Toon posts:

Vreemde pieken van 1000 Watt elke 2 minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-01 01:46
Hoi allemaal, ik heb hele vreemde pieken in mijn stroom verbruik. Volgens mij is mijn basis sluipverbruik+/- 300 watt. (Dit baseer ik op de grafieken van Home Assistant.)

Kan ook wel kloppen, NAS, thin client pc, 6x google home, koelkast, camera's etc etc.

Ik gebruik 6000 kwh per jaar. Vind dit best fanatiek.

Ik ben bezig met home assistant en mijn geroote toon en nu zie ik deze pieken snachts en overdag.

Dit gaat 24/7 door.

Hoe zouden jullie beginnen dit te onderzoeken? 1 voor 1 stoppen uitzetten lijkt me niet handig. Op 1 groep zit modem op andere de switch en een andere de thin client met Home assistant.

Iemand tips?

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 09-12-2022 10:50. Reden: url fix]

Beste antwoord (via Gh0st op 09-12-2022 12:04)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gh0st schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:42:
Volgens mij is mijn basis sluipverbruik+/- 300 watt. (Dit baseer ik op de grafieken van Home Assistant.)
Ik kijk daarvoor liever naar het kWh verbruik van uur tot uur. Dat geeft je een exact gemiddelde wat je in een uur verbruikt en dat gaat bij jouw ruim boven de 300Wh (=0,3kWh) liggen. Ter referentie, dat is bij mij 0,16kWh. Of dus een gemiddeld verbruik van 160Watt.
Als je alleen in een flat van 3 bij 2 woont is dat heel veel ja en zal het daar om die reden flink warm zijn :P . Maar als je vrijstaand woont met een gezin van 8, een warmtepomp, geen zonnepanelen en 2 electrische autos is het historisch weinig. Kortom: need more input.
Hoe zouden jullie beginnen dit te onderzoeken? 1 voor 1 stoppen uitzetten lijkt me niet handig. Op 1 groep zit modem op andere de switch en een andere de thin client met Home assistant.

Iemand tips?
Ik zou beginnen met 1 voor 1 stoppen omzetten. Je probleem komt elke 3 minuten voor, dus dat kan niet heel veel tijd kosten om erachter te komen van welke groep dat dan is.

Wel even met wat verlengkabels de hardware die stroom moet blijven houden gaan voeden vanaf een groep die je niet uitzet. Zo kan je HA nog gebruiken om je P1 te monitoren. Maar je kan je verbruik ook gewoon op je slimme meter zien. Check dat eerst even!

Als je niet je groepen uit wilt schakelen zul je zelf de langere weg moeten bewandelen:
Je kan ook even apparaten afgaan die bij voorbaat verdacht zijn. Bij dit soort pieken zijn dat (close-in) boilers, qookers, koelkasten en vriezers. Ook die in de schuur niet vergeten. Zet die gewoon even allemaal 10 minuten uit en je kan zien of die pieken wegblijven.
Is de piek er nog, dan langzaam aan echt alles uitzetten of lostrekken wat aan de stroom hangt.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:48
Trek je koelkast er eens uit voor een uurtje.
Daarna je boiler.
Daarna je elektrische verwarmingsketel.
Daarnaar je aquarium
Met als afsluiting je gloeilampen...

Aka. Wat heb je in huis wat stroom vreet?

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-02 01:49

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Je modem zal nooit 1000 watt verbruiken. Dergelijke vreemde spikes, om de drie minuten?

Welk keukenapparaat ga je als eerste loskoppelen? 8)7

Dagelijks springt mijn Amerikaanse koelkast 2x naar de 300 watt. Verder moet je ons echt meer vertellen over je elektrische apparaten.

Gulfstream G650

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gh0st schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:42:
Volgens mij is mijn basis sluipverbruik+/- 300 watt. (Dit baseer ik op de grafieken van Home Assistant.)
Ik kijk daarvoor liever naar het kWh verbruik van uur tot uur. Dat geeft je een exact gemiddelde wat je in een uur verbruikt en dat gaat bij jouw ruim boven de 300Wh (=0,3kWh) liggen. Ter referentie, dat is bij mij 0,16kWh. Of dus een gemiddeld verbruik van 160Watt.
Als je alleen in een flat van 3 bij 2 woont is dat heel veel ja en zal het daar om die reden flink warm zijn :P . Maar als je vrijstaand woont met een gezin van 8, een warmtepomp, geen zonnepanelen en 2 electrische autos is het historisch weinig. Kortom: need more input.

Iemand tips?
Ik zou beginnen met 1 voor 1 stoppen omzetten. Je probleem komt elke 3 minuten voor, dus dat kan niet heel veel tijd kosten om erachter te komen van welke groep dat dan is.

Wel even met wat verlengkabels de hardware die stroom moet blijven houden gaan voeden vanaf een groep die je niet uitzet. Zo kan je HA nog gebruiken om je P1 te monitoren. Maar je kan je verbruik ook gewoon op je slimme meter zien. Check dat eerst even!

Als je niet je groepen uit wilt schakelen zul je zelf de langere weg moeten bewandelen:
Je kan ook even apparaten afgaan die bij voorbaat verdacht zijn. Bij dit soort pieken zijn dat (close-in) boilers, qookers, koelkasten en vriezers. Ook die in de schuur niet vergeten. Zet die gewoon even allemaal 10 minuten uit en je kan zien of die pieken wegblijven.
Is de piek er nog, dan langzaam aan echt alles uitzetten of lostrekken wat aan de stroom hangt.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:38
Meetfout? Zie je dit ook terug als je op de meter zelf kijkt?

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 19:30

DwarV

Rekent aan het leven

Een verschil van ~800W in pieken om de drie minuten. Dat moet bijna wel iets zijn wat iets of warm of koud probeert te houden.

Koelkast lijkt me sterk tenzij je een gigantische koelkast hebt. Vriezer zou kunnen, maar dit moet dan wederom een flinke unit zijn. Ik denk eerder aan een verwarmingsunit zoals een warmtepomp, of een airco, of een kleine space heater. Infrarood panelen kunnen ook veel stroom vreten, maar ik weet niet of die 'pulsen' zoals bij jou te zien is.

Elektrische boiler zou ook kunnen, maar dan is daar iets flink mis mee (mijn boiler heeft een laag standby verbruik, misschien 100W?). Misschien dat je vaatwasser een functie heeft om borden warm te houden en die heb je niet uitgezet?

Heb je een elektrische auto? Zou dit een soort van druppelladen kunnen zijn van de batterij?

Enige manier om dit uit te vogelen is inderdaad om of groepen uit te schakelen, of om een (slimme) Watt meter tussen apparaten en het stopcontact te hangen. Je werkt al met Home Assistant; ik kan Shelly Plug S aanbevelen voor dat laatste doeleinde.

[Voor 5% gewijzigd door DwarV op 09-12-2022 07:55]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn espresso machine warmhoudplaat heeft van die pieken.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:20
Zoals @DwarV ook al aangeeft is de kans erg groot dat het iets met een temperatuurregeling te maken heeft en nog specifieker: waarschijnlijk een verwarming.

Dit soort spikes heb ik ook, maar bij mij hebben ze een duty cycle van ong. 20% en is de spike 100W. Bij mij is de oorzaak echter bekend en gewenst, nl. de verwarming van mijn aquarium.

Als dit 24/7 optreedt dan is het opsporen vrij makkelijk. Simpelweg apparaten uitschakelen (stekker eruit of hele groepen afschakelen) en kijken wanneer de spikes ophouden.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
Heb je toevallig een kookwaterkraan van Grohe of Quooker? Die springt best vaak even kort aan.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 17:17

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dit is 1000W met ~25% dutycycle: gemiddeld 250W of 6kWh per dag. Dat zou toch ergens als warmte terug te vinden moeten zijn. Elektrische vloerverwarming in de keuken/badkamer misschien?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Apparaten (of groepen) afschakelen, in een paar minuten moet je het hebben gevonden als het om de twee minuten voorkomt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:32
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat altijd bijzondere topics. Je post een plaatje met: wat kan dit zijn? Je geeft geen enkele info over je apparaten en nu moeten wij gokken wat dit potentieel kan zijn? Wellicht heb jij wel een paar planten op zolder staan, hoe kunnen wij dat weten?

I.p.v. een topic te openen, waarom had je in diezelfde tijd niet even je groepen per stuk afgeschakeld, en dan kon je vrij redelijk pinpointen waar het vandaan kwam. Ik denk dat je daar meer aan had gehad ;)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:19

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, gewoon even alle groepen uit zetten. Gaan me niet vertellen dat je niet een half uurtje zonder infra kan. Deze pieken moet je ook gewoon op de meter kunnen uitlezen. En als je het echt heel graag via HA wilt doen laat je die groep nog even aan.

En sluit me bij de rest aan, die ruikt naar iets dat zich warm wil houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:20
ID-College schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:53:
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat altijd bijzondere topics. Je post een plaatje met: wat kan dit zijn? Je geeft geen enkele info over je apparaten en nu moeten wij gokken wat dit potentieel kan zijn? Wellicht heb jij wel een paar planten op zolder staan, hoe kunnen wij dat weten?

I.p.v. een topic te openen, waarom had je in diezelfde tijd niet even je groepen per stuk afgeschakeld, en dan kon je vrij redelijk pinpointen waar het vandaan kwam. Ik denk dat je daar meer aan had gehad ;)
Ik denk dat TS vooral denkt "als ik een groep uitschakel dan valt HA, switch, of modem uit en dan kan ik niet meer diagnosticeren. Hoe moet ik dit aanpakken?" Als dit inderdaad het probleem is dan kan TS natuurlijk ook op z'n meter kijken wat het momentane verbruik is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Of een grote pomp, die kunnen ook veel verbruiken (hydrofoor, vloerverwarming)
StormRider schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:56:
Heb je toevallig een kookwaterkraan van Grohe of Quooker? Die springt best vaak even kort aan.
Dan heb je wel een heeeeel gare als dat elke paar minuten gebeurt. Dit is mijn grohe red uit 2015
OscarK schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat TS vooral denkt "als ik een groep uitschakel dan valt HA, switch, of modem uit en dan kan ik niet meer diagnosticeren. Hoe moet ik dit aanpakken?" Als dit inderdaad het probleem is dan kan TS natuurlijk ook op z'n meter kijken wat het momentane verbruik is.
Als je dat probleem niet kan oplossen, kan je beter maar meteen een elektricien bellen. Ik denk eerder dat er een wat lagere motivatie was om die appraten even bij elkaar op 1 stekkerblok/groep te prikken was en een ijdele hoop dat hier magisch de goede dingen genoemd zouden worden :)

[Voor 39% gewijzigd door JvS op 09-12-2022 11:17]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
JvS schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:15:
Of een grote pomp, die kunnen ook veel verbruiken (hydrofoor, vloerverwarming)

[...]

Dan heb je wel een heeeeel gare als dat elke paar minuten gebeurt. Dit is mijn grohe red uit 2015
[Afbeelding]

[...]

Als je dat probleem niet kan oplossen, kan je beter maar meteen een elektricien bellen. Ik denk eerder dat er een wat lagere motivatie was om die appraten even bij elkaar op 1 stekkerblok/groep te prikken was en een ijdele hoop dat hier magisch de goede dingen genoemd zouden worden :)
Een Quooker gaat veel vaker aan maar dan wel heel kort. ;) Meestal 5 a 10 seconden bij mij en dan een paar minuten niet.

Tip, zet elke nacht één groep uit om het issue te lokaliseren. Heb je er ook geen hinder van en kan je de kritische apparaten even met een verlengsnoer omleiden.

[Voor 11% gewijzigd door StormRider op 09-12-2022 11:31]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dan laat je het modem toch gewoon nog even aan, als die 1000 Watt pakt ruik je het wel :p

Zo veel apparaten zijn het niet die verdacht kunnen zijn en TS zal zelf wel weten of bijvoorbeeld zijn vaatwasser niet snachts draait.

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 09-12-2022 11:32]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:52

Joran

<3 natalee

Ik heb dit gehad met een heel specifieke situatie, dus waarschijnlijk is dit het niet, maar toch:

Heb je toevallig een Watts Vision elektrische vloerverwarming? Toen mijn regelunit stuk ging kreeg ik deze pieken ook. Het is heel slecht, maar zonder verbinding gebruikt deze om de 10-15 minuten een paar seconden ~1500 watt.

Send me your gameboys

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:26
[...]

Je kan ook alleen de groep van de modem/HA aan laten staan, monitoren en als het issue er nog steeds is weet je dat het die groep is?

Uiteraard wel alle 3 de apparaten dan op dezelfde groep aansluiten

[Voor 6% gewijzigd door Puc van S. op 09-12-2022 11:37]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1000 Watt klinkt als elektrische verwarming.
Pompen, koelkasten, modems kan je gerust buiten beschouwing laten.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:58
StormRider schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:28:
[...]

Een Quooker gaat veel vaker aan maar dan wel heel kort. ;) Meestal 5 a 10 seconden bij mij en dan een paar minuten niet.
offtopic:
Dan moet je ook eens naar je Quooker laten kijken :+ Hier gaat de Quooker aan voor inderdad 5-10 seconden, maar daarna pas weer na 30-60 minuten.

[Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 09-12-2022 12:00]

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Gh0st
[...]

Dat dus! Ik wist niet dat je live verbruik op je meter kon zien :)

• Gh0st
Aan iedereen hartelijk dank voor het mee denken. Probleem gevonden, het was de elektrische radiator in de badkamer. Ik had nooit verwacht dat die zulke hoge pieken veroorzaakte.

De tip van jullie dat je live verbruik op de energie meter kan zien wist ik niet, weer wat geleerd! thanks.

iedereen hartelijk dank voor het mee denken!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Ik vind dit juist hele leuke en “spannende” topics, samen detectiveje spelen ;)

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Gh0st
@joezzt haha zeker waar!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:46

Was er laatst niet een vergelijkbaar topic, waar de boosdoener een verborgen waterontharder was? Uitvogelen welke groep het is, is niet het moeilijkst maar dan nog het apparaat vinden… 7(8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee