Toon posts:

Autocad/Sketchup PC in rack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maarten00
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 20:49
Ik ben op zoek naar de juiste componenten voor een AutoCAD/SketchUp systeem. Er worden zowel 2d als 3d tekeningen mee gemaakt. Voor zover ik gelezen heb is singlelecore performance daar erg belangrijk, multithreading wordt schijnbaar maar minimaal toegepast. Er gaat niet overgeklokt worden. Verder moet de PC in een rack geplaatst gaan worden dus ben ik voor een server behuizing gegaan, die mag maximaal 4u maar liever 3u hoog zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1700 euro.

Dit had ik tot nu toe zelf samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 278,50€ 278,50
1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenAMD Radeon PRO W6600€ 524,-€ 524,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30248€ 144,65€ 144,65
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36W€ 194,95€ 194,95
1VoedingenSeasonic Focus PX-550€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 138,71€ 138,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.614,80

Vanwege de singlecore performance heb ik een CPU uitgezocht die een zo hoog mogelijke kloksnelheid heeft. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat de best mogelijke singlecore performance gaat garanderen voor AutoCAD.
Ik ben voor een professionele lijn videokaart gegaan omdat ik gelezen had dat de support vanuit modelleringssoftware daarvoor het beste is. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, dus ook daar is advies zeker welkom.

En niet onbelangrijk; het gaat om een zakelijke aankoop, belastingtechnisch is het een vereiste dat alles bij één winkel aangeschaft kan worden. Ik ben specifiek op zoek naar onderdelen die bij Azerty leverbaar zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Maarten00 op 08-12-2022 20:29]

Beste antwoord (via Maarten00 op 10-12-2022 22:00)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:05
Als je naar de aanbevelingen van Puget kijkt moet je inderdaad vooral op single core snelheid kijken, de directe concurrent van de Ryzen is de i5-13600K - deze zit single core in de buurt (en heeft als bonus dat ie multi-core veel meer presteert), en zou je zo'n zeven en een half tientje kunnen besparen.
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte Z690M DS3H DDR4€ 166,99€ 166,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 93,30€ 93,30
Totaal€ 629,29

Een NVidia kaart, zoals ook door Puget aanbevolen, die in de buurt komt qua prestatie met de Radeon die je gekozen hebt is bijvoorbeeld de PNY Nvidia RTX A2000 6GB (bulk)

En al dit moois is leverbaar bij je leverancier in Raalte ;)

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 08-12-2022 23:01]

Alle reacties

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
Je vertelt niet hoe groot en complex je tekeningen zijn.

Ik ben niet zo thuis in de AMD-wereld (Intel user hier...) maar door de oogharen gezien, denk ik dat je beter wat meer van je geld in de processor kan steken.

Zelf draai ik hier bijna dagelijks AutoCAD met redelijk grote 2D-tekeningen (100000 elementen, waarvan 20000 hatches) zonder enig probleem op de geïntegreerde gpu van een I5-processor. Dus helemaal geen losse videokaart. Natuurlijk vraagt 3D meer van je systeem maar voordat je 500+ euro uitgeeft voor een videokaart zou ik eerst overwegen om de processor nog een niveau op te tillen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• martyw
Als je naar de aanbevelingen van Puget kijkt moet je inderdaad vooral op single core snelheid kijken, de directe concurrent van de Ryzen is de i5-13600K - deze zit single core in de buurt (en heeft als bonus dat ie multi-core veel meer presteert), en zou je zo'n zeven en een half tientje kunnen besparen.
Totaal€ 629,29

Een NVidia kaart, zoals ook door Puget aanbevolen, die in de buurt komt qua prestatie met de Radeon die je gekozen hebt is bijvoorbeeld de PNY Nvidia RTX A2000 6GB (bulk)

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 08-12-2022 23:01]

• martyw
De CPU koeling gaat wel een issue worden in rack kasten, de Ryzen gebruikt wel wat minder stroom dan de Intel - maar nog steeds ruim 122 Watt onder load, de Intel gooit daar nog ruim 50 Watt bovenop (bron). Platte koelers als de Noctua NH-L9x65 of de Noctua NH-L12S redden dat niet. De be quiet! Shadow Rock TF 2 heeft een AM5 beugel beschikbaar en zou de Ryzen net redden qua capaciteit, de i5 wordt wat krapper - maar ook daarvoor is een beugel beschikbaar, en zou qua hoogte misschien net in een 3U kast passen - check de specs - de link in PW voor de kast die je noemt is 404... (Maar ik denk dat deze koeler wat 'headroom' nodig heeft - dus kijk naar een 4U kast) In een 4U kast (zeg Inter-Tech IPC 4U-4088-S) kun je waarschijnlijk net een Scythe Mugen 5 Rev.C kwijt om deze CPU's in het gareel te houden. (nee, dat is toch ook te hoog in een 4U kast - zie https://www.inter-tech.de...ils-149/4U_4088-S_EN.html).

[Voor 44% gewijzigd door martyw op 09-12-2022 00:02]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:39
martyw schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:38:
De CPU koeling gaat wel een issue worden in rack kasten, de Ryzen gebruikt wel wat minder stroom dan de Intel - maar nog steeds ruim 122 Watt onder load, de Intel gooit daar nog ruim 50 Watt bovenop (bron). Platte koelers als de Noctua NH-L9x65 of de Noctua NH-L12S redden dat niet. De be quiet! Shadow Rock TF 2 heeft een AM5 beugel beschikbaar en zou de Ryzen net redden qua capaciteit, de i5 wordt wat krapper - maar ook daarvoor is een beugel beschikbaar, en zou qua hoogte misschien net in een 3U kast passen - check de specs - de link in PW voor de kast die je noemt is 404... (Maar ik denk dat deze koeler wat 'headroom' nodig heeft - dus kijk naar een 4U kast) In een 4U kast (zeg Inter-Tech IPC 4U-4088-S) kun je waarschijnlijk net een Scythe Mugen 5 Rev.C kwijt om deze CPU's in het gareel te houden. (nee, dat is toch ook te hoog in een 4U kast - zie https://www.inter-tech.de...ils-149/4U_4088-S_EN.html).
Inter-Tech heeft zelf een koeler voor hun 3u server kast die past:

uitvoering: Inter-Tech B-14

Duur, maarkt lawaai, maar koelt waarschijnlijk voldoende voor een 13600k.

Maar natuurlijk een totaal andere socket haha

• martyw
Djarune schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:
[...]

Inter-Tech heeft zelf een koeler voor hun 3u server kast die past:

uitvoering: Inter-Tech B-14

Duur, maarkt lawaai, maar koelt waarschijnlijk voldoende voor een 13600k.
Die is wel voor de wat brocante Socket LGA 3647, het is de vraag of daar nog moderne sockets mee ondersteund worden - zie de website van de fabrikant. Op hun site vind ik wel alteratieven voor LGA 1700 socket chips zoals de i5, niet voor AM5

• martyw
Ik zou naar de Inter-Tech Q-6 kijken, die is zo te zien het zwaarst.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:38:
De CPU koeling gaat wel een issue worden in rack kasten
De 13600k verbruikt inderdaad wel wat energie en heeft daarbij goede koeling nodig, maar dat is alleen op multicore gebruik. Op singlecore gebruik zit ie rond de 60 watt en dat kan elke koeler wel.

Ik heb mijn 13700k op een powerlimit van 200 watt gezet om hem makkelijker te koelen en dan heb ik nog wel de snelheid singlecore, maar multicore wel een heel iets lagere score.

[Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 09-12-2022 09:57]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:39
martyw schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:56:
Lijkt me ook de beste keuze. Vraag me wel af of die ook 150W TDP haalt. Lijkt op de uitvoering: Noctua NH-D9L qua heatsink en grootte en die gaat tot 95W.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
92mm en 50dB 8)7

Ik zou een andere kast kopen(deze kan je ook plat op een plank in je rack leggen) en de Mugen 5 PCGH rev. B 14,5dB er op zetten. (ik heb 'm zelf ook)
uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B

• martyw
Djarune schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:01:
[...]

Lijkt me ook de beste keuze. Vraag me wel af of die ook 150W TDP haalt. Lijkt op de uitvoering: Noctua NH-D9L qua heatsink en grootte en die gaat tot 95W.
Ik denk dat je gelijk hebt over de TDP, tenzij Inter-Tech wat getweakt heeft aan de Dynatron Q6

• Maarten00
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 20:49
Scoutertje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:25:
...

Zelf draai ik hier bijna dagelijks AutoCAD met redelijk grote 2D-tekeningen (100000 elementen, waarvan 20000 hatches) zonder enig probleem op de geïntegreerde gpu van een I5-processor. Dus helemaal geen losse videokaart. Natuurlijk vraagt 3D meer van je systeem maar voordat je 500+ euro uitgeeft voor een videokaart zou ik eerst overwegen om de processor nog een niveau op te tillen.
Goed punt, dat weet ik inderdaad niet precies. Ik ga het even navragen, mogelijk dat het inderdaad verstandig is om de GPU voor nu weg te laten.
martyw schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:48:
Totaal€ 629,29

Bedankt voor de tip! Als het goedkoper is lijkt het me ook handiger om toch voor Intel te gaan.
Koeling is inderdaad ook nog een ding, had ik even genegeerd omdat ik begrepen had dat AMD erg goede koelers meelevert. Maar als ik naar Intel ga zal ik dat toch nog moeten herzien.
Super, ik check nog even of die in de 3U past of anders maak ik er toch een 4U bij. Bedankt!
Ernemmer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:03:
[...]

92mm en 50dB 8)7

Ik zou een andere kast kopen(deze kan je ook plat op een plank in je rack leggen) en de Mugen 5 PCGH rev. B 14,5dB er op zetten. (ik heb 'm zelf ook)
uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
Als hij voor mezelf was zou ik ook absoluut niet voor een rack case gaan. Maar het was een harde eis, een beetje meer geluid neemt hij voor lief.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee