Intergas Xtreme 30 zeer korte runs uit/aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:57
Dag mede tweakers / hulpverleners
Heb svp jullie hulp nodig mbt t volgende "probleem"
sinds dit voorjaar heb ik de intergas xtreme 30 (hiervoor de remeha quinta 28c icm celcia 20)
(hoekhuis, alle radiatoren volledig open (geen voetventielen) etc

Nu de dagen kouder worden gedraagt de thermostaat en/of de ketel zich niet zoals gewenst In iedergeval totaal anders dan de remeha. Hoe zien jullie dit?

we stoken met 1 of max 1,5 graden op (bv van 15.5 naar 16 of van 16 naar 17 etc) dit gaat mijn optiek goed, met zo'n 42 graden wordt de aanvoer geregeld. Echter wanneer de gewenste kamer temperatuur is bereikt zie je op de thermostaat zo nu en dan t vlammetje 1 a 2 seconden in beeld =warmte vraag... hierna stopt t. < dit lijkt sowieso niet juist

wanneer de thermostaat alsnog aanspringt om de kamer op temp. te houden gaat de cv rustig branden en probeert dit op 30 graden aanvoer. (fyi ik heb al eens de instellingen P056 minimale cv aanvoer temp verhoogd naar 40 en ook al eens naar 50 gr ook de pomp instellingen verhoogd max P31 naar 70% en min P32 55% EN alles ook weer teruggezet naar fabriek af) < ondanks dit gegeven blijft t gedrag onveranderd (korte runs)

Nu heb 2 dagen gekeken wat er gebeurt wanneer de kamer temp is bereikt en hij de kamer op temp. probeert te houden,

lees van onder naar boven (is mijn log uit mindergas.nl)

7 dec 2022
14;30 kamer temp 18,5 is bereikt alsnog gaat de thermostaat / cv aan : 3 min uit, 7 min aan 36gr aanvoer, 1 min uit, 7min aan, 3min uit, 5 min aan (35gr aanvoer) 4min uit, 5 min aan (40gr aanvoer), 6 min uit, 6 min aan (40gr aanvoer)
7 dec 2022
14:00 Temp kamer gevraagd van 17 naar 18,5gr cv Pomp max P31 70% cv Pomp min P32 naar 55%. Aanvoer gaat 43gr aanvoer
7 dec 2022
kamer temp. is bereikt hier volgt t gedrag: 6min uit, 3min aan (32gr aanvoer), 7min uit, 3min aan op 32gr, 7min uit, 2min aan op 32gr aanvoer, 7 min uit
32gr aanvoer> 7 min verwarming aan om bij te stoken (alle radiatoren zijn warm) vervolgens 5min uit, en hierna 5min aan (32gr aanvoer)

pomp nadraaitijd voor cv staat op 5 min parameter P33

Relevante software en hardware die ik gebruik
intergas xtreme 30
branderautomaat: 1.92
DSP processor: 1.21
Touch thermostaat

onderstaande instellingen heb ik overgenomen uit een eerder forum en aangepast met de standaard instellingen zoals de intergas xtreme 30 wordt geleverd (huidige aanpassingen display weergave 2 (uitgebreid), aanvoer temp 80gr en pomp nadraaitijd cv 5min en warmwater comfort uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl7csgj32CXzNwoMZEOTK7b3xHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWm1oFQVGZjrbaDYGZ0AANZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 08-12:
Installateur is geweest en na contact met Intergas blijkt dat t gedrag normaal is, blijkbaar kan de CV de warmte niet kwijt (met cv aanvoer van 30gr).
Heb de dichtsbijzijnde radiator dicht gezet
Max CV vermogen 50%
Min. Cv aanvoer verhoogd naar 38gr
Pomp Nadraaitijd 3 min
Minimale pompsnelheid 20%

Eens kijken of eea op temperatuur blijft

Edit 10-12:
Weer diverse tests verder
Heb Pompsnelheden verhoogd max70 %en min65%
minimale aanvoer verhoogd tot 50gr
Radiatoren volledig open (ook tests met dichtbijzijnde dicht) etc etc

Maar ondanks de diverse tests blijft t gedrag tijdens het op temperatuur houden van de woonkamer... Dus de Cv kort aan 2 a 3min met een aanvoer tussen de 32 en 37gr en weer paar min uit. Dit noemt de installateur normaal. (Hij concludeert dat thuis goed is geïsoleerd) En begrijp ik ook wel. Want t klopt dat met deze installatie en instellingen de woonkamer op temperatuur blijft. Echter t is niet behaaglijk en je voelt kou vanuit de vloer opkomen.

Ik denk dat we moeten wennen aan t feit dat t nu eenmaal anders werkt tov de remeha. De remeha deed t alleen behaaglijker en gaf een warmte stoot waardoor de ventilatoren onder de radiatoren ook telkens aan gingen en we daarmee op max 18,5gr de afgelopen 12 jaar geleefd hebben.

De comfort touch thermostaat begrijp ik niet,
Hij is ingesteld zodat ik de temperatuur per tiende aflees (bv: 16,1) de warmtevraag gebeurt altijd per halve graad.
Ik heb echter nog niet 1x in t laatste half jaar 17,2 17, 3 16,4 etc gezien!

Vanochtend was t 16gr ik stel t vervolgens in op 16,5
En nu gebeurt t volgende : zonder dat de CV aanslaat (dat duurde 6min uiteindelijk voordat ie aanging ) laat de conform touch opeens 16,1 16,2 16,3 en 16,4 zien < pas bij 16,4 ging de CV aan en ging ie rustig opstoken naar 16,5

[ Voor 25% gewijzigd door pielle007 op 10-12-2022 10:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-06 21:57
Wat wil je precies bereiken? Ltv?
Probeer is je maximale CV vermogen naar beneden te schroeven
Je pompsnelheid naar 80+ (sowieso max richting de 100% in dat geval)
Minimale CV temperatuur naar minimaal en maximaal naar 45gr

• pielle007
Mustang24 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:28:
Wat wil je precies bereiken? Ltv?
Probeer is je maximale CV vermogen naar beneden te schroeven
Je pompsnelheid naar 80+ (sowieso max richting de 100% in dat geval)
Minimale CV temperatuur naar minimaal en maximaal naar 45gr
Bedankt voor je reactie
Probeer geen LTV nee, omdat ons huis dat niet trekt.
Tracht de balans terug te vinden (comfort en zuinig). Die is nu even zoek.
T liefste wil je dat de ketel ook langere runs maakt lijkt me. En dan vooral tijdens t op temperatuur houden van de woonkamer.
Oude remeha zorgde ook voor een overshoot tijdens t op temp. Houden vd woonkamer van 0,2 graden.

- Ketel vermogen is 50%
- Min. Aanvoer temp 45gr staat al paar dagen op met die kou. (Zou -10 worden moet die weer omhoog ivm koud hoekhuis). (Max aanvoer is 75gr)

Kun je me toelichten waarom de pomp snelheid verder omhoog dient ? (Max pomp snelheid is nu 65% en min 45%)

En als ik zowel de min en max aanvoer temp gelijk trek naar 45gr, moduleert ie dan niet meer?

[ Voor 9% gewijzigd door pielle007 op 15-12-2022 07:21 ]

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-06 21:57
pielle007 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:58:
[...]

Bedankt voor je reactie
Probeer geen LTV nee, omdat ons huis dat niet trekt.
Tracht de balans terug te vinden (comfort en zuinig). Die is nu even zoek.
T liefste wil je dat de ketel ook langere runs maakt lijkt me. En dan vooral tijdens t op temperatuur houden van de woonkamer.
Oude remeha zorgde ook voor een overshoot tijdens t op temp. Houden vd woonkamer van 0,2 graden.

- Ketel vermogen is 50%
- Min. Aanvoer temp 45gr staat al paar dagen op met die kou. (Zou -10 worden moet die weer omhoog ivm koud hoekhuis). (Max aanvoer is 75gr)

Kun je me toelichten waarom de pomp snelheid verder omhoog dient ? (Max pomp snelheid is nu 65% en min 45%)

En als ik zowel de min en max aanvoer temp gelijk trek naar 45gr, moduleert ie dan niet meer?
Probeer is ketel vermogen wat lager in te stellen en de min aanvoer los naar minimaal in te stellen.
Pomp vermorgen zou je moeten controleren op basis van hoe snel TA / TR oploopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanuzZ
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03 20:16
Hi,

Hier een soortgelijk probleem. HRE36/30, intergas touch en gateway.
Heletijd best goed gegaan met ingesteld klok programma en aanwarmvervroeging.
Maar nu al een paar keer gehad dat hij stopt met verwarmen, er komt LC in het display. Het is dan nog maar 19 graden, terwijl ik 22 ingesteld heb.
Daarop al een paarkeer de heleboel gereset, met ketel instellingen getest, maar probleem blijft.
Gister inieens weer dat fenomeen. Daarop klokprogramma uit, aanwarmvervroeging uit, ketel van 25 naar 60 % vermogen, pompinstellingen volgens boekje. 80/40, aanvoer op 60 graden. Nog steeds bleef hij op LC, en dat bij een ingestelde temp van 28 ..... Daarbij vraagt de thermostaat na een paar minuten gewoon geen warmte, en na een paar minuten wel weer.
Na een half uur werd het ineens weer warm binnen. Op het display van de ketel stond 55, oftewel, de thermostaat vraagt 55 graden water, dat heeft hij van 2100 tot 2230 volgehouden, toen was het eindelijk 21 graden. Vanochtend weer traag warmte, het was 17,5, ingesteld op 18,5, dat duurde ca 1uur, en wederom steeds LC in het display, en regelmatig stoppen (code 0 en dan uit)
Ik hang nu al uren aan de telefoon bij intergas, en elke keer valt de verbinding weg na zoveel minuten wachtstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanuzZ
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03 20:16
Ik heb intergas gesproken, (er was een telefoonstoring) en zij hebben meegekeken. Toch handig dan zo'n gateway :) De ketelinstellingen zijn goed, en de ketel werkt ook goed wanneer er warmte wordt gevraagd. Men denkt dat het probleem zich in de thermostaat bevindt, gezien die de ketel aanstuurt. Er is geen andere verklaring.
Nu de leverancier waar ik de touch heb aangeschaft gevraagd om een omruilactie van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Honeywell thermostaat eruit, Remeha iSense eraan.
1x instellen en niet meer aankomen.

Minimale aanvoer op 40, lager heeft geen zin met radiatoren.

Bij lage vermogensvraag zal je nog steeds wel een paar keer per uur korte vraag krijgen, maar bij aanwarmen blijft een iSense niet koppig op lage temperaturen vragen als het afgiftesysteem dat niet kan.

Verder idd pomp aan het werk zetten, die warmte moet de ketel uit anders slaat ie af. Wel opletten met kortsluiting, zoals radiatoren die niet zijn ingeregeld, badkamer radiatoren of bypass ventielen, die jagen het water zo terug de retour in en ketel slaat alsnog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:54
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:25:
Honeywell thermostaat eruit, Remeha iSense eraan.
1x instellen en niet meer aankomen.

Minimale aanvoer op 40, lager heeft geen zin met radiatoren.

Bij lage vermogensvraag zal je nog steeds wel een paar keer per uur korte vraag krijgen, maar bij aanwarmen blijft een iSense niet koppig op lage temperaturen vragen als het afgiftesysteem dat niet kan.

Verder idd pomp aan het werk zetten, die warmte moet de ketel uit anders slaat ie af. Wel opletten met kortsluiting, zoals radiatoren die niet zijn ingeregeld, badkamer radiatoren of bypass ventielen, die jagen het water zo terug de retour in en ketel slaat alsnog af.
Moet die arme man nu ook nog een Honeywell thermostaat gaan kopen .. , zijn integas thermostaat van de muur rukken, de Honeywell ophangen, ... Nieuwe isens kopen, die Honeywell weer van de muur... Die iSense ophangen...
Zit je nou weet thermostaten te pushen?🤣
Volgens mij gebruikt zowel @TwanuzZ als @pielle007 een Intergas touch thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@tcw82 Dacht je dat Intergas die dingen zelf maakt? Honeywell, Intergas, een pot nat. Ik heb niet voor niks een Remeha iSense thermostaat aan mijn Intergas ketel hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Iedereen wil maar dat zijn ketel continu blijft branden. De thermostaat moduleert de ketel, maar die kan meestal maar beperkt lager (bij mij 28%). Dat is nog best veel vermogen (bij mij 7 kW). Daar beneden kan er alleen nog maar met aan/uit geregeld worden. Het tempo waar dit pendelen mee gebeurd bepaald het comfort en de efficiency. Een aan/uit thermostaat doet het heel langzaam met relatief grote temperatuur schommelingen. Elke keer de ketel aan op 100% om in 15 minuten een halve graad te verwarmen. Jouw thermostaat doet het heel genuanceerd per 10 minuten en op het laagst mogelijke vermogen. Lijkt me prima en de ketel is ontworpen om zoveel branderstarts aan te kunnen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
xah5kiDe schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:56:
Iedereen wil maar dat zijn ketel continu blijft branden. De thermostaat moduleert de ketel, maar die kan meestal maar beperkt lager (bij mij 28%). Dat is nog best veel vermogen (bij mij 7 kW). Daar beneden kan er alleen nog maar met aan/uit geregeld worden. Het tempo waar dit pendelen mee gebeurd bepaald het comfort en de efficiency. Een aan/uit thermostaat doet het heel langzaam met relatief grote temperatuur schommelingen. Elke keer de ketel aan op 100% om in 15 minuten een halve graad te verwarmen. Jouw thermostaat doet het heel genuanceerd per 10 minuten en op het laagst mogelijke vermogen. Lijkt me prima en de ketel is ontworpen om zoveel branderstarts aan te kunnen.
Ik lees hierboven iemand waar de ketel voortijdig stopt met verwarmen steeds. Dat is die 7KW die je noemt die je met 40 graden aanvoer niet kwijt kunt in de installatie. Ketel slaat dan af en gaat de restwarmte rondpompen en gaat dan enkele minuten later nog eens proberen. Laat je de temperatuur oplopen, zoals een iSense doet, stijgt het afgiftevermogen en stookt de ketel gewoon door tot de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 22:31
Maar als op de ketel en temperatuur beperking actief is gaat de ketel niet meer geven dan de thermostaat vraagt. Wat hier gebeurd is klassiek pendelen omdat en de warmte vraag minder is dan het minimum vermogen van de ketel, en het afgifte systeem bij deze temperatuur het minimum vermogen niet kan afgeven.

Is dat heel erg, amper, zolang het gewenste comfort behaald wordt.

CV Ketels zijn vrijwel altijd veel te zwaar voor hun primaire functie - verwarmen - omdat ze meestal zelfs vuur het douche comfort met teveel marge (te zwaar) geplaatst worden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:25:
[...]

Ik lees hierboven iemand waar de ketel voortijdig stopt met verwarmen steeds. Dat is die 7KW die je noemt die je met 40 graden aanvoer niet kwijt kunt in de installatie. Ketel slaat dan af en gaat de restwarmte rondpompen en gaat dan enkele minuten later nog eens proberen. Laat je de temperatuur oplopen, zoals een iSense doet, stijgt het afgiftevermogen en stookt de ketel gewoon door tot de ingestelde temperatuur.
Resumerend...
Jouw advies:
1) de touch vervangen voor de Remeha S101679 isense ?
2) pomp aan t werkzetten
3) ketel vermogen verder terug

Ik vind die thermostaat "touch" echt vaag... Heb hem zo ingesteld dat de temperatuur per tiende is af te lezen...Zoals ik al eerder zei... Hij laat bv 16 graden zien op t display, ik vraag 16,5 reageert pas 6min later, de ketel gaat NIET aan, tijdens die 6min wachten laat hij in stappen 16,1 > 16,2 > 16,3 > 16,4 zien om vervolgens bij 16,4 weergave op de thermostaat de ketel alsnog aan te sturen en bij te laten stoken naar 16,5 < dat lijkt mij softwarematig geprogrammeerd en is wat mij betreft een "goocheltruc"
Ronald schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:38:
Maar als op de ketel en temperatuur beperking actief is gaat de ketel niet meer geven dan de thermostaat vraagt. Wat hier gebeurd is klassiek pendelen omdat en de warmte vraag minder is dan het minimum vermogen van de ketel, en het afgifte systeem bij deze temperatuur het minimum vermogen niet kan afgeven.

Is dat heel erg, amper, zolang het gewenste comfort behaald wordt.

CV Ketels zijn vrijwel altijd veel te zwaar voor hun primaire functie - verwarmen - omdat ze meestal zelfs vuur het douche comfort met teveel marge (te zwaar) geplaatst worden...
Vind t pendelen (om de woonkamertemperatuur vast te houden) in die zin storend, dat de ketel soms aanspringt +- 10 seconden later weer uitspringt en minuut of 2 later weer aanspringt. Ben van mening dat dit niet ok is. (De oude installatie deed dit niet al begrijp ik dat ik nu appels met peren vergelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:54
Heb je plaatjes van je gasverbruik. Hieronder 2 plaatjes van mijn Intergas Xtreme 36 ketel met comfort Touch(2x) en gateway setup.
Plaatjes met pieken en dalen is met "hoger" vermogen en hogere buitentemperatuur. Plaatje met vlakkere lijn is met verlaging van vermogen en koudere buitentemperatuur. Het plateau in die vlakke lijn is de tweede thermostaat die warmte vraag creëert op de hogere temperatuur. Lage temp is max 40 graden hogere lijn is max 80 graden. Beide worden nagenoeg nooit bereikt

Hoe ziet dat er bij jou uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FNxarTUUWv5ND4RoKgwruH_Z1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtFQ2x70LfGolfvwX4QgGL3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UI09ktG1BK8Sirc-5Lcqeb005I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9yRc0XXoobPvI0VolhwyXgi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 18-12-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
tcw82 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:52:
Heb je plaatjes van je gasverbruik. Hieronder 2 plaatjes van mijn Intergas Xtreme 36 ketel met comfort Touch(2x) en gateway setup.
Plaatjes met pieken en dalen is met "hoger" vermogen en hogere buitentemperatuur. Plaatje met vlakkere lijn is met verlaging van vermogen en koudere buitentemperatuur. Het plateau in die vlakke lijn is de tweede thermostaat die warmte vraag creëert op de hogere temperatuur. Lage temp is max 40 graden hogere lijn is max 80 graden. Beide worden nagenoeg nooit bereikt

Hoe ziet dat er bij jou uit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee helaas niet zo mooi,
hou t wel handmatig bij op mindergas.nl (1x per maand al 12jaar)
Goed vergelijk heb ik nu niet omdat t 1e stookseizoen is met de xtreme. (Eigenlijk pas december)
Daar komt bij dat t stook en douche gedrag is dit jaar natuurlijk ook weer vervanderd tov de afgelopen jaren, dat geeft ook weer een vertekend beeld)
Prognose is dat we voor t eerst in 12 jaar onder de 500 m3 gaan uitkomen. (Normaliter zaten we op zo'n 750m3) zegt nog niet zoveel behalve dat we rekening houden met de huisige omstandigheden / tarieven.

Heb t ketel vermogen naar 25% gezet
max pompsnelheid 80% & Minimale pompsnelheid 65%
Op t display lees ik de parameter F "toestel vermogen in kw" 6kw

maar wat zegt dit mij nu? En wat is mijn vervolg stap evt / waar moet ik nu op gaan letten?

Min. Aanvoer temp is ingesteld op 45gr. En t retour water kan ik niet aflezen... Maar de werkelijk gemeten aanvoer is min 34gr max 35gr

Bij ketel vermogen 35% (8kw) is de aanvoer temp. min 34gr Max 36gr
(Terwijl 45gr minimaal aanvoer temp is ingesteld)

Bij ketel vermogen 40% (9kw) is de aanvoer temp. min 34gr Max 38gr
(Terwijl 45gr minimaal aanvoer temp is ingesteld)

Bovenstaande is om de kamer temp. Op 18gr te houden
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:25:
[...]

Laat je de temperatuur oplopen, zoals een iSense doet, stijgt het afgiftevermogen en stookt de ketel gewoon door tot de ingestelde temperatuur.
@_JGC_ ondanks de diverse aanpassingen en test runs, (blijkt t start/stoppen onverminderd doorgaan)
Bepaald de touch uiteindelijk alles en kan t gedrag ondervangen worden door er een isense aan te hangen (omdat ie anders regelt / aanstuurt)
Klopt dit type Isense S101679 ?

[ Voor 26% gewijzigd door pielle007 op 18-12-2022 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@pielle007 Er is in principe maar 1 iSense, wel zijn er verschillende revisies. In principe kan je voor 5 tientjes of minder eentje van Marktplaats trekken. 200 euro voor een nieuwe zou ik er niet voor geven.

Ding is geen "slimme" thermostaat, dus veel mensen doen dat ding weg omdat ze een Tado, Nest of Toon willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Had een isense gekocht op MP, helaas had deze een defect.

Bijzonder gegeven; toen ik de huidige Touch thermostaat van de muur af pakte zat deze vol met boor stof. (Zo opgehangen door de installateur)
Op t moment dat ik hem had schoongemaakt en de installatiedraden opnieuw had gestript, werkt de thermostaat wel weer zoals t hoort.
De eerder genoemde goocheltruc komt niet meer voor en de temperatuur is nu af te lezen per tiende. Zo zie ik nu ook weer een overshoot en springt hij niet veelvuldig uit/aan om de kamer op temp. te houden.

Heb de ketel nu op 40% (9kw) ingesteld met een minimale aanvoer van 44graden (pompsnelheid max 65% en min 45%)

Tzt als t weer kouder wordt eens kijken of t huis hiermee (efficiënt) warm gehouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

pielle007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:32:
[...]

Ik vind die thermostaat "touch" echt vaag... Heb hem zo ingesteld dat de temperatuur per tiende is af te lezen...Zoals ik al eerder zei... Hij laat bv 16 graden zien op t display, ik vraag 16,5 reageert pas 6min later, de ketel gaat NIET aan, tijdens die 6min wachten laat hij in stappen 16,1 > 16,2 > 16,3 > 16,4 zien om vervolgens bij 16,4 weergave op de thermostaat de ketel alsnog aan te sturen en bij te laten stoken naar 16,5 < dat lijkt mij softwarematig geprogrammeerd en is wat mij betreft een "goocheltruc"
Sommige thermostaten gebruiken een "opwarmweerstandje". Die truc zit al in de antieke Chronotherm IV (en wellicht zelfs nog veel eerder). Wat dat weerstandje probeert te doen is het opwarmen van de ruimte simuleren om zo overshoot te voorkomen. Vandaar dat je, als je de thermostaat uit kunt lezen, in zo'n geval een schommeling ziet die er helemaal niet is.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De thermonstaat zelf kan je ook instellingen wijzigen van hoe vaak per uur hij mag aan gaan, bij vloerverwarming is dit anders dan bij radiatoren.

Als je dit wijzigt naar "traag" zul je ook langere runs krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2023 16:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1