Snelle warmte in kleine badkamer: electrische radiator of ir

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Ik heb een kleine badkamer van rond de 5m2. Ik had een cv radiator maar vanwege mijn overstap naar verwarmen met airco's heb ik die cv niet meer aanstaan. Nu wil ik toch af en toe voor af en toe eens een uurtje mijn badkamer lekker verwarmen. Ik heb dan snel warmte nodig. Is een electrische radiator dan slimmer of toch een infrarood paneel? De electrische radiator kan gewoon waar nu de "cv-radiator" hangt, verticaal aan de hoofdzijde vh bad, en een infrarood paneel zou aan het plafond goed kunnen. Wij liggen vaak in bad. Ik heb al een boel gelezen maar ik zoek dus een elektrische oplossing voor snelle warmte in een badkamer die op wisselende momenten in gebruik is. Wie heeft ervaring en heeft wat tips voor mij? Met welk instrument krijg ik die badkamer sneller warm?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 08-12-2022 23:46 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 479106 op 16-12-2022 22:37)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Snelle warmte mbv convector of ventilator kachel heeft een nadeel, namelijk dat de lucht wel snel warm is, maar de rest van de badkamer (vloer, muren, plafond) niet. Die zijn letterlijk steenkoud als je even de kachel maar even aan doet. Dat is m.i. oncomfortabel en de vloer en muren blijven denk ik heel erg lang vochtig, daardoor.

Een een IR paneel kan ook snelle warmte maar levert dat zoals gezegd directioneel. De lucht warmt minder snel als bovenstaande op en muren en vloeren die uit de richting liggen blijven koud. Ook oncomfortabel en vermoedelijk lang vochtig.

Ik denk dat, als je confortabel warm wilt zijn, je af moet stappen van het idee van snelle warmte in een paar minuten. Maar denk eens aan 1 of 2 of 3 uur, of een minimum dag temperatuur waar je je badkamer op houdt met een tijdelijke verhoging als je erin stapt. Dan vervallen bovenstaande nadelen grotendeels.

Zelf heb ik exact hetzelfde probleem gehad. Ik verwarm met airco's en heb daarom deze zomer mijn CV radiator zelf omgebouwd van CV naar electrisch mbv een 600W Plieger verwarmingselement. Dat kan vaak relatief eenvoudig, afhankelijk van het model. En niet te duur. Ik verwarm mijn badkamer daar nu 's ochtends en 's avonds een paar uur mee, zodat ik in een comfortabele badkamer stap en handdoeken aan de radiator kan laten drogen. Het geheel stuur ik aan met Domoticz, zodat ik eenvoudig op een knop kam drukken als ik de radiator handmatig op een ander moment aan wil zetten. Het betreffende verwarmingselment heeft zelf ook wat timer en laag/hoog opties. Dus je hebt niet perse iets van domotica nodig. Gewoon prik erop is voldoende.

600W Plieger verwarmingselement
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAMOygT2ZvRTBQM1veih3-Ya9as=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZXqFrDVj9QrY1tzox31dfXz.jpg?f=user_large

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVIf0hOA31dyCvE_sBxPbt9fR4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7Z2Qc0vlP9ZFQBx2ZFlkINr.jpg?f=fotoalbum_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEW3ULi7g4OoK8JPG-LvVuJQONg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl24KLuH4yEJav568VQ3kEof.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 09-12-2022 01:37 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:35
Ik ben de nodige weken/maanden op zoek geweest naar een oplossing voor het zelfde probleem.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een hetelucht kachel met een aantal redenen.

De COP van alle oplossingen is 1, wat inhoud dat als ik 500Watt in een IR-Paneel of Electrische kachel doe, er 500Watt aan warmte uit komt.

Het grote voordeel van een IR paneel is dat deze warme directioneel is en je dus met minder energie een oppervlakte kunt verwarmen.
Als je strategisch een IR Paneel plaatst kun je met relatief weinig energie een warme "zone" creëren. Echter, verwarmt het IR paneel dus directioneel, en alleen het gebied waar het paneel op gericht is. Sta je buiten het bereik zul je het koud hebben.

Daar komt bij dat IR Panelen ongeschikt zijn om een gehele ruimte mee te verwarmen. Het kan wel, maar ze zullen er een stuk langer over doen dan bijv. een kachel.

Dan heb je nog de Electrische kachels (convectie) en hetelucht kachels.

Er is relatief weinig aanbod in design radiatoren welke elektrisch werken, wat er is heeft een lange opwarmtijd of een bijzonder discutabele bouwkwaliteit, de vele horrorverhalen van verwarmingselementen die bijna doorbranden hebben en de soms hoge prijzen hebben mij hier weg gehouden.

Convectorkachels zijn interessant, diverse fabrikanten bieden (programmeerbare) convectorkachels welke je aan de wand kunt bevestigen en welke geschikt zijn voor badkamers. Zeer interessante optie welke bij mij afviel omdat ik geen geschikte badkamer had. Te dicht bij het bad of de wastafel (zone 2/3).

Dan is er nog de hetelucht kachel. Er zijn diverse aanbieders die programmeerbare kachels bieden. Zelf heb ik de Steba BS 1800 Touch. De bouwkwaliteit is voldoende, bedieningsgemak is goed, oogt mooi in onze badkamer, is stil en verwarmd uitstekend.

Het grote voordeel van de heteluchtkachel, en de reden waarom ik deze verkies boven bijv. Infrarood, is dat deze efficiënt de badkamer kan opwarmen.
Tijdens het douchen komt er veel vocht in de ruimte, en koude lucht kan minder vocht vasthouden waardoor de ventilatie van de badkamer het vocht niet kan afvoeren. De hetelucht kachel staat op timer en verwarmt elke ochtend de badkamer naar zo'n 18 graden (zonder verwarming is het al snel 12 graden). De warme lucht absorbeert het vocht beter en de ventilatie voert het af.

Ik was bang dat ik zonder de ruimte te verwarmen vochtproblemen zou krijgen. Maar ben tevreden over de gekozen oplossing. Standaard staat deze op anti-vorst, en op geprogrammeerde tijden verwarmt de kachel.

Als je de mogelijkheid hebt van een convectorkachel, dan is dat wellicht een nettere oplossing, maar ik kan een hetelucht kachel van harte aanbevelen.

Voor wat betreft energiebesparing maakt het allemaal niet uit. Een 1800Watt hetelucht kachel verbruikt net zo veel energie als een 1800Watt convectorkachel en zal net zo veel energie nodig hebben om de ruimte te vewarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
De vraag is of een lucht kachel in de badkamer gebruikt mag worden.

Voor mijn overigens geen vraagstuk: no ff’ing way dat ik dat zou doen… ik wil nog even door.

Voordeel van IR is dat het vermogen veel lager is dan de andere COP1 oplossingen en zonder veel temperatuur verhoging van de ruimte toch een comfortabele ervaring kan geven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:05
GermanPivo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:36:
[...]

Herkenbaar. Wij hebben sinds een tijdje deze hangen (heeft een bewegingssensor) + optionele losse thermostaat. Bevalt erg goed!

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Dat is inderdaad het grote voordeel van een IR Paneel, als je deze strategisch kunt plaatsen kun je met veel minder vermogen een hoger comfort halen dan met hetelucht.

Of het mag, als het elektrisch in orde is wat betreft isolatie, dan lijkt me er niets op tegen.
Nee je wilt geen hetelucht kacheltje van de action of blokker op de badkamer. Maar een wandmodel dat geschikt is voor natte ruimtes? Dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom zou een infraroodpaneel beter werken dan een convectorkachel? Ik had daar nog niet aan gedacht maar ik lees her en der dat een infraroodpaneel nog veel tid nodig heeft om warm te worden, en dan ben ik soms alweer weg. Ik wil echt snelle warmte voor als ik naar de wc ga of tanden poets en soms zit ik weer een uur in bad. Als ik in bad lig zit een radiator wel vlakbij mijn hoofd.

Ik neig naar een infrarood maar ik ben bang dat deze niet snel genoeg de warmte opwekt...
@GermanPivo de vasco oplossing vind ik erg duur...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Snelle warmte mbv convector of ventilator kachel heeft een nadeel, namelijk dat de lucht wel snel warm is, maar de rest van de badkamer (vloer, muren, plafond) niet. Die zijn letterlijk steenkoud als je even de kachel maar even aan doet. Dat is m.i. oncomfortabel en de vloer en muren blijven denk ik heel erg lang vochtig, daardoor.

Een een IR paneel kan ook snelle warmte maar levert dat zoals gezegd directioneel. De lucht warmt minder snel als bovenstaande op en muren en vloeren die uit de richting liggen blijven koud. Ook oncomfortabel en vermoedelijk lang vochtig.

Ik denk dat, als je confortabel warm wilt zijn, je af moet stappen van het idee van snelle warmte in een paar minuten. Maar denk eens aan 1 of 2 of 3 uur, of een minimum dag temperatuur waar je je badkamer op houdt met een tijdelijke verhoging als je erin stapt. Dan vervallen bovenstaande nadelen grotendeels.

Zelf heb ik exact hetzelfde probleem gehad. Ik verwarm met airco's en heb daarom deze zomer mijn CV radiator zelf omgebouwd van CV naar electrisch mbv een 600W Plieger verwarmingselement. Dat kan vaak relatief eenvoudig, afhankelijk van het model. En niet te duur. Ik verwarm mijn badkamer daar nu 's ochtends en 's avonds een paar uur mee, zodat ik in een comfortabele badkamer stap en handdoeken aan de radiator kan laten drogen. Het geheel stuur ik aan met Domoticz, zodat ik eenvoudig op een knop kam drukken als ik de radiator handmatig op een ander moment aan wil zetten. Het betreffende verwarmingselment heeft zelf ook wat timer en laag/hoog opties. Dus je hebt niet perse iets van domotica nodig. Gewoon prik erop is voldoende.

600W Plieger verwarmingselement
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAMOygT2ZvRTBQM1veih3-Ya9as=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZXqFrDVj9QrY1tzox31dfXz.jpg?f=user_large

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVIf0hOA31dyCvE_sBxPbt9fR4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7Z2Qc0vlP9ZFQBx2ZFlkINr.jpg?f=fotoalbum_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEW3ULi7g4OoK8JPG-LvVuJQONg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jl24KLuH4yEJav568VQ3kEof.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 09-12-2022 01:37 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Anoniem: 479106
Eigenlijk is het heel eenvoudig, welke verwarming je ook pakt met COP1, (1Watt in is 1 Watt uit), de warmte productie is gelijk.
Echter is de vraag waar deze warmte terecht komt.

Een IR Paneel heeft het voordeel dat alle 500Watt die je er in stopt terecht komt op jou als persoon, waardoor je dus zo'n 500Watt aan warmte ervaart.

Bij een andere verwarmingsbron zoals een kachel of radiator zal die 500Watt in de ruimte terecht komen waardoor je persoonlijk minder comfort kan ervaren.

Je vraag is echter hoe je snel een ruimte kan verwarmen.
Mijns inziens is een IR-paneel dan niet mee interessant omdat je te maken hebt met opwarmtijd en een IR Paneel compleet ongeschikt is voor het snel verwarmen van een gehele ruimte.

De oplossing van @remco_k is een mooie elegante oplossing die ik zeker zou overwegen met de kanttekening dat je deze oplossing niet even aanzet en meteen warmte ervaart. Zoals remco_k aangeeft, is het belangrijk dat je een bepaalde temperatuur in de ruimte probeert te handhaven. En met deze oplossing is dat eenvoudiger te doen dan met hete lucht omdat een radiator convectie met infrarood straling combineert.

Als je op zoek bent naar "instant warmte" dan ben je nog het beste af met een ouderwetse warmtelamp voor de badkamer. Deze warmen op binnen enkele seconden en geven meteen warmte af, maar mooi is anders.

Zelf blijf ik bij mijn programmeerbare heteluchtkachel, die hangt fijn in zone 3 en blaast midden door de ruimte waardoor je daar snel een warme bubbel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem met de oplossing van @remco_k is dat ik dat ding dan de hele dag aan moet laten staan waardoor ik weer (veel) extra geld kwijt ben aan verwarmingskosten/elektra. Dat is het enige wat mij tegenhoudt. Ik denk dat ik in de ochtend tussen 07:00 en 08:00 een uurtje bezig ben (kids inclusief) en van 19:00 tot 23:00 uur gaat er vaak iemand douchen of in bad etc. In het weekend is dat weer anders natuurlijk.... Eigenlijk bestaat er niet iets wat ik zoek geloof ik, wat ook nog enigszins prettig wegkijkt... Maar die https://www.tegeldepot.nl...plieger-fischio-600w-wit# is wel interessant inderdaad. Ik ben wel verrast dat een ir paneel niet direct warmte afgeeft, dacht juist dat dat het voordeel was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Anoniem: 479106 Hij hoeft zeker niet de hele dag aan te staan. Zie hieronder. Je kan hier ook mooi aan zien dat de buitentemperatuur en gebruik van de badkamer effect heeft op het verbruik (en dat ik instellingen en runtime in de loop van de tijd heb aangepast). Dan kan je zelf inschatten of je dit veel vindt of niet. Hij wordt 's ochtends en 's avonds verwarmt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbT5DU01H-nOdeqeYgBxadOzJqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTGLtmEm86TvuQc8pLtfpBWG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 09-12-2022 21:00 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

En het verbruik van alleen vandaag, kan je mooi aan zien dat hij het grootste gedeelte van de dag uit staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocXPVjXS20kjLomEYHor2GhfSFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3oEQyyDMyaIcY7cF9pFy03vb.png?f=fotoalbum_large

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik nog in overweging heb om de starttijden beide nog met 1 uur te vervroegen door de lange opwarmtijd en/of dat ik de badkamer nooit onder de 17 graden (ofzo) wil gaan laten zakken.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 09-12-2022 21:08 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

En last but not least het temperatuur en luchtvochtigheids verloop in de badkamer vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWMyM0aQXGc2MIgSOc7Lcc3eBH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AFgzqXAdv4EVdNlxpMfU9dWO.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
1. En ja, voor de oplettende kijker naar de luchtvochtigheid, er heeft vandaag tot nu toe helemaal niemand gedouched hiero. Dat is echt een f*cking wonder.

offtopic:
2. De temp en hygro sensor zitten in de MV afvoer van de badkamer gemonteerd. Aangezien die afzuigt vanaf het plafond en warmte stijgt 'ziet' de temp sensor de warmte sneller dan dat je hem voelt. Het opwarmen van de badkamer loopt achter deze temperatuur aan.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 09-12-2022 21:12 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
2 Kwh per dag x 30 dagen is 60 kilowatt x zeg 6 maanden is 360 kilowatt per jaar. Klopt wel toch? Dat valt inderdaad wel mee....
Pagina: 1