Hoi mede-tweakers,
Na veel meelezen besloten toch advies in te winnen. Ik heb inmiddels meerdere (zo'n 6, waarvan 3 recent) offertes en ben er nog steeds niet zeker van of ik nu aan een bepaalde opzet/legplan goed doe.:strip_exif()/f/image/ABepUArlNVisnTVLJfdgNS6i.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder geen bomen oid.
Enphase 1 (14K ex btw) (opwek 7700)
Enphase 2 (13,7K ex btw (opwek 7400)
Vragen / opmerkingen;
- De meerprijs van Enphase systemen vind ik te fors en te grote investering op dit moment; Mijn vraag is dit slechts een kostenkwestie of zijn er redenen om in mijn situatie alsnog Enphase te overwegen?
- Is de voorgestelde aanbieding o.b.v. een serieel systeem met 2 string een passende aanpak?
- Zijn optimizers nodig? (Zijn in oudere offerte wel geoffreerd, maar heb ik hierboven weggelaten omdat deze van 3 jaar geleden is).
- Kan er nog iets met het in foto/ voorstel niet meegenomen dakvlak op zuid worden gedaan om opwek te verhogen?
Na veel meelezen besloten toch advies in te winnen. Ik heb inmiddels meerdere (zo'n 6, waarvan 3 recent) offertes en ben er nog steeds niet zeker van of ik nu aan een bepaalde opzet/legplan goed doe.
Foto's
:strip_exif()/f/image/ABepUArlNVisnTVLJfdgNS6i.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto. Op oost en west zijn in deze offerte 18 panelen ingetekend (Jinko JKM420N-54HL4-B All Black).Schaduw
Er zijn enkele dakdoorvoeren/schoorsteentjes aan de rechterzijde net onder het midden van het dakvlak.Verder geen bomen oid.
Jaarverbruik
Rond de 5000Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
afdekken huidig verbruik; daarin is reeds het verbruik van hybride warmtepomp opgenomen, ruimte voor additioneel verbruik door elektrisch rijden op termijn (1-2 jaar)Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Geen keiharde eis, inzicht in opbrengst en goede werking van totaalsysteem uiteraard wel.Reeds verkregen offertes
Serieel o-w (8,5K ex btw, foto is van deze offerte met Fox ESS T6 omvormer. opwek 5800)Enphase 1 (14K ex btw) (opwek 7700)
Enphase 2 (13,7K ex btw (opwek 7400)
Regio
BrabantVragen / opmerkingen;
- De meerprijs van Enphase systemen vind ik te fors en te grote investering op dit moment; Mijn vraag is dit slechts een kostenkwestie of zijn er redenen om in mijn situatie alsnog Enphase te overwegen?
- Is de voorgestelde aanbieding o.b.v. een serieel systeem met 2 string een passende aanpak?
- Zijn optimizers nodig? (Zijn in oudere offerte wel geoffreerd, maar heb ik hierboven weggelaten omdat deze van 3 jaar geleden is).
- Kan er nog iets met het in foto/ voorstel niet meegenomen dakvlak op zuid worden gedaan om opwek te verhogen?