Toon posts:

Geïsoleerde overkapping meetellen m2?

Pagina: 1
Acties:

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:47
Dag mede Tweakers,

Wij zouden als onderdeel van een groter project aan de achterkant graag een uitbouw/serre aan onze ongeisoleerde garage laten plaatsen. We zijn in het stadium van offertes & materialen. We willen hem sowieso in steen laten uitvoeren. Een van de ideeën is om deze volledig te laten isoleren. Verwarming kan geschieden door middel van een (elektrische) haard of kachel zodat er het hele jaar buiten getafeld kan worden.

Vraag 1. Mag in die situatie de overkapping/uitbouw meegeteld worden voor het aantal bewoonbare m2 bij verkoop?

Vraag 2. Is er een systeem waarbij ik de warmte die ik bijvoorbeeld dmv die kachel in die overkapping genereer terug de woning in kan laten vloeien? Dit systeem moet afsluitbaar zijn als niet gestookt wordt en de aanvoer koud is.

Vraag 3. Heeft het überhaupt zin om aan een ongeisoleerde garage een geisoleerde ruimte te bouwen met het doel er comfortabel in de winter te kunnen zitten? Of levert een kachel in dat geval genoeg verwarming om er een paar uur comfortabel te kunnen zitten?

[Voor 37% gewijzigd door MagniArtistique op 08-12-2022 15:47]

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
Ik denk dat je beter uit moet leggen wat je bedoelt, want bij overkapping denk ik aan een bouwwerk wat minimaal 1 zijwand mist om geheel afgesloten te zijn. Maar isolatie heeft dan ook weinig zin lijkt me, dus misschien bedoel je wat anders.

• MagniArtistique
decipherer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:01:
Ik denk dat je beter uit moet leggen wat je bedoelt, want bij overkapping denk ik aan een bouwwerk wat minimaal 1 zijwand mist om geheel afgesloten te zijn. Maar isolatie heeft dan ook weinig zin lijkt me, dus misschien bedoel je wat anders.

Stel je het volgende voor maar dan helemaal dicht aan de zijkant met aan de voorkant een schuifpui van 5-6m. Ik besef me dat ik het een overkapping noem maar wellicht is het dan eerder een uitbouw?

[Voor 17% gewijzigd door MagniArtistique op 07-12-2022 23:06]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11
Ik denk dat je een Serre/uitbouw bedoelt ja.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30
Volgens mij kun je een uitbouw meerekenen aan de m2 mits goed uitgevoerd.
De vraag is natuurlijk wat wordt de kwaliteit van de uitbouw...

• MagniArtistique
schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:15:
Volgens mij kun je een uitbouw meerekenen aan de m2 mits goed uitgevoerd.
De vraag is natuurlijk wat wordt de kwaliteit van de uitbouw...
Definieer goed 😉 volgende staat op de offerte.

Er wordt 9cm spouwmuurisolatie neergezet. Wat ik me wel afvraag is of zon monolietvloer isoleert? Of dat dit ook niet uitmaakt omdat de warme lucht toch opstijgt en niet via de vloer weg loopt.

[Voor 16% gewijzigd door MagniArtistique op 07-12-2022 23:49]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
MagniArtistique schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:22:
[...]

Definieer goed 😉 volgende staat op de offerte.

[Afbeelding]
Offerte zegt natuurlijk niet dat iets goed wordt gebouwd.

Als de ruimte die je gaat bouwen kan aanduiden als leef ruimte kan je de m2 laten mee rekenen. Sowieso is een serre of deze nu aan het huis vast zit of achter in de tuin geplaatst, een waarde vermeerdering van je huis.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
To_Tall schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:40:
[...]

Sowieso is een serre of deze nu aan het huis vast zit of achter in de tuin geplaatst, een waarde vermeerdering van je huis.
Is dat jouw mening of een feit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:25:
[...]

Is dat jouw mening of een feit?
Wellicht kun je je vraag wat toelichten? Het is in algemene zin geaccepteerd dat meer vierkante meters in grond, bergruimte of leefruimte waardevermeerderend werken. Zo moet je de opmerking van @To_Tall ook lezen naar mijn idee.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:56
Lees dit eens door. Dan kom je er vast uit.

https://www.joostdevree.n...akte.shtml#gebouwgebonden

Je moet sowieso verwarming hebben in deze ruimte en een dichte vloerconstructie om als GBO mee te mogen rekenen.

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:42
No Hands schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:25:
[...]

Is dat jouw mening of een feit?.
Het bedrag dat wordt betaald voor een huis is volledig gebasseerd op meningen ;)

Het mag wel als feit genomen worden dat goed uitgevoerde upgraden positief zijn voor de prijs.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46
MBvB schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:23:
[...]

Het mag wel als feit genomen worden dat goed uitgevoerde upgraden positief zijn voor de prijs.
In mijn ervaring is het nu zo dat het bedrag dat je in een uitbouw of serre steekt groter is dan de waardevermeerdering. En dat was een half jaar geleden toen de huizenprijzen nog geen zakkende beweging maakten.

Sowieso heb je weinig aan een waardevermeerdering als je niet van plan bent te verhuizen :)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-01 11:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier zelf een 8x4m douglas schuur+overkapping gebouwd. Was wel wat waarde vermeerdering, maar zeker niet het bedrag wat erin gepompt is.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:56
Als je 18m3 toevoegt voor 6000 euro dan is het volgens mij een no brainer dat je dit altijd terugverdient. Uitgaande van een goede en degelijke constructie en een m2 prijs van woningen varierend tussen 2.5 en 4.5k.

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:35
Draakje5 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:43:
Als je 18m3 toevoegt voor 6000 euro dan is het volgens mij een no brainer dat je dit altijd terugverdient. Uitgaande van een goede en degelijke constructie en een m2 prijs van woningen varierend tussen 2.5 en 4.5k.
is een stelpost van €6.000 voor alleen de schuifpui hé 8)7

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
Ik denk dat die 6k alleen maar de schuifpui is.

En het is mij ook niet duidelijk hoe dit bedacht is. Zit die aanbouw nou direct aan een andere verblijfsruimte vast (keuken, woonkamer) of moet je binnendoor via de garage? of 'buitenom', is het een soort tuinhuis tegen de garage aan gebouwd (@MagniArtistique ?)

Als je buitenom moet met je pan boerenkool in de winter om naar je met elektrische kachel verwarmde eetkamer moet, lijkt mij de meerwaarde wat beperkt.

En kan me op basis van de topic start ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat dit bouwwerk is begonnen als een overkapping (vergunningsvrij) en daarna is het plan geëvolueerd naar 'we willen daar ook kunnen eten in de winter' (nog steeds vergunningsvrij?)

PV Output

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:18

Theo

moederbord

MagniArtistique schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:58:

Vraag 3. Heeft het überhaupt zin om aan een ongeisoleerde garage een geisoleerde ruimte te bouwen met het doel er comfortabel in de winter te kunnen zitten? Of levert een kachel in dat geval genoeg verwarming om er een paar uur comfortabel te kunnen zitten?
Het isoleren heeft wel zin,maar niet heel veel. Voor het gemak ga ik ervan uit dat de uitbouw vierkant is, dus dat de vier muren allemaal even groot zijn, waarbij elke muur 8 vierkante meter is.

Stel je verwarmt de uitbouw tot dezelfde temperatuur als binnen. Dan lekt er door alle muren een beetje warmte weg, afhankelijk van de isolatie van deze muren,en het verschil in temperatuur binnen/buiten deze muren.
Ik bereken dan de warmtedoorvoer (en dus warmtelek, en dus warmtebehoefte) van elke muur apart:
Bij de muur tussen de uitbouw en de woning lekt er dan niks weg omdat er geen verschil is in temperatuur.
Je hebt één muur die grenst aan buiten, en deze muur heeft 9 cm aan isolatie. De labdawaarde van PIR ligt rond de 0.03 W/M.k. Een 9 cm dikke, 8m2 grote muur lekt dan 2.7 watt aan warmte per graad verschil. Stel het is 0 graden buiten en 20 graden binnen dan lekt er dus 54 watt weg.

Één muur zal een schuifpui worden. Ik hoop dat je hierbij gaat voor een HR++ bui met dubbelglas, en geen 10mm enkelglazen pui. De U waarde van goed HR++ glas is zo'n 1.2 W/m2.k, waarmee een 8 vierkamte meter aan puiwand zo'n 10 watt/graad aan warmte lekt. Met de 20 graden verschil (buiten 0C, binnen 20C) lekt er door de pui dan 200 watt weg.

Dan de laatste muur; de enkelsteensmuur naar je garage. Ik gok dat het in je garage zo'n 6 graden zou zijn. De lambdawaarde van een baksteen is zo'n 0.8 W/m.k, en een baksteen is zo'n 10 cm dik. De warmtedoorlaat is daarmee 8 watt per vierkante meter per graad, ofwel 64 watt per graad voor deze 8m2 muur. Doordat het verschil in temperatuur maar 14 graden is (binnen 20C, garage 6C), lekt er maar (14*64=) 896 watt aan warmte door deze muur heen..

Ofwel; het warmteverlies per muur wanneer het binnen 20C is en buiten 0C:
Muur aan het huis: 0 watt
Geïsoleerde buitenmuur: 54 watt
Geïsoleerde pui: 200 watt
ongeïsoleerde garagemuur: 896 watt.

Je plafond zal ook wel wat weglekken. Maar stel dat deze gelijkwaardig geïsoleerd is als de buitenmuur, dan lekt hier ook zo'n 54 watt doorheen. De vier muren, en plafond samen lekken dus 1204 watt weg, en hebben dus een warmtebehoefte van 1204 watt. Als het buiten 0C is dan heb je dus een 1.2 kW verwarming nodig om de ruimte warm te houden, en deze draait dan continu. 75% van de warmte gaat door je garagemuur weg.

Heeft het zin om deze muur te isoleren? Zekersteweten wel! Door deze ook met 9 cm isolatie te isoleren zal deze muur ook max 54 watt weglekken (zelfs iets minder omdat het in de garage geen 0 naar 6C is), waarmee je gehele uitbouw plots maar 362 watt aan warmte nodig heeft. Deze ene muur isoleren zorgt voor een reductie van 70% van de warmtebehoefte van de gehele uitbouw.

Nu is jouw uitbouw uiteraard niet vierkant, en zullen de vier zijdes geen 8 m2 zijn. Maar door een analytische benadering, en te kijken naar de thermische behoefte en fysieke eigenschappen van de materialen, en het verschil wat die ene muur maakt hoop ik wel dat je ziet hoe enorm veel verschil het maakt om die muur wel te isoleren.

7400 Wp op het dak

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46
Voor een degelijke uitbouw van die afmeting mag je er minimaal een nulletje aan toevoegen.

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:01
decipherer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:01:
Ik heb nooit spijt gehad van een dunne isolatie in het dak van mijn overkapping. Paar tientjes en als het zomers erg warm is kan je daar comfortable zitten. In de overkapping ernaast mist de isolatie en is het vaak einde van de dag veel te warm.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Theo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:52:
[...]

Het isoleren heeft wel zin,maar niet heel veel. Voor het gemak ga ik ervan uit dat de uitbouw vierkant is, dus dat de vier muren allemaal even groot zijn, waarbij elke muur 8 vierkante meter is.

Stel je verwarmt de uitbouw tot dezelfde temperatuur als binnen. Dan lekt er door alle muren een beetje warmte weg, afhankelijk van de isolatie van deze muren,en het verschil in temperatuur binnen/buiten deze muren.
Ik bereken dan de warmtedoorvoer (en dus warmtelek, en dus warmtebehoefte) van elke muur apart:
Bij de muur tussen de uitbouw en de woning lekt er dan niks weg omdat er geen verschil is in temperatuur.
Je hebt één muur die grenst aan buiten, en deze muur heeft 9 cm aan isolatie. De labdawaarde van PIR ligt rond de 0.03 W/M.k. Een 9 cm dikke, 8m2 grote muur lekt dan 2.7 watt aan warmte per graad verschil. Stel het is 0 graden buiten en 20 graden binnen dan lekt er dus 54 watt weg.

Één muur zal een schuifpui worden. Ik hoop dat je hierbij gaat voor een HR++ bui met dubbelglas, en geen 10mm enkelglazen pui. De U waarde van goed HR++ glas is zo'n 1.2 W/m2.k, waarmee een 8 vierkamte meter aan puiwand zo'n 10 watt/graad aan warmte lekt. Met de 20 graden verschil (buiten 0C, binnen 20C) lekt er door de pui dan 200 watt weg.

Dan de laatste muur; de enkelsteensmuur naar je garage. Ik gok dat het in je garage zo'n 6 graden zou zijn. De lambdawaarde van een baksteen is zo'n 0.8 W/m.k, en een baksteen is zo'n 10 cm dik. De warmtedoorlaat is daarmee 8 watt per vierkante meter per graad, ofwel 64 watt per graad voor deze 8m2 muur. Doordat het verschil in temperatuur maar 14 graden is (binnen 20C, garage 6C), lekt er maar (14*64=) 896 watt aan warmte door deze muur heen..

Ofwel; het warmteverlies per muur wanneer het binnen 20C is en buiten 0C:
Muur aan het huis: 0 watt
Geïsoleerde buitenmuur: 54 watt
Geïsoleerde pui: 200 watt
ongeïsoleerde garagemuur: 896 watt.

Je plafond zal ook wel wat weglekken. Maar stel dat deze gelijkwaardig geïsoleerd is als de buitenmuur, dan lekt hier ook zo'n 54 watt doorheen. De vier muren, en plafond samen lekken dus 1204 watt weg, en hebben dus een warmtebehoefte van 1204 watt. Als het buiten 0C is dan heb je dus een 1.2 kW verwarming nodig om de ruimte warm te houden, en deze draait dan continu. 75% van de warmte gaat door je garagemuur weg.

Heeft het zin om deze muur te isoleren? Zekersteweten wel! Door deze ook met 9 cm isolatie te isoleren zal deze muur ook max 54 watt weglekken (zelfs iets minder omdat het in de garage geen 0 naar 6C is), waarmee je gehele uitbouw plots maar 362 watt aan warmte nodig heeft. Deze ene muur isoleren zorgt voor een reductie van 70% van de warmtebehoefte van de gehele uitbouw.

Nu is jouw uitbouw uiteraard niet vierkant, en zullen de vier zijdes geen 8 m2 zijn. Maar door een analytische benadering, en te kijken naar de thermische behoefte en fysieke eigenschappen van de materialen, en het verschil wat die ene muur maakt hoop ik wel dat je ziet hoe enorm veel verschil het maakt om die muur wel te isoleren.
_/-\o_
Wat een enorm duidelijke voorbeeld berekening, waaruit het belang van isolatie direct blijkt. Wist niet dat je zo eenvoudig kon rekenen met de W/m2.K cijfers

(al kan ik me ook goed voorstellen dat het grove berekeningen zijn, ook kan ik me vorstellen dat bij het lekken van warmte naar de garage, de temperatuur in de garage hoger wordt waardoor het temperatuurverschil kleiner wordt en er minder warmte lekt).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
FirePuma142 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:31:
[...]

Wellicht kun je je vraag wat toelichten? Het is in algemene zin geaccepteerd dat meer vierkante meters in grond, bergruimte of leefruimte waardevermeerderend werken. Zo moet je de opmerking van @To_Tall ook lezen naar mijn idee.
Een serre die het licht uit de woonkamer weghaalt, een berging op een onhandige plek in de tuin, een foeilelijke veranda, in mijn ogen voegt het echt niet altijd waarde toe. Als ik zie wat voor lappen tuin en opgeofferd worden voor verandas alleen maar om een veranda te hebben. Als je bergruimte toevoegt verlies je tuinoppervlak. Het is dus niet altijd zo dat het waarde toevoegt in mijn ogen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:04
Is er isolatie voorzien in/onder de vloerplaat? Die slorpt ook graag veel warmte weg en geeft snel een onconfortabel gevoel (koude voeten geven meteen een volledig koud gevoel).

Het idee om warmte van en naar die 'tuinkamer' heen en weer te pompen, is iets wat op zichzelf staand veel te duur uitkomt. Installeer je sowiezo een lucht/lucht warmtepomp met meerdere kringen, dan kan je relatief goedkoop een kring naar de tuinkamer voorzien (al moet je je wel bedenken dat luchtverwarming niet zo erg confortabel is, al kan het vlot de tuinkamer op een goeie luchttemperatuur krijgen blijf je koude straling en 'tocht' hebben).

Het hangt uiteraard van je budget en wensen af. Wil je de 'tuinkamer' vaak gebruiken (ben je therapeut, kapper of masseur en werk je 8 uur per dag daar bijvoorbeeld) zou ik eerder opteren om vloerverwarming te voorzien; met aanvoer vanuit het huis door kant-en-klare geïsoleerde leidingen. Is het maar nu en dan en wil je kosten beperken, is een lokale airco (of een electrisch kacheltje, als je graag veel blijft betalen aan energiekosten) een beter idee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:13
Wij zouden als onderdeel van een groter project aan de achterkant graag een uitbouw/serre aan onze ongeisoleerde garage laten plaatsen

Kun je er vanuit je huis inlopen of moet je buitenlangs of via de garage? Ik begrijp het niet helemaal denk...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Uit de regels:
Een tegen een woning aangebouwde garage of berging, ook al is deze toegankelijk vanuit de woning, maakt geen onderdeel uit van
het hoofdgebouw. Alleen als een garage of berging geheel is geïntegreerd in het hoofdgebouw en niet
bouwkundig daarvan is te onderscheiden, wordt deze (net als een inpandige bergruimte) wel gerekend
tot het hoofdgebouw
(bron: https://open.overheid.nl/...n_aanpassing_juli2018.pdf )

Hoe ziet je garage/huis eruit? Tenzij het één geheel vormt is de ruimte achter je garage niet achtererfgebied. Dan ben je automatisch vergunningsplichting voor álles wat je er zou willen bouwen,

Daarnaast ga je een extra ruimte búiten je geïsoleerde bestaande schil van je huis omvormen tot woonruimte. Dat is, tenzij je er een mantelzorgwoning van maakt, in veel bestemmingsplannen een probleem of in ieder geval iets dat je moet controleren.

Hoeveel m2 is de garage en eventuele overige bouwwerken al? Er is een maximum waar je niet overheen mag, staat op pagina 9 van de link hierboven.

Ik neem aan dat de garage aan je huis vast zit? Zo niet, als de serre op meer dan 4m van je huis komt mag er géén woonfunctie zijn (dus enkel een garage/schuur/opslag)

Overigens zijn dit de landelijke regels die overruled kunnen worden door lokale regelgeving/bestemmingsplannen. Die kun je checken op ruimtelijkeplannen.nl en daar naar je adres zoeken.

[Voor 6% gewijzigd door pagani op 08-12-2022 13:18]

• MagniArtistique

Dit is het idee, waarbij de ruimte boven de keuken de garage is.

• MagniArtistique
pagani schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:02:
Uit de regels:

[...]

(bron: https://open.overheid.nl/...n_aanpassing_juli2018.pdf )

Hoe ziet je garage/huis eruit? Tenzij het één geheel vormt is de ruimte achter je garage niet achtererfgebied. Dan ben je automatisch vergunningsplichting voor álles wat je er zou willen bouwen,
Zie afbeelding. OP geupdated.

• pagani
  • Niet online
MagniArtistique schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:46:
[Afbeelding]

Dit is het idee, waarbij de ruimte boven de keuken de garage is.
Ik neem aan dat het groene stukje niet de hele rest van de tuin is? Zo te zien is je garage onderdeel van je huis, check wel even wat het bestemmingsplan over achtererf zegt, maar als dat groene stukje het restant tuin is ga je geheid over je maximaal bebouwbare grond heen (garage + de helft van je tuin)

• MagniArtistique
pagani schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:49:
[...]

Ik neem aan dat het groene stukje niet de hele rest van de tuin is? Zo te zien is je garage onderdeel van je huis, check wel even wat het bestemmingsplan over achtererf zegt, maar als dat groene stukje het restant tuin is ga je geheid over je maximaal bebouwbare grond heen (garage + de helft van je tuin)
Heb de gemeente er al over gebeld, die dachten van niet. Het kavel is 206m2. Aan de voorkant zit een oprit voor 2 auto’s en een voortuin. Garage is 18m2, binnenruimte begane grond is 11x5,5. Het gaat puur om het achtererf. Dat is een tuin van 5,5x2 + 8,5x6. er komt een uitbouw voor de keuken van 11m2 en een van 18m2. (De uitbouw in dit verhaal) Is samen rond de 30m2. Samen met het huis en de garage je dan op 100m2. Dat is minder dan de helft toch? Wellicht dat de afbeelding de diepte niet helemaal lekker weergeeft. Of maak ik hier een denkfout?

[Voor 20% gewijzigd door MagniArtistique op 08-12-2022 16:10]

• pagani
  • Niet online
MagniArtistique schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:52:
[...]

Heb de gemeente er al over gebeld, die dachten van niet. Het kavel is 206m2. Aan de voorkant zit een oprit voor 2 auto’s en een voortuin. Garage is 18m2, binnenruimte begane grond is 11x5,5. Het gaat puur om het achtererf. Dat is een tuin van 5,5x2 + 8,5x6. er komt een uitbouw voor de keuken van 11m2 en een van 18m2. (De uitbouw in dit verhaal) Is samen rond de 30m2. Samen met het huis en de garage je dan op 100m2. Dat is minder dan de helft toch? Wellicht dat de afbeelding de diepte niet helemaal lekker weergeeft. Of maak ik hier een denkfout?
Het bebouwingsgbied is exclusief het bestaande huis. Zie Stap 3 in mijn link. Mogelijk heeft de plaatselijke regelgeving hier wel een uitzondering op, maar dat zul je via ruimtelijkeplannen kunnen checken.

• MagniArtistique
pagani schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:15:
[...]

Het bebouwingsgbied is exclusief het bestaande huis. Zie Stap 3 in mijn link. Mogelijk heeft de plaatselijke regelgeving hier wel een uitzondering op, maar dat zul je via ruimtelijkeplannen kunnen checken.
Dus dan reken je 206 - (55+18) = 133 = 50 + (33*0,2) 56m2 bebouwing nog toegestaan. Toch?

• MagniArtistique
MarcelGo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:50:
Wij zouden als onderdeel van een groter project aan de achterkant graag een uitbouw/serre aan onze ongeisoleerde garage laten plaatsen

Kun je er vanuit je huis inlopen of moet je buitenlangs of via de garage? Ik begrijp het niet helemaal denk...
Via de on geïsoleerde garage die aan het huis vast zit. Buitenom kan ook natuurlijk.

• MagniArtistique
naftebakje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:25:
Is er isolatie voorzien in/onder de vloerplaat? Die slorpt ook graag veel warmte weg en geeft snel een onconfortabel gevoel (koude voeten geven meteen een volledig koud gevoel).

Het idee om warmte van en naar die 'tuinkamer' heen en weer te pompen, is iets wat op zichzelf staand veel te duur uitkomt. Installeer je sowiezo een lucht/lucht warmtepomp met meerdere kringen, dan kan je relatief goedkoop een kring naar de tuinkamer voorzien (al moet je je wel bedenken dat luchtverwarming niet zo erg confortabel is, al kan het vlot de tuinkamer op een goeie luchttemperatuur krijgen blijf je koude straling en 'tocht' hebben).

Het hangt uiteraard van je budget en wensen af. Wil je de 'tuinkamer' vaak gebruiken (ben je therapeut, kapper of masseur en werk je 8 uur per dag daar bijvoorbeeld) zou ik eerder opteren om vloerverwarming te voorzien; met aanvoer vanuit het huis door kant-en-klare geïsoleerde leidingen. Is het maar nu en dan en wil je kosten beperken, is een lokale airco (of een electrisch kacheltje, als je graag veel blijft betalen aan energiekosten) een beter idee.
Of die ondervloer geïsoleerd is kan ik niet opmaken. Er staat vloer met monoliet afwerking. Zou ik moeten navragen.

Het idee is dat je in de zomer de schuifpui open kunt gooien en uit de zon/regen/wind kunt zitten. Buiten keukentje eronder. BBQ aan.

In de winter wil ik een winter bbq kunnen houden, en die in de uitbouw kunnen serveren. al verwacht ik dat daar t.o.v. de zomer in de praktijk een stuk minder van terecht zal komem en de ruimte 90% van de tijd onverwarmd zal zijn. Vloerverwarming lijkt me dan overkill. Maar isolatie dan misschien ook wel.

Daar komt oorspronkelijk de vraag ook vandaan. Want kies ik om niet te isoleren, mag ik de meters dan bijtellen? Anders is die 3000 euro meerprijs aan isolatie namelijk 50.000 waard.

[Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 08-12-2022 22:46]

• MagniArtistique
Kalentum schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:49:
[...]

En kan me op basis van de topic start ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat dit bouwwerk is begonnen als een overkapping (vergunningsvrij) en daarna is het plan geëvolueerd naar 'we willen daar ook kunnen eten in de winter' (nog steeds vergunningsvrij?)
Totale project is 25k. Maar 18x2500 (houd ik het laag aan) zou een dubbele waarde opleveren. Een volledig dichte overkapping is altijd het idee geweest. De vraag is of isolatie bijdraagt aan het gegeven dat de meters effectief meegeteld mogen worden of niet. Anders kan ik m met primair gebruik voor de zomer evengoed ongeisoleerd laten opleveren.

[Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 08-12-2022 22:51]

• LucW
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:27
Ik zou het project aanpakken als uitbouw en niet definiëren als overkapping. Dan goed laten isoleren en vloerverwarming plaatsen zodat de ruimte multifunctioneel kan worden gebruikt.

Als je dan ook van binnenuit in de ruimte kan zou het als extra m2 gerekend kunnen worden.

Wil je in de zomer lekker als overkapping kunnen gebruiken zorg dan ook dat de binnendeur van/naar aanbouw via garage afgesloten kan worden.

Als optie zou je dan in plaats van schuifpui ook kunnen gaan voor harmonica deuren bijvoorbeeld:

https://www.partumonline....et-loopdeur-in-het-midden

Dan kan heel je pui in de zomer open en in de winter heb je goed geïsoleerde pui.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:36
MagniArtistique schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:43:
[...]

Of die ondervloer geïsoleerd is kan ik niet opmaken. Er staat vloer met monoliet afwerking. Zou ik moeten navragen.

Het idee is dat je in de zomer de schuifpui open kunt gooien en uit de zon/regen/wind kunt zitten. Buiten keukentje eronder. BBQ aan.

In de winter wil ik een winter bbq kunnen houden, en die in de uitbouw kunnen serveren. al verwacht ik dat daar t.o.v. de zomer in de praktijk een stuk minder van terecht zal komem en de ruimte 90% van de tijd onverwarmd zal zijn. Vloerverwarming lijkt me dan overkill. Maar isolatie dan misschien ook wel.

Daar komt oorspronkelijk de vraag ook vandaan. Want kies ik om niet te isoleren, mag ik de meters dan bijtellen? Anders is die 3000 euro meerprijs aan isolatie namelijk 50.000 waard.
Ik zou voor de BBQ rekening houden met een best wel forse afzuiging, je redt het niet met alleen de schuifpui open (vooral als je kolen gebruikt :) ).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee