Dak isolatie issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb een jaren 30 huis, dat in 2016 aan de binnenkant compleet gerenoveerd is, en er is een nieuwe dakkapel geplaatst en wat dakramen. Destijds is de helft van de vliering verwijderd. (Onze slaapkamer loopt nu uit in een hoge punt, de rest van de bovenste verdieping heeft nog wel de vliering (kerstballen moeten toch ergens liggen (I love nested comments))).

Het dak is nu aan vervanging toe; ik wil het liefst nu het hele dak vernieuwen (inclusief dakgoten) en er hele dikke isolatie op aanbrengen aan de buitenkant.
Maar dat levert een probleem op bij onze slaapkamer, want die is destijds aan de binnenzijde geisoleerd met rockwool en dampwerende folie.
Voor zover ik het begrijp is dat shit, want als er aan de buitenzijde geisoleerd wordt is dat ook dampwerend, en dan zit het dakbeschot gevangen tussen twee dampwerende lagen waar dus condens zal ontstaan. (?)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou zelf denken dat het dan mogelijk moet zijn om voor de 50% van mijn dak waar aan de binnenzijde momenteel isolatie / dampwering zit, het dakbeschot *ook* te verwijderen, de binnenzijdige isolatie / dampwering er aan de buitenkant uit te trekken, en dan de boel weer dicht maken en buitenzijdig isoleren...
Maar is dat te doen, of levert dat exorbitant veel meerwerk / kosten op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kteD_mTNHffEhx42xZFgd7ehTOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zljQpnlIgntaJvq5j1lmVAi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if8Ad75dmgvgFQZV-Ef01WOPkFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9ES92pmzSlBgQbRhrnjGGnb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC4MfKhbKfgnlWn2j6jW8Nms9l8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyHMVrjovxoNOmEa0Qr5fgnJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 32% gewijzigd door LDenninger op 07-12-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:26
Kijk eens hier wat het zegt.
Hoe meer / dikker het buiten is geïsoleerd, hoe minder problematischer zou het zijn door het ook vinden te hebben geïsoleerd (normaal gezien)

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/#

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 08-12-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als die klusmannetjes nu een standaard altijd met het iets duurdere klimaatfolie zouden werken dan hebben e dit niet meer, dit gebeurt zo vaak.

@LDenninger heb je een vrijstaande woning? Als je in een rijtje zit kun je niet zomaar je dak ophogen met isolatie aan de buitenzijde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:32

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Is het echt nodig je dak(beschot) compleet te vervangen? Ik heb bij mijn jaren '30 woning de panlatten en slechte delen dakbeschot laten vervangen en er dampdoorlatende folie en nieuwe panlatten op laten aanbrengen. Binnenzijde had ik al geïsoleerd (steenwol + klimaatfolie) maar wil ik verbeteren met pir aan de binnenzijde. De (klimaat)folie aan de binnenzijde doet dan uiteraard niets meer. Volgens Ubakus is dat geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LDenninger schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:58:
Ik heb een jaren 30 huis, dat in 2016 aan de binnenkant compleet gerenoveerd is, en er is een nieuwe dakkapel geplaatst en wat dakramen. Destijds is de helft van de vliering verwijderd. (Onze slaapkamer loopt nu uit in een hoge punt, de rest van de bovenste verdieping heeft nog wel de vliering (kerstballen moeten toch ergens liggen (I love nested comments))).

Het dak is nu aan vervanging toe; ik wil het liefst nu het hele dak vernieuwen (inclusief dakgoten) en er hele dikke isolatie op aanbrengen aan de buitenkant.
Maar dat levert een probleem op bij onze slaapkamer, want die is destijds aan de binnenzijde geisoleerd met rockwool en dampwerende folie.
Voor zover ik het begrijp is dat shit, want als er aan de buitenzijde geisoleerd wordt is dat ook dampwerend, en dan zit het dakbeschot gevangen tussen twee dampwerende lagen waar dus condens zal ontstaan. (?)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou zelf denken dat het dan mogelijk moet zijn om voor de 50% van mijn dak waar aan de binnenzijde momenteel isolatie / dampwering zit, het dakbeschot *ook* te verwijderen, de binnenzijdige isolatie / dampwering er aan de buitenkant uit te trekken, en dan de boel weer dicht maken en buitenzijdig isoleren...
Maar is dat te doen, of levert dat exorbitant veel meerwerk / kosten op?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
niet nodig, als de buiten isolatie 2x zo dik is (qua R waarde) zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben. en mag de binnen kant van de nieuwe laag dampdicht zijn. moet je wel even uitrekenen. want mijn 2x is een grove schatting. je kan het nieuwe dak trouwens opbouwen hoe je wil, dus het kan ook geheel dampopen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvG-90
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03 14:56
Zelf vraag ik mij dit ook af, kwam je topic tegen via zoekfunctie. Ik heb ook een jaren 30 huis waarvan de zoldervloer ooit gedeeltelijk weg is gehaald. De slaapkamers en nog bestaande kleine zolder zijn vrij recent van binnenuit geïsoleerd met 14cm glaswol, dampremmende folie en spaanplaten als afwerking. Toch valt me het nog wel een beetje tegen hoe snel het boven afkoelt in de winter en nog aardig warm wordt in de zomer. Ons 2 onder 1 kap huis staat in een vrij open gebied (weiland naast en tegenover het huis), dus misschien dat het daar ook mee te maken heeft. Ik zou de dakpannen er nog eens af willen halen om tenminste dampopen folie op het nu nog kale dakbeschot te plaatsen. Het liefste zou ik dan ook gelijk daar extra isolatie aanbrengen, maar zit dus met hetzelfde issue als de topicstarter en vraag me dus af of dit wel mogelijk is om dakbeschot aan 2 kanten te isoleren? De isolatie aan de binnenzijde haal ik er het liefste niet af vanwege de nette afwerking en dat het nog vrij recent is uitgevoerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWUUQAs5I9TPOy2BpD2N84OYPaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE6CyGEnt3UY0WJ2ueJJB2Ty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4s5VaY-3nTs3I-6fgIHioTinS6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D06xj9RE98VAmtTLJL7AUwGO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door JvG-90 op 20-12-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
bottom line schreef op donderdag 8 december 2022 @ 00:16:
Kijk eens hier wat het zegt.
Hoe meer / dikker het buiten is geïsoleerd, hoe minder problematischer zou het zijn door het ook vinden te hebben geïsoleerd (normaal gezien)

https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/#
Sorry, ik voel me niet slim genoeg om deze site te gebruiken en het resultaat daarvan ook daadwerkelijk zorgeloos te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
No Hands schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:23:
als die klasmannetjes nu een standaard altijd met het iets duurdere klimaatfolie zouden werken dan hebben e dit niet meer, dit gebeurt zo vaak.

@LDenninger heb je een vrijstaande woning? Als je in een rijtje zit kun je niet zomaar je dak ophogen met isolatie aan de buitenzijde.
Geen vrijstaande woning, maar een hoekwoning waarvan de kap haaks staat op de rest van de rijtjeswoningen..

Punt is dat die andere woningen van een woningbouwvereniging zijn en momenteel allemaal een nieuw dak met isolatie krijgen - dus hun dak wordt allemaal dikker.
De vraag is of ik mee wil doen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAlLsQwONS11G11i2PnLon3fDPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gfAUcWk0H44NOhdVgH9ASnKm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door LDenninger op 23-12-2022 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
Jan Workum schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:48:
Is het echt nodig je dak(beschot) compleet te vervangen? Ik heb bij mijn jaren '30 woning de panlatten en slechte delen dakbeschot laten vervangen en er dampdoorlatende folie en nieuwe panlatten op laten aanbrengen. Binnenzijde had ik al geïsoleerd (steenwol + klimaatfolie) maar wil ik verbeteren met pir aan de binnenzijde. De (klimaat)folie aan de binnenzijde doet dan uiteraard niets meer. Volgens Ubakus is dat geen probleem.
Ik *wil* m'n dakbeschot helemaal niet vervangen! :-)

Maar aangezien mijn dak 5 jaar geleden aan de binnenkant geisoleerd is (inclusief dampwerende folie) en ik nu mijn hele pannendak wil laten vervangen en graag die hele dikke isolatielaag aan de buitenkant zou willen hebben, heb ik een probleem.

Want een dampwerende laag aan de binnenkant (die ik nu al heb) in combnatie met een dampwerende isolatielaag aan de buitenkant (die ik graag wil hebben) zorgt voor een zone daartussenin waar zich vocht gaat ophopen.

Dus OF ik neem geen isolatie aan de buitenkant, OF ik moet op de een of andere manier die dampwerende laag uit de binnenkant halen.
En aangezien ik niet de binnenkant open wil trekken - onze slaapkamer, badkamer en werkkamer - zou dan de enige optie zijn om van buiten het dakbeschot los te halen en vanaf *die* kant de binnenzijdige dampwerendelaag eruit te rukken.

Maar dat is dus heel veel werk en moeite en dus heel duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LDenninger
twain4me schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:27:
[...]

niet nodig, als de buiten isolatie 2x zo dik is (qua R waarde) zal je waarschijnlijk geen enkel probleem hebben. en mag de binnen kant van de nieuwe laag dampdicht zijn. moet je wel even uitrekenen. want mijn 2x is een grove schatting. je kan het nieuwe dak trouwens opbouwen hoe je wil, dus het kan ook geheel dampopen zijn. ;)
Eh???

Kun je dit even wat meer verduidelijken? Het klinkt enorm in mijn voordeel, maar ik snap het simpelweg niet :-)

Voor zover ik het begrijp heeft de R waarde van de buitenlaag er niks mee te maken - het probleem is dat er momenteel al een dampwerende laag aan de binnenkant zit, en als er dan bovenop het dakbeschot ook weer een isolerende laag geplaatst wordt die geen/weinig vocht doorlaat komt er vocht gevangen te zitten tussen de binnenzijdige vochtwerende laag en de buitenzijdige isolerende laag, en dat is nou net waar de houten balken zitten.

Ik zie niet direct hoe een dikkere buiten-isolatie-laag dat probleem zou oplossen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
LDenninger schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 02:36:
[...]

Dus OF ik neem geen isolatie aan de buitenkant, OF ik moet op de een of andere manier die dampwerende laag uit de binnenkant halen.
En aangezien ik niet de binnenkant open wil trekken - onze slaapkamer, badkamer en werkkamer - zou dan de enige optie zijn om van buiten het dakbeschot los te halen en vanaf *die* kant de binnenzijdige dampwerendelaag eruit te rukken.

Maar dat is dus heel veel werk en moeite en dus heel duur.
Het is natuurlijk veel meer werk en duurder om je dakbeschot eraf te halen dan binnen giplsplaten weg te halen. Alleen zit je dan binnen twee weken in de zooi. Voordeel is dan wel dat je eindigt met binnen en buitenisolatie en je dus veel dikker isolatie hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LDenninger schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 02:40:
[...]

Eh???

Kun je dit even wat meer verduidelijken? Het klinkt enorm in mijn voordeel, maar ik snap het simpelweg niet :-)

Voor zover ik het begrijp heeft de R waarde van de buitenlaag er niks mee te maken - het probleem is dat er momenteel al een dampwerende laag aan de binnenkant zit, en als er dan bovenop het dakbeschot ook weer een isolerende laag geplaatst wordt die geen/weinig vocht doorlaat komt er vocht gevangen te zitten tussen de binnenzijdige vochtwerende laag en de buitenzijdige isolerende laag, en dat is nou net waar de houten balken zitten.

Ik zie niet direct hoe een dikkere buiten-isolatie-laag dat probleem zou oplossen..?
in het kort: het hout blijft dan warm genoeg om geen problemen te krijgen. (wel uitrekenen) ideaal is het niet omdat de droogreserve slecht zal zijn. En als je lekkage hebt zal het vocht niet echt weg nunnen.
maar wat ik ook zeg, je kan de buiten isolatie ook gewoon dampopen maken en dan heb je maar 1 dampdichte laag. namelijk aan de binnenkant. ;)
Pagina: 1