Vooropgesteld, ik ben geen klusser maar wil graag aan de slag en wordt steeds iets handiger. Waar kan probeer ik nu gaten en kieren te dichten in ons huis en ook de isolering te verbeteren.
Nu zijn er op onze rietgedekte woning een aantal dakkapellen van slaapkamers. De "zijwanden" zijn niet geïsoleerd zo lijkt het en lopen ook halfrond. Daarnaast is ook het gipsplafond van de kamers met dakkapel niet geïsoleerd. De rest van het dak is wel geïsoleerd. Bijgaand een aantal foto's van de situatie vanaf zolder:
Het isoleren van het gipsplafond lijkt mij zo eenvoudig als glaswol over het plafond uitrollen of vaste isolatieplaat monteren. De zijkanten zijn echter een grotere uitdaging. Ik kom er eigenlijk niet bij... zeker niet in de hoeken. Bijgaand een foto helemaal in de hoek, dus zo'n 2 meter 40 rechts van de dakkapel:
Hier is ook goed te zien dat de isolatie ruimte voor verbetering heeft.
Ik weet niet zeker of de constructie van de balken waar het gipsplafond aan vastzit voldoende dragend is om met een plank erop er overheen te kunnen klimmen en vandaar uit ondersteboven te werken of iets
En zelfs dan is het alsnog een uitdaging omdat er aan weerszijde van de dakkapellen slechts heel weinig ruimte is. Bekleden met glaswol leek mij een goede optie, ik moet er dan echter goed bijkunnen, als alternatief zat ik te denken om deze ruimtes links en rechts van de dakkapellen te vullen met isolatiechips (Drowa?). Alleen misschien heeft dit helemaal niet het gewenste effect qua isolatie.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Nu zijn er op onze rietgedekte woning een aantal dakkapellen van slaapkamers. De "zijwanden" zijn niet geïsoleerd zo lijkt het en lopen ook halfrond. Daarnaast is ook het gipsplafond van de kamers met dakkapel niet geïsoleerd. De rest van het dak is wel geïsoleerd. Bijgaand een aantal foto's van de situatie vanaf zolder:
Het isoleren van het gipsplafond lijkt mij zo eenvoudig als glaswol over het plafond uitrollen of vaste isolatieplaat monteren. De zijkanten zijn echter een grotere uitdaging. Ik kom er eigenlijk niet bij... zeker niet in de hoeken. Bijgaand een foto helemaal in de hoek, dus zo'n 2 meter 40 rechts van de dakkapel:
Hier is ook goed te zien dat de isolatie ruimte voor verbetering heeft.
Ik weet niet zeker of de constructie van de balken waar het gipsplafond aan vastzit voldoende dragend is om met een plank erop er overheen te kunnen klimmen en vandaar uit ondersteboven te werken of iets

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama