Nieuw badkamer bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07
Hallo Tweakers!

Op het moment is er bij ons thuis een aannemer bezig een aanbouw te maken. Nu gaan we de badkamer zelf doen, maar ik kom er niet helemaal uit hoe dit het beste kan. Hopelijk hebben jullie tips!

Het gaat om een badkamer van 13 m2. Een deel van de muur is steen (oude deel van de woning), een deel wordt gipsplaten (aangebouwde deel). De vloer is vloerverwarming met egaline eroverheen.
Op de vloer komen tegels, de wand wordt deels tegels en deels stuc.

Ik zit een beetje met de juiste volgorde van werken op de wanden.
Mijn idee was om eerst alles voor te strijken en dan de hoeken (vertikaal en vloer-wand) met kim en kimband te bewerken. Daarnaast ga ik de hele muur en vloer insmeren met kim waar de douche komt (deze komt bij de gipsplaten muur).
Het idee is om daarna alles te (laten) stuccen en daarop te tegelen.

Nu vraag ik me vooral af wat ik moet doen met de randen tussen 2 gipsplaten. Normaliter zou ik hier voegband op plakken en dan stuccen, maar dan zit ik met de kim. Eerst kimmen en dan nog voegband? Of eerst voegband en dan kim erover? Of kan ik kimband gebruiken in plaats van de voegband?

Hopelijk hebben jullie tips, alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
IceBlackz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:05:
Hallo Tweakers!

Op het moment is er bij ons thuis een aannemer bezig een aanbouw te maken. Nu gaan we de badkamer zelf doen, maar ik kom er niet helemaal uit hoe dit het beste kan. Hopelijk hebben jullie tips!

Het gaat om een badkamer van 13 m2. Een deel van de muur is steen (oude deel van de woning), een deel wordt gipsplaten (aangebouwde deel). De vloer is vloerverwarming met egaline eroverheen.
Op de vloer komen tegels, de wand wordt deels tegels en deels stuc.

Ik zit een beetje met de juiste volgorde van werken op de wanden.
Mijn idee was om eerst alles voor te strijken en dan de hoeken (vertikaal en vloer-wand) met kim en kimband te bewerken. Daarnaast ga ik de hele muur en vloer insmeren met kim waar de douche komt (deze komt bij de gipsplaten muur).
Het idee is om daarna alles te (laten) stuccen en daarop te tegelen.

Nu vraag ik me vooral af wat ik moet doen met de randen tussen 2 gipsplaten. Normaliter zou ik hier voegband op plakken en dan stuccen, maar dan zit ik met de kim. Eerst kimmen en dan nog voegband? Of eerst voegband en dan kim erover? Of kan ik kimband gebruiken in plaats van de voegband?

Hopelijk hebben jullie tips, alvast bedankt!!
toon volledige bericht
Ik zou sowieso kim als bovenste laag doen, dat moet het water keren. Als je daar nog wat overheen plakt kan het verzadigt raken.

Vwb het stuc, denk goed na welke uitstraling je wil. Wil je de tegels op je muur zien dan eerst stuc er op.
Wil je een aansluiting van het stucwerk vrijwel gelijk aan je tegels, dan andersom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:59
Je kunt op gipsplaten als je deze voorstrijkt ook meteen tegelen. Als je alleen de voegen dicht zou smeren met vullen en voegenband, daarna kim hoef je de gipsplaten als je ze helemaal zou betegelen niet hoeven stucen. Kan weer schelen in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07
jichem schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
[...]

Ik zou sowieso kim als bovenste laag doen, dat moet het water keren. Als je daar nog wat overheen plakt kan het verzadigt raken.

Vwb het stuc, denk goed na welke uitstraling je wil. Wil je de tegels op je muur zien dan eerst stuc er op.
Wil je een aansluiting van het stucwerk vrijwel gelijk aan je tegels, dan andersom!
jichem schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:26:
[...]

Bedankt voor jullie reactie! Mijn eerste idee was inderdaad om de stuc als laatste te doen, maar de aannemer gaf aan dat stukadoors 'muurvarkens' zijn (zijn woorden) dus dat dat niet kan. Ik denk dat ik maar gewoon een andere stukadoor zoek die dit wel kan, want het is veel mooier. En scheelt inderdaad in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 18:48
Als je op een verdiepingsvloer zit probeer zo veel mogelijk met kim te doen, bij voorkeur alles, en zo dicht mogelijk tegen je tegels aan.
Kijk ook naar wedi board / q board in plaats van gipsplaat in je natte hoek. Gipsplaat (ook badkamer/groen gips) blijft gevoelig voor vocht en als het onverhoops toch achter de tegels komt gaat het kapot.

Voor de tegels/stuc overgang: je zou het voegen van de tegels na het stuccen kunnen doen? Dan heb je de kans op je voeg bij de overgang schoon te krabben. Mogelijk dat je dan geen kleurverschil in je voeg krijgt, dat is waar ik bang voor zou zijn.

Trouwens, elke stucadoor kan toch ook tegen een smeerlat aan werken? Als die smeerlat even dik als je tegel is dan heb je daar direct je overgang van de juiste hoogte. Zal vast wat schelen, maar een mm-tje verschil zal de wereld niet zijn toch?