Toon posts:

Modem Firmware Veiligheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Willem64
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
Het volgende: Ik heb een Experia Box V10 A in gebruik die ongetwijfeld (automatisch) bijgewerkt wordt met
nieuwe firmware wanneer dat nodig is. Ik heb de Wifi van de Experia Box uitgeschakeld en er een ander wat
ouder modem achter gezet voor dagelijks gebruik. Dit omdat ik hier veel meer mogelijkheden heb om bepaalde
instellingen aan te passen. Nu is dat modem echter voor het laats bijgewerkt met nieuwe firmware een jaar of twee
geleden en daar komt ook geen nieuwe firmware meer voor. Mijn gedachtengang is eigenlijk, omdat deze
achter een wel bijgewerkte Experiabox staat, deze ook gewoon veilig zou moeten zijn. Vraag is: Is dat wel zo?
Ben ik met deze configuratie nou kwetsbaar of niet?

b.v.d.
Wim

Alle reacties

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:55
Als je met "achter" aan-jouw-kant van de experia box bedoelt en niet aan de KPN? kant is kan het geen modem zijn maar een router. Maar neen dat is niet perse veilig, want dat zou dan ook gelden voor je pc's en andere apparatuur. En die worden als het goed is ook nog steeds voorzien van patches. (hoop ik)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Nee een niet meer up-to-date router is niet ineens veilig omdat hij achter een wel up-to-date router zit.

Over het algemeen is het wel iets veiliger maar een router die geen security patches krijgt is altijd af te raden.

Welke instellingen heb je nodig die niet in de Experiabox zitten?
Misschien kun je die wel op een andere manier realiseren zonder een antieke router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Een modem" kan natuurlijk van alles zijn. Misschien handig beestje bij naam te noemen. En wat je bedoelt met "er ... achter gezet"? Als het als modem werkt, zit het direct aan het internet op alle niveau's. Als het achter een andere modem in bridge mode (kan dat wel met Experiabox?) hangt, of via DMZ alles doorzet erheen, dan zit het op layer 3 (IP-niveau) op het publieke internet. Als je Experiabox echter nog steeds als modem en NAT-router fuctioneert zonder DMZ-instelling, dan zit het andere apparaat daarachter en is het beschermd tegen directe aanvallen van buitenaf. Je kunt wel met verkeer van binnenuit in problemen komen.

In het algemeen wil je zorgen dat alles wat je aan internet hangt actief ondersteund wordt op vlak van beveiliging, al helemaal als het rechtstreeks van buitenaf benaderbaar is.

Soittakaa Paranoid!

• Willem64
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
Dank voor alle antwoorden. Ik heb dat oude ding er tussen uit gehaald. Vooral dat antwoord van “dan zou dat ook gelden voor PC’s en andere apparatuur” klinkt wel heel erg logisch…. Ik ben verder heel secuur met updates voor alles wat ik heb. Pc’s, Ipad, Android Telefoon. Zodra er geen (veiligheids) updates meer komen, gaat het betreffende apparaat of programma de deur uit.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee