Toon posts:

Thermal throttling of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Raar probleempje deze ochtend, ook eerste keer dat ik het heb sinds in gebruikname van laptop begin 2022 (rond maart, april dacht ik), gaat om deze...

Ik start op en merk dat laptop onbruikbaar traag is, echt het soort traag van; opstarten... meerdere minuten totdat hij eindelijk in aanmeldscherm zit (gaat normaalgezien om seconden - SSD)

Aanmelden, alweer meerdere pijnlijke minuten tot bureaublad, daar ook nog niks kunnen beginnen want alles moet geladen worden: is meerdere minuten bezig, op dat moment ben ik al een kleine 10 minuten kwijt en muiscursor is nog niet eens bruikbaar.

Netwerk is het -denk ik- niet want als ik aanmeldvenster voor AnyConnect VPN krijg, doe ik 2-staps authenticatie en alhoewel hier soms vertraging op zit, ging dit byzonder snel.

PS: laptop is aangesloten via UTP kabel, niet via WiFi

Ik herstart... geen verschil, ik herstart nog eens maar door af te sluiten, even te wachten, terug op te starten = geen verschil.

Ik ga naar beneden, herstart router en modem. Ik maak me nog een bak koffie (bewust met minder caffeïne want ik voel de bloeddruk al stijgen :D )

Ga terug naar boven, herstart nogmaals = geen verschil.

Ik wacht voor wat voelt als een halve eeuwigheid om via CTRL+Alt+Delete taakbeheer te raadplegen: dat taakbeheervenstertje komt er na zo'n halve minuut van 'glitchy' venster-opbouw zoals ik in decennia niet meer gezien heb eindelijk door en... ik zie niks byzonders, maar elke klik, elke simpele bewerking vergt duidelijk veel rekenkracht... Het bracht me meteen terug naar het Pentium 1 en 2, en het Celeron tijdperk.

Terwijl krijg ik melding binnen: PC gaat in spaarstand, opladen aub? "huh" USB-C power delivery dock zit gewoon aangesloten, maar idd: laptop is percentage aan het verliezen i.p.v. aan het opladen. Ook zie ik dat laptop die benarde eco-modus heeft geforceerd terwijl ik dit altijd ingesteld heb op beste prestaties, óók op accu, stond die desondanks toch op "langste levensduur van de batterij"...

des-al-niet-te-min is het zelfs op deze eco-stand niet zo dat de laptop -letterlijk- onwerkbaar traag wordt, toch?! Dat ie zich wat inhoudt en processor niet op volle kracht presteert in deze modus is logisch, maar het moet toch nog werkbaar zijn vermoed ik.

Soit: ik plug heel even m'n lader uit het USB-C dock en hup: alles in 1 klap weer normaal, alle traagheid uit systeem, alles weer vlot... Plug terug in -want ondertussen accu al op 16%- en hup: begint mooi op te laden, alle problemen opgelost.

Hier lijkt me toch meer aan de hand dan gewoon thermal throttling ? Laptop voelde ook niet warm aan en fans waren niet harder dan normaal aan het blazen...
Iemand een idee wat dit zou kunnen geweest zijn?

Online vind ik niks anders dan thermal throttling maar ik denk niet dat dit het probleem is.

ik heb nog al te maken gehad met thermal throttling, zowel op dit toestel als op andere toestellen en nooit was het zo extreem dat het compleet onwerkbaar traag was, zelfs in de meest basale bewerkingen zoals de taakbalk laden, of een venster maximaliseren/minimaliseren, of taakbeheer openen...

Bijkomende info:
Omgevingstemperatuur op m'n thuiswerkzolder is een cozy 19,5°C
Laptop gaat nooit mee op de schoot op de bank of in bed etc dus trekt ook niet meer dan gemiddeld stof naar binnen, staat thuis altijd op een laptop-cooling-pad en op gebied van stof afnemen op m'n werkplek heb ik quasi OCD dus aan stofophoping in ventilatiekanaal/rooster/fan kan het volgens mij niet liggen.

Om op te laden gebruik ik niet de standaard meegeleverde adapter maar deze.

Dit toestel is bedoeld om o.a. laptops mee op te laden tot 100W, laptop zit erop aangesloten via een geschikte USB-C kabel, adapter is zelfmodulerend en gebruik hem op al mijn toestellen, inclusief 2 andere laptops en een Chromebook die nooit problemen hebben gehad.

Zou het hieraan kunnen liggen? Iemand een idee? of zou het toch gewoon een extreem gevalletje van thermal throttling kunnen zijn? Waarom liep laptop dan niet warm?
Zoveel vragen... :9

[Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 09-12-2022 15:16]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee