Toon posts:

Kan de CV zonder vloerverwarmingspomp?

Pagina: 1
Acties:

• Richiev
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-01 11:43
Ik heb een huis uit '89 met 1 groep vloerverwarming op de begane grond.

De pomp van de vloerverwarming drukt de afvoer weg van een radiator die ernaast hangt, die radiator wordt dus niet warm.

Als ik de vloerverwarming dichtdraai wordt die radiator direct warm, functioneert dus wel.

Als ik de vloerverwarmingspomp uitzet wordt die radiator warm + de vloer (voel warm water retour komen)

Nu vraag ik mij af of de CV ketel Remeha Tzerra Ace 39c zonder die vloerverwamingspomp, is zo'n interne pomp krachtig genoeg?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je hebt een mengverdeler, als je niet mengt ga je dus veel te warm water je vloer in pompen, dat kan je vloer beschadigen. Maar zonder pomp op de mengverdeler gaat er niks je vloer in, het gaat dan meteen weer retour.
Dat je retour meteen warm aanvoelt toont dat aan. Met een vloerverwarming kan de retour eigenlijk niet warmer zijn dan de vloer zelf, tenzij de pomp dus stilgezet wordt ;)

Een pomp op een mengverdeling is normaal gesproken "hydraulisch neutraal" moeten zijn, dus geen druk toevoegen aan de leiding van aanvoer/retour. Enkel rondpompen van het water in de vloer zelf.
Mogelijk zit je radiator verkeerd aangesloten? Dat ie op de retour van je vloerverwarming zit doorgelust?

[Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2022 17:27]

• Richiev
Dank voor je reactie; de retour van de vloerverwarming komt uit op een T stuk waarvan de ene kant retour CV ketel is en de andere kant de retour van de radiator. De pomp van de vloerverwarming drukt dus de retour van de radiator weg - lijkt mij idd fout in de installatie.

Hoe zou ik dat op kunnen lossen, de radiator lijkt dan eigen retour nodig te hebben richting CV?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

De pomp zou de retour in principe niet moeten "wegdrukken" omdat deze in principe neutraal is en niet "meepompt" met de CV. De CV pomp zuigt de retour aan op dat t-stuk dus er is denk ik iets anders aan de hand, mogelijk staat het voetventiel op je radiator te ver dicht, of je radiator is verkeerd aangesloten met de aanvoer op de retour en andersom.

[Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2022 17:49]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:56
Post is wat foto’s!

• Richiev

• Richiev
Bij A lijkt het fout te gaan, volgens mij drukt de retour van de pomp het retour van de radiator weg/houdt het tegen. Als ik B dichtdraai en de pomp uitzet, voel ik de radiator rechts direct warm worden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Staat er een pijl ergens op de pomp in welke richting die pompt?

• Richiev
Ja tegen de klok in

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:19
Het lijkt erop dat de vloerverwarming niet hydraulisch neutraal is aangesloten.

• Richiev
Heeft dat met het type pomp te maken of kan ik dat aan (laten) passen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik denk dat je dan een andere verdeler nodig hebt die wel hydraulisch neutraal is, ik heb er geen verstand van of deze verdeler wellicht in te stellen is. Is de installateur nog bekend die dit heeft aangelegd?
Ik bedoelde met mijn vraag over de richting overigens of ie van boven naar onder of van onder naar boven pompt.

[Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-12-2022 10:29]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met welke aanvoertemperatuur stook je? Mogelijk kan je die pomp gewoon wegslopen en de vloer rechtstreeks aansluiten. Eventueel achter de retour van radiator, beveiligen met een RTL ventiel.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 16:38
Hoort de retouraansluiting ook niet op de achterste buis.
Dan pompt de pomp via voorste buis vervolgens door de vloer weer naar de achterste buis.

De achterste buis is dan je meng kamer geknepen door de temperatuurvoeler in de voorste buis wat de vloer in gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:59
Op welke temperatuur staat je cv ketel?
Die moet hoger staan dan de instelknop van je vloerverwarming.
Dus als richtlijn stel je de vloerverwarming op 40 graden en de cv op 55 graden(of hoger) dan zou de radiator ook nog warm moeten worden.

Maar de aanvoer leiding is ook veel te dun.
Die is hooguit geschikt voor alleen een radiator.
Die radiator krijgt pas warm water als de retour temperatuur van vloer de ingestelde waarde (regelknop) heeft bereikt.

Het zal altijd behelpen blijven maar je kunt proberen met het afsluit ventiel (begin van de gele pijl) de doorstroming van de vloerverwarming wat te knijpen, zodat er wat warm water overblijft voor de radiator.
Het effect zal zijn dat de vloer minder warm water krijgt.

Pas op dat je hem niet te ver dicht draait dan wordt de vloer helemaal niet meer warm maar gaat ook de pomp kapot omdat hij niet meer kan rondpompen.

[Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 10-12-2022 12:39]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee