Ik heb al jaren een Raspberry met Node Red aan de slimme meter hangen en houd daar diverse parameters bij om zo hier en daar wat slimme dingen te doen en de spanning op het net tov de oplevering van de panelen/verbruik op de aansluiting in de gaten te houden. Al jaren zie ik daar geen gekke dingen, tot ik begin deze week een trigger kreeg dat er meer dan 15kW import op de (3x25A) netaansluiting werd gevraagd.
Dus ik ging in de grafieken kijken en daar zag ik zelfs een piek van 23.3kW import
Op dit moment was de EV aan het pre-conditionen dus het was logisch dat er wat werd verbruikt, maar 23kW is wel heel veel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nx3Jae94lc44UDm5F7vrkA1t.png?f=user_large)
Op de gegevens per fase zie je hetzelfde gebeuren. de 3 fases gaan tegelijkertijd door het plafond. Dus dan zou ik zeggen dat het geen bugje in de verwerking van de P1 telegram is.
/f/image/VzHqkUEhX2fLkCIToF34jguD.png?f=fotoalbum_large)
Nu was ik ook even naar de voltages op de fases (de blauw/geel/groene) tov import/export op de aansluiting (rode lijn) aan het kijken en daar zie ik gekke spanningspieken van 460 tot 900v), die soms samen vallen met de vermogens pieken:
/f/image/lwHULb1xVj7hL41lstBoTMNa.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht natuurlijk eerst aan de EV, maar ik zie het ook gebeuren als de EV niet aan de paal hangt. Zijn het dan andere apparaten die voor deze piekspanningen zorgen? De pieken zijn ook op tijden dat ik nog lig te slapen of niet thuis ben. Ik zie verder geen verlichting ineens feller worden of dat er opladers ontploffen, dus is hier de spanningsmeting van de slimme meter de oorzaak? Herkent iemand dit?
Ik heb de netbeheerder maar even gebeld en die hebben er een lage prio case voor ingezet.
Dus ik ging in de grafieken kijken en daar zag ik zelfs een piek van 23.3kW import
:fill(white):strip_exif()/f/image/nx3Jae94lc44UDm5F7vrkA1t.png?f=user_large)
Op de gegevens per fase zie je hetzelfde gebeuren. de 3 fases gaan tegelijkertijd door het plafond. Dus dan zou ik zeggen dat het geen bugje in de verwerking van de P1 telegram is.
/f/image/VzHqkUEhX2fLkCIToF34jguD.png?f=fotoalbum_large)
Nu was ik ook even naar de voltages op de fases (de blauw/geel/groene) tov import/export op de aansluiting (rode lijn) aan het kijken en daar zie ik gekke spanningspieken van 460 tot 900v), die soms samen vallen met de vermogens pieken:
/f/image/lwHULb1xVj7hL41lstBoTMNa.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht natuurlijk eerst aan de EV, maar ik zie het ook gebeuren als de EV niet aan de paal hangt. Zijn het dan andere apparaten die voor deze piekspanningen zorgen? De pieken zijn ook op tijden dat ik nog lig te slapen of niet thuis ben. Ik zie verder geen verlichting ineens feller worden of dat er opladers ontploffen, dus is hier de spanningsmeting van de slimme meter de oorzaak? Herkent iemand dit?
Ik heb de netbeheerder maar even gebeld en die hebben er een lage prio case voor ingezet.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!