Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:05
Hoi,

Wij zijn druk bezig met ons pas gekochte huis te verduurzamen..
Vloer en dak wordt binnenkort geisoleerd. (RC waarde wordt +/- 5 voor beide).
Daarnaast wordt in het voorjaar het oude dubbel glas vervangen voor hr++ glas. de gehele woning is dan voorzien van hr++ glas. Ook de voordeur etc wordt vervangen, want dat is nu 1 groot tocht gat..

Met een beetje geluk zijn we dus in het voorjaar klaar om te kijken of we de CV kunnen aan pakken.

Op dit moment hebben we overal nog normale radiatoren, en geen vloerverwarming.
De ketel is 12 jaar oud, en heeft misschien nog enkele jaren te gaan zonder al te grote problemen maar we willen kijken of we over kunnen naar een full of hybride warmtepomp icm met vloerverwarming op de begane grond, en boven electrische radiatoren..

Daarnaast komen er nog 2 airco units bij, begane grond 1x 5kw, en boven (trapgat zolder) komt er 1x 5kw om de slaapkamers te verkoelen in de zomer en evt bij te verwarmen in de winter.

Nu alleen de vraag, hoe pakken we dit het makkelijkste aan??

We hebben nu de CV ketel op zolder staan, aangezien alle CV leidingen weg kunnen in de nieuwe situatie, zou de warmtepomp ook in de aangebouwde garage kunnen komen te staan?
En vanuit daar de vloer in en de gehele BG te verwarmen..

Voor het douchen zouden we dan eventueel een electrische boiler/geiser op zolder kunnen zetten, dan hoeft er geen warm water van de garage omhoog naar de douche gebracht te worden.

Het huis is uit 1986, straks goed geisoleerd, spouw kan helaas niet nageisoleerd worden.
Zal een volledig electrische warmtepomp voldoende zijn voor de begane grond (60m2)??

Punt waar ik mee zit als we de CV installatie op zolder laten hoe we de nieuwe leidingen + verdeler gaan plaatsen, enige optie is via het trapgat naar beneden en dan de verdeler onder de trap te plaatsen, en ik weet niet of dat mooi zal worden in het trapgat zelf.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-05 22:46

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom kan de spouw niet worden nageïsoleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Jan Workum schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:50:
Een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom kan de spouw niet worden nageïsoleerd?
De spouw is maar 6-7cm en er zit al 5-6cm isolatie in, er is dus maar gemiddeld 1cm ruimte om bij te vullen, en dit kan de apparatuur niet aan, die zal dus steeds afslaan na enkele seconden vanwege de tegendruk, en ook al zou het kunnen dan verbetert de isolatie maar zeer weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
Als je vvw legt en je rc waardes zijn 5 dan kan dat wel full electric. Het is dan alleen zonde om te gaan douchen uit een gewone elektrische boiler. Die WP kan prima je douchewater maken. Je vloer kan ook koelen dus die airco beneden is wellicht ook niet nodig.
Wat ga je met je ventilatie doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
boven elektrische radiatoren is slecht idee: niet duurzaam. elektrische boiler is ook niet duurzaam: warmtepompboiler is misschien interessant.
Waarom wil je 3 verschillende warmteoplossingen (elektrisch, airco warmtepomp) in 1 huis? Is je huidige cv wel al een HR ketel?

Je airco's kunnen vast ook heel efficiënt verwarmen. en een warmtepomp kan vast ook wel wat warmte op je bovenverdieping afgeven.

Mijn Nibe l/w warmtepomp kan met 8kw verwarmingsvermogen in ieder geval warm water en 3 verdiepingen verwarmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@No Hands, ventilatie is gewoon natuurlijk via roosters boven raampjes, geen mechanische ventilatie.

@MSXBas Ik heb veel overcapaciteit van de zonnepanelen, vandaar dat ik aan electrisch verwarmen dacht boven..
We zijn niet veel boven, dus veel warmte is er niet nodig, en als we wel boven zijn dan willen we het "snel" op temperatuur hebben, vandaar de electrische radiatoren..

Airco is primair bedoeld voor het koelen in de zomer, en evt bij te springen met verwarmen mocht het echt koud worden in de winter.

ik heb nu een goede HR107 ketel, alleen die is verouderd (12 jaar), als we toch bezig gaan dan kan die weg of vervangen worden door iets anders..
Ik wil ook niet teveel met leidingen verleggen te doen hebben.. De huidige installatie is gericht om vanaf zolder te verwarmen, maar met vloerverwarming dacht ik dat het makkelijker was om de warmtepomp + verdeler in de aangebouwde garage te zetten, en dus het oude leidingwerk/radiatoren te verwijderen.

Qua opties hou ik alles open, het gaat me nu meer om de juiste plek/setup..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 08-12-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
verstappen33 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:
@No Hands, ventilatie is gewoon natuurlijk via roosters boven raampjes, geen mechanische ventilatie.

@MSXBas Ik heb veel overcapaciteit van de zonnepanelen, vandaar dat ik aan electrisch verwarmen dacht boven..
We zijn niet veel boven, dus veel warmte is er niet nodig, en als we wel boven zijn dan willen we het "snel" op temperatuur hebben, vandaar de electrische radiatoren..

Airco is primair bedoeld voor het koelen in de zomer, en evt bij te springen met verwarmen mocht het echt koud worden in de winter.

ik heb nu een goede HR107 ketel, alleen die is verouderd (12 jaar), als we toch bezig gaan dan kan die weg of vervangen worden door iets anders..
Ik wil ook niet teveel met leidingen verleggen te doen hebben.. De huidige installatie is gericht om vanaf zolder te verwarmen, maar met vloerverwarming dacht ik dat het makkelijker was om de warmtepomp + verdeler in de aangebouwde garage te zetten, en dus het oude leidingwerk/radiatoren te verwijderen.

Qua opties hou ik alles open, het gaat me nu meer om de juiste plek/setup..
Als je beglazing gaat vervangen dan kun je overwegen om koude roosters weg te laten en voor WTW te gaan, dat scheelt kou in huis halen en je maakt het makkelijker voor je warmtepomp. Die warmtepomp kan prima in de garage overigens. Elektrische radiatoren boven is ook prima, ik heb dat ook voor die anderhalve dag in een jaar dat je op een bovenverdieping wil verwarmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
No Hands schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:40:
[...]

Als je beglazing gaat vervangen dan kun je overwegen om koude roosters weg te laten en voor WTW te gaan, dat scheelt kou in huis halen en je maakt het makkelijker voor je warmtepomp. Die warmtepomp kan prima in de garage overigens. Elektrische radiatoren boven is ook prima, ik heb dat ook voor die anderhalve dag in een jaar dat je op een bovenverdieping wil verwarmen.
WTW heb ik over nagedacht, maar dat betekent ook weer veel aanpassingen qua luchtkanalen in huis, want die heb ik nu helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23
verstappen33 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:

Ik heb veel overcapaciteit van de zonnepanelen, vandaar dat ik aan electrisch verwarmen dacht boven..
Jij hebt helemaal geen stroom over. Na de afbouw van het salderen ook financieel gezien niet, dus ga je gewoon leeglopen op elke kWh

COP1 Elektrisch verwarmen verbruikt 2x het gas dan dat je met gas verwarmd, ofwel zou verboden moeten worden. Ethisch dus bankroet.

Gebruik de airco’s ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53
Zag dit artikel mbt vloerverwarming:
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel

Kortom traditionele vloeren icm cv is per lus 120 m. Maar in artikel zeggen straks met wp liever 60 m of <60 per groep. Dat dat weer cop ten goede komt.

AnimeAdicted

Pagina: 1