Toon posts:

“Nieuwe” electronica besteld bij webwinkel, factuur 0% btw

Pagina: 1
Acties:

• DodifenDucifet
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-12-2022
Dag allen,

Ik ben vrij nieuw hier op tweakers, althans als forum lid.

In verband met recente aankopen bij de website van webwinkel door mezelf en een vriend, zit ik met het volgende. En nee, ik ben geen concurrent van ze of dat ik intenties heb om dit bedrijf in een kwaad daglicht te stellen.

Ik vroeg me af hoe het kan dat hun prijzen inclusief btw voor nieuwe producten - zo vermeldt de site van webwinkel en ook de foto’s en beschrijving van de producten - zo enorm concurrerend (flink) laag kunnen zijn.

Klopt hier mogelijk iets niet of wat kan de reden zijn?

De site vermeldt: nieuwe producten, is btw-ondernemer en geregistreerd op een adres in Nederland na korte check in het register KVK, ook zijn de website prijzen inclusief NL-BTW en dat staat ook iets minder uitdrukkelijk in hun algemene voorwaarden.

Passen ze voor de btw de kleineondernemersregeling toe (< € 20.000 omzet op jaarbasis etc) is sprake van invoer, verlegging, een douaneentreport, afstandsverkopen of iets?

Nee, na contact met de klantenservice nav mijn vraag waarom ik geen juiste factuur heb ontvangen en het verzoek om alsnog een juiste factuur te sturen, omdat ik immers een nieuwe mobiele telefoon in NL van een btw-ondernemer geleverd heb gekregen, blijkt:

webwinkel past de BTW-margeregeling voor gebruikte goederen toe.

Kort gezegd is dat een regeling die geldt voor met name tweedehands/gebruikte goederen per refurbished.

Helemaal nergens op de website van webwinkel wordt dit vermeld, sterker nog: er wordt het en der ‘nieuwe product x’ etc. vermeld. Ook op de factuur wordt dit niet genoemd.

Ze werken dus met de margeregeling. Dit betekent dat mogelijk (veel of niet alle) producten die ze verkopen ‘gebruikte’/tweedehands opgelapte producten dan wel van consumenten gekochte ‘gebruikte’/evt. nog in doos zittende zo goed als nieuwe producten betreft. Maar niet fabrieksnieuw of nieuw in de zin van de BTW-regelgeving.

Bij het KVK wordt ook de naam ‘ *knip* webwinkel ’ als handelsnaam vermeld: Je komt dan na even zoeken bij volgende website terecht:

*knip*

Met exact hetzelfde vestigingsadres.

Dit bedrijf koopt dus (hoogstwaarschijnlijk) gebruikte/in zeer goede staat verkerende goederen - al dan niet in grote handelshoeveelheden’ op om ze vervolgens via diverse websites en advertenties als nieuwe producten te verkopen.

Dit lijkt me op z’n zachtst gezegd twijfelachtig of vrij misleidend voor de consument/websitebezoeker, onjuist en ergens zou je dit ten opzichte van andere aanbieders van nieuwe electronica mogelijk kunnen aanmerken als ongeoorloofde concurrentievervalsing?

Let wel: het lijkt erop. Al heeft iemand van de klantenservice bevestigd dat het om margegoederen gaat voor de btw en voor het geen nieuwe goederen betreft.

Zelf ben ik tevreden met mijn aankopen, al lijkt er mogelijk wel iets kleins met de microfoon van de telefoon aan de hand, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Ook vole bijvoorbeeld mensen met een eigen bedrijf die hier nieuwe goederen kopen gaat hier iets mis: want als het wel nieuwe goederen betreft moet er dus gewoon 21% btw op de factuur worden vermeld en is dat aftrekbaar als je btw-belaste prestaties verricht als ondernemer.

Graag jullie ervaringen. Speelt dit bij meer (grote) webshops dat ze ‘nieuwe’ goederen zonder BTW leveren? En: hoe kom je erachter of het product dat je gekocht hebt geen refurbished item betreft? Moet dit ergens worden aangekaart?

Met vriendelijke groet

[Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2022 00:45. Reden: Naam webshop weggehaald conform beleid.]

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:39
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[Voor 66% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2022 00:42]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Misschien dat @Mooijekind er al iets meer over kan zeggen?

Er staan zo te zien geen prijzen van deze shop meer in de Tweakers Pricewatch, dat is waarschijnlijk niet zonder reden.

[Voor 67% gewijzigd door Yorinn op 08-12-2022 00:49. Reden: Link naar gerelateerd topic met naam winkel in mo-tags geplaatst.]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel uit de TS en titel verwijderd.

Dit topic is niet bedoeld om shopervaringen te delen, maar om de vraag van TS over webwinkels zonder BTW te beantwoorden.

Shopervaringen zijn middels de Shopreviews te vinden.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:40
Op de site staat bij de artikelen wel het volgende
'Let op! Deze prijs geldt niet voor zakelijke klanten!'

Verder lijkt dit topic verdacht veel op het topic dat hierboven door @Xander wordt aangehaald.

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:46

Mooijekind

Manager Product Content
De reden dat deze shop is uitgezet is inderdaad omdat deze marge-producten bleek te verkopen wat niet stond aangegeven. Omdat dit een oneerlijke prijs oplevert staan we dat namelijk niet toe in de pricewatch.
Tevens krijg je dan als zakelijke koper natuurlijk geen btw terug waardoor een goedkope aankoop ineens helemaal niet zo goedkoop hoeft te zijn.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30

OMD

Valar dohaeris

Melding maken bij ACM? Het is verplicht duidelijk aan te geven of prijzen in of ex btw zijn.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Xander
  • Nu online
OMD schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:26:
Melding maken bij ACM? Het is verplicht duidelijk aan te geven of prijzen in of ex btw zijn.
Dat geven ze op zich ook wel aan. Maar omdat ze de margeregeling gebruiken is het bedrag excl. btw en incl. btw hetzelfde? :S

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30

OMD

Valar dohaeris

Xander schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:
[...]

Dat geven ze op zich ook wel aan. Maar omdat ze de margeregeling gebruiken is het bedrag excl. btw en incl. btw hetzelfde? :S
Is het dan niet bij alle artikelen? Als ik een willekeurig item pak staat er:
€149,00 €139,00 Incl. btw
Dat mag niet als het een marge artikel is. Er zit dan namelijk geen BTW op omdat dit al betaald is.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Xander
  • Nu online
OMD schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:00:
[...]

Is het dan niet bij alle artikelen? Als ik een willekeurig item pak staat er:
€149,00 €139,00 Incl. btw
Dat mag niet als het een marge artikel is. Er zit dan namelijk geen BTW op omdat dit al betaald is.
Voeg het eens toe aan het winkelwagentje en klik 1 stap verder in het bestelproces. Dan wordt het BTW bedrag gespecificeerd (alleen excl. btw en incl. btw is hetzelfde, oftewel de btw is €0).

Volgens mij is het wel correct om dat bedrag "incl. btw" te noemen maar daar ben ik eerlijk gezegd onvoldoende van op de hoogte.

https://www.belastingdien...rekenen_bij_margegoederen
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
Voorbeeld 1: berekening btw met margeregeling
[...]
verkoopprijs inclusief btw: € 5.000 + € 210 = € 5.210

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee