Toon posts:

Uitbreiden zonnepanelen 18 > 27 op zelfde omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:25
Huidige zonnepanelen installatie:
Huidige omvormer: Growatt 5000 TL3-S
Huidig aantal zonnepanelen: 18 X Canadian Solar 320WP, aangesloten in 2 strings (10 op ZO, 8 op NW)
Dakhelling: 45 graden

Volgens de datasheet van de omvormer mag ik 6000 watt aansluiten (link naar datasheet: )
Door de orientatie van de panelen zullen nooit beide strings tegelijk pieken in de opbrengst.
Op mijn dak kan ik maximaal 27 panelen kwijt, dus ik kan dan mijn huidige installatie met 50% uitbreiden.

Gewenste installatie:
1 string op ZO uitbreiden van 10 naar 14 panelen
1 string op NW uitbreiden van 8 naar 13 panelen
Foto's en andere info:
Sattelietfoto:
Datasheet omvormer:
https://www.dropbox.com/s...tt%203-6%20tl3-s.pdf?dl=1
Datasheet huidige panelen:
https://www.dropbox.com/s...0-%20zonnepaneel.pdf?dl=1
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting, 3 X 25A
Budget en doel
Ik zou graag mijn huidige zonnepanelen installatie uitbreiden, Mijn doel is de energierekening nog wat kleiner te maken, en richting Nul op de meter te gaan.
Ik heb nu de mogelijkheid om een aantal identieke panelen aan te schaffen. Die zijn in de reguliere handel niet meer leverbaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Moet ik nog een partij voor zoeken, de installateur die het vanuit de bouw gedaan heeft doet niet aan uitbreidingen. Tips in omgeving Culemborg zijn welkom.

Nu vraag ik mij af of dit mogelijk is door de huidige strings uit te breiden met dezelfde omvormer. Graag jullie advies.

Mijn Firewizzie

Beste antwoord (via Case op 12-12-2022 15:34)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 11:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

Case schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:59:
[...]

@Cr3ator
Inmiddels ben ik al in gesprek met wat installateurs die toch hun vraagtekens zetten of 27 panelen wel op deze omvormer gaan passen. Hun redenatie is dat, heel eenvoudig gezegd 27 panelen a 320 Wp = 8760, wat heel veel meer is dan 5000W op de omvormer. Zij kijken dus simpelweg naar vermogen, en niet naar de spanning.
Als de zon recht boven het huis staat zou je boven het vermogen van de omvormer uit gaan.

Kun jij misschien uitleggen waarom jij specifiek naar de spanning kijkt en niet naar het vermogen? Ik merk dat mij de kennis ontbreekt over waarom dit wel/niet kan.
Speel zelf eens met de getallen op PV-Calc. Ik heb al wat ingevuld op basis van jouw plaatje/getallen. Je komt niet boven de 5000Watt clear-sky vermogen. In 'oost/west' is juist de charme dat je met een veel kleinere omvormer af kan. Sommige fabrikanten leggen dit ook wel uit, maar niet in de datasheet.

Het gaat er om dat je de omvormer niet stuk maakt met een te hoge spanning. Daarom dat ik daar op focus. De stroom zal immers ook niet veranderen met meer panelen in serie. Het maximale vermogen wat wordt geproduceert zal de omvormer zelf limiteren op 5000W. Overbelast raakt hij er niet door dus. Hooguit zul je wat aftopping zien, maar in jouw situatie is dat niet of nauwelijks aan de orde. Ik zou hier zelfs nog wel een 4000W-omvormer aandurven.

Zou je 8760Wp pal zuid allemaal dezelfde kant op zetten zou je uiteraard een heel ander plaatje krijgen en veel energie mislopen door aftopping. Maar zelfs dan heb je het over maar ~10%.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Technisch zie ik geen enkel probleem.
Maximale spanning per string 14x 40V = 560V, omvormer max. is 1000V
Stroom wordt er niet anders van.
Totale belasting: hooguit 14x300Wp tegelijk in de volle zon: 4200Wp + wat indirect licht van de andere 13.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 15:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je ze in dezelfde string zet, moeten de panelen wel dezelfde karakteristieken hebben (gelijke stroomsterkte bij verschillend lichtintensiteiten). In de praktijk betekent dit dat je dezelfde panelen moet hebben.

Je zou het kunnen oplossen door 18 bestaande panelen in 1 string te doen en nieuwe panelen te nemen voor de andere string.

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 08-12-2022 22:03]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:53
Ik heb nu de mogelijkheid om een aantal identieke panelen aan te schaffen. Die zijn in de reguliere handel niet meer leverbaar.

Meteen doen.

[Voor 79% gewijzigd door alwind op 08-12-2022 22:15]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
Technisch zeker mogelijk door de vrij bijzondere optie om identieke panelen te kopen.

In de praktijk is laten doen een groot probleem: dit is een ernstig onaantrekkelijke klus voor een installateur.

Hoe zit het met de rechterhanden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Case
Cr3ator schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:55:
Totale belasting: hooguit 14x300Wp tegelijk in de volle zon: 4200Wp + wat indirect licht van de andere 13.
Dat hoopte / vermoedde ik al. Fijn om de bevestiging te krijgen.
Ronald schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:30:
Technisch zeker mogelijk door de vrij bijzondere optie om identieke panelen te kopen.

In de praktijk is laten doen een groot probleem: dit is een ernstig onaantrekkelijke klus voor een installateur.

Hoe zit het met de rechterhanden?
Er zijn bij mij helaas geen 2 rechterhanden aanwezig. Ik zal echt op zoek worden naar een handige jongen/ een installateur om dit te doen. En dat wordt volgens mij een onmogelijke zoektocht in de huidige marktgekte..

De afgelopen weken heb ik al wel contact gehad met een aantal zonnepaneel boeren om andere scenario's voor uitbreiding te bespreken. Maar dat lijken vooralsnog ook geen aantrekkelijke opties.

Ik ga het eens proberen op werkspot / marktplaats ofzo, en dan hopelijk de ergste cowboys eruit zien te filteren.

Mijn Firewizzie

• Case
Cr3ator schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:55:
@Cr3ator
Inmiddels ben ik al in gesprek met wat installateurs die toch hun vraagtekens zetten of 27 panelen wel op deze omvormer gaan passen. Hun redenatie is dat, heel eenvoudig gezegd 27 panelen a 320 Wp = 8760, wat heel veel meer is dan 5000W op de omvormer. Zij kijken dus simpelweg naar vermogen, en niet naar de spanning.
Als de zon recht boven het huis staat zou je boven het vermogen van de omvormer uit gaan.

Kun jij misschien uitleggen waarom jij specifiek naar de spanning kijkt en niet naar het vermogen? Ik merk dat mij de kennis ontbreekt over waarom dit wel/niet kan.

Mijn Firewizzie

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
De zon recht boven het huis is alleen mogelijk als het huis staat tussen de steenbokskeerkring en kreeftskeerkring. In Nederland komt dat niet voor en bij een zadeldak O/W staat de zon nooit loodrecht op beide dakvlakken tegelijkertijd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Case schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:59:
[...]

@Cr3ator

Speel zelf eens met de getallen op PV-Calc. Ik heb al wat ingevuld op basis van jouw plaatje/getallen. Je komt niet boven de 5000Watt clear-sky vermogen. In 'oost/west' is juist de charme dat je met een veel kleinere omvormer af kan. Sommige fabrikanten leggen dit ook wel uit, maar niet in de datasheet.

Het gaat er om dat je de omvormer niet stuk maakt met een te hoge spanning. Daarom dat ik daar op focus. De stroom zal immers ook niet veranderen met meer panelen in serie. Het maximale vermogen wat wordt geproduceert zal de omvormer zelf limiteren op 5000W. Overbelast raakt hij er niet door dus. Hooguit zul je wat aftopping zien, maar in jouw situatie is dat niet of nauwelijks aan de orde. Ik zou hier zelfs nog wel een 4000W-omvormer aandurven.

Zou je 8760Wp pal zuid allemaal dezelfde kant op zetten zou je uiteraard een heel ander plaatje krijgen en veel energie mislopen door aftopping. Maar zelfs dan heb je het over maar ~10%.

• Case
Bedankt voor de uitleg, ik ga eens wat rekenen met PV-Calc. Fijn om iets meer achtergrond te hebben mbt je redenering.

Mijn Firewizzie

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mooizo, succes met de upgrade!

[Voor 198% gewijzigd door Cr3ator op 12-12-2022 16:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee