Ondersteuning stopt, hoe log ik daarna in zonder internet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-12-2022
Goeiendag Tweakers, nieuweling hier.

Situatie:
De ondersteuning van Windows 8.1 stopt per 10 januari 2023.
Ik heb een Microsoft account en gebruik die om in te loggen op de computer: naam en wachtwoord.

Probleem:
Als ik na 10 januari de internetverbinding verbreek (of naar de volgende pc overzet), hoe log ik dan in?

Heb al op internet gezocht en ik begreep al dat ik een lokaal account kan aanmaken,
ik begreep ook dat ik het Microsoft account kan omzetten naar een lokaal account.
Maar vooral dat laatste roept nieuwe vragen op waar ik niks over lees.
Zijn alle persoonlijke instellingen dan nog hetzelfde (geïnstalleerde browser + bookmarks) (achtergrond + snelkoppelingen bureaublad), kan ik nog naar mijn eigen bestanden? Zulke dingen :?

(Bij een lokaal account kan je dan niet meer apps downloaden, en synchroniseren, dat vind ik geen probleem).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:57
Is een upgrade naar Windows 10 technisch niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
Nee, ik geloof van niet. Weet niet meer wat er niet voldoende was, maar je moet wel een héél geavanceerde pc hebben gekocht indertijd, wil deze nog goed draaien.
En dan is dat ook maar tot oktober 2025, als Windows 10 stopt.

En de volgende pc heb ik al in huis.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-04 14:44
"De ondersteuning stopt" betekent wat anders dan "je windows doet het niet meer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
Klopt hoor.
Maar ergens komt het moment dat die 8.1 niet meer veilig is om te gebruiken. Of dat nou op 11 januari is of later. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MrsPetrol schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:38:
Nee, ik geloof van niet. Weet niet meer wat er niet voldoende was, maar je moet wel een héél geavanceerde pc hebben gekocht indertijd, wil deze nog goed draaien.

Geef eens aan om wat voor pc het gaat. Wellicht is W10 toch mogelijk.

Inloggen zal voorlopig nog wel lukken. Maar je gaat wel veiligheids updates missen dan.
Dit haal ik van de ms site over de appstore:
You can install new apps and games on a Windows 8.1 PC from the Microsoft Store until 10 January 2023, and you can continue to use installed apps and games on a Windows 8.1 PC after that date. You will not be able to make any new app purchases or any in-app purchases after 10 January 2023. Installed apps and games will receive publisher updates until 30 June 2023 (or later if support is provided independently by the developer). Once updates are no longer available, app quality and usability may be degraded. Customers who move to a Windows 10 or Windows 11 PC can use and reinstall previously purchased apps and games on their new or upgraded PC.
MrsPetrol schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:55:
Klopt hoor.
Maar ergens komt het moment dat die 8.1 niet meer veilig is om te gebruiken. Of dat nou op 11 januari is of later. Toch?
Technisch gezien zal dat idd vanaf 11 januari zijn. Met gezond verstand en een goede virusscanner kom je nog wel een eind. Maar er komt een punt dat je echt belangrijke updates gaat missen.

[ Voor 63% gewijzigd door fm77 op 09-12-2022 00:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klopt hoor.
met een goede virusscanner en firewall zal het nog wel meevallen met de onveiligheid en je kan je browser altijd blijven updaten.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
MrsPetrol schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:12:

Zijn alle persoonlijke instellingen dan nog hetzelfde (geïnstalleerde browser + bookmarks) (achtergrond + snelkoppelingen bureaublad), kan ik nog naar mijn eigen bestanden? Zulke dingen :?
Dat lijkt mij wel, het Microsoft account wordt voor zover ik weet omgezet naar een lokaal account. Ik lees ook niets over dat mensen bestanden kwijt zijn ofzo.
(Bij een lokaal account kan je dan niet meer apps downloaden, en synchroniseren, dat vind ik geen probleem).
Dat kan wel, maar niet als je geen internet hebt natuurlijk.
Verder ben ik van mening dat elke pc die windows 8 draait ook windows 10 kan draaien, zoveel zwaarder is het niet. Mijn laptop van 10+ jaar oud draait er ook prima op.

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 09-12-2022 00:06 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
Ik zocht al even maar, sorry, ik ben ziek thuis en kan het nu even niet vinden. Ik zou graag de 8.1 laten zoals hij is, en ik geloof ook niet dat ik Windows 10 wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Ik heb hier een laptop van destijds 600 euro, die is 12 jaar oud en draait nog gewoon Windows 10
(Deze dus: uitvoering: Packard Bell Butterfly Touch EU 351 Echt low budget met low budget processor ook)

Wat heb jij voor machine waarvan jij beweert dat die geen W10 kan draaien?
En trouwens, als het echt niet kan, dan doe je er toch gewoon geen bankzaken e.d. op, maar gebruik je hem gewoon om te surfen en te emailen en als mediaplayer.
Of je zet er een linux op, als je het niet vertrouwt.

Of je gooit hem weg, en emailt een complimentje aan de fabrikant dat hij 12 jaar prima gewerkt heeft, veel langer dan verwacht, maar dat hij nu echt te oud wordt, maar dat je er veel plezier aan hebt beleefd.

[ Voor 40% gewijzigd door zetje01 op 09-12-2022 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
fm77,
Ik lees je aanvulling, dat is inderdaad goed om te weten

zetje01,
Ik heb er een maand geleden wat meer over gelezen maar heb niet echt iets gecheckt via (ja hoe heette dat ookalweer, er is een site voor). Ik heb gewoon aangenomen dat het waarschijnlijk niet kon.
Uit een link waarop hij stond: HP Pavilion 500-209ed I5-4440
Klopt, ik wilde hem dan nog gebruiken voor programma's die daar nog op draaien, of dingen die ik daar op laat staan en niet meeneem naar de volgende bv.
Voor mijn werk heb ik wel eentje nodig die veilig is, vandaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:13:

Zou prima windows 10 moeten kunnen draaien.
Andere (wat technische) oplossing: image van maken en virtueel draaien op je nieuwe pc wanneer je 'm nodig hebt. Maar wellicht is dat een stap te ver.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
sig69 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:05:
[...]

Dat lijkt mij wel, het Microsoft account wordt voor zover ik weet omgezet naar een lokaal account. Ik lees ook niets over dat mensen bestanden kwijt zijn ofzo.

[...]

Dat kan wel, maar niet als je geen internet hebt natuurlijk.
Verder ben ik van mening dat elke pc die windows 8 draait ook windows 10 kan draaien, zoveel zwaarder is het niet. Mijn laptop van 10+ jaar oud draait er ook prima op.
Je leest niet dat mensen bestanden kwijt zijn... aha, dat zou mooi zijn.

Er was eventueel een Windows 10 beschikbaar maar die draaide op 4GB geheugen, daarvan zei een vriend: dat is wel érg weinig geheugen. Hij zou het wel doen maar... Dat vind ik dan ook niet de moeite om voor die paar jaar nog die hele pc naar mijn smaak in te richten. Best een klus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:05:
Ik zocht al even maar, sorry, ik ben ziek thuis en kan het nu even niet vinden. Ik zou graag de 8.1 laten zoals hij is, en ik geloof ook niet dat ik Windows 10 wil.
Windows 10 niet willen is niet echt een optie meer vanaf jan volgend jaar.
Net als blijven hangen op een oude telefoon is dat gewoon niet verstandig.
Zoals eerder gezegd is het risico beperkt als je er maar een beetje nu.nl op leest. Maar als je er bijvoorbeeld al je mail op gaat openen neem je al een groter risico.
Zodra er geen updates meer komen, kan je er niet vanuit gaan dat er niemand mee kijkt.
Zelf kan je die keuze maken, maar dat heeft ook gevolgen anderen. Je contacten, foto's, mailwisselingen, chatgesprekken die op de pc staan, etc.
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:13:
Ik heb gewoon aangenomen dat het waarschijnlijk niet kon.
Hier kan je prima W10 op zetten :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zetje01
Deze machine : uitvoering: HP Pavilion 500-209ed kan prima Windows 10 draaien.

EDiT: koop voor een paar tientjes een SSD en zet daar Win10 op.
En als hij echt 8 GB geheugen heeft gaat hij dan z'n tweede leven in.
En dan hoef je ook geen backups te maken want al je bestanden staan nog op je originele HardDisk.

[ Voor 42% gewijzigd door zetje01 op 09-12-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
"Image maken", "virtueel draaien", dat zijn wel een aantal traptreden te ver ja ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
Heel fijn om te weten dat m'n huidige nog goed geschikt is voor Windows 10!, maar ik wil deze liever laten zoals hij is (verdwijnen er dan ook niet dingen, paint bv? - gebruik ik nog regelmatig),
en de volgende, die Windows 11 is, gewoon goed inrichten zoals ik het hebben wil...

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• zetje01
ik geef het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:29:
Heel fijn om te weten dat m'n huidige nog goed geschikt is voor Windows 10!, maar ik wil deze liever laten zoals hij is (verdwijnen er dan ook niet dingen, paint bv? - gebruik ik nog regelmatig),
en de volgende, die Windows 11 is, gewoon goed inrichten zoals ik het hebben wil...
er zijn voor die standaard apps vaak betere alternatieven, zoals: https://www.getpaint.net/
gewoon wat uitproberen kan geen kwaad. bevalt het niet dan weer deïnstalleren.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
Super, handig om te weten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:29:
Ik snap dat je dingen graag laat zoals ze zijn, maar dat is simpel gezegd een slechte keuze.
Ja, het werkt gewoon nog. Nee, het is niet veilig ;) Je gaat het risico lopen dat je prive informatie op het internet belandt.

Zorg dat je je belangrijke documenten ergens opslaat (usb stick bijvoorbeeld). Dat is iets wat je sowieso al moet doen. Wat als je pc er spontaan mee ophoudt. Wat mis je dan?

Via de microsoft website kan je een update tool downloaden om over te gaan op w10 of w11.
Ik weet alleen niet of die optie nog gratis is. Volgens mij wel, maar daar is microsoft altijd wat onduidelijk in :P Dus wellicht kan iemand anders daar nog wat duidelijkheid over geven...

En ja paint zit er nog steeds op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
fm77, dank voor je info :-) Vergeet ik nou om duidelijk te maken dat de volgende een andere, fysieke computer is? Ik heb er 2 staan, alleen die Windows 11 nog niet in gebruik genomen.
Vandaar dat ik de 8.1 wil laten zoals hij is, afgekoppeld van internet.

Yep, uiteraard heb ik een harde schijf waar ik allerlei opsla.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:43:
fm77, dank voor je info :-) Vergeet ik nou om duidelijk te maken dat de volgende een andere, fysieke computer is? Ik heb er 2 staan, alleen die Windows 11 nog niet in gebruik genomen.

Los van het Internet kan je zelfs Windows 3.1 uit 1992 nog gewoon blijven gebruiken:P
Maar je geeft in je startpost aan dat je gebruik wil blijven maken van de browser en je bookmarks. Dan gaan we er vanuit dat de pc het internet op gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
Aha, verhip... terwijl ik gewoon wat voorbeelden zocht van 'persoonlijke instellingen'... ;-)

Maar dan kom ik ook weer naar de vraag: hoe log ik dan in?
En is alles nog hetzelfde als ik van dat Microsoft account een lokaal account maak?
(De bestanden wel dus, schreef je al, maar er zijn toch allerlei dingen die je kan inrichten per account)

(De bookmarks zal ik uiteraard kopiëren naar de nieuwe pc, W 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:36
Zonder internet kan ik gewoon inloggen om mijn pc en dingen doen behalve surfen enzo. l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:35
MrsPetrol schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:38:

Ik heb een laptop uit 2011. Gaat nog altijd vlot genoeg mee op win10 voor de gewone dingen. Wel ssd en 12gig ram en een (destijds) snelle cpu.
Ik kwam van win7, de stap vanaf win8 zou toch niet erg schokkend moeten zijn lijkt me. Ik zie het probleem van updaten niet zo, maar dat geldt voor de meesten hier?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:55:
Aha, verhip... terwijl ik gewoon wat voorbeelden zocht van 'persoonlijke instellingen'... ;-)

Maar dan kom ik ook weer naar de vraag: hoe log ik dan in?
En is alles nog hetzelfde als ik van dat Microsoft account een lokaal account maak?
(De bestanden wel dus, schreef je al, maar er zijn toch allerlei dingen die je kan inrichten per account)

(De bookmarks zal ik uiteraard kopiëren naar de nieuwe pc, W 11)
Even los van de technische vraag ben ik dan wel benieuwd wat je met de pc wilt gaan doen.
Ik kom uit de tijd dat een pc geen internet had, en kon me daar destijds prima mee vermaken.
Pas geleden had ik een week geen internet, en de pc voelde behoorlijk nutteloos aan :P

Dus uit pure interesse, wat is je idee voor deze pc? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 18-04 20:44

WhiteDog

met zwarte hond

Ik had laatst iemand met een desktop met W10 die volgens Microsoft niet naar W11 kon vanwege het ontbreken van een TPM chip. Nieuwe laptop ter vervanging was al gekocht.

TPM stond gewoon standaard uitgeschakeld in de BIOS... iets ouder Asus moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-04 08:13

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je de nieuwe al hebt, gebruik deze tijd die je in dat een oud beest wil steken dan om de nieuwe in te stellen ;)
Goed instellen kan nooit veel meer zijn dan wat mail accounts overzetten en je bestanden kopiëren, en misschien helpt Windows 11 je daar nog mee ook.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor iedereen:
Ook als je gebruikmaakt van een Microsoft account om in te loggen HEB je ook al automatisch een lokaal account op die PC.
Kijk maar in Computer Management (start,uitvoeren COMPMGMT.MSC) en dan lokale gebruikers en groepen daar staat gewoon een lokaal account.

Dus met het wijzigen naar een lokaal account verandert er NIETS. Alles blijft op dezelfde plek staan waar het nu staat, het account blijft immers hetzelfde.

Wat enkel wijzigt in jan 2023 is dat de inlogmethode wijzigt van het authenticeren tegen MS servers aan naar authenticeren met de lokale methodiek. En dat het gebruik van MS diensten zoals MS Store en wellicht Onedrive etc niet meer werken met Windows 8.1 (Onedrive app syncte al niet meer vanaf maar 2022? Lees ik her en der..)

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 09-12-2022 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:05:
en ik geloof ook niet dat ik Windows 10 wil.
Als Mac gebruiker moet ik zeggen dat ik Windows 10 inmiddels een heel goed product vind. Ik moest mijn weg er even in vinden destijds.

Voor een oude plotter moest ik Windows 8 gebruiken. Dat was even een hele omschakeling. Wat een drama om daar in te werken zonder aanpassingen. De hele desktop omgeving is anders ten opzichte van de versies daarvoor en daarna. Brrr…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
fm77 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:19:
[...]
Windows 10 niet willen is niet echt een optie meer vanaf jan volgend jaar.
[...]
Voor de liefhebber kan je ook prima Linux op een oudere laptop gebruiken. Vaak heb je de dan met wat minder RAM nog een prima werkend systeem. Je zou het eerst op een extern diskje kunnen uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@MrsPetrol geen kennis/vriend/familielid met computerkennis die een upgrade en overzetten naar een nieuwe pc voor je zou willen regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door etrans op 09-12-2022 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:36
Een pc die Win 8.1 kan draaien, kan ook gewoon 10 draaien.

Volgens mij is TS in de war met 11. Dat Win 11 misschien niet op deze laptop werkt, dat zou kunnen.

Je kan ook gewoon naar 10 overstappen met behoud van je bestanden en programma's.

Om antwoord te geven op de originele vraag, volgens mij worden die inloggegevens ook gewoon lokaal opgeslagen, en heb je geen internetverbinding nodig om in te loggen op je pc.
Daarbij kan je dit toch ook gewoon super simpel zelf uitproberen?

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 09-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 22:46
Win 10 kan er gewoon op, dat je het niet wilt is wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
fm77 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:57:
[...]

Technisch gezien zal dat idd vanaf 11 januari zijn. Met gezond verstand en een goede virusscanner kom je nog wel een eind. Maar er komt een punt dat je echt belangrijke updates gaat missen.
Dat is dus op 14 februari 2023 als je de eerst volgende patch ronde hebt gemist omdat je OS geen security updates meer krijgt. :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
akimosan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
Voor iedereen:
Ook als je gebruikmaakt van een Microsoft account om in te loggen HEB je ook al automatisch een lokaal account op die PC.
Kijk maar in Computer Management (start,uitvoeren COMPMGMT.MSC) en dan lokale gebruikers en groepen daar staat gewoon een lokaal account.

Dus met het wijzigen naar een lokaal account verandert er NIETS. Alles blijft op dezelfde plek staan waar het nu staat, het account blijft immers hetzelfde.

Wat enkel wijzigt in jan 2023 is dat de inlogmethode wijzigt van het authenticeren tegen MS servers aan naar authenticeren met de lokale methodiek. En dat het gebruik van MS diensten zoals MS Store en wellicht Onedrive etc niet meer werken met Windows 8.1 (Onedrive app syncte al niet meer vanaf maar 2022? Lees ik her en der..)
Kan je een link geven over die datum wat er dan gaat veranderen? Of gaat dit alleen over 8.1?
/ot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
WEBGAMING schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:34:
Een pc die Win 8.1 kan draaien, kan ook gewoon 10 draaien.

Volgens mij is TS in de war met 11. Dat Win 11 misschien niet op deze laptop werkt, dat zou kunnen.

Je kan ook gewoon naar 10 overstappen met behoud van je bestanden en programma's.

Om antwoord te geven op de originele vraag, volgens mij worden die inloggegevens ook gewoon lokaal opgeslagen, en heb je geen internetverbinding nodig om in te loggen op je pc.
Die Win 11 checks kan je uitzetten met Rufus. Hier draait alles win 11, ook een 2e gen laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 18:58
pennywiser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:10:
[...]

Die Win 11 checks kan je uitzetten met Rufus. Hier draait alles win 11, ook een 2e gen laptopje.
Krijg je ook alle updates binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:07:
[...]

Krijg je ook alle updates binnen?
Alles, al een jaar geen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
zetje01 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:20:
En dan hoef je ook geen backups te maken want al je bestanden staan nog op je originele HardDisk.
:o :o :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audb
  • Laatst online: 13-04 14:41
Bij iedere windows & games hebben ze het wel gehad over een bepaalde hardware die nodig was echter was
dat iets wat je kan lezen van "dit heeft onze voorkeur" en in praktijk werkt je computer gewoon of je moet een
Intel i 486 moeten hebben daar kan je misschien nog windows 95 opdraaien.

Maar alles wat jonger is dan 10 a 12 jaar zou nog windows 10 home aan moeten kunnen.

Je kan ook windows 10 tijdelijk uitproberen je kan deze downloaden met deze app https://www.heidoc.net/jo...windows-iso-download-tool
En een licentie die je nodig zult hebben kan je vinden op https://www.gamers-outlet...tm88wFpsgF4hoCKqwQAvD_BwE
Voor de kosten hoef je het niet te doen €3 en deze werkt gewoon en het verschil tussen pro en home is maar klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Klopt hoor.
Klopt, het is een zekerheid dat zo goed als direct er na veiligheidsgaten bekend zijn die niet gaan worden opgelost - bijvoorbeeld omdat wordt gepubliceerd dat hetzelfde probleem ook in de nieuwere Windows zat en nu is opgelost.

Of het een week, maand of kwartaal semi-veilig werkbaar blijft, is niet te zeggen. Meer sowieso niet.
JJ Le Funk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:58:
[...]
met een goede virusscanner en firewall zal het nog wel meevallen met de onveiligheid en je kan je browser altijd blijven updaten.
Iets als Log4J (wat een storm in een glas water was, maar als voorbeeld) of simpelweg een attachment in een mail gaat dat niet tegenhouden (geen virusscanner is 100%)

je komt een heel eind met een firewall waar je alle in- en uitgaand verkeer checkt en er alleen vooraf gedefinieerde poorten en endpoints toelaat, waar je zonder adminrechten werkt, alleen executables toestaat die op de whitelist staan. Maar laten we wel wezen: mensen die dat kunnen en doen gaan geen Win8 meer gebruiken.

Ik zou het aan niemand durven aan te raden die er niet hele goede redenen voor heeft. En dan nog alleen offline en als de technische mitsen en maren duidelijk zijn voor ze.
MrsPetrol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:24:
"Image maken", "virtueel draaien", dat zijn wel een aantal traptreden te ver ja ;-)
En dat is dan precies de reden waarom je echt moet upgraden. De maatregelen om het niet te doen zijn zwaarder dan het wel doen ;)

In alle gevallen wil je een backup hebben van bestanden die belangrijk zijn voor je. Er kan vandaag ook een glas cola over de laptop gaan, dan ben je het ook kwijt.

Als het per se moet: neem verdere maatregelen om te beveiligen. Maak nieuwe offline account aan en zet data en instellingen over.

Veel makkelijker is upgraden. Veiliger ook. Maar zorg in beide gevallen voordien voor backups.Bijvoorbeeld door een kopie te maken naar een USB stick en kopieren naar iets van Dropbox / Google drive / Onedrive.
oeps, die had ik gemist.

Zolang je ook maar geen bestanden gaat kopieren via USB dan ;) Immers gaan dan ook virusscanner en andere programma's niet meer geupdatet worden.

Maar data kopieren naar nieuwe offline account is dan wel veilig. Vrij zinloos ook, denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 10-12-2022 10:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

1. Gebruik je nieuwe computer voor te surfen, haal de oude computer van het internet af?

2. De oude computer kan prima Windows 10 draaien.

3. Ga naar de lokale BCC (o.i.d) en vraag op een moment dat het niet druk is of ze:

"Ze een SSD kunnen plaatsen als je die daar koopt en daar Windows 10 op kunnen zetten. Eventueel tegen meerprijs.”

Dan kun je al je bestanden op je oude hardeschijf behouden.

Mocht je echt niet van Windows 8.1 af willen, dan kunnen ze wellicht Windows 10 installeren naast je huidige Windows 8.1.

Bij het opstarten kun je dan kiezen voor Windows 10 of Windows 8.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:08:
[...]

Kan je een link geven over die datum wat er dan gaat veranderen? Of gaat dit alleen over 8.1?
/ot
Nog even gezocht, Onedrive sync met de cloud zou vanaf maart 2022 niet meer werken met Windows 7, 8 en 8.1

OneDrive-synchronisatie app wordt niet meer ondersteund op Windows 7, 8 of 8....

Ik weet niet wat dat dan betekent indien je omleiding van Documenten, Afbeeldingen en Desktop naar Onedrive had ingeschakeld in de Onedrive desktop app teneinde een beperkte vorm van online backup te gebruiken.

Dan wijzigt namelijk de locatie van de mappen naar %onedrive%\<naam map> ipv %userprofile%\<naam map>
Zoals gezegd, ik gebruik geen van de genoemde oudere versies van Windows meer en heb ook geen zin of tijd om het te reproduceren. Dus ik weet niet of het pad dan weer wordt teruggezet naar standaard locaties indien je de software verwijdert, uitschakelt of een upgrade naar Windows 10 doet (wat gebruik van Onedrive daarna weer mogelijk maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
fm77 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 01:59:
[...]

Even los van de technische vraag ben ik dan wel benieuwd wat je met de pc wilt gaan doen.
Ik kom uit de tijd dat een pc geen internet had, en kon me daar destijds prima mee vermaken.
Pas geleden had ik een week geen internet, en de pc voelde behoorlijk nutteloos aan :P

Dus uit pure interesse, wat is je idee voor deze pc? :)
Aiii een week geen internet, ja heel irritant ;-)
Wat ik met de oude pc wil gaan doen. Uiteraard wil ik gewoon overstappen naar de volgende pc, Windows 11, maar wel gewoon even de tijd nemen om alles erop te zetten. En dan niet gehinderd worden door die einddatum.
Maar er zijn ook een paar dingen die, óf niet op de volgende kunnen (ik dacht oa aan Paint maar dat valt wellicht dus mee), óf die ik niet mee wil nemen maar wel op de oude laten staan (nog wat oude dingen van oudere apparaten). Of programma's waarvan ik nog moet uitzoeken of die ook op Win 11 werken - en van welke website ik ze dan kan downloaden.
In the end zal ik hem vast wel niet meer nodig hebben. Dan zitten we al bij Windows 12, haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
mr.paaJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:00:
[...]

Als je de nieuwe al hebt, gebruik deze tijd die je in dat een oud beest wil steken dan om de nieuwe in te stellen ;)
Goed instellen kan nooit veel meer zijn dan wat mail accounts overzetten en je bestanden kopiëren, en misschien helpt Windows 11 je daar nog mee ook.
Als ik alles wat ik op de nieuwe wil doen en instellen, achterelkaar erop zet ben ik misschien best in een aantal uur klaar, maar het is wel allemaal nieuw. Niet dat alles zo moeilijk is, maar je moet toch in beeld kijken wat er staat, welke opties er zijn, wat handig lijkt, en wat je niet meteen snapt en nog even links laat liggen?
Het eerste wat ik bij elk nieuw apparaat doe is bij de instellingen kijken, maar het kost toch tijd om alles te zien. Als jou dat in een halfuurtje lukt? Lucky you (y) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
WEBGAMING schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:34:
(...)
Goed om te weten.
Uitproberen, jawel... ik ben wat voorzichtiger aangelegd ;-) als ik niet zeker weet dat ik weer terug kan naar de vorige situatie, dan vraag ik dat liever eerst na :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrsPetrol
F_J_K schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:07:
[...]

Of het een week, maand of kwartaal semi-veilig werkbaar blijft, is niet te zeggen. Meer sowieso niet.
Aha oké.
Ik zal zeker aan de Windows 11, en beveiligen doe ik ook. Backuppen ook, yep.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Het is grappig want ik help allerlei mensen met telefoon-, computer- en internetvragen (meestal ouderen, oké) maar dat is natuurlijk geen vergelijk met wat ik op deze site langs zie vliegen: 'linux draaien', 'image maken', 'opdrachtpromt', 'op de sdd zetten' en nog vééél ingewikkelder dingen ;-) Er zijn vele niveaus in de computerwereld... _/-\o_
Maar daarom ben ik blij dat ik hier vragen kan stellen.
Heel veel dank allemaal voor alle antwoorden! In elk zat wel iets waar ik wat van leerde of wat nuttig was ivm mijn vraag. Reuze bedankt voor het meedenken!

Cheers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
MrsPetrol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:16:
[...]

Maar er zijn ook een paar dingen die, óf niet op de volgende kunnen (ik dacht oa aan Paint maar dat valt wellicht dus mee),
Ik moet het eerste programma nog tegen komen dat op Windows 7/8 wel werkte en op 10/11 niet. Maar goed kom op, paint? Is dat je struikelblok? Dat zit al sinds de eerste versie in Windows (en gebruikt bijna niemand want er zijn veel betere alternatieven). Ja een nieuwe pc inrichten kost wat tijd, maar je moet er ook weer niet zo moeilijk over doen. Gewoon beginnen met werken op de nieuwe, soms mis je wat, kijk je ff op de oude wat het ook alweer was en door.

[ Voor 16% gewijzigd door sig69 op 11-12-2022 01:05 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 11:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

sig69 schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:01:
[...]

Ik moet het eerste programma nog tegen komen dat op Windows 7/8 wel werkte en op 10/11 niet. Maar goed kom op, paint? Is dat je struikelblok? Dat zit al sinds de eerste versie in Windows (en gebruikt bijna niemand want er zijn veel betere alternatieven). Ja een nieuwe pc inrichten kost wat tijd, maar je moet er ook weer niet zo moeilijk over doen. Gewoon beginnen met werken op de nieuwe, soms mis je wat, kijk je ff op de oude wat het ook alweer was en door.
Bijna alle games die gebruikmaken van Safedisc en SecuROM, werken niet op Windows 10.
Als jij bij games nog gebruikt maakt van CD of DVD, dan werken die niet allemaal op Windows 10.
Bijv. CD-versie Battlefield 1942 uit 2002 werkt niet op Windows 10.

Een van drie opties is deze toch te kunnen gebruiken op W10 dan om deze games op Steam of Origin te kopen om verder te kunnen gamen. Dit kost je heel wat centjes.

Tweede optie is een No CD crack

Derde optie is een dualboot van Windows 8.1 en 10

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 12-12-2022 21:50 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
[...]
Ik moet het eerste programma nog tegen komen dat op Windows 7/8 wel werkte en op 10/11 niet.
Paint was alleen een voorbeeld, maar ik heb bv ook AM-Deadlink. Ik had nog niet gekeken maar nu net zie ik dat die ook op 11 kan, mooi.
Office zit bv niet op de nieuwe. Die gebruik ik te weinig om dat apart aan te schaffen. Dus dat zal wel LibreOffice worden ofzo.

Maarre, zijn prettige alternatieven voor Paint? Ik hoor ze graag.
Ik heb Irfanview, vast een goed programma maar dat werkt niet heel erg intuïtief, ik zoek eigenlijk iets simpelers met toch veel mogelijkheden, zoals Picasa O+ (Voor bewerkingsopties zoals snel belichting veranderen, kleuren verbeteren, aparte effecten, zulke dingen. Niet voor het fotobeheer zelf).
[...]
Gewoon beginnen met werken op de nieuwe, soms mis je wat, kijk je ff op de oude wat het ook alweer was en door.
Thanks, ja, dat was ik inderdaad zo van plan :)
Ik wilde gewoon zeker weten dat alles op die oude gewoon bereikbaar blijft, voordat ik op knoppen druk en er later dingen in beeld staan die ik niet snap en dan niet zelf kan oplossen :?

Ik heb eigenlijk nog steeds het gevoel dat ik mijn vraag/probleem niet duidelijk heb opgeschreven. My bad... :F
Ik doe nog een poging:
Op mijn W8.1 als ik die aanzet krijg een aanmeldscherm voor een Microsoft account (het enige account op deze pc). Met naam+wachtwoord kom ik de pc binnen.
Als ik de internetkabel eruit trek en naam+ww dan dus niet geverifiëerd kunnen worden, wat komt er dan in beeld? Staat er dan iets hoe ik dan alsnog de pc in kan komen? Want dat zou het makkelijkst zijn.

Ik leerde hier dat dit ook een oplossing is: het Microsoft account wijzigen naar een lokaal account.

Mja ik ben bij beide mogelijkheden gewoon bang om het 'even' uit te proberen of het werkt, voordat ik een groter probleem heb omdat de pc tóch een nieuw accountscherm laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
MrsPetrol schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:54:

Op mijn W8.1 als ik die aanzet krijg een aanmeldscherm voor een Microsoft account (het enige account op deze pc).
Maak sowieso alvast een extra (lokaal) account, dan kan je er altijd nog in.
Met naam+wachtwoord kom ik de pc binnen.
Als ik de internetkabel eruit trek en naam+ww dan dus niet geverifiëerd kunnen worden, wat komt er dan in beeld? Staat er dan iets hoe ik dan alsnog de pc in kan komen?
Geen idee. Maar, gek idee, probeer het eens?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsPetrol
sig69 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:23:
[...]

Maak sowieso alvast een extra (lokaal) account, dan kan je er altijd nog in.

[...]

Geen idee. Maar, gek idee, probeer het eens?
(y) Dat vermoedde ik al, dat dat handig was. Staat op m'n lijstje.

Haha, welja, ik zal 'ns gek doen.
Pagina: 1