Beste tweakers,
Ik ben mij aan het verdiepen in het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak. Inmiddels met haast
In september een offerte opgevraagd en deze twee maanden later laten verlengen door dezelfde partij, met een prijsstijging van ~25% tot gevolg.
Het betreft een plat dak van ongeveer 45m2 (9*5), waarvan 3/5 ons toebehoort (i.v.m VvE). Wij wonen zelf pas sinds april in deze woning, dus hebben nog geen goed zicht op ons jaarverbruik. Dusver verbruiken wij consistent ~100kWh per maand (1200-1500 per jaar), echter als ik het internet mag geloven bedraagt het gemiddeld verbruik voor een twee persoonshuishouden ~2500kWh per jaar. Ik zit er liever boven dan onder, dus ik heb dit laatste aangehouden bij offertes uitvragen.
Er zijn een aantal vragen waarvan ik hoopte dat jullie mij van een antwoord/advies konden voorzien:
Opstelling 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/dSViyfdY8ysrTyBP28faKKVC.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iGrGM9RDXw3NPgyS2XoYALTi.jpg?f=user_large)
Opstelling 2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gFo4GBRDYdQlsUNyy0JbJtCf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/byW441f3cmvuItFv0xpFvP19.jpg?f=user_large)
6x 425 Wp Trina Solar TSM-425DE09R.08 = 2550WP
1x Growatt MIC 2000TL-X omvormer
1x Blubase Connect montagesysteem
Netto investering:€4140,00 = 1,62/WP
Offerte 2
6x Essential Panel 410WP WB = 2460WP
1x Goodwe GW2500-XS 1-fase omvormer
1x Tigo optimizer
1x Esdec montagesysteem
Netto investering: €4325,71 = 1,76/WP
Offerte 3
6x Enphase IQ7+ micro omvormers
1x Enphase Envoy S-Standard 1 fase
1x Enphase Q-relais 1 fase
1x Esdec montagesysteem
Netto investering: €5250,23 = 2,13/WP
Offerte 4
6x Trina Solar Vertex 395WP = 2370WP
Netto investering: €5230 = 2,20/WP
Ik hoor graag wat jullie meningen zijn op bovenstaande.
Ik ben mij aan het verdiepen in het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak. Inmiddels met haast
Het betreft een plat dak van ongeveer 45m2 (9*5), waarvan 3/5 ons toebehoort (i.v.m VvE). Wij wonen zelf pas sinds april in deze woning, dus hebben nog geen goed zicht op ons jaarverbruik. Dusver verbruiken wij consistent ~100kWh per maand (1200-1500 per jaar), echter als ik het internet mag geloven bedraagt het gemiddeld verbruik voor een twee persoonshuishouden ~2500kWh per jaar. Ik zit er liever boven dan onder, dus ik heb dit laatste aangehouden bij offertes uitvragen.
Er zijn een aantal vragen waarvan ik hoopte dat jullie mij van een antwoord/advies konden voorzien:
- Gezien de orientatie van het dak (zie foto's hieronder), wat is de handigste legging van de panelen? Om zelf zoveel mogelijk van de opgewekte stroom te gebruiken, dacht ik de helft op NO en de andere helft op ZW. Al kwam 1 partij met een opstelling met 3 orientaties (zie hieronder)
- Afhankelijk van de opstelling, vraag ik mij ook af of een string omvormer voldoende is of dat micro-omvormers worden aangeraden door jullie? Hierbij is ook belangrijk om te weten dat wij waarschijnlijk binnen 5 jaar weer doorverhuizen. Dus de vraag is ook of micro-omvormers de investering waard zijn?
- Zijn optimizers nodig ivm schaduw op mijn dak?
Situatieschets
Onderstaande afbeeldingen zijn afkomstig uit de opgevraagde offertes (zie onder voor verdere specificatie).Opstelling 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/dSViyfdY8ysrTyBP28faKKVC.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iGrGM9RDXw3NPgyS2XoYALTi.jpg?f=user_large)
Opstelling 2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gFo4GBRDYdQlsUNyy0JbJtCf.jpg?f=user_large)
Beschikbare dakruimte
~30m2Schaduw
Dit vind ik lastig in te schatten. Er Bevinden zich wel een aantal schoorstenen op het dak (zie foto), maar deze zijn niet heel er hoog en zorgen niet voor heel veel schaduw vermoed ik.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/byW441f3cmvuItFv0xpFvP19.jpg?f=user_large)
Jaarverbruik
Door het maandverbruik tot nu toe door te extrapoleren op jaarbasis, kom ik tussen de 1200-1500 kWh uit. Zoals ik eerder aangaf, ga ik echter uit van het Nederlands gemiddelde voor een tweepersoonshuishouden. 2500 kWh dus.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-faseBudget en doel
Het voornaamste doel van de panelen is in onze eigen energiebehoefte te voorzien. Het terugleveren is daarnaast mooi meegenomen en helpt om de terugverdientijd korter te maken.Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet beslotenBijhouden van data
Ik vind het wel leuk om te kunnen zien wat er opgewekt wordt, maar per paneel hoeft niet per se. Verder weet ik niet wat er nog meer mogelijk is.Reeds verkregen offertes
Offerte 16x 425 Wp Trina Solar TSM-425DE09R.08 = 2550WP
1x Growatt MIC 2000TL-X omvormer
1x Blubase Connect montagesysteem
Netto investering:€4140,00 = 1,62/WP
Offerte 2
1x Goodwe GW2500-XS 1-fase omvormer
1x Tigo optimizer
1x Esdec montagesysteem
Netto investering: €4325,71 = 1,76/WP
Offerte 3
1x Esdec montagesysteem
Netto investering: €5250,23 = 2,13/WP
Offerte 4
6x Trina Solar Vertex 395WP = 2370WP
Netto investering: €5230 = 2,20/WP
Regio
UtrechtIk hoor graag wat jullie meningen zijn op bovenstaande.