Toon posts:

Advies zonnepanelen: keuze uit 2 systemen

Pagina: 1
Acties:

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:55
Hallo allemaal,

Ik ben me net als vele anderen aan het oriënteren op zonnepanelen en heb de keuze gereduceerd tot 3 partijen. Maar wat is wijsheid? Blind staren op de prijs per Wattpiek?

Beschikbare (dak)ruimte en schaduw

Het huis heeft een plat dak. Er zou plek moeten zijn voor 12/13 panelen, afhankelijk van de afmetingen van de panelen. Er is vrijwel geen schaduw, behalve bij de schoorsteen die op de grens van ons en de buren staat.

Jaarverbruik

Aangezien we een warmtepomp hebben, verwachten we dit jaar een verbruik van 4500-5000 kWh.

Huidige elektriciteitsaansluiting

3 fase

Opstelling

Oost-west opstelling, zodat ik de hele dag profijt heb van de opbrengst (i.c.m. de warmtepomp). Echter, het huis is 8,5 meter hoog (drive-in woning), dus zou dit wel optimaal zijn? Is het toch verstandiger om ze op het zuiden te zetten?

Offertes

Partij 1:
Partij 2:
Partij 3:

Partij 1 biedt 10 jaar service in het pakket, maar is wel met 1,62 per Wattpiek beduidend duurder dan de 1,49 van partij 2 en 1,41 van partij 3.. Ik heb wel een beter gevoel bij partij 1, partij 2 is nog niet zo lang op de markt actief en 3 krijgt geen geweldige recensies (GoVolt). Bij partij 3 is een 1 fase omvormer erop gezet, maar dit moet een 3 fase worden. Maar dan nog is de prijs van die partij het beste.

Wat denken jullie? Ik wil geen keuze maken waar ik achteraf spijt van krijg |:(

[Voor 12% gewijzigd door Ottie93 op 08-12-2022 16:53]

Ottie

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oost-west opstelling, zodat ik de hele dag profijt heb van de opbrengst (i.c.m. de warmtepomp). Echter, het huis is 8,5 meter hoog (drive-in woning), dus zou dit wel optimaal zijn? Is het toch verstandiger om ze op het zuiden te zetten?
Oost-West neem je omdat je dan alle panelen kop-staart tegen elkaar aan kan leggen. Daarmee kan je er 20% meer op het dak kwijt (omdat de panelen niet in elkaars schaduw liggen), tegen 10% opbrengstverlies "per wp" op jaarbasis (vooral in de winter, als je je elektra hard nodig hebt voor je warmtepomp). Dat "beter verdeeld over de dag" klopt op zich wel, maar het is niet zo waardevol dat je in de zomer als je toch niet verwarmt, NOG een beetje extra stroom hebt in de avond. Je doet het vooral omdat je gewoon meer opbrengst uit je dak kan halen.

Als je ook 12 panelen op zuid kan leggen, is zuid de betere keuze. Op papier ziet partij 3 er het best uit (meeste Wp, beste prijs en ook nog eens op zuid gericht, maar past dat dan wel?)

[Voor 29% gewijzigd door JvS op 08-12-2022 14:39]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ottie93
JvS schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:32:
[...]

Oost-West neem je omdat je dan alle panelen kop-staart tegen elkaar aan kan leggen. Daarmee kan je er 20% meer op het dak kwijt (omdat de panelen niet in elkaars schaduw liggen), tegen 10% opbrengstverlies op jaarbasis (vooral in de winter, als je je elektra hard nodig hebt voor je warmtepomp). Dat "beter verdeeld over de dag" klopt op zich wel, maar het is niet zo waardevol dat je in de zomer als je toch niet verwarmt, NOG een beetje extra stroom hebt in de avond.

Als je ook 12 panelen op zuid kan leggen, doe je het op zuid. Maar als ik je dak zo zie, is een OW opstelling met zoveel mogelijk wp op je dak tegen de beste prijs de betere keuze.

Op papier is aanbod 2 in elk geval ook een stuk beter, al begrijp ik de noodzaak van die 12 optimizers niet helemaal.
Ik heb zojuist nog een derde aanbieder toegevoeg, dit is GoVolt. Maar de recensies van dat bedrijf zijn niet denderend, al hebben ze wel een goede prijs en veel panelen.

Die optimizers zijn erop gezet zodat elk paneel uitzonderlijk uitgelezen kan worden, maar is niet noodzakelijk. In principe zijn er helemaal geen optimizers nodig, maar om het risico van schaduw te vermijden is me 4 aangeraden. Voor het totale plaatje hebben ze er toch 12 op gezet. Prijs kan dus nog lager worden. Probleem is wel dat de offerte van partij 2 maar een opbrengst levert van 4000 kWh en ik liever 4500+ zou willen. Dus dan kom ik weer bij GoVolt uit.

De warmtepomp kan overigens ook koelen in de zomer, dus dan verwacht ik ook wel wat verbruik.

Keuzes.....

[Voor 3% gewijzigd door Ottie93 op 08-12-2022 14:40]

Ottie

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik had mijn bericht inmiddels ook aangepast.

Ik zou me niet zo richten op wat de leverancier garandeert, want ze zijn conservatief om gezeur te voorkomen of om 'garantie' te kunnen verkopen. 5000Wp OW en 4800Wp OW doen niet zoveel voor elkaar onder. 5500Wp zuid daarentegen zal het een stuk beter doent
Voor het totale plaatje hebben ze er toch 12 op gezet.
Mjah, dat is onzin.

[Voor 8% gewijzigd door JvS op 08-12-2022 14:42]

• Ottie93
JvS schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:41:
Ik had mijn bericht inmiddels ook aangepast.

Ik zou me niet zo richten op wat de leverancier garandeert, want ze zijn conservatief om gezeur te voorkomen of om 'garantie' te kunnen verkopen. 5000Wp OW en 4800Wp OW doen niet zoveel voor elkaar onder. 5500Wp zuid daarentegen zal het een stuk beter doent

[...]
Mjah, dat is onzin.
Dus in jouw ogen valt partij 1 af (te hoge kosten), is partij 2 oke en zou de voorkeur gaan naar partij 3, indien de zuid opstelling mogelijk is?

Ottie

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:16
Ik start de discussie maar even op: Waarom optimizers van solaredge en niet gewoon een string omvormer?
Dat scheelt aanzienlijk op de kosten.

Optimizers voegen alleen wat toe in heel specifieke scenario's, want bij (harde) schaduw valt je paneel gewoon uit, ook met optimizers.
Van het geld dat je bespaart, zou je eventueel extra panelen kunnen leggen.

• Ottie93
eltweako schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:57:
Ik start de discussie maar even op: Waarom optimizers van solaredge en niet gewoon een string omvormer?
Dat scheelt aanzienlijk op de kosten.

Optimizers voegen alleen wat toe in heel specifieke scenario's, want bij (harde) schaduw valt je paneel gewoon uit, ook met optimizers.
Van het geld dat je bespaart, zou je eventueel extra panelen kunnen leggen.
Meer dan 12/13 panelen zal toch niet gaan en is ook niet nodig wat betreft verbruik/opbrengst. Ik zal partij 3 eens bellen of die optimizers daar ook weg kunnen. Dan hebben zij de meest gunstige prijs.

Ottie

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:16
Soms weten verkopers niet beter, en soms proberen ze het express.

Optimizers is een discussie waarover een gesprek kan ontsporen, maar feitelijk voegen ze niets toe.
Een zonnepaneel is opgebouwd uit diverse delen, en als er schaduw op een deel valt dan zal dit deel uitgeschakeld worden.
Verhalen met schaduw op een paneel zorgt voor verlies op alle panelen is lariekoek.

Het is echt niet zo dat als een paneel deels of geheel in de schaduw ligt, dit er voor zorgt dat de andere panelen minder opleveren. Ook niet met herfstblaadjes of vogels op je paneel. Verkopers proberen dit je wel vaak wijs te maken, maar door diodes in het paneel wordt het paneel gewoon overgeslagen, met of zonder optimizer, waardoor het geen belemmering is voor de rest van je installatie.

Het enige beperkte voordeel is dat je per paneel de opbrengst kunt zien.
Maar nu heb je in de plaats van 12 panelen en wat kabels op je dak opeens 12 panelen en 12 optimizers op je dak. Weer 12 extra componenten die stuk kunnen gaan en je iemand voor het dak op moet sturen als ze stuk gaan.

Als de optimizers weg gaan krijg je daar wel een enkele omvormer voor terug, en die kost ook geld, maar een stuk minder dan 12 optimizers op je dak.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ottie93 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:00:
[...]

Meer dan 12/13 panelen zal toch niet gaan en is ook niet nodig wat betreft verbruik/opbrengst. Ik zal partij 3 eens bellen of die optimizers daar ook weg kunnen. Dan hebben zij de meest gunstige prijs.
Solaredge werkt alleen met optimizers. Dan zullen ze een andere omvormer moeten bieden.

Overigens met 10-12 panelen OW en sommige schaduw, snap ik het nut wel. Dan heb je 2 strings van 5 of 6 panelen. Dat kan te weinig zijn voor een goed schaduwmanagement in een string.

• Ottie93
Ik heb zojuist met GoVolt gebeld. Een 3 fase omvormer leveren zij alleen vanaf 14 panelen, dus ze gaan kijken of er wellicht een extra paneel zou passen. Het systeem wordt dan parallel aangesloten. Ik krijg daar later vandaag een nieuwe offerte van, ik zal die info dan posten.

@JvS Dat zei de salesmanager inderdaad ook.
@eltweako Dit is de eerste keer dat ik hier over hoor. Ik begrijp dat solaredge wel alleen met optimizers werkt, dus dan zou het wel moeten.

EDIT
Zojuist de nieuwe prijs ontvangen + foto's van het dak onder verschillende jaargetijden.

Prijs per Wattpiek zou dan 1,30 zijn. Liggen wel oost-west, anders zou het niet passen. No-brainer?

[Voor 64% gewijzigd door Ottie93 op 08-12-2022 15:46]

Ottie

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bijna wel no brainer. Behalve even check door @Ronald. 14 panelen plat dak OW met solaredge 3 fase. Is dat in de buurt van 'clipping' risico?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Ongeldig ontwerp zoals het op de offerte staat.

Wordt geldig met s500b of de welbekende short string.

Even geen tijd om hem door designer te trekken… zelfs met s500b marginaal maar mogelijk valt het mee omdat het op plat dak is.

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 08-12-2022 17:32]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ottie93
Ronald schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:32:
Ongeldig ontwerp zoals het op de offerte staat.

Wordt geldig met s500b of de welbekende short string.

Even geen tijd om hem door designer te trekken… zelfs met s500b marginaal maar mogelijk valt het mee omdat het op plat dak is.
Dank! Geen idee wat dit inhoudt, maar ik zal het sowieso terugkoppelen 😜

Ottie

• Ronald
Ottie93 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:17:
[...]

Dank! Geen idee wat dit inhoudt, maar ik zal het sowieso terugkoppelen 😜
3 fase solaredge dient uit 16 optimizers per string te bestaan. Of 14x s500b.

s500 != s500b

Laat de installateur gelijk even het ontwerp in SolarEdge designer maken, dat behoed hem voor dit soort domme fouten. Kan hij het rapport gelijk met je delen zodat je het aan ons kan laten zien ter beoordeling

[Voor 26% gewijzigd door Ronald op 08-12-2022 18:21]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ottie93
@Ronald Dankjewel voor de opmerking m.b.t. de optimizers. De accountmanager had de s500b wel geselecteerd, maar het systeem boekte ze onder s500 op de offerte. Hij heeft het zojuist handmatig aangepast. Daarnaast heeft hij het Designer rapport meegestuurd, zie onderstaand.

Zou ik nogmaals gebruik mogen maken van jouw expertise? _/-\o_

Ottie

• Ronald
Okay waar we dus heel erg over waarschuwen met SolarEdge systemen is de verliespost opbrengst factor verlies:

Dit is waar er afhankelijkheid ontstaat voor aanleveren stringspanning door panelen(optimizers) in schaduw.

Het systeem blijft draaien, maar er ontstaat een opbrengst beperking bij de panelen in de zon: dat gaat dus snel van kwaad tot erger dus ik wil die verliespost eigenlijk op 0 zien.
3 opties:
- de SE5K-RWB ‘voor korte strings’ gebruiken
- enkelfase omvormer ( niet selectief, risico op afschakelen bij hoge netspanning groter)
- Of meer panelen leggen, met 8 of wellicht 9 per richting zal de post weg vallen.

• Ottie93
Ronald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:27:
Okay waar we dus heel erg over waarschuwen met SolarEdge systemen is de verliespost opbrengst factor verlies:

Dit is waar er afhankelijkheid ontstaat voor aanleveren stringspanning door panelen(optimizers) in schaduw.

Het systeem blijft draaien, maar er ontstaat een opbrengst beperking bij de panelen in de zon: dat gaat dus snel van kwaad tot erger dus ik wil die verliespost eigenlijk op 0 zien.
3 opties:
- enkelfase omvormer ( niet selectief, risico op afschakelen bij hoge netspanning groter)
- Of meer panelen leggen, met 8 of wellicht 9 per richting zal de post weg vallen.
Dank weer, blij dat de community hier zo actief helpt!

Meer panelen is een no-go, ik had al niet verwacht dat er 14 zouden passen, dus dat wordt 'm niet. Ik zal vragen voor de SE5K-RWB omvormer, inclusief nieuw rapport. Dank Ronald! (y) (y)

Ottie

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ronald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:27:

3 opties:
En de 1,33% accepteren? In hoeverre is dat een optie?

• Ottie93

Nou, dat zou 'm moeten zijn dan. Prijs per Wattpiek 1,34.

@Ronald @JvS Ik kan hier akkoord op geven? Beiden hartstikke bedankt voor de hulp!

Ottie

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij zijn beide offertes goed. Die 2e is 250 ex BTW (3,2%) duurder voor 130kWh (2,5%) meer opbrengst per jaar. Bedragen en kWh hoeveelheden waarvan ik zeg ¯\_(ツ)_/¯

Die 2e is technisch wel beter (resulterend in 2,5% meer opbrengst :)).

• Ronald
@JvS als de simulatie een accurate afspiegeling zou zijn van de werkelijkheid in theorie ja.

Ik vind het te risicovol: dit is een hard lopende verliespost, dus als het een beetje erger is omdat er een meeuw op een paneel gescheten heeft dan heeft het relatief veel impact.

• Ottie93
@JvS@Ronald Dan ga ik toch liever voor iets meer technische zekerheid.

Nogmaals dank allebei! _/-\o_ Ik ga akkoord geven :D

Ottie

• Ronald
@Ottie93 prima zo, gaan met de banaan

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
Ik zal wel een zeikerd zijn, maar ik zou niet veel vertrouwen hebben in een leverancier/installateur die klakkeloos elke keer de offerte aanpast op aangeven van de klant :X

• Ottie93
kleinelievewolff schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:54:
Ik zal wel een zeikerd zijn, maar ik zou niet veel vertrouwen hebben in een leverancier/installateur die klakkeloos elke keer de offerte aanpast op aangeven van de klant :X
Waarom? De accountmanager vond dit wel leuk, want hij leerde ook nog iets van @Ronald. Daarnaast heeft hij alleen maar goede offertes uitgebracht, maar was ik degene die een 3 fase omvormer wilde. Dat er een fout in het systeem zit die de s500 op de offerte zet terwijl de s500b geoffreerd zijn, kan hij weinig aan doen. En dat die laatstgekozen omvormer dan net iets meer technische zekerheid geeft, naja, je kunt niet alles weten denk ik dan ;)

Akkoord is gegeven, dus ik zal wat updates geven hier als dat gewenst is (y)

Ottie

• Ronald
kleinelievewolff schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:54:
Klakkeloos? Gemiddeld gezien moeten potentiële klanten als een malle zeuren om SE designer rapporten los te peuteren - vaak maak ik ze omdat het niet lukt…

Dat ze met designer werken en het rapport met alle details delen is juist positief. Er is nu een uitstekend ontwerp.

Ik heb een heel duidelijke mening over de optimizer clipping verliespost. Dat is gebaseerd op zeer (zeer!) gedetailleerde simulaties aan mijn eigen systeem op basis van historische instraling gegevens, inclusief de horizon beperkingen (schaduw van bomen en huis dus)

Daar kwam 0,0 problemen uit op de normale SE5K. Nu heb ik praktijk gegevens op basis van de SE5K-RWB en de clipping zou niet veel geweest zijn op de normale omvormer, maar absoluut niet de 0 uit designer en mijn eigen simulatie.

Dus ik ga er vanuit dat designer een veridealiseerde weergave is, en de praktijk erger is. Vandaar dat ik zo voorzichtig ben.

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
Misschien heb ik het verkeerd verwoord, ik bedoel dat het raar is dat een installateur niet meer verstand heeft van de installatie dan een goed ingelezen klant. Zag het zelf ook bij het aanvragen van offertes voor mijzelf dat er Solaredge en micro-omvormers aangeboden worden op een dak zonder schaduw. Nu zal dat ook aan de schouw op afstand liggen, maar heb niet de illusie dat de installateur ter plekke gaat afwijken van de offerte, omdat hij nou eenmaal de materialen van de offerte in de bus heeft liggen.

Verder uiteraard niets dan lof voor jouw aanbieder @Ottie93 dat hij meedenkt en adviezen van @Ronald overneemt!

Veel succes met de panelen, hopelik liggen ze er voor de lente op!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee