er weinig verstand van heb is mijn algemene vraag of ik die thermostaat gewoon kan vervangen naar een slimme variant. Zodanig dat alles altijd correct ingesteld is.

[Voor 13% gewijzigd door Aardappelnoot op 09-12-2022 12:32]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:36
Aardappelnoot schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:31:
[...]

Ik had reeds een post gemaakt over mijn vloerverwarming. Deze werd heet, kamertemperatuur steeg sterk boven gewenste niveau, koelde af onder niveau en begon dan opnieuw.
Het probleem lag aan de instellingen van de thermostaat blijkbaar, die na een stroomuitval ergens dit jaar gereset zijn naar fabrieksinstellingen, waardoor de vloerverwarming als radiatorverwarming werkte.

Thermostaat heet letterlijk: kamertemperatuurregelaar Open Therm met digitale timer voor Vitodens 100-W, 111-W en 050-W.

Aangezien iemand altijd gaat moeten komen om alle instellingen aan te passen, en ik er weinig verstand van heb is mijn algemene vraag of ik die thermostaat gewoon kan vervangen naar een slimme variant. Zodanig dat alles altijd correct ingesteld is.
Ik vermoed dat je op deze pagina de handleiding van je thermostaat kunt vinden.
Alle instellingen kun je zelf aanpassen voor zover ik kan zien.

Verder kun je idd prima elke willekeurige opentherm thermostaat aansluiten. Dus mocht je een andere thermostaat willen is dat ook geen probleem.

• The-Source
Aardappelnoot schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:31:
[...]

vloer te heet is thermostaat kraan op je vw verdeler, daarnaast kan je ook de aanvoer via je ketel terug zetten naar bijvoorbeeld 50c.
De thermostaat zal lerend moeten zijn om het te ver doorschieten te voorkomen.
Ik verwacht zelf niet dat de service instellingen in je huidige thermostaat zit maar uit de ketel worden opgehaald. Zou dus goed kunnen zijn dat daar juist de instellingen worden vergeten.

Mijn V&A adv.

• Aardappelnoot
pickboy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:42:
[...]

Ik vermoed dat je op deze pagina de handleiding van je thermostaat kunt vinden.
Alle instellingen kun je zelf aanpassen voor zover ik kan zien.

Verder kun je idd prima elke willekeurige opentherm thermostaat aansluiten. Dus mocht je een andere thermostaat willen is dat ook geen probleem.
Bedankt, ik ga er eens voor kijken.

• Aardappelnoot
The-Source schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:56:
[...]

vloer te heet is thermostaat kraan op je vw verdeler, daarnaast kan je ook de aanvoer via je ketel terug zetten naar bijvoorbeeld 50c.
De thermostaat zal lerend moeten zijn om het te ver doorschieten te voorkomen.
Ik verwacht zelf niet dat de service instellingen in je huidige thermostaat zit maar uit de ketel worden opgehaald. Zou dus goed kunnen zijn dat daar juist de instellingen worden vergeten.
Kan goed zijn dat alles in de ketel zit, maar daar kan ik enkel temperatuur kraan aanpassen en temperatuur verwarming (en die zijn verschillend van deze aan de thermostaat). Nuja, ik snap er helemaal niets meer van. Bij de thermostaat van de vloerverwarming zijn er 2 voet- en eindpunten, en twee verschuivingsinstellingen, en ze verschillen van elkaar. Bij de thermostaat van de radiotoren boven is er maar 1 reeks instellingen, en die verschillen ook van beneden. Geen idee waarom er 2 reeksen van instellingen zijn bij de vloerverwarming. Dan verder heb ik de temperatuur ingesteld op 17 graden, maar de vloerverwarming blijft maar gas verbruiken en pompen terwijl hij al de 17,6 graden voorbij is.
Maar zoals gezegd, ik snap er helemaal niets meer van, hopelijk kan er snel iemand komen.

Bedankt voor de hulp alleszins!

[Voor 25% gewijzigd door Aardappelnoot op 09-12-2022 14:16]

• The-Source
normaliter heb je bij vw en cv ketel een thermostaat kraan op je vw verdeler zitten, deze kraan is meestal op ± 35c ingesteld en bepaald de water temperatuur hoe deze je vloer in gaat, dit staat los van jouw kamer thermostaat instelling. Aan de kraan van je vw zit je meestal niet ;)
bij je CV kan je vaak, vermogen, temperatuur cv, temperatuur warm water en pomp snelheid instellen.
Afhankelijk van je woning kan je hier door het fijn afstellen gas besparen. Als je bijvoorbeeld overal vloerverwarming hebt is een cv water temperatuur van 50c voldoende want zo warm gaat het je vloer toch niet in en zal je CV ketel zuiniger maken. warm water voor douche zou ik je niet lager moeten/kunnen instellen dan 65c (ivm legionella)

Maar wat voor instellingen zijn er nou verdwenen?

Mijn V&A adv.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee