Meterkast vervangen ivm zonnepanelen; 40a of 64a? prijs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-05 07:19
Mijn vraag
Ik heb een offerte bevestigd voor 8 zonnepanelen met specificatie:

Type panelen Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 3.240 Wp
Prijs per Watt piek € 1,82
Type omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Type optimizers SolarEdge S440

Nu hoor ik 2 maanden nadat ik de offerte bevestigd heb ineens van het bedrijf dat ik een nieuwe meterkast nodig heb (ze hebben destijds al foto's gemaakt en de kast bekeken). Erg zuur o.a. omdat ik net de kast uitgebreid heb met extra groepen a 300 euro.
Nadat ik de offerte voor de nieuwe kast ontving begon ik ook enigszins te twijfelen aan de goede bedoelingen van het bedrijf gezien de prijs exorbitant hoog lijkt en een vriend een 40a meterkast heeft met 8 panelen met eenzelfde piekvermogen.

Is de prijs voor de kast niet extreem hoog? Is de kast überhaupt nodig of is er misschien een manier om de kast geschikt te maken zonder de volledige kast te vervangen?
(ik ben een complete leek op het gebied van electra)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apw7ulR4xSwU5mm2owMp6RBJUkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRu1fwg1DKew3examMD6bVPt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3HUATuclZHA4P96v0uHFxBDksI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKfPb41XijLqP3tXD0Njnqp6.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via schalk84 op 09-12-2022 10:57)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Excuus, ik had aangenomen dat je het had over een pv groep.

Maar ja, dat kan.
1 16A groep (ALA?) voor de PV. En een 40A groep voor de maximaalbeveiliging.
Die beide niet meer in de bestaande kast passen.
Dus er moet ook een los kastje bij. En dan de hele kast opnieuw indelen, of draden heen en weer gaan leggen.
En dan zit je nog met zo'n frankenstein.

Het kan, ik zou het als installateur niet snel doen

Voor <500 euro (ja makkelijk gezegd) hang je nu 1 keer een 2x12 module kast op met alles fatsoenlijk. Kun je in de toekomst ook probleemloos uitbreiden als dat nodig is (inductieplaatje bijvoorbeeld).

edit:
Als budgetoptie zou je ook nog kunnen kiezen om een lege kast te kopen en de benodigde componenten.
Dan verhuis je dat Hager spul gewoon over naar de nieuwe kast (ik zou die rechter 2 wel met pensioen sturen).

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 09-12-2022 09:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Belachelijke prijs inderdaad, voor "emat" spul

Ik zou het zelf even regelen met een groepenkast die speciaal is uitgelegd voor PV

AZM1030 8 lichtgroepen, 1 aardlekautomaat 16A 300mA
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Zelf beltrafo even mee bestellen

https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Edit: hoe komen de panelen te liggen en hoe is de schaduw?
8x S440 is al het minimale aan stringlengte.
https://www.solaredge.com...llations-datasheet-nl.pdf

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2022 09:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Op een enkelfase aansluiting (daarmee vermoedelijk 1x35 of 1x40) is 40A hoofdschakelaar en aardlekken als snel te krap.
zie: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Dit is nog een relatief nieuw "probleem" wat ook nog lang niet alle installateurs mee hebben gekregen. In zoverre heb jij een goeie te pakken.

Dat gezegd heb ik 2 vragen:
Wil je bij een enkelfase aansluiting blijven naar de toekomst? Zo niet zou ik nu vast de voorbereidingen treffen door een 3-fase voorbereidde kast te plaatsen.

En ik neem aan dat die prijs inclusief plaatsen is? Voor het materiaal is het veel te veel. En nog goedkope meuk ook (maar dat is persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@AUijtdehaag Is dit niet simpel op te lossen door een extra automaat te plaatsen?

Zie https://installo.nl/veili...nepanelen-in-groepenkast/

ABB heeft er ook een document voor, heb de link niet paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Wolly
Plaatsen van PV is een goed moment om het goed aan te pakken. (nog ff snel btw terugvragen?)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2022 09:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 22:05
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:03:
Belachelijke prijs inderdaad, voor "emat" spul
Zeg dat. Die automaten kosten bij Elektramat €6 per stuk geloof ik, ze worden dus 5! keer over de kop aan je verkocht.

Voor €210 koop je 35 van die automaten, geen 7.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 15:26

eagle00789

Est. November 2005

Ze zijn je hier echt iets op de mouw aan het spelden. als ik namelijk ga naar https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ en ik configureer de groepenkast exact zoals zij hem hebben geofferreerd, dan kom ik op een bedrag van net geen €200 euro uit voor de gehele kast inclusief de groepen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:07:
@Wolly
Plaatsen van PV is een goed moment om het goed aan te pakken. (nog ff snel btw terugvragen?)
Vervangen is altijd duurder dan een automaat.

Je zit zo op 600 euro incl. arbeid, is dan iets van 500 excl. BTW.

Nieuwe automaat is 15 euro en die zal een zonnepaneelmonteur er nog wel gratis voor je inprikken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:09:
[...]

Vervangen is altijd duurder dan een automaat.

Je zit zo op 600 euro incl. arbeid, is dan iets van 500 excl. BTW.

Nieuwe automaat is 15 euro en die zal een zonnepaneelmonteur er nog wel gratis voor je inprikken denk ik.
Dat klopt, maar deze kast is niet geschikt voor PV invoer. Er is geen beveiliging tegen het overbelasten van de aardlekken en omliggende beveiligingen.
Dus als je dat zou willen doen moet je de bestaande aardlekken en bedrading vervangen. Of een maximaalstroombeveiliging toepassen. En dan zit je alsnog met een overjarige mengelmoes van een kast die al vol zit.

En dan kom je nog op de vraag vanaf wanneer je het mag zien als een structurele verbouwing van de installatie. In dat geval moet er ook een hoofdschakelaar komen. Die is er nu niet.

[ Voor 11% gewijzigd door timberleek op 09-12-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timberleek schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:13:
[...]

Dat klopt, maar deze kast is niet geschikt voor PV invoer. Er is geen beveiliging tegen het overbelasten van de aardlekken en omliggende beveiligingen.
Dus als je dat zou willen doen moet je de bestaande aardlekken en bedrading vervangen. Of een maximaalstroombeveiliging toepassen. En dan zit je alsnog met een overjarige mengelmoes van een kast die al vol zit.
De extra automaat waar ik het over heb is toch de maximaalstroombeveiliging?

De gelinkte ABB kast heeft dezelfde oplossing.
De zonnepanelen (16A) en de hoofdzekering (40A) kunnen samen 56A leveren, teveel voor de aardlekschakleaars van 40A, daarom is er een installatieautomaat van 40A (maximaalstroombeveiliging) tussen de aardlekschakelaars en hoofdschakelaar geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 09-12-2022 09:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Excuus, ik had aangenomen dat je het had over een pv groep.

Maar ja, dat kan.
1 16A groep (ALA?) voor de PV. En een 40A groep voor de maximaalbeveiliging.
Die beide niet meer in de bestaande kast passen.
Dus er moet ook een los kastje bij. En dan de hele kast opnieuw indelen, of draden heen en weer gaan leggen.
En dan zit je nog met zo'n frankenstein.

Het kan, ik zou het als installateur niet snel doen

Voor <500 euro (ja makkelijk gezegd) hang je nu 1 keer een 2x12 module kast op met alles fatsoenlijk. Kun je in de toekomst ook probleemloos uitbreiden als dat nodig is (inductieplaatje bijvoorbeeld).

edit:
Als budgetoptie zou je ook nog kunnen kiezen om een lege kast te kopen en de benodigde componenten.
Dan verhuis je dat Hager spul gewoon over naar de nieuwe kast (ik zou die rechter 2 wel met pensioen sturen).

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 09-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Heb je nog een andere schakelaar of smeltzekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
Wat staat er precies in de oorspronkelijke offerte?

Je hebt een offerte voor zonnepanelen, men heeft de groepenkast bekeken, je mag in mijn ogen verwachten dat ze voor dat offertebedrag zorgen dat de zonnepanelen veilig worden aangesloten, ook als daar een nieuwe groepenkast voor nodig is.

Tenzij er in de offerte al iets van voorbehouden of een verrekenprijs voor aanpassen van de groepenkast zijn opgenomen misschien.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Veel reacties dank!
Conclusie 1 is iig dat de prijs idd belachelijk is.

Wat is het verschil tussen 1 fase en 3 fase?

Ik vind het prima om gelijk iets toekomstbestendigs erin te zetten. 8 panelen worden ooit misschien 12 etc.

De panelen liggen pal op het zuiden met nul schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schalk84 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:29:
Veel reacties dank!
Conclusie 1 is iig dat de prijs idd belachelijk is.

Wat is het verschil tussen 1 fase en 3 fase?

Ik vind het prima om gelijk iets toekomstbestendigs erin te zetten. 8 panelen worden ooit misschien 12 etc.

De panelen liggen pal op het zuiden met nul schaduw.
krijg geen spijt en leg er dan nu 12 ;)
uiteraard zijn er uitzonderingen maar een dakvlak gewoon vol leggen is doorgaans een goed idee

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-12-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Grofweg zijn er 2 opties om je kast geschikt te maken voor de invoer van extra (zonne)stroom.

Of je plaatst een 40A automaat om de maximaalstroom voor je aardlekschakelaar te beperken.
Of je plaatst een aardlekschakelaar die geschikt is voor hogere stromen (zoals 63A bijvoorbeeld).

Ik heb overigens het vermoeden dat we op de foto niet de gehele kast zien. Je hebt recent groepen laten bijplaatsen, maar ik miste even de hoofdschakelaar die (indien niet aanwezig) geplaatst had moeten worden.

In de huidige opstelling lijkt dit er niet meer bij te passen, dus een nieuwe kast is nodig om de extra componenten te plaatsen.

De rechter aardlekschakelaar lijkt een oude type AC aardlekschakelaar. Die moet/wil je ook vervangen hebben.

De nieuwere Hager componenten zou je prima kunnen hergebruiken, maar dan zou ik de nieuwe componenten ook van Hager nemen (persoonlijke voorkeur).

Zijn dit enkel de materiaalkosten dan is de prijs belachelijk hoog. Zit de plaatsing er ook bij in dan heb je een prima prijs te pakken.

Als de kast toch vernieuwd word zou ik idd de hoofdschakelaar laten voorbereiden op een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
3-fase is tegenwoordig de normale aansluiting (doorgaans 3x25A). Jij hebt nu vermoedelijk 1x35 of 1x40A.

Met de komst van zwaardere elektrische apparaten is 3-fase doorgaans nodig of in ieder geval aanbevolen.
Bijvoorbeeld inductie koken. Dat kan op 1-fase met maximaal 7.4kW met een kookgroep (2x16A). Maar niet elke plaat kan zo aangesloten worden.
Alternatief is een krachtgroep (3x16A) voor 11kW maximaal. Grotere inductieplaten hebben dit nog wel eens nodig.

Idem met elektrische auto's opladen. Dat kan ook met 1 fase, alleen doorgaans een stuk trager.

Een eventuele toekomstige overstap naar warmtepompen verhoogt het elektrisch gebruik van het huis ook.

Dit alles bij elkaar maakt dat veel mensen overstappen op 3-fase, of in ieder geval de voorbereidingen hiervoor treffen.

Maar het is natuurlijk sterk afhankelijk van de woning en jouw toekomstige plannen hierin.
De grootste wijziging in de huidige installatie is dat je een 4-polige hoofdschakelaar nodig hebt (3fase+nul) in plaats van een 2-polige (fase+nul).
Het hele verhaal rondom maximaalstroombeveiliging zal niet nodig zijn als je 3x25 zou hebben. Maar die aanvraag zal bij een netbeheerder al snel weken zo niet maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
In jouw geval, simpelweg een aardlekautomaat in een apart kastje erbij laten zetten, aansluiten en gaan. Nieuwe kast is helemaal niet nodig.

In het kader van Emat:
https://www.elektramat.nl...16a-b-kar-300ma-85006016/
Voor €36 een ALAMAT

https://www.elektramat.nl...-rij-2-modules-55x160-mm/
Kastje voor €9,50

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Gieliovd520 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:39:
In jouw geval, simpelweg een aardlekautomaat in een apart kastje erbij laten zetten, aansluiten en gaan. Nieuwe kast is helemaal niet nodig.

In het kader van Emat:
https://www.elektramat.nl...16a-b-kar-300ma-85006016/
Voor €36 een ALAMAT

https://www.elektramat.nl...-rij-2-modules-55x160-mm/
Kastje voor €9,50
En zo ben je de volgende die een installatie overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wel des Tweakers dit topic.

De vraag was:
Is de prijs voor de kast niet extreem hoog? Is de kast überhaupt nodig of is er misschien een manier om de kast geschikt te maken zonder de volledige kast te vervangen?
En nu gaat het over 3 fase aanslutingen etc.
timberleek schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:37:
Het hele verhaal rondom maximaalstroombeveiliging zal niet nodig zijn als je 3x25 zou hebben. Maar die aanvraag zal bij een netbeheerder al snel weken zo niet maanden duren.
Ook bij 3x25 heb je vaak maximaalstroombeveiliging nodig alleen doet nagenoeg niemand dat.

Zie ABB Kennisdocument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:
Wel des Tweakers dit topic.

De vraag was:

[...]

En nu gaat het over 3 fase aanslutingen etc.

[...]
Zeker, al is het niet gek om even breder te denken als je gaan kijken naar het vervangen van een kast.
Als OP ook plan heeft om volgend jaar een EV te kopen en het jaar erna een Warmtepomp is het toch slim om nu even bij stil te staan.
Ook bij 3x25 heb je vaak maximaalstroombeveiliging nodig alleen doet nagenoeg niemand dat.

Zie ABB Kennisdocument
Klopt, maar in dit geval zou het gaan om 3kW (13A) aan inverter op een dan 3x25a aansluiting. Dan zou er geen probleem zijn.
Als de eventuele volgende 4 panelen maar op een andere fase komen.
Of TS een 3-f inverter neemt (nog een bredere discussie :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:33
Bij mij is afgelopen week een zonnepanelensysteem 14x380 Wp geïnstalleerd. Onderdeel hiervan was de uiteraard de aansluiting op de meterkast, maar ook de voorbereiding voor een verzwaring van 1x35A naar 3x25A. Hieronder de werkzaamheden die daarvoor zijn uitgevoerd. Dit leek mij schappelijk, maar ik zou ook niet kunnen beoordelen of dit in jouw meterkast wel mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7jQykdp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
timberleek schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:40:
[...]

En zo ben je de volgende die een installatie overbelast.
Kan aan mij liggen, maar er wordt 3 kWP op het dak gelegd, op 3 dagen per jaar als de stand van de zon/maan en het humeur van de buurvrouw goed genoeg is, loopt er 13A stroom de groepenkast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gieliovd520 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:54:
[...]

Kan aan mij liggen, maar er wordt 3 kWP op het dak gelegd, op 3 dagen per jaar als de stand van de zon/maan en het humeur van de buurvrouw goed genoeg is, loopt er 13A stroom de groepenkast in.
Wat dus wil zeggen dat 40A componenten in de groepenkast tot 48A (bij een 1x35A aansluiting) of 53A (bij een 1x40A aansluiting) kunnen worden belast.

https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Als ik dit soort zaken aansluit, sluit ik de ALAMAT direct op de inkomende voedingrail aan, als er een hoofdschakelaar aanwezig is, komt het daar dus achter als enige 40A component. Dan zou je inderdaad kunnen overwegen er een 63A hoofdschakelaar in te monteren. €12 bij EMAT.

Toch moet je je afvragen, wanneer wordt er nou 40A over een component gejaagd in een huisinstallatie? Technisch heb je dan wel 100% gelijk uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Gieliovd520 op 09-12-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Gieliovd520 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:07:
Als ik dit soort zaken aansluit, sluit ik de ALAMAT direct op de inkomende voedingrail aan, als er een hoofdschakelaar aanwezig is, komt het daar dus achter als enige 40A component. Dan zou je inderdaad kunnen overwegen er een 63A hoofdschakelaar in te monteren. €12 bij EMAT.

Toch moet je je afvragen, wanneer wordt er nou 40A over een component gejaagd in een huisinstallatie? Technisch heb je dan wel 100% gelijk uiteraard.
In die situatie moet je niet de hoofdschakelaar maar de aardlekschakelaars en omliggende bedrading verzwaren.

De hoofdschakelaar is in die situatie van beide kanten beveiligd .Max 35/40A van onder. Max 16 van boven.
De aardlekschakelaars kunnen nu 13+40 van onder krijgen.

Tja hoe vaak...
als het nou om 25+16A ging zou ik het met je eens zijn.
Maar zeker met het groeiende aantal grote en langdurige belasters in een huishouden is het een steeds groter punt. En dan is een potentiele ca 25% overbelasting wel fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gieliovd520 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:07:
Juist de hoofdschakelaar is het probleem niet, deze is beveiligd door de hoofdzekeringen. Het gaat om de rest van de componenten waar je behalve de stroom die door de hoofdschakelaar loopt ook nog de stroom vanuit de PV beschikbaar hebt.
Tja. Zo kun je jezelf ook afvragen hoe vaak je meer dan 16A over een eindgroep jaagt? Bij een groep met contactdozen voor algemeen gebruik wellicht, maar bij de aparte eindgroepen voor apparatuur zoals wasmachine, oven, kookplaat? Dat zal toch ook niet gebeuren? Laat je die 16A beveiliging dan ook maar achterwege?

Normen zijn er juist voor de uitzonderingen waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
twain4me schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:
[...]

krijg geen spijt en leg er dan nu 12 ;)
uiteraard zijn er uitzonderingen maar een dakvlak gewoon vol leggen is doorgaans een goed idee
zit helaas met een dakkapel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Xander schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:28:
Wat staat er precies in de oorspronkelijke offerte?

Je hebt een offerte voor zonnepanelen, men heeft de groepenkast bekeken, je mag in mijn ogen verwachten dat ze voor dat offertebedrag zorgen dat de zonnepanelen veilig worden aangesloten, ook als daar een nieuwe groepenkast voor nodig is.

Tenzij er in de offerte al iets van voorbehouden of een verrekenprijs voor aanpassen van de groepenkast zijn opgenomen misschien.
ze hebben hier rondgekeken. ook fotos gemaakt. Geen opmerkingen over gekregen destijds. Daarna offerte gekregen voor de panelen. deze bevestigd en na 2 maanden bellen ze op dat de meterkast vernieuwd moet worden. Op zich niet erg maar vervolgens kwam dus de meterkast offerte die ik nogal aan de prijs vond waardoor ik alles in twijfel trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

@Gieliovd520 Hoofdschakelaar vervangen heeft geen zin, die ziet maximaal 35/40A door de afzekering van de netbeherder.

En nee, dat is absoluut de verkeerde vraag om te stellen. Want dan kan je die lijn ook doortrekken en je afvragen hoe vaak je meer dan 16A door een eindgroep jaagt. Het doel van de beveiliging is dat deze ten alle tijden en volledig fool proof er voor zorgt dat niets overbelast kan raken.

[edit] Oeps, pagina twee gemist |:( @Xander stelt echt exact hetzelfde :+

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 09-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Idealiter zou ik dus beter gelijk naar 3 fase kunnen gaan. Maar dit moet dus via de netbeheerder?
Daar gaat idd veel tijd overheen.
Of zou ik al iets kunnen plaatsen wat klaar is voor 3 fase zodat de netbeheerder dit later kan overzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

Ja, je kan de boel al volledig klaar maken voor 3-fase maar nog even op 1-fase houden. Zo lang je op 1-fase zit heb je dus nog steeds het >40A probleem maar voor een overgangsperiode nog wel te overzien. Maar moet je het niet een jaar zo laten zitten natuurlijk :+

En ja, wat ze nu aanbieden is wel duur. Maar afgezien van nieuwe deel van de kast zou ik ook wel wat vervangen ja. En doordat uurloon duur is zal het helaas wel al snel uit kunnen om alles te vervangen ipv wat bij te plaatsen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:33
schalk84 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:02:
Idealiter zou ik dus beter gelijk naar 3 fase kunnen gaan. Maar dit moet dus via de netbeheerder?
Of zou ik al iets kunnen plaatsen wat klaar is voor 3 fase zodat de netbeheerder dit later kan overzetten?
Dat is dus mijn situatie inderdaad. Nu aangesloten op 1 fase, met de voorbereiding voor 3 fase getroffen. De aanvraag voor 3 fase heb ik gedaan, maar daar gaat inderdaad nog een flinke tijd overheen. Ik zou er niet op wachten.

Liander:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p8ey2xs.png

De link voor alternatieven komt hierop uit: https://www.liander.nl/verzwaring_metertekort
Een alternatief zie ik niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
schalk84 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:02:
Dat ligt aan je toekomstplannen.

Je kan voor 50 euro klaar zijn (extra kastje met automaat) of voor >1000 euro (3 fase en nieuwe groepenkast).

Mocht je nu nog geen slimme meter hebben dan is het misschien slim om die situatie ook even te houden om te voorkomen dat je energieleverancier je saldering niet goed naleeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 09-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Wolly schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat ligt aan je toekomstplannen.

Je kan voor 50 euro klaar zijn (extra kastje met automaat) of voor >1000 euro (3 fase en nieuwe groepenkast).
een jacuzzi zal er niet snel komen maar inductie koken en een elektrische auto misschien wel..

Vermoed wel dat dit bedrijf niet akkoord zal gaan met alleen een extra kastje met automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
schalk84 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:53:
[...]

ze hebben hier rondgekeken. ook fotos gemaakt. Geen opmerkingen over gekregen destijds. Daarna offerte gekregen voor de panelen. deze bevestigd en na 2 maanden bellen ze op dat de meterkast vernieuwd moet worden.
Maar waarom konden ze dat 2 maanden eerder niet vertellen en in de offerte opnemen?

Ik zou gewoon melden dat ze de panelen volgens de offerte mogen komen leggen en dat je er op vertrouwt dat het uiteraard wel volgens de normen wordt aangesloten.

Wat heb je nog aan een offerte op deze manier? Volgende maand bellen ze je weer om te vertellen dat er ook dakhaken nodig zijn?

Alles wat nodig is voor de PV-installatie zou toch in die offerte moeten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Xander schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:19:
[...]

Maar waarom konden ze dat 2 maanden eerder niet vertellen en in de offerte opnemen?

Ik zou gewoon melden dat ze de panelen volgens de offerte mogen komen leggen en dat je er op vertrouwt dat het uiteraard wel volgens de normen wordt aangesloten.

Wat heb je nog aan een offerte op deze manier? Volgende maand bellen ze je weer om te vertellen dat er ook dakhaken nodig zijn?

Alles wat nodig is voor de PV-installatie zou toch in die offerte moeten zitten...
ja het vertrouwen is idd ook een beetje weg. De jongen die hier is geweest is blijkbaar ook nog degene met veel verstand ervan in het bedrijf.
Het is vooral dat ik al een datum had en de wachttijden overal erg oplopen anders zou ik misschien iemand anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Waarom niet nog een andere electricien vragen?

Ik vermoed dat het nog wel eens tegen kan vallen voor hoeveel goedkoper een gediplomeerde electricien een complete groepenkast vervangt.

Ik had binnen een paar dagen een compleet nieuwe kast hangen geheel naar mijn wens (behalve dan de prijs :+).

Blijft over dat de PV-boer het eerder had kunnen en moeten aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rukapul schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:50:
Waarom niet nog een andere electricien vragen?

Ik vermoed dat het nog wel eens tegen kan vallen voor hoeveel goedkoper een gediplomeerde electricien een complete groepenkast vervangt.

Ik had binnen een paar dagen een compleet nieuwe kast hangen geheel naar mijn wens (behalve dan de prijs :+).

Blijft over dat de PV-boer het eerder had kunnen en moeten aangeven.
Iedereen vergeet hier dat die groepenkast wel incl montage is. En van een 1x12 naar een 2x12 kast kost toch wel wat uurtjes om dat netjes te doen. Elektricien zal het niet veel goedkoper voor je doen. Hij zal wel beter materiaal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
ik ga ook nog met ze onderhandelen. een meterkast na wens voorbereid op 3 fase voor een eerlijke prijs kan ik wel mee leven.

Ik weet iig voldoende. Bedankt voor de reacties. kan een slotje op.

update: gebeld. volgens de verkoper is de nen norm sinds de offerte aangescherpt en kunnen zij er niks aan doen.. Dus 2 maanden geleden was mijn meterkast blijkbaar nog prima en nu ineens niet meer

1000e voor goedkoop spul was ook een goede prijs en het was maar slikken of stikken. Als ik de meterkast niet zou veranderen zouden ze het zo aansluiten maar dan was het gevaarlijk?!

ik denk dat ik maar beter nieuwe offertes kan vragen. Heel slecht gevoel bij dit bedrijf.

[ Voor 55% gewijzigd door schalk84 op 09-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Als ze mannetjeskoeuitwerpselen gaan spuien is afzeggen de beste optie

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
schalk84 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:14:
update: gebeld. volgens de verkoper is de nen norm sinds de offerte aangescherpt en kunnen zij er niks aan doen.. Dus 2 maanden geleden was mijn meterkast blijkbaar nog prima en nu ineens niet meer
Er is in de afgelopen maanden niets gewijzigd in de NEN-normen.

Pagina: 1