Ik wil mijn huidige systeem uit 2016 vervangen door iets wat een heel stuk sneller is. Mijn huidige systeem is op basis van een i5 6500 systeem voelt nu traag aan bij applicatie gebruik. Zeker bij Lightroom duurt inzoomen, developpen en door foto's bladeren een eeuwigheid.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem voornamelijk gebruiken voor fotobewerking: Lightroom, Topaz, DxO. En daarnaast groeit mijn interesse voor videobewerking. Gaming is niet belangrijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het onder de 1500 euro houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem twee 4TB voor data opslag mee. Ik heb ook nog een Samsung 850 EVO 500 GB Sata 3 SSD.
Op zich is mijn huidige kast Cooler Master Silencio 352M nog goed, maar deze lijkt nu te ondiep voor de huidige processorkoelers. Ook moet ik dan mijn huidige PC 1-2 weken bij de bouwer achterlaten. Nog niet zeker dus of ik deze mee kan/wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vlotte processor voor Lightroom.
Minstens 1 TB voor windows, programma's en Lightroom library + foto bewerken voordat ik ze naar HDD exporteer.
LR en video editing lijkt eindelijk gebruik te gaan maken van videokaarten, dus het lijkt me de moeite waard.
Voeding, 32GB Ram.
Ik ga zelfg nog een nieuwe monitor kopen. Waarschijnlijk een 4k Eizo.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel lijkt nu beter te zijn als processor, net zoals Nvidia GPU.
Kast mag sober en zakelijk zijn. Cooler Master zien er goed uit voor de prijs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ssyteem met goede Prijs-kwaliteit verhouding. Tevens heb ik bij al mijn vorige systemen gemerkt dat ik nauwlijks upgrade. tegen de tijd dat ik het wil is alles alweer verouderd en past de nieuwe component niet meer op de oude moederbord etc.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Welk moederbord is een goede keus zonder een vermogen te kosten?
Welke videokaart heeft een goede P/Q verhouding? Vraagt 4k vieo editen veel van een videokaart?
Welke koeler, RAM is aan te bevelen?
Ben ik iets vergeten?
Voorstel tot dusver. De prijs is nu op basis van alles bij de goedkoopste en exclusief assemblage. Zal dus wel 50-100 euro duurder worden als ik het bij 1 winkel koop.
Alvast bedankt voor alle hulp.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem voornamelijk gebruiken voor fotobewerking: Lightroom, Topaz, DxO. En daarnaast groeit mijn interesse voor videobewerking. Gaming is niet belangrijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het onder de 1500 euro houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem twee 4TB voor data opslag mee. Ik heb ook nog een Samsung 850 EVO 500 GB Sata 3 SSD.
Op zich is mijn huidige kast Cooler Master Silencio 352M nog goed, maar deze lijkt nu te ondiep voor de huidige processorkoelers. Ook moet ik dan mijn huidige PC 1-2 weken bij de bouwer achterlaten. Nog niet zeker dus of ik deze mee kan/wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vlotte processor voor Lightroom.
Minstens 1 TB voor windows, programma's en Lightroom library + foto bewerken voordat ik ze naar HDD exporteer.
LR en video editing lijkt eindelijk gebruik te gaan maken van videokaarten, dus het lijkt me de moeite waard.
Voeding, 32GB Ram.
Ik ga zelfg nog een nieuwe monitor kopen. Waarschijnlijk een 4k Eizo.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel lijkt nu beter te zijn als processor, net zoals Nvidia GPU.
Kast mag sober en zakelijk zijn. Cooler Master zien er goed uit voor de prijs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ssyteem met goede Prijs-kwaliteit verhouding. Tevens heb ik bij al mijn vorige systemen gemerkt dat ik nauwlijks upgrade. tegen de tijd dat ik het wil is alles alweer verouderd en past de nieuwe component niet meer op de oude moederbord etc.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Welk moederbord is een goede keus zonder een vermogen te kosten?
Welke videokaart heeft een goede P/Q verhouding? Vraagt 4k vieo editen veel van een videokaart?
Welke koeler, RAM is aan te bevelen?
Ben ik iets vergeten?
Voorstel tot dusver. De prijs is nu op basis van alles bij de goedkoopste en exclusief assemblage. Zal dus wel 50-100 euro duurder worden als ik het bij 1 winkel koop.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 369,- | € 369,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B660M Mortar DDR4 | € 181,06 | € 181,06 |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 2060 EVO OC Edition 12GB | € 349,- | € 349,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S400 | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM) | € 106,71 | € 106,71 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Voedingen | Cooler Master V750 Gold-V2 | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 96,30 | € 96,30 |
Totaal | € 1.438,66 |
Alvast bedankt voor alle hulp.