Toon posts:

Externe HDD werkt niet op monitor, wel op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:44
Mijn vraag
Als ik een externe harddisk of usb-stick aansluit op een usb-poort van mijn monitor, dan wordt deze niet herkend. Device manager geeft helemaal geen schijf weer, dus geen apparaat met een driehoekje. Lijkt dus geen probleem met een driver.

Het probleem doet zich voor met alle usb-sticks en externe harddisks die ik heb geprobeerd. De betreffende sticks en harddisks werken normaal als ik ze rechtstreeks op de laptop aansluit. Het gekke is, dat ik wel andere usb-apparaten via deze monitor heb aangesloten (muis, toetsenbord, iPhone) en deze werken normaal. Rechtstreeks op de laptop aansluiten is echter niet gewenst, omdat deze op een slecht bereikbare plek zit. Het heeft ooit wel gewerkt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell Latitude 5420 met Windows 10 22H2
Dell Ultrasharp U2520D, aangesloten op laptop via USB-C/Thunderbolt (de laptop geeft het beeld door en wordt door de monitor gevoed via deze kabel)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Vastgesteld dat de harddisks goed werken indien rechtstreeks aangesloten op de laptop
  • Vastgesteld dat andere usb-apparaten die worden aangesloten op de monitor, correct werken. Het lijkt dus specifiek voor mass storage devices fout te gaan
Het is vast ergens een instelling in Windows die ik vernaggeld heb, maar ik heb geen idee welke. Weet iemand een oplossing?

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 19:50
Waarschijnlijk een gevolg van de verschikkelijke chaos die USB tegenwoordig is. USB2.0 is anders dan USB 3.x en gaat over andere pinnen. Stel de harde schijf implementeert alleen USB 3.x en doet niets op de 2.0-pinnen en de monitor heeft 2.0, dan zou je het gedrag hebben wat je krijgt. Of andersom.

Ik ben zelf enige tijd geleden tegen deze kwestie opgelopen met een externe harde schijf.

Een andere verklaring kan zijn de energiebehoefte: Een harde schijf heeft wat meer elektriciteit nodig dan een muis en als je poorten hebt die dat niet kunnen leveren werkt het niet.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee