Toon posts:

[Z2M] TRADFRI driver status in Home Assistant niet geupdate

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-01 14:53
Ik heb de TRADFRI driver for wireless control (30 watt) [model ICPSHC24-30EU-IL-1] met wat ledstrips eraan. Ik heb ook Home Assistant (HA) met een Sonoff zigbee dongle (flashed). Nu is de setup: HA, mqtt server, zigbee2mqtt.
Alles doet het, ik kan ook de Tradfri aan en uit zetten. Maar als ik met de Tradfri remote hem aan en uit zet dan update ie niet de state/status in HA. Dus soms doe ik hem uit met de remote en dan staat ie in HA nog aan en vice versa.
Ik dacht dat dit een algemeen probleem was, maar ik vroeg mij af, is dit te verhelpen?

Beste antwoord (via meifter op 10-12-2022 23:15)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de state waarschijnlijk wel. Probeer de doel (driver en remote) eens los te kopplen. Beide gekoppeld aan Z2M. En dan via Z2M (dus via een bind, niet via HA) de koppeling te maken. Zie https://www.zigbee2mqtt.i...inding.html#state-changes Dit zit ook in de UI, volgens mij gewoon in de UI naar de remote gaan, dan bind en als desitination dan de driver.

Alle reacties

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat is te verhelpen :)

Allereerst is het misschien mogelijk om ZHA te gebruiken in plaats van Zigbee2Mqtt, natuurlijk enkel als al je zigbee apparaten dat ondersteunen. Naar mijn ervaring werkt dat soms iets beter qua state sync naar Home Assistant. Je hebt dan ook gewoon 2 onderdelen minder in je setup (MQTT en Z2MQTT kunnen dan weg).

Wat sowieso een oplossing biedt, is je afstandsbediening koppelen aan je dongle ipv rechtstreeks aan je ledstrips. Daarna trigger je de ledstrips via een HA automation, en zit je state altijd goed. Om die automation makkelijker te maken kan je blueprints gebruiken bv. https://epmatt.github.io/...rollers/ikea_e1524_e1810/

Android developer & dürüm-liefhebber

• meifter
Bedankt voor je antwoord. Niet diegene waarop ik had gehoopt ;) . Wel een goed antwoord overigens. Dat gezegd hebbende: Ik wil de Tradfri remote namelijk niet afhankelijk maken van mijn HA, vanwege het feit dat ik af en toe mijn HA uit heb staan vanwege updates en dergelijke (HA staat op mijn NAS). Ik heb een eis dat als mijn HA uitvalt, alles het nog zou moet doen.

• septillion
  • Nu online

septillion

Hoe heb je hem gekoppeld? Volgens mij als je dat in Z2M moet een bind doet zou dat wel goed moeten gaan.

Zelf overigens juist fan van Z2M ivm los en open systeem met complete supported devices lijst.

• meifter
In feite zoals beschreven staat op https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ICPSHC24-30EU-IL-1.html

Ik denk dat ie ook wel goed gekoppeld is. Want via home assistant kan ik hem ook gewoon aansturen, maar zodra ik met de tradfri remote hem uitzet, dan vergeet ie de status aan te passen in HA.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:29
Is die Tradfri remote ook gekoppeld aan Z2M?

• meifter
Ja, maar niet echt wat mee gedaan

• septillion
  • Nu online

septillion

Maar hoe heb je de remote en de driver gekoppeld?

• meifter
septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:51:
Maar hoe heb je de remote en de driver gekoppeld?
De remote heb ik ooit aan de driver gekoppeld, maar toen kwam die sonoff dongle. Toen heb ik die driver gekoppeld aan de dongle. En later ook de remote aan de dongle. En de remote opnieuw gekoppeld aan de driver. Later heb ik de remote geprobleerd te ontkoppelen van mijn HA, maar hij blijft terug komen. Ook een keertje gereset zelfs en toen de dongle eruit gehaald en toen opnieuw gekoppeld aan de driver, maar hij komt steeds terug. Ik heb het zo maar gelaten.

• septillion
  • Nu online

septillion

Komt steeds terug? Als in, hij blijft de driver bedienen terwijl je dat niet? En hij gekoppeld is aan Z2M/HA?

• meifter
septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:52:
Komt steeds terug? Als in, hij blijft de driver bedienen terwijl je dat niet? En hij gekoppeld is aan Z2M/HA?
Het is mijn bedoeling dat de remote de driver bedient, maar hij voor mij hoeft hij niet zo nodig in Z2M/HA. Ik kan hem nog een keertje proberen om hem los te koppelen vanavond. Eerst zal ik dan de dongle eruit halen, dan resetten en dan bij driver hem weer opstarten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Nu online

septillion

Voor de state waarschijnlijk wel. Probeer de doel (driver en remote) eens los te kopplen. Beide gekoppeld aan Z2M. En dan via Z2M (dus via een bind, niet via HA) de koppeling te maken. Zie https://www.zigbee2mqtt.i...inding.html#state-changes Dit zit ook in de UI, volgens mij gewoon in de UI naar de remote gaan, dan bind en als desitination dan de driver.

• meifter
septillion schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:24:
Terugkoppeling. Het was inderdaad de binding, via
code:
1
zigbee2mqtt/bridge/request/device/bind
kon ik als payload de remote koppelen aan de driver.
(kijk ook naar https://www.zigbee2mqtt.io/guide/usage/binding.html#commands). Bedankt Septillion!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee